Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 93
Offentligt
780183_0001.png
780183_0002.png
780183_0003.png
780183_0004.png
UddannelsesordførerChristine AntoriniDecember 2009Målrettet elitesportsuddannelse indenfor erhvervsuddannelserne (EUD)EUC Sjælland og Køge Handelsskole har i fællesskab forsøgt at etablere etpilotprojekt om erhvervsuddannelse målrettet unge elitesportsudøvere. Idéenopstod efter ønske, og i samarbejde med lokale sportsklubber. Projektet harværet forankret som udviklingsprojekt i Region Sjælland.Sportsverdenen generelt efterlyser flere og bredere uddannelsesmuligheder forderes unge udøvere, og de forskellige faglige organisationer indenfor områdetbakker op omkring tiltag som understøtter uddannelse indenfor sportenskoncentrerede verden.Samtidig anerkender de professionelle klubber i høj grad deres rolle iforbindelse med social ansvarlighed overfor deres unge elitesportsudøvere, oghar brug for flere målrettede muligheder.Unge elitesportsudøvere, som er tilknyttet klubber på professionelle vilkår, hari dag ingen eller ringe mulighed for at tage en erhvervsuddannelsei tilknytningtil deres idræt.De er professionelle udøvere, men alene i forhold til densportsgren, de er beskæftiget indenfor.Pt. har professionelle sportsudøvere mulighed for på gymnasialt oguniversitetsniveau at gennemføre uddannelsesforløb sideløbende med deressportslige ansættelse ud fra en individuel betragtning, ligesom der er mulighedfor at tage en erhvervsuddannelse ud fra samme vilkår. Det individuelleperspektiv handler på erhvervsuddannelsesniveau, primært om forlængelse afuddannelsens tidsperspektiv og/eller maksimering af mulighed for fraværbegrundet i den sportslige udøvelse.Ved at tage udgangspunkt i de unge elitesportsudøveres professionellehverdag og bygge uddannelserne op om denne, vil vi sikre etuddannelsestilbud, der klart adskiller sig fra allerede eksisterende tilbud ogsom giver de unge brugbare kompetencer i deres nuværende som fremtidigekarrierevalg.Unge elitesportsudøveres hovedfokus ligger på den sportsgren, som de erbeskæftiget indenfor, og for en stor del af disse unges vedkommende kommeruddannelse i anden række.
Vi ønsker at sammensætte en kompetencegivende erhvervsuddannelse:hvor vi tager udgangspunkt i de unges hovedinteresse, sporten, og byggeruddannelser op omkring dennehvor uddannelsen færdiggøres indenfor dens normalt fastsatte tidsramme, somi vores forslag vil være 2½ år incl. grundforløbsom de unge kan overskue og bruge aktivt, både mens de er professionelleudøvere, men også når de afslutter deres professionelle sportsforløbsom forholder sig aktivt til de unge elitesportsudøveres karriere, og som giverunge elitesportsudøvere bredere, mere målrettede og vedkommendemuligheder
Vi præsenterede forslag til uddannelsesplan med 2 spor (specialer) forklubberne i starten af oktober måned. Vi tog udgangspunkt i et korteregrundforløb, derefter 2 spor, som sigter efter uddannelsesmæssigekvalifikationer til henholdsvis:sportsassistent med særligt fokus på administrative kvalifikationer ogkompetencer indenfor salg og markedsføringsportsudøver med særligt fokus på administrative kompetencer indenfororganisation og personlig som team-udvikling indenfor mental og fysisksundhed og træning
Begge spor skal der kunne bygges videre på efter behov og karrierevalg.Uddannelsesplanen, som blev præsenteret, indeholdte udover forslag tilindhold, fag og strukturelle modeller, information om erhvervsuddannelsergenerelt, herunder hvad det indebærer for klubberne at indgå enuddannelsesaftale.Mødet var særdeles positivt i forhold til uddannelsens indhold og struktur.Klubberne havde flere idéer til yderligere nødvendigt indhold og så iforlængelse af uddannelsen, en bred vifte af arbejdsopgaver, somfærdiguddannede elever ville kunne løse, både i klubberne, men også vedansættelse i andre virksomheder og institutioner.Det blev tydeliggjort, at de 2 spor, henholdsvis sportsudøver ogsportsassistent, er fornuftige spor at forfølge i forhold til uddannelsesmæssigekompetencer, da sporene er en naturlig forlængelse af både opgaver ogfordeling i klubbernes daglige arbejde.Klubberne så derudover også en mulighed for at kombinereelitesportsuddannelsen med forskellige træner-uddannelser, så der var endnubedre arbejdsmæssige kombinationsmuligheder efterfølgende.
