Det Udenrigspolitiske Nævn 2009-10
UPN Alm.del Bilag 113
Offentligt
880320_0001.png
880320_0002.png
UDENRIGSMINISTERIET
Den 15. juli 2010j.nr. 500.B.29.
Besvarelse af URU alm. del spørgsmål nr. 190 til udenrigsministeren af 23. juni 2010, stilletefter ønske fra Søren Espersen (DF).Spørgsmål 190:Kan ministeren bekræfte, at EU’s nye Fælles Udenrigstjeneste (FUT) vil betyde oprettelsen afEU-ambassader i 136 lande – og indbefatte oprettelsen af 7000 stillinger? Vil ministeren i denforbindelse oplyse det samlede budget for den Fælles Udenrigstjeneste, hvor stor en del herafDanmark skal betale pr. år, og hvorledes regeringen tænker sig at finansiere denne udgift, ogover hvilken konto?Svar:Etableringen af den Fælles Udenrigstjeneste skal basere sig på omkostningseffektivitet medbudgetneutralitet som mål. I forbindelse med etableringen af tjenesten kan der komme ekstraudgifter, og i de tilfælde vil der fra regeringens side blive lagt vægt på, at eventuellebudgetmæssige konsekvenser af den fælles udenrigstjeneste finansieres inden for rammerne afde nuværende finansielle perspektiver.Danmarks bidrag til finansieringen af den fælles udenrigstjeneste vil, som det generelt gælderfor udgifterne på EU’s budget, være på ca. 2 pct. af de samlede udgifter.Den Fælles Udenrigstjeneste etableres hovedsageligt ved at ressourcer, som før lå iKommissionen og Rådet, samles og overflyttes til den ny tjeneste. Den fælles udenrigstjenestevil således blive sammensat af personale fra henholdsvis Kommissionen, Rådssekretariatet ogmedlemslandene. Der ventes dermed i forbindelse med etableringen af den fællesudenrigstjeneste overført i alt 1525 medarbejdere til den fælles udenrigstjeneste, heraf 1114årsværk fra Kommissionen samt 411 årsværk fra Rådssekretariatet. Af de 1525 medarbejdere vil806 være akademiske stillinger. Lønninger og øvrige udgifter forbundet med disse overflyttedeårsværk indebærer ikke merudgifter i 2010. Udover personale fra institutionerne forventes denfælles udenrigstjeneste at rekruttere personale fra medlemslandenes diplomatiske tjenester. Forat sikre en passende tilstedeværelse af personale fra medlemslandene – udover de eksisterendestillinger, der ventes overflyttet til den fælles udenrigstjeneste fra Kommissionen ogRådssekretariatet – skal der sikres stillinger via omformning af eksisterende midlertidigestillinger i Kommissionen og Rådssekretariatet samt via naturlig afgang og på anden vis.Derudover vil der blive behov for et begrænset antal yderligere stillinger til midlertidigt ansattefra medlemslandene.
I forbindelse med Lissabon-traktatens ikrafttrædelse den 1. december 2009 skiftedeKommissionens eksisterende delegationer status og navn til EU delegationer. Således er ca. 140Kommissionsdelegationer blevet opgraderet til EU-delegationer med Lissabon-traktatensikrafttræden, ligesom de eksisterende forbindelseskontorer for Rådssekretariatet i hhv. NewYork og Genève er blevet inkluderet i den fælles udenrigstjeneste. Der er således ikke blevetetableret egentligt nye delegationer, men de eksisterende Kommissionsdelegationer har fåettillagt flere arbejdsopgaver, særligt på det politiske område.Kommissionen har netop fremlagt et foreløbigt ændringsforslag nr. 6 til EU’s 2010-budgetvedrørende etableringen af den fælles udenrigstjeneste, hvorved den fælles udenrigstjenesteoprettes som en selvstændig del af EU’s budget. Herudover lægges der i fjerde kvartal af 2010op til oprettelse af 100 nye faste akademiske stillinger, hvorefter den fælles udenrigstjeneste,inklusiv forøgelsen, i alt vil omfatte 906 akademiske stillinger både ude og hjemme. Dennemerbemanding skønnes at ville indebære merudgifter på 9,5 mio. euro. på 2010-budgettet. Meden dansk andel af EU-budgettet på cirka 2 pct. svarer dette til ca. 1 mio. kr. Denne udgiftfinansieres som en del af det danske bidrag til EU’s budget, som fremgår af finanslovens §38.51.