Europaudvalget 2009-10, Det Udenrigspolitiske Nævn 2009-10
Det Europæiske Råd 10-11/12-09 Bilag 9, UPN Alm.del Bilag 26
Offentligt
774637_0001.png
DET EUROPÆISKE RÅD
Bruxelles, den 11. december 2009
(OR. en)
EUCO 6/09
CO EUR 6
CONCL 4
FØLGESKRIVELSE
fra:
Generalsekretariatet for Rådet
til:
delegationerne
Vedr.:
DET EUROPÆISKE RÅD
DEN 10.-11. DECEMBER 2009
KONKLUSIONER
Hermed følger til delegationerne konklusionerne fra Det Europæiske Råd (den 10.-11. decem-
ber 2009).
________________________
EUCO 6/09
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
774637_0002.png
Konklusioner - den 10.-11. december 2009
Den nye Lissabontraktat vil gøre det muligt for EU at koncentrere sig fuldt ud om at tackle de ud-
fordringer, der ligger forude. Arbejdet vil fortsætte i de kommende måneder med at sikre fuld gen-
nemførelse heraf, navnlig med hensyn til oprettelse af Tjenesten for EU's Optræden Udadtil og ved-
tagelse af lovgivning om borgerinitiativet. Det Europæiske Råd noterede sig, at den økonomiske
situation begynder at vise tegn på stabilisering, og understregede betydningen af, at der udvikles
troværdige og koordinerede exitstrategier for de bredt baserede konjunkturstimulerende politikker,
så snart opsvinget er fuldt sikret. EU har i løbet af de seneste måneder gjort gode fremskridt med
styrkelsen af sine reguleringsrammer, navnlig i kraft af den enighed, der er opnået i Rådet om en
fundamentalt ny struktur for finansielt tilsyn i Europa. I betragtning af de store strukturelle udfor-
dringer, EU står over for, er det nødvendigt at evaluere virkningerne af Lissabonstrategien og ud-
arbejde en ny strategi, der også tackler nye udfordringer. Det Europæiske Råd vedtog et nyt fler-
årigt program for perioden 2010-2014, Stockholmprogrammet, der vil give mulighed for yderligere
at udvikle et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed. Det Europæiske Råd udvekslede syns-
punkter om, hvordan EU bedst kan bidrage til et vellykket resultat af klimakonferencen i
København. Det Europæiske Råd bekræftede den holdning, det var nået til enighed om på mødet i
oktober, og erklærede, at EU og dets medlemsstater er parat til at bidrage med en hurtig startfinan-
siering på 2,4 mia. EUR årligt for perioden 2010-2012. Det Europæiske Råd vedtog erklæringer om
Iran og Afghanistan.
o
o
o
EUCO 6/09
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
774637_0003.png
Konklusioner - den 10.-11. december 2009
Forud for Det Europæiske Råds møde gav formanden for Europa-Parlamentet, Jerzy Buzek, en re-
degørelse, der blev efterfulgt af en udveksling af synspunkter.
o
o
o
I.
Institutionelle spørgsmål
1.
Det Europæiske Råd hilser Lissabontraktatens ikrafttræden den 1. december velkommen.
Traktaten giver EU en stabil og varig institutionel ramme og vil gøre det muligt for EU at
koncentrere sig fuldt ud om at tackle de udfordringer, der ligger forude.
2.
Det intensive forberedende arbejde under det svenske formandskab, som der er redegjort for i
formandskabets rapport (EUCO 5/09), har muliggjort en problemfri ikrafttræden af traktaten.
Den 1. december tiltrådte Herman Van Rompuy som formand for Det Europæiske Råd og
Catherine Ashton som Unionens højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sikker-
hedspolitik.
3.
Det Europæiske Råd opfordrer på grundlag af den rapport fra formandskabet, som Det Euro-
pæiske Råd godkendte den 29. oktober 2009, den højtstående repræsentant til hurtigt at frem-
lægge et forslag om tilrettelæggelsen og driften af Tjenesten for EU's Optræden Udadtil med
henblik på dets vedtagelse sammen med de tilhørende retsakter inden udgangen af april 2010.
Medlemsstaterne vil fortsat give input på dette område.
EUCO 6/09
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
774637_0004.png
Konklusioner - den 10.-11. december 2009
4.
Det Europæiske Råd hilser det velkommen, at Kommissionen har iværksat en offentlig høring
om borgerinitiativet. Det opfordrer Kommissionen til at fremlægge et lovgivningsforslag sna-
rest muligt med henblik på vedtagelse heraf i første halvdel af 2010.
5.
I forlængelse af Det Europæiske Råds konklusioner fra december 2008 og juni 2009 har den
spanske regering fremlagt et forslag til ændring af traktaterne med hensyn til overgangsforan-
staltninger vedrørende Europa-Parlamentets sammensætning. Det Europæiske Råd har beslut-
tet at høre Europa-Parlamentet og Kommissionen med henblik på en hurtig behandling af det-
te forslag.