Klubberne havde ligeledes forslag og idéer til løsning af nogle af de strukturelleudfordringer, som vil ligge i forbindelse med skoleperioderne, hvor nogle afeleverne vil befinde sig i udlandet til kampe, turneringer og træningslejre.Herudover var der generel enighed blandt klubberne om, atelitesportsuddannelsen vil appellere til de unge eliteudøvere, både dem somhar svært ved at se sig selv i uddannelsessystemet i dag, men også de merebogligt orienterede eliteudøvere, og at uddannelsen derfor ikke ville fårekrutteringsproblemer.Økonomien fandt klubberne derimod stærkt problematisk og de gav udtryk forat det er de færreste klubber, der har økonomiske ressourcer til at binde sig tilen fast elevlønudgift, også selvom eleven yder et stort antal praktiktimer iklubben.Der var, blandt klubberne, enighed om at det alene vil være de helt storeklubber, som har mulighed for at afse ressourcer til elevløn, hvorfor klubberneønskede uddannelsen etableret som en skolebaseret su-berettiget uddannelse.Vi har løbende været i dialog med Undervisningsministeriet, som medinteresse har fulgt projektet og vi har forelagt ministeriet problematikkenomkring økonomi til elevløn.Vi har forespurgt om muligheden for at udbyde elitesportsuddannelsen som enskolebaseret su-berettiget uddannelse i dette projekt. Der er i dag enkelteeksisterende skolebaserede su-berettigede erhvervsuddannelser som udbydes.Overvejelserne i forhold til at forsøge at gøre elitesportsuddannelsenskolebaseret, har naturligvis også forholdt sig til problematikken omkringvekselvirkningen mellem læring via erfaring og muligheden for at kombinereteori og praksis. I forhold til udgangspunktet og målgruppen, kunne detbetyde, at vi ville fjerne nogle af de motiverende faktorer og det "drive" derligger i kombinationen. Det er imidlertid muligt at indeholde en forholdsvis højandel af virksomhedsforlagt undervisning (VFU) i en skolebaseret uddannelse,og derigennem fastholde kombinationen af teori og praksis.Undervisningsministeriet har undersøgt muligheden for at lave en skolebaseretelitesportsuddannelse, og ministeriet har meddelt at dette desværre ikke ermuligt som pilotprojekt under lov om individuelle uddannelser (bekendtgørelseaf lov om erhvervsuddannelser §15 stk. 3).En skolebaseret su-berettiget erhvervsuddannelse kan alene etableres som enordinær uddannelse, og dette vil kræve en aktiv politisk stillingtagen i forholdtil om der er behov for og opbakning til en sådan uddannelse.
Vi mener behovet er til stede og at perspektiverne i uddannelsen er fornuftige,favner bredden indenfor sportsverdenens mange forskellige genrer og givermuligheder for jobfunktioner på arbejdsmarkedet generelt og ikke aleneindenfor klubberne, og dermed også opfylder arbejdsmarkedets behov foruddannet arbejdskraft.Med denne henvendelse, er det vores ønske at skabe politisk fokus omkringmuligheden af at etablere en kompetencegivende erhvervsuddannelse for ungeelitesportsudøