Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 99
Offentligt
784230_0001.png
784230_0002.png
Afdelingen for videregåendeuddannelser og internationaltsamarbejdeFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3395 541E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44

Redegørelse til Folketingets Europaudvalg om Rådsmødet (ud-

dannelse og ungdom) den 26. - 27. november 2009

Uddannelse

1. Forslag til rådskonklusioner om læreres og skolelederes faglige

udvikling

Rådskonklusionerne om læreres og skolelederes faglige udvikling blevvedtaget uden debat.Fra dansk side var der tilslutning til rådskonklusionerne.

2. Forslag til rådskonklusioner om uddannelse af børn med ind-

vandrerbaggrund

Rådskonklusionerne om uddannelse af børn med indvandrerbaggrundblev vedtaget.Under udveksling af synspunkter var der enighed om vigtigheden af em-net, værdifuld udveksling af god praksis på europæisk niveau mellemland medlemsstaterne, fokus på undervisning i værtslandets sprog ogkultur dog med børns baggrund in mente, uddannelse af kvalificeredelærere samt den vigtige rolle uddannelse spiller i forbindelse med integra-tion af børn med indvandrerbaggrund.Fra dansk side var der tilslutning til rådskonklusionerne. Under udveks-ling af synspunkter lagde Danmark vægt på undervisning i det danskesprog og kultur, en tidlig indsats, turbodansk, samarbejde mellem skoleog hjem, uddannelse af kvinder, at børn med indvandrerbaggrund skallære at være stolte af deres baggrund i integrationsprocessen.

3. Forslag til budskaber om uddannelsesområdets bidrag til dis-

kussionen om den fremtidige Post-Lissabonstrategi

Budskaberne om uddannelse i den kommende strategi for vækst og be-skæftigelse blev vedtaget uden debat.Spanien oplyste, at der var tale om en fremtrædende prioritet for for-mandskabet og formandskabstrioen, samt at man ville tage udfordringen
4. december 2009Sags nr.:075.90D.251
2op i forhold til forårstopmødet. Spanien opfordrede Kommissionen til atspille ind på den kommende strategi i forhold til uddannelse i god tid.Fra dansk side var der tilslutning til budskaberne.

4. Forslag til rådskonklusioner om udvikling af uddannelsessyste-

mernes rolle i en fuldt fungerende videntrekant

Rådskonklusionerne om uddannelsessystemernes rolle i en fuldt funge-rende videntrekant blev vedtaget uden debat.Fra dansk side var der tilslutning til rådskonklusionerne.

5. Drøftelse om mangfoldighed og åbenhed – motivation til top-

kvalitet inden for europæisk videregående uddannelse

Drøftelsen om mangfoldighed og åbenhed – motivation til topkvalitetinden for europæisk videregående uddannelse fokuserede på to områder.Det første område var kvalitetssikring, hvor der var enighed om at fort-sætte det nuværende arbejde under Bolognaprocessen, og det andet om-råde var et eventuelt europæisk sammenligningssystem for videregåendeuddannelse (”ranking”), hvor der blandt medlemsstaterne var en konsen-sus om at afvente resultatet af den igangværende Kommissions-undersøgelse.Det danske bidrag til drøftelsen afspejlede den generelle konsensus om,at det solide arbejde med kvalitetssikring bør fortsætte under Bologna-processen. Danmark afventer stadig resultatet af den igangværende un-dersøgelse om ranking. Danmark anser mangfoldigheden af videregåen-de uddannelse i Europa som en styrke, der giver et smidigheds- og for-andringspotentiale samt et bredt udbud. Et eventuelt ranking-system børunderstøtte og tydeliggøre mangfoldigheden.

Ungdom

10. Forslag til resolution om nye rammer for det europæiske sam-

arbejde på ungdomsområdet

Resolutionen om nye rammer for de næste ni års europæiske samarbejdepå ungdomsområdet blev vedtaget.Under den efterfølgende udveksling af synspunkter var der enighed omat betragte bekæmpelse af den stigende ungdomsarbejdsløshed i med-lemslandene og inddragelsen af de unge heri som hovedprioriteter fordet fremtidige samarbejde.