Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 97
Offentligt
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
AnledningTitel
Åbent samråd i Folketingets UddannelsesudvalgSamrådsspørgsmål P og Q om VEU til udenlandskeAMU-deltagereFolketingets UddannelsesudvalgFolketingets UddannelsesudvalgIkke fastsatTirsdag den 12. januar 2009 kl. 14.00 (2. punkt på dags-ordenen)FT mødelokale 2-133 (Europaudvalgets mødelokale)
MålgruppeArrangørTaletidTid og sted
1
Disposition1.2.3.4.5.6.IndledningRegler om adgang til AMU og VEU-godtgørelseKontrollenDen aktuelle sagSpillerummet for de danske regler om AMUAfslutning
1. IndledningUdvalget har bedt mig besvare to spørgsmål vedrørende et tilfælde, hvor noglepersoner fra Estland ifølge en artikel i Metal Hovedstadens medlemsblad hardeltaget i arbejdsmarkedsuddannelseskurser på baggrund af deres ansættelse idanske virksomheder. Jeg besvarer spørgsmålene under ét, da de vedrørersamme sag.Spørgsmålene lyder således:Spørgsmål P
”Metal Hovedstaden har afdækket, at 13 estere gennem et år har været ufrivil-lige aktører i en systematisk udnyttelse af VEU-ordningen. Der henvises til ar-tikel i Metal Hovedstadens medlemsblad nr. 4, december 2009: "Kan Metalhjælpe?"Hvilke initiativer vil ministeren tage for at stoppe det åbenlyse snyd, der er af-dækket i artiklen i Metal Hovedstadens medlemsblad?”Spørgsmål Q
”Mener
ministeren, at de af ministeren udarbejdede regler om beregning, udbe-taling, administration og tilsyn vedrørende VEU-godtgørelse er tilstrækkeligteffektive til at opfange den type snyd, der er afdækket i artiklen i Metal Hoved-stadens medlemsblad?”
2
2. Regler om adgang til AMU og VEU-godtgørelseIfølge § 10a i arbejdsmarkedsuddannelsesloven har personer med fast bopæleller beskæftigelse i Danmark adgang til arbejdsmarkedsuddannelser og enkelt-fag, der er optaget i en fælles kompetencebeskrivelse. VEU-godtgørelse kangives som kompensation for tab af indtægt eller arbejdsmulighed til personer,der er beskæftiget på en arbejdsplads i Danmark som lønmodtagere eller selv-stændige erhvervsdrivende.Der er efter årsskiftet netop trådt nye regler i kraft, hvor vi har præciseret opta-gelsesbetingelserne og strammet dem op. Det fremgår nu helt klart, at beskæf-tigelsen skal være reel og faktisk, hvilket blandt andet indebærer, at en ansæt-telse kun giver adgang til AMU, hvis den pågældende - foruden at gå på AMU– skal betales for at præstere normale arbejdsydelser til arbejdsgiveren.En beskæftigelse, der er af så ringe omfang, at den alene udgør et rent margi-nalt supplement, opfylder ikke betingelsen.Hvis deltageren modtager løn under uddannelsen, kan godtgørelsen udbetalestil arbejdsgiveren, for så vidt den ikke overstiger lønnen. Dette er, hvad dersker i langt de fleste tilfælde.Jeg har i forbindelse med opstramningen af reglerne lagt vægt på at sikre over-holdelsen af den EU-retlige forpligtelse til at give vandrende arbejdstagere ogselvstændige fra de andre medlemsstater adgang til AMU.3. KontrollenVEU-godtgørelse udbetales efter de gældende regler på grundlag af en ansøg-ning, som indeholder oplysninger om løn- og ansættelsesforhold - oplysningersom, såfremt arbejdsgiveren skal have udbetalt VEU-godtgørelse, bekræftesved dennes underskrift. Udbetaling til arbejdsgiveren forudsætter endvidere, atdeltageren har skrevet under på, at det skal ske.Både offentlige myndigheder og private har pligt til at afgive oplysninger tilbrug for A-kassers, uddannelsessteders og Styrelsen for Statens Uddannelses-støttes administration af tildeling af VEU.Afgivelse af urigtige oplysninger er strafbar.
3
En efterfølgende kontrol kan blive udløst af, at uddannelsesstedet ud fra stati-stiske nøgletal udvælges til en årlig gennemgang af et antal sager og eventueltderefter aflægges et kontrolbesøg. Kontrollen kan også blive udløst af, at A-kasserne, skolerne eller styrelsen på anden måde konkret bliver bekendt medforhold, der giver anledning til tvivl om de indgivne oplysninger rigtighed ellerom administrationens kvalitet.4. Den aktuelle sagDen artikel, som spørgsmålene refererer til, drejer sig om 13 personer fra Est-land. De har efter det oplyste opholdt sig i Danmark og modtaget AMU-undervisning på baggrund af ansættelse i skiftende virksomheder. Forløbet lig-ger før den bekendtgørelsesændring, jeg lige har beskrevet, og det er således dehidtil gældende regler, der vil være afgørende ved en bedømmelse af forholdetslovlighed.Det er ikke på baggrund af artiklen muligt at udtale sig om, hvorvidt reglerneom dels adgang til AMU, dels retten til VEU-godtgørelse, er overholdt ellerovertrådt.Jeg kan imidlertid oplyse, at Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte, som hardet overordnede ansvar for administrationen af ordningen med VEU-godtgørelse, i nogle måneder har haft opmærksomheden rettet mod de pågæl-dende udbetalinger. Styrelsen indhenter dokumentation for, hvad der er foregå-et, og undersøger på det grundlag, om de gældende regler er overholdt.Endvidere har Undervisningsministeriet anmodet de institutioner, hvor under-visningen er foregået, om nærmere oplysninger om deltagernes opfyldelse afadgangsbetingelserne samt om de udbetalinger til personer, virksomheder oginstitutioner, som kurserne har givet anledning til.Jeg vil senere orientere udvalget om resultatet af disse undersøgelser samt omeventuelle konsekvenser heraf.
5. Spillerummet for de danske regler om AMUDet er ikke første gang, at der rettes et kritisk lys mod et muligt misbrug afAMU i forhold til deltagere, der kommer fra udlandet. Noget sådant var også ifolketingsåret 2008/09 genstand for samråd her i udvalget.
4
Arbejdsmarkedsuddannelserne kan imidlertid ikke forbeholdes for personer,der har dansk indfødsret eller fast bopæl her i landet. Dette følger af det forbudmod nationalitetsdiskrimination, som de fællesskabsretlige regler om arbejds-kraftens fri bevægelighed indebærer. Hvis en vandrende arbejdstager eller enselvstændig erhvervsdrivende, der er statsborger i en anden medlemsstat, er be-skæftiget i Danmark, må det ikke stilles som betingelse for hans adgang tilAMU, at han har bopæl her i landet.Hvis vi over for borgere fra de andre EU-lande i stedet stillede betingelser omforudgående beskæftigelse i Danmark, ville vi også komme i konflikt med EU-rettens beskyttelse af arbejdskraftens frie bevægelighed.Det er i øvrigt nyttigt – og i en del tilfælde nødvendigt på grund af betingelser ilovgivningen vedrørende certifikater – at en arbejdstager lige fra sin ansættelsekan dygtiggøre sig og kvalificere sig til sin nye jobfunktion. Dette gælder ikkemindst personer, der kommer fra udlandet, og som måske for eksempel ikke erfortroligt med danske standarder for arbejdsmiljøet og beskyttelse mod ar-bejdsulykker.I øvrigt gælder samme forbud mod nationalitetsdiskrimination jo også for dan-skere, som rejser ud og arbejder i andre EU-lande.6. AfslutningJeg vil gerne understrege, at arbejdsmarkedsuddannelserne udgør et både vel-fungerende og nødvendigt element i uddannelsessystemet i dagens Danmark.Arbejdsmarkedsuddannelserne skal kunne løse opgaverne omkring opkvalifi-cering af arbejdsstyrken uden at være hæmmet af et bureaukrati, der vil af-skrække både virksomheder og ansatte fra at bruge systemet.På den anden side er det også vigtigt, at reglerne så præcist som muligt afgræn-ser, både hvem der skal optages og derved blandt andet udløse statstilskud tilinstitutionen, og hvem der skal have ret til andre ydelser i anledning af delta-gelsen.Når der opstår mistanke om overtrædelse af reglerne, skal sagerne undersøgestil bunds, og ministeriet vil ikke tøve med at skride ind over for de ansvarlige,såfremt der har været tale om uberettigede ydelser til personer og institutioner.Eventuelle uberettigede tilskud og ydelser vil i givet vil blive krævet tilbagebe-talt
5
Jeg er naturligvis samtidig hele tiden opmærksom på behovet for at følge ud-viklingen på området – så man kan vurdere, om der skal ske en justering af ba-lancen mellem åbenhed og kontrol.Den beskrevne opstramning af adgangsbetingelserne til AMU er netop ét ek-sempel på, at regeringen tager denne opgave meget alvorligt, og det vil i lysetaf den aktuelle sag blive nøje overvejet, hvorvidt der er behov for yderligereskærpelse af kontrollen med udbetaling af VEU-godtgørelse.
6