II.
Den økonomiske og finansielle situation samt beskæftigelsessituationen
6.
Den økonomiske og finansielle krise har skabt alvorlige udfordringer for verdensøkonomien
og har resulteret i den vanskeligste økonomiske recession siden 1930'erne. For at tackle krisen
har EU og dets medlemsstater gennemført en bred vifte af ekstraordinære foranstaltninger,
herunder den europæiske økonomiske genopretningsplan fra december 2008. Støtteforanstalt-
ningerne har været af afgørende betydning for at genskabe tilliden til de finansielle markeder
og sikre, at de fungerer korrekt, og for at begrænse krisens konsekvenser for vækst og beskæf-
tigelse.
7.
Den økonomiske situation begynder at vise tegn på stabilisering, og tilliden er voksende. Iføl-
ge prognoser er der udsigt til et mindre opsving i 2010 efterfulgt af en tilbagevenden til større
vækst i 2011. Men situationen er fortsat usikker og skrøbelig, og der forventes en yderligere
forværring af beskæftigelsessituationen og den sociale situation i 2010. Politikker til støtte for
økonomien bør derfor opretholdes og først bringes til ophør, når opsvinget er fuldt sikret. For
at forankre forventningerne og styrke tilliden bekræfter Det Europæiske Råd betydningen af,
at der udvikles og videreformidles troværdige og koordinerede exitstrategier for de bredt ba-
serede konjunkturstimulerende politikker.
EUCO 6/09
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
774637_0005.png
Konklusioner - den 10.-11. december 2009
Exitstrategier
8.
Det Europæiske Råd understreger, at den finanspolitiske exitstrategi vil blive gennemført in-
den for rammerne af stabilitets- og vækstpagten, der fortsat er hjørnestenen i EU's budget-
ramme. Henstillingerne til de lande, for hvilke der er indledt en procedure i forbindelse med
uforholdsmæssigt store underskud, navnlig de henstillinger, Rådet vedtog den 2. december, er
et vigtigt redskab til genopretning af sunde offentlige finanser. Det Europæiske Råd henviser i
den forbindelse til sine konklusioner af 20. oktober om en finanspolitisk exitstrategi og min-
der om, at strategien vil omfatte en konsolidering, der ligger pænt over benchmarken på 0,5 %
af BNP pr. år, kombineret med strukturreformer, der understøtter langsigtet finanspolitisk bæ-
redygtighed. Den finanspolitiske konsolidering bør indledes senest i 2011 og tidligere i visse
medlemsstater, hvor det er hensigtsmæssigt på grund af de økonomiske forhold, forudsat at
Kommissionens prognoser fortsætter med at vise, at opsvinget forstærkes og bliver selvbæ-
rende.
9.
Der er behov for mere bredt baserede exitstrategier, der også tager hensyn til, at de finansielle
støtteordninger skal afvikles. Principperne for at indstille støtten til den finansielle sektor som
fastlagt af Rådet den 2. december 2009 skal være retningsgivende for det videre arbejde. Det
er afgørende, at der udvikles en koordineret tilgang, der tager hensyn til den finansielle stabi-
litet og de enkelte medlemsstaters situation og giver passende incitamenter til, at de finansiel-
le institutioner ophører med at være afhængige af offentlig finansiel støtte.
10.
Det Europæiske Råd understreger, at udfasningen af de offentlige støtteforanstaltninger bør
koordineres behørigt mellem medlemsstaterne for at undgå negative spillovereffekter, at
timingen af exitstrategierne bør tage hensyn til en bred vifte af aspekter i overensstemmelse
med Rådets konklusioner af 2. december 2009, og at udfasningen af støtte alt afhængigt af de
enkelte medlemsstaters situation bør begynde med statsgarantierne.
11.
Det Europæiske Råd tilskynder Rådet til at fortsætte arbejdet med exitstrategier og til at af-
lægge rapport senest i juni 2010, både på det finanspolitiske område og for så vidt angår den
finansielle sektor.
EUCO 6/09
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
774637_0006.png
Konklusioner - den 10.-11. december 2009
De finansielle markeder, herunder tilsyn
12.
Den finansielle krise har tydeligt vist svaghederne i de nuværende reguleringsrammer og ord-
ninger for tilsyn med de finansielle institutioner. Det Europæiske Råd udtrykker tilfredshed
med den hurtige og beslutsomme indsats fra Rådet, som er nået til enighed om en fundamen-
talt ny struktur for finansielt tilsyn i Europa. Denne nye struktur etableres for at genoprette
forbrugernes og investorernes tillid til de finansielle markeder, for at yde bedre beskyttelse
mod fremtidige bobler og kriser i økonomien og for at øge stabiliteten og sikre, at tilsynet er i
overensstemmelse med markedsintegrationens realiteter.
13.
Det Europæiske Råd hilser det velkommen, at Rådet er nået frem til en generel indstilling
vedrørende en komplet pakke af nye tilsynsrammer i Den Europæiske Union. Et nyt europæ-
isk udvalg for systemiske risici vil forsyne Den Europæiske Union med et system til overvåg-
ning af makrorisici og udsendelse af risikovarsler og henstillinger om afhjælpende foranstalt-
ninger, hvis disse risici er betydelige. De tre nye tilsynsmyndigheder for banker, forsikringer
og værdipapirer vil udvikle fælles tekniske standarder, vil få en stor koordinerende rolle i til-
synskollegierne, vil kunne handle effektivt i finansielle krisesituationer og vil sikre konse-
kvent anvendelse af EU-lovgivningen, bl.a. gennem bindende mægling. Det Europæiske Råd
ser frem til forhandlinger med Europa-Parlamentet med henblik på en hurtig vedtagelse, så
det nye system kan blive funktionsdygtigt i løbet af 2010.
EUCO 6/09
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
774637_0007.png
Konklusioner - den 10.-11. december 2009
14.
Rådets vedtagelse af en generel indstilling vedrørende ændringerne af kapitalkravsdirektivet
er endnu et skridt i retning af en styrkelse af den finansielle regulering på baggrund af den fi-
nansielle krise. Dermed øges kapitalkravene til visse bankaktiviteter, og der indføres klare og
bindende regler for aflønning, som er i overensstemmelse med dem, G20-lederne har tilsluttet
sig. Aflønningspolitikkerne i den finansielle sektor skal fremme en sund og effektiv risikosty-
ring og bør bidrage til at forebygge fremtidige kriser i økonomien. Det Europæiske Råd sætter
nu sin lid til, at Europa-Parlamentet hurtigt når til endelig enighed. Det Europæiske Råd op-
fordrer den finansielle sektor til omgående at gennemføre en sund kompensationspraksis og
tilskynder i den forbindelse medlemsstaterne til snarest at overveje, hvilke muligheder der er
til rådighed på kort sigt. Det Europæiske Råd hilser det velkommen, at Kommissionen har til
hensigt nøje at overvåge gennemførelsen af sunde aflønningsprincipper. Det Europæiske Råd
opfordrer også til yderligere fremskridt med hensyn til at imødegå procyklikalitet inden for
banksektoren, og det opfordrer Kommissionen til at fremlægge yderligere forslag i 2010 un-
der hensyntagen til det igangværende arbejde i Baselkomitéen.
15.
Det Europæiske Råd understreger, at det er vigtigt at forny den økonomiske og sociale kon-
trakt mellem de finansielle institutioner og det samfund, de betjener, og at sikre sig, at offent-
ligheden tilgodeses i gode tider og er beskyttet mod risiko. Det Europæiske Råd tilskynder
IMF til i sin undersøgelse at overveje det fulde spektrum af valgmuligheder, herunder forsik-
ringsgebyrer, saneringsfonde, betingede kapitalordninger og en global afgift på finansielle
transaktioner.
I overensstemmelse med sine konklusioner fra oktober 2009 opfordrer Det Europæiske Råd
Rådet og Kommissionen til at fastlægge de nøgleprincipper, som nye globale ordninger vil
skulle overholde.
16.
Det Europæiske Råd understreger også, at det er nødvendigt at fremskynde arbejdet med ud-
kastet til direktiv om forvaltere af alternative investeringsfonde, som også bør omhandle pas-
sende aflønningspolitikker. Det hilser det velkommen, at Kommissionen agter at fremlægge
lovgivningsforslag i 2010 med henblik på at forbedre derivatmarkedernes stabilitet og gen-
nemsigtighed.
EUCO 6/09
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
774637_0008.png
Konklusioner - den 10.-11. december 2009
En ny EU-strategi for 2020
17.
EU står over for store strukturelle udfordringer. Dette er grunden til, at Lissabonstrategien
blev iværksat for ti år siden. Denne strategi har været nyttig som ramme for styrkelsen af den
europæiske konkurrenceevne og tilskyndelse til strukturreformer. Tiden er nu inde til at eva-
luere virkningerne af Lissabonstrategien og frem for alt til at se fremad. I betragtning af
krisens økonomiske og sociale virkninger og også af de udfordringer, som aldrende befolk-
ninger, voksende uligheder og klimaforandringer indebærer, er der mere end nogensinde be-
hov for en ny tilgang. For at forbedre konkurrenceevnen yderligere og øge EU's potentiale for
bæredygtig vækst skal politikkerne nu sætte fokus på langsigtede reformer i en ambitiøs og
moderniseret ny strategi.
18.
På grundlag af det arbejde, der allerede er udført, bør tiden frem til Det Europæiske Råds for-
årsmøde bruges til at fastlægge elementerne i en sådan EU-strategi for 2020 og til at undersø-
ge, hvordan der kan sikres bæredygtige offentlige finanser, samtidig med at investeringer og
social velfærd bevares, hvordan der kan etableres inklusive og effektive arbejdsmarkeder,
hvordan det indre marked kan styrkes yderligere, og hvordan man kan drage fuld fordel af de
gensidige fordele ved udenrigshandel og åbenhed. Andre vigtige spørgsmål, der skal behand-
les, vedrører de fordele, som en grønnere økonomi indebærer, forbedringen af erhvervsklima-
et, navnlig for SMV'er og industrigrundlaget, og udvidelsen af videnbasen i vores økonomier,
herunder forskning og innovation. I den forbindelse bør alt sættes ind på at sikre økonomisk,
social og territorial samhørighed og ligestilling mellem kønnene.
19.
Samtidig opfordrer Det Europæiske Råd til nye overvejelser om den metode, der skal anven-
des; der er behov for en mere effektiv og gennemsigtig styringsstruktur, der sigter mod at nå
konkrete resultater. I den forbindelse er det afgørende med overvågning og evaluering af poli-
tikforanstaltningerne. Der er desuden behov for yderligere overvejelser om, hvordan koordi-
neringen af de økonomiske politikker kan forbedres, og hvordan man bedst kan anvende lan-
despecifikke henstillinger med henblik på at styrke forbindelsen mellem nationale foranstalt-
ninger og EU-foranstaltninger og øge det nationale ejerskab gennem mere aktiv inddragelse af
arbejdsmarkedets parter og af regionale og lokale myndigheder.
EUCO 6/09
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
774637_0009.png
Konklusioner - den 10.-11. december 2009
20.
Det Europæiske Råd noterer sig den høring, som Kommissionen har iværksat om den fremti-
dige strategi, og ser frem til at drøfte et ambitiøst forslag så tidligt som muligt i 2010 med
henblik på en indgående drøftelse i Det Europæiske Råd, herunder på dets forårsmøde i 2010.
Strategien for bæredygtig udvikling
21.
En bæredygtig udvikling er stadig et grundlæggende mål for Den Europæiske Union under
Lissabontraktaten. Som understreget i formandskabets rapport om 2009-revisionen af EU-
strategien for bæredygtig udvikling (16818/09) giver strategien fortsat en langsigtet vision og
udgør den overordnede politiske ramme for alle EU's politikker og strategier.
22.
En række ikke-bæredygtige tendenser kræver øjeblikkelig handling. Der er behov for en bety-
delig ekstra indsats for at bremse og tilpasse sig til klimaforandringerne, sænke det høje ener-
giforbrug i transportsektoren og vende det nuværende tab af biologisk mangfoldighed og na-
turressourcer. Et skift til en sikker og bæredygtig lav-CO
2
- og lavinputøkonomi vil kræve et
stærkere fokus fremover. De prioriterede foranstaltninger bør præciseres tydeligere i de frem-
tidige revisioner. Styringen, herunder gennemførelses-, overvågnings- og opfølgningsmeka-
nismerne, bør styrkes, f.eks. gennem tydeligere forbindelser til den fremtidige EU-strategi for
2020 og andre tværgående strategier.
23.
Det Europæiske Råd hilser det velkommen, at Kommissionen har til hensigt at etablere et
forum for de fjernest liggende europæiske regioner, der er åbent for alle medlemsstater og
regioner i den yderste periferi, som omhandlet i dens meddelelse, der blev fremlagt den
17. oktober 2008. Åbningsmødet i forummet vil blive afholdt den 27.-28. maj 2010 i
Bruxelles, og herefter vil der blive afholdt møde i forummet hvert andet år.
EUCO 6/09
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
774637_0010.png
Konklusioner - den 10.-11. december 2009
24.
Det Europæiske Råd minder om målsætningen om at foretage en omfattende budgetrevision,
der dækker alle aspekter af EU's udgifter og indtægter. Det Europæiske Råd opfordrer Kom-
missionen til at fremlægge en rapport, så der kan fastlægges retningslinjer for prioriteterne i
løbet af 2010. Det Europæiske Råd ser frem til, at Kommissionen fremlægger sit forslag til
den næste flerårige finansielle ramme senest i juli 2011.
III. Stockholmprogrammet - Et åbent og sikkert Europa i borgernes tjeneste og til deres
beskyttelse
25.
Det Europæiske Råd bekræfter, at det er fast besluttet på at fortsætte udviklingen af et område
med frihed, sikkerhed og retfærdighed med henblik på at tjene og beskytte EU-borgerne og de
mennesker, der bor i området. Fem år efter Haagprogrammet er tiden inde til, at EU reviderer
sin politik for at tackle de nye udfordringer effektivt under fuld udnyttelse af de muligheder,
Lissabontraktaten giver. Det Europæiske Råd har derfor vedtaget et nyt flerårigt program for
perioden 2010-2014 - Stockholmprogrammet.
26.
Det Europæiske Råd er af den opfattelse, at det bør være en prioritet i de kommende år at sæt-
te fokus på borgernes interesser og behov og på interesser og behov hos andre personer, som
EU har et ansvar for. Udfordringen vil bestå i at sikre respekt for de grundlæggende rettighe-
der og frihedsrettigheder og den grundlæggende integritet, samtidig med at sikkerheden i
Europa garanteres. Det er af afgørende betydning, at retshåndhævelsesforanstaltninger og for-
anstaltninger til sikring af individuelle rettigheder, retsstaten og internationale beskyttelses-
regler er sammenhængende og styrker hinanden gensidigt. Stockholmprogrammet fokuserer
på følgende prioriteter:
EUCO 6/09
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
774637_0011.png
Konklusioner - den 10.-11. december 2009
27.
Fremme af unionsborgerskab og grundlæggende rettigheder:
Unionsborgerskab skal blive
en håndgribelig realitet. Området med frihed, sikkerhed og retfærdighed skal først og frem-
mest være et fælles område, hvor de grundlæggende rettigheder er beskyttet. Udvidelsen af
Schengenområdet skal fortsætte. Respekten for mennesket og menneskets værdighed og for
de andre rettigheder, der er fastsat i chartret om grundlæggende rettigheder og den europæiske
menneskerettighedskonvention, er centrale værdier. F.eks. skal udøvelsen af disse frihedsret-
tigheder og borgernes privatliv beskyttes ud over de nationale grænser, navnlig gennem be-
skyttelse af personoplysninger. Der skal tages hensyn til sårbare personers særlige behov, og
EU's borgere og andre skal kunne udøve deres særlige rettigheder fuldt ud inden for Den
Europæiske Union og også, i givet fald, uden for EU.
28.
Et Europa for ret og retfærdighed:
Skabelsen af et europæisk område med retfærdighed skal
konsolideres med henblik på at komme ud over den nuværende opdeling. Mekanismer, der
letter adgangen til domstolene, så folk kan håndhæve deres rettigheder i hele EU, bør priorite-
res. Samarbejdet mellem fagfolk inden for retsvæsenet bør også forbedres tillige med deres
uddannelse, og der bør tilvejebringes midler til at fjerne hindringer for anerkendelse af retsaf-
gørelser i andre medlemsstater.
29.
Et Europa, der yder beskyttelse:
Der bør udvikles en strategi for den indre sikkerhed for yder-
ligere at fremme sikkerheden i EU og dermed beskytte de europæiske borgeres liv og sikker-
hed og imødegå organiseret kriminalitet, terror og andre trusler. Strategien bør sigte mod at
styrke både samarbejdet inden for retshåndhævelse, grænseforvaltning, civilbeskyttelse og ka-
tastrofehåndtering og det retlige samarbejde i straffesager for at gøre Europa mere sikkert.
Den Europæiske Union skal desuden basere sit arbejde på solidaritet mellem medlemsstaterne
og gøre fuld brug af artikel 222 i TEUF.
30.
Adgang til Europa i en globaliseret verden:
Adgangen til Europa for mennesker med en an-
erkendt legitim interesse i at få adgang til EU's område skal effektiviseres. Samtidig er EU og
dets medlemsstater nødt til at garantere borgernes sikkerhed. Politikken for integreret grænse-
forvaltning og visumpolitikken bør udformes, så de fremmer disse mål.
EUCO 6/09
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
774637_0012.png
Konklusioner - den 10.-11. december 2009
31.
Et Europa for ansvar, solidaritet og partnerskab i migrations- og asylanliggender:
Udvik-
lingen af en fremadrettet og samlet europæisk migrationspolitik, der bygger på solidaritet og
ansvarlighed, er fortsat et centralt politikområde for Den Europæiske Union. Der skal sikres
en effektiv gennemførelse af alle relevante retlige instrumenter, og de relevante agenturer og
kontorer på området bør inddrages i fuldt omfang. En velstyret migration kan være til gavn
for alle interessenter. Den europæiske pagt om indvandring og asyl er et klart grundlag for
den fortsatte udvikling på dette område. Europa får behov for en fleksibel politik, der tager
hensyn til medlemsstaternes prioriteter og behov og giver migranter mulighed for at udnytte
deres potentiale fuldt ud. Målet om at etablere en fælles asylordning i 2012 gælder fortsat, og
mennesker, der har behov for beskyttelse, skal sikres adgang til retligt sikre og effektive asyl-
procedurer. For at opretholde troværdige og bæredygtige indvandrings- og asylordninger i EU
er det desuden nødvendigt at forebygge, kontrollere og bekæmpe ulovlig migration, idet EU
står over for et stigende pres fra ulovlige migrationsstrømme, navnlig medlemsstaterne ved de
ydre grænser, bl.a. grænserne mod syd, i overensstemmelse med Det Europæiske Råds kon-
klusioner fra oktober 2009.
32.
Europas rolle i en globaliseret verden - den eksterne dimension:
Betydningen af den ekster-
ne dimension af EU's politik på området frihed, sikkerhed og retfærdighed understreger nød-
vendigheden af, at disse politikker i højere grad integreres i Den Europæiske Unions generelle
politikker. Den eksterne dimension er af stor betydning, når vi skal tage de væsentlige udfor-
dringer op, som vi står over for, og den giver EU's borgere bedre muligheder for at arbejde og
gøre forretninger med lande i hele verden. Den eksterne dimension af frihed, sikkerhed og ret-
færdighed er altafgørende for en vellykket gennemførelse af målene i dette program og bør
navnlig tages i betragtning i forbindelse med alle andre aspekter af EU's udenrigspolitik og
være i fuld overensstemmelse med dem.
33.
Det Europæiske Råd opfordrer Kommissionen til at fremlægge en handlingsplan for gennem-
førelse af Stockholmprogrammet, der skal vedtages senest i juni 2010, og til at fremlægge en
midtvejsrevision inden juni 2012.
EUCO 6/09
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
774637_0013.png
Konklusioner - den 10.-11. december 2009
IV. Klimakonferencen i København
34.
Konferencen i København udgør en historisk chance for det internationale samfund til at
handle i fællesskab for at reagere på den udfordring, som klimaforandringerne indebærer. Det
Europæiske Råd erindrer om den forhandlingsposition, som det vedtog den 30. oktober 2009.
Alle parter skal gøre deres yderste for at nå en global, samlet, ambitiøs og politisk bindende
Københavnsaftale, der omfatter alle elementer i Balihandlingsplanen og bygger på de væsent-
lige elementer i Kyotoprotokollen. En forudsætning for en Københavnsaftale er, at denne an-
vender gennemsigtige, internationale standarder, der er vedtaget i fællesskab, for måling, rap-
portering og verificering og derved sikrer gennemsigtighed i og overholdelse af tilsagn, foran-
staltninger og støtte. I den sammenhæng vil Den Europæiske Union støtte bestræbelser i ret-
ning af at styrke international miljøgovernance. Aftalen bør føre til færdiggørelsen af et juri-
disk bindende instrument for perioden fra den 1. januar 2013, helst inden seks måneder efter
konferencen i København.
35.
Det Europæiske Råd hilser i den forbindelse de nylige tilsagn om emissionsreduktioner fra en
række lande velkommen. Vores fælles mål må være at holde os under den videnskabeligt ba-
serede grænse på 2 ºC for den globale opvarmning. Nogle parter har endnu ikke fremlagt til-
bud, der svarer til dette mål. Det Europæiske Råd opfordrer indtrængende de udviklede lande
til at gøre dette uden yderligere forsinkelse og opfordrer også indtrængende udviklingslande-
ne, især de mere udviklede, til at give tilsagn om passende modvirkningsforanstaltninger.
36.
Den Europæiske Union ligger i front med hensyn til indsatsen for at bekæmpe klimaforan-
dringerne. Som en del af en global og samlet aftale for tiden efter 2012 gentager EU sit betin-
gede tilbud om at gå over til en 30 %'s reduktion i 2020 i forhold til 1990-niveauet, forudsat at
andre udviklede lande forpligter sig til tilsvarende emissionsreduktioner, og at udviklingslan-
dene yder et passende bidrag i overensstemmelse med deres ansvar og respektive kapaciteter.
EUCO 6/09
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
774637_0014.png
Konklusioner - den 10.-11. december 2009
37.
Københavnsaftalen bør indeholde bestemmelser om øjeblikkelige foranstaltninger fra 2010.
Det Europæiske Råd erkender, at dette kræver øget finansiel støtte. International offentlig
støtte til hurtig igangsætning bør indebære specifik og særskilt støtte til tilpasning, modvirk-
ning, herunder skovbrug, og kapacitetsopbygning, med særlig vægt på de sårbare og mindst
udviklede lande. EU opfordrer de udviklede lande til at meddele deres bidrag til en sådan støt-
te i overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råd i oktober. EU har tillid til,
at et samlet beløb på 7 mia. EUR årligt vil blive nået. EU og dets medlemsstater er parat til at
bidrage med en hurtig startfinansiering på 2,4 mia. EUR for perioden 2010-2012.
38.
Derudover erkender Det Europæiske Råd behovet for en væsentlig stigning i de offentlige og
private finansielle strømme frem til 2020 og bekræfter sine konklusioner fra oktober 2009. I
den forbindelse bekræfter Det Europæiske Råd på ny sit tilsagn om at yde sin rimelige andel
af den internationale offentlige støtte.
V.
Udvidelse
39.
Det Europæiske Råd godkender Rådets konklusioner af 8. december 2009 om udvidelsen og
stabiliserings- og associeringsprocessen.
VI. Eksterne forbindelser
Udvikling
40.
Det Europæiske Råd erkender den økonomiske krises fortsatte følger for de fattigste og be-
kræfter sine tilsagn om officiel udviklingsbistand, og det vil vende tilbage til spørgsmålet på
sit møde i juni 2010 forud for FN-topmødet.
EUCO 6/09
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
774637_0015.png
Konklusioner - den 10.-11. december 2009
Det østlige partnerskab og Middelhavsunionen
41.
