Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 98
Offentligt
InstitutionsafdelingenFrederiksholms Kanal 251220 K. København K.Tlf. 3392 5000Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Notits om svenske fritstående skoler set i forhold til danske frie
grundskoler til brug for Folketingets Uddannelsesudvalgs studie-
tur til Lund den 20. januar 2010
Den svenske model for fritstående skolerDen svenske model for fritstående/uafhængige skoler er blevet beskreveti flere avisartikler i løbet af det seneste år. Skoleformen sammenlignesofte med de danske frie grundskoler, der dog på en række afgørendepunkter er reguleret væsentligt anderledes. I artiklerne anføres bl.a. væksti antallet af fritstående skoler og en høj grad af konkurrence på skoleom-rådet som fordele ved den omlægning af modellen for de svenske fritstå-ende skoler, som blev gennemført i 1992.Om de svenske fritstående skoler kan blandt andet anføres:Der er 677 fritstående skoler.Ca. 10 % af svenske elever går i de fritstående skoler.Skolepligten kan fuldføres i en fritstående skole, hvis skolen ergodkendt af Skoleinspektionen, der er en national myndighed.En skole, hvis undervisning giver kundskaber og færdigheder, somi det væsentligste svarer til de kundskaber og færdigheder, den of-fentlige grundskole giver, skal godkendes hvis:- skolen opfylder de almene mål og værdigrundlag, som gælder forundervisning inden for det offentlige skolevæsen- den ansvarlige for skolen har forudsætninger for at drive skolen ioverensstemmelse med de nævnte vilkår- skolen står åben for alle børn, som har ret til undervisning i dentilsvarende offentlige skoleform, dog med undtagelse af børn, derville medføre omfattende organisatoriske eller økonomiske æn-dringer for skolen. Der må ikke anvendes optagelsesprøver- skolen har ikke mulighed for at vælge, hvilke elever den vil have- skolen har mindst 20 elever, medmindre der findes særlig undta-gelse
8. januar 2010Sags nr.:112.72F.031
2-skolen anvender lærere og pædagoger, der har en uddannelse, derpasser til den undervisning, de hovedsageligt bedriver, dog kunsåfremt dette kan skaffes, og ikke andre særlige forhold mht. ele-verne gør sig gældende- skolen opfylder de yderligere vilkår, som regeringen foreskriver.Eleverne skal uden udgifter have adgang til bøger, skrivemateriale,værktøj og andre hjælpemidler, som behøves. Eleverne skal ogsåtilbydes gratis skolemåltider.Alle skoler har samme regler for fx timetal, værdigrundlag og skalfølge samme læseplan og test som de offentlige skoler.Skolerne finansieres ved fuld kommunal finansiering, der betales afbeliggenhedskommunen og svarer til kommunens gennemsnitsud-gifter i den kommunale skole.Skolerne ikke må opkræve forældrebetaling.Skolerne har mulighed for at udtage overskud, såfremt de kan dri-ve skolerne tilstrækkeligt rentabelt.Skolerne kan oprettes af fx friskoleselskaber.Tilsynet med grundskolerne i Sverige føres af Skoleinspektionen.Det er Skoleinspektionen, der undersøger kvaliteten af den enkeltefritstående skoles undervisningstilbud.Skoleinspektionens planlægger at besøge 122 nystartede fritståendeskoler i foråret 2010.Tilsynet omfatter:(1) Læring, kundskaber og udvikling(2) Værdier og normer(3) Styring, ledelse og kvalitetsarbejdeSkoleinspektionens tilsynsrapporter er tilgængelige for offentlighe-den i en database kaldet SIRIS. To ud af tre skoler er i forbindelsemed tilsynet i 2009 blevet kritiseret for manglende skriftlig vurde-ring af den enkelte elev.På baggrund af inspektionerne bliver der lukket mellem en og trefritstående skoler årligt. Skolen vil altid forud for en lukning havefået påbud om at rette op på de kritiserede forhold. Årsagen til enalvorlig kritik af den enkelte skole er oftest undervisningens om-fang, manglende fag eller lærernes manglende kvalifikationer. Ele-vernes resultater indgår kun i mindre grad som argument i de al-vorlige sager.I Sverige findes der ikke afgangsprøver. Eleverne går derimod tilnationale emneprøver i svensk, matematik og engelsk efter 9. klas-se. Eleverne på de fritstående skoler opnår efter 9. klasse i gen-nemsnit lidt højere karakterer end eleverne på de kommunalegrundskoler, men spredningen mellem gode og dårlige resultater erstørre blandt elever på de fritstående skoler.
De danske frie grundskolerDe danske frie grundskoler har fri oprettelsesret. Det kræver såledeshverken statslig eller kommunal godkendelse, hvis forældre eller andet
3bagland ønsker at oprette en fri grundskole som et alternativ til folkesko-len.De danske frie grundskoler har endvidere frihed til at vælge eget værdi-grundlag. De ca. 500 frie grundskoler har i dag bl.a. forskellige religiøseog pædagogiske retninger som en del af det værdimæssige grundlag forundervisningen.De danske friskoler har frihed til at vælge, hvilke elever man ønsker athave på skolen. De elever, som er optaget på en fri grundskole, og sommåtte have brug for det, har krav på specialundervisning m.v.De danske friskoler har frihed til at tilrettelægge og gennemføre en un-dervisning, som stemmer overens med skolernes overbevisning. Skolerneskal samtidig leve op til en række overordnede krav til undervisningen.De to centrale krav er, at skolerne skal give en undervisning, som stårmål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, samt at skolerneskal forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre.Det betyder, at den enkelte skole skal sikre, at undervisningens kvalitetog indhold stiller eleverne på lige fod med elever, som undervises i folke-skolen. Skolernes frihed betyder blandt andet, at skolerne kan have andrefag eller kombinationer af fag. Der er ikke fastsat et minimumstimetal forundervisningen på en fri grundskole. Men undervises der i et fag i et væ-sentligt lavere antal lektioner, end hvad der gælder for folkeskolens un-dervisning, kan dette i sig selv give anledning til tilsyn.Skolerne skal beskrive mål og planer for undervisningen i folkeskolensobligatoriske fag og emner. Hvis en fri grundskoles mål og planer forundervisningen ikke indholdsmæssigt står mål med målene for undervis-ningen i folkeskolen, er det folkeskolens Fælles Mål, som skolens under-visning bliver holdt op imod. Danske friskoler kan vælge at være prø-vefri. Ligeledes er skolerne ikke forpligtet til at anvende de nationale test,som gælder for folkeskolen.Der føres tilsyn med undervisningens kvalitet og indhold på de danskefriskoler. Dels har forældrekredsen deres eget tilsyn, og dels skal de vælgeen tilsynsførende. Den tilsynsførende skal til stadighed have sådannefaglige og pædagogiske forudsætninger, at vedkommende er i stand til atvaretage tilsyn med undervisningen på grundskoleniveau.Herudover fører Skolestyrelsen et overordnet tilsyn med kvaliteten ogindholdet i skolernes undervisning. Hvis der er tvivl om undervisningenskvalitet på den enkelte frie grundskole, kan styrelsen iværksætte et yderli-gere tilsyn med skolen.Den 1. august 2010 træder en ny tilsynsordning i kraft. Det betyder, at detilsynsførende fremover skal være certificerede for at påtage sig tilsyns-opgaven. Endvidere vil skolerne - som alternativ til den tilsynsførende -fremover få mulighed for at gennemføre en selvevaluering efter en god-kendt model.
4De danske frie grundskoler har endvidere frihed til at vælge, hvilke kravde vil stille til lærernes uddannelsesmæssige baggrund.En fri grundskole skal for at kunne modtage statstilskud være en ikke-erhvervsdrivende privat selvejende institution, som oprettes på privatinitiativ, typisk af en gruppe forældre. At være selvejende betyder bl.a., atskolens formue er helt adskilt fra stifternes og bestyrelsesmedlemmernesformuer, at skolen skal være uafhængig, og at skolens midler alene måkomme skolens egen skole- og undervisningsvirksomhed til gode. Vednedlæggelse bruges skolens eventuelle overskydende midler typisk til atstøtte andre frie grundskoler.En virksomhed eller skolekoncern kan med andre ord ikke trække over-skud ud af de danske frie grundskoler.Skoler, der opfylder lovens krav, får et statstilskud, der svarer til ca. 85 %af udgifterne, og skal derudover have en egendækning, typisk i form afforældrebetaling.Det er en tilskudsbetingelse, at nyoprettede frie grundskoler pr. 5. sep-tember i det første skoleår har mindst 14 elever i alt, i andet skoleårmindst 24 elever i alt og i følgende skoleår mindst 32 elever sammenlagt ibørnehaveklasse og på 1.-7. klassetrin.De ovennævnte frihedsgrader for de danske frie grundskoler har i højgrad medvirket til at gøre de danske frie grundskoler til et vigtigt alterna-tiv til den offentlige folkeskole. Elevernes opnåede karakterer ved af-gangsprøverne ligger højere i de frie skoler end i folkeskolen. I dag gårca. 14 % af danske grundskoleelever i en fri grundskole, og elevtallet harværet jævnt stigende. Ca. 10 % af svenske elever går i de fritstående sko-ler, som naturligt nok har oplevet en stor elevtilgang set i forhold til tidenfør reformen, hvor disse skoler udelukkende var finansieret ved egenbe-taling.