Det Europæiske Råd hilser det velkommen, at man har påbegyndt gennemførelsen af det øst-
lige partnerskab, der blev etableret på topmødet den 7. maj 2009 i Prag, og det noterer sig
med tilfredshed alle de skridt og initiativer, der for nylig er taget til at styrke og uddybe for-
bindelserne mellem EU og partnerlandene. Det Europæiske Råd understreger, at Den Europæ-
iske Union er fast besluttet på at gå videre med gennemførelsen af det østlige partnerskab og
på at fremme politiske og socioøkonomiske reformer i partnerlandene og dermed lette tilnær-
melsen til Den Europæiske Union.
42.
Det Europæiske Råd understreger betydningen af det styrkede partnerskab mellem EU og
partnerlandene i Middelhavsområdet, og det udtrykker tilfredshed med processen til styrkelse
af forbindelserne samt bestræbelserne på yderligere at styrke samarbejdet og dialogen og op-
bygge Middelhavsunionens strukturer.
Iran
43.
Det Europæiske Råd vedtager vedlagte erklæring om Iran.
Afghanistan
44.
Det Europæiske Råd vedtager vedlagte erklæring om Afghanistan.
________________________
EUCO 6/09
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
774637_0016.png
Konklusioner - den 10.-11. december 2009
BILAG I
ERKLÆRING OM IRAN
Det Europæiske Råd understreger, at Den Europæiske Union siden 2004 har arbejdet for en diplo-
matisk løsning på spørgsmålet om Irans atomprogram. Det Europæiske Råd udtrykker alvorlig be-
kymring over, at Iran hidtil intet har gjort for at genoprette det internationale samfunds tiltro til, at
atomprogrammet udelukkende er af fredelig art. Det forhold, at Iran har opført et hemmeligt beri-
gelsesanlæg nær Qom i strid med sine forpligtelser, og erklæringen om, at landet har til hensigt at
opføre yderligere anlæg, har gjort Det Europæiske Råd endnu mere bekymret.
Det Europæiske Råd anmoder endnu en gang indtrængende Iran om fuldt ud og uden yderligere for-
sinkelser at leve op til sine forpligtelser i henhold til de relevante resolutioner fra FN's Sikkerheds-
råd og IAEA og navnlig overholde de krav, der er fastsat i resolutionen af 27. november 2009 fra
IAEA's Styrelsesråd.
Det Europæiske Råd beklager, at Iran ikke er nået til enighed med IAEA om en plan om levering af
nukleart brændsel til forskningsreaktoren i Teheran, der ville bidrage til opbygning af tilliden, sam-
tidig med at Irans behov for radioisotoper til medicinske formål tilgodeses.
Det Europæiske Råd noterer sig med stor bekymring, at Iran har undladt at reagere på gentagne til-
bud fra Kina, Frankrig, Tyskland, Rusland, Det Forenede Kongerige, USA og EU's højtstående re-
præsentant Javier Solana om en yderligere drøftelse af landets atomprogram og andre spørgsmål af
fælles interesse. Det Europæiske Råd er ikke desto mindre fortsat besluttet på at arbejde for en di-
plomatisk løsning på spørgsmålet om Irans atomprogram. Tilbuddet om forhandlinger står fortsat
åbent.
EUCO 6/09
BILAG I
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
774637_0017.png
Konklusioner - den 10.-11. december 2009
Den Europæiske Union vil fortsætte gennemgangen af samtlige aspekter af det iranske atom-
spørgsmål og i forbindelse med tosporstilgangen snart træffe afgørelse om videre skridt. I den for-
bindelse er Den Europæiske Union fortsat rede til at indgå i en dialog med Iran for at nå frem til en
forhandlingsløsning på spørgsmålet, hvis Iran træffer konkrete afgørelser med henblik herpå. Irans
vedvarende manglende overholdelse af sine internationale forpligtelser og åbenbare mangel på inte-
resse i at fortsætte forhandlingerne nødvendiggør imidlertid en klar reaktion, bl.a. i form af passen-
de foranstaltninger. I overensstemmelse med tosporstilgangen vil Den Europæiske Union støtte en
indsats fra FN's Sikkerhedsråd, hvis Iran fortsat ikke samarbejder med det internationale samfund
om sit atomprogram. Den Europæiske Union er rede til at tage de nødvendige skridt for at gå med i
denne proces i FN's Sikkerhedsråd. Det Europæiske Råd anmoder EU's udenrigsministre om at
overveje mulighederne med hensyn til de næste skridt i denne henseende på næste samling i Rådet
for Udenrigsanliggender.
Det Europæiske Råd gentager sin dybe bekymring over de fortsatte krænkelser af menneskeret-
tighederne i Iran. Den Europæiske Union vil fortsat gøre opmærksom på sine betænkeligheder over
for den iranske regering og minde Iran om dets internationale forpligtelser, bl.a. i henhold til den
internationale konvention om borgerlige og politiske rettigheder. Det Europæiske Råd udtrykker
endvidere sin stigende bekymring over situationen for personalet ved EU's missioner og for EU-
borgere i Iran, som er blevet stillet for retten i den seneste tid, og opfordrer fortsat til, at de løslades
omgående og uden betingelser. Enhver handling rettet mod en EU-medlemsstat anses for at være en
handling rettet mod hele EU.
________________________
EUCO 6/09
BILAG I
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
774637_0018.png
Konklusioner - den 10.-11. december 2009
BILAG II
ERKLÆRING OM AFGHANISTAN
Det Europæiske Råd gentager, at EU er fast besluttet på at fremme stabiliteten og udviklingen i
Afghanistan og Pakistan.
Rådet understreger i den forbindelse, at EU er rede til at støtte præsident Hamid Karzai i gennemfø-
relsen af hans tilsagn, således som de blev udmøntet i fem nøgleområder i hans indsættelsestale:
sikkerhed, regeringsførelse og bekæmpelse af korruption, økonomisk udvikling, herunder landbrug,
fred og forsoning samt regionalt samarbejde. Dette kræver en tæt og strategisk koordinering af de
internationale bestræbelser under ledelse af UNAMA.
Det Europæiske Råd minder om, at EU har taget afgørende skridt til at styrke og opnå en mere
sammenhængende og samordnet tilgang til EU's indsats i Afghanistan og Pakistan gennem sin
handlingsplan for regionen.
Det Europæiske Råd hilser med tilfredshed præsident Obamas nylige meddelelse om, at USA vil
styrke sit engagement og sine forpligtelser yderligere i Afghanistan og Pakistan. Denne meddelelse
kommer på et tidspunkt, hvor der er fornyet fokus og engagement fra hele det internationale sam-
funds side. Den Europæiske Union er rede til at arbejde tæt sammen med Afghanistan, USA og re-
gionale og andre partnere i det internationale samfund om at tackle udfordringerne i Afghanistan.
EUCO 6/09
BILAG II
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
774637_0019.png
Konklusioner - den 10.-11. december 2009
Det Europæiske Råd understreger behovet for at opretholde en samlet tilgang til udfordringerne i
Afghanistan baseret på en kombination af politiske, civile/udviklingspolitiske og militære instru-
menter. Fokus skal rettes mod at gøre det muligt for den afghanske regering på nationalt og regio-
nalt niveau gradvis at påtage sig det fulde ansvar for landets sikkerhed, stabilisering og sociale og
økonomiske udvikling og opnå konkrete resultater. I den forbindelse lægger Det Europæiske Råd
især vægt på behovet for kapacitetsopbygning i Afghanistan. Den Europæiske Union og dens med-
lemsstater bruger allerede i dag tæt på 1 mia. EUR om året på en række civile, politiske og udvik-
lingsmæssige aktiviteter i Afghanistan, hvortil kommer EU-medlemsstaternes betydelige bidrag til
sikkerheden gennem ISAF. Det Europæiske Råd gentager EU's engagement over for det afghanske
politi og retsvæsen, bl.a. gennem EU's politimission i Afghanistan.
Der vil blive afholdt en international konference den 28. januar 2010 i London. Det Europæiske
Råd forventer ved den lejlighed klare tilsagn fra den afghanske regering på områderne regeringsfø-
relse, især på regionalt niveau, bekæmpelse af korruption, narkotikabekæmpelse, reintegration og
socioøkonomisk udvikling samt opbygning af stærke forbindelser med landets naboer og regionen.
Til gengæld forventer vi fornyet politisk støtte fra det internationale samfunds side til sikkerhed,
regeringsførelse og økonomisk udvikling, bl.a. gennem styrkelse af den internationale koordine-
ringsstruktur. Denne konference vil således være et skridt i retning af, at ansvaret overgår til de af-
ghanske myndigheder.
________________________
EUCO 6/09
BILAG II
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
774637_0020.png
Konklusioner - den 10.-11. december 2009
BILAG III
LISTE OVER DOKUMENTER FORELAGT FOR DET EUROPÆISKE RÅD
Situationsrapport fra formandskabet til Det Europæiske Råd - Gennemførelse af Lissabontrak-
taten (EUCO 5/09)
2009-revisionen af EU-strategien for bæredygtig udvikling - Formandskabets rapport
(16818/09)
Ministererklæring: Ti år med ESFP – Udfordringer og muligheder (15649/09 + COR 1 +
COR 2)
Rådets konklusioner af 8. december 2009 om udvidelsen/stabiliserings- og associeringspro-
cessen (17169/1/09 REV 1)
Rådets konklusioner af 2. december 2009 om exitstrategier (17066/09)
Skrivelse fra formanden for Økofinrådet om de fremskridt, der er gjort med hensyn til finan-
sielt tilsyn (17398/09)
Stockholmprogrammet - Et åbent og sikkert Europa i borgernes tjeneste og til deres beskyttel-
se (17024/09)
Rådets konklusioner af 16. november 2009 om den integrerede havpolitik (15175/1/09
REV 1)
______________________
EUCO 6/09
BILAG III
19
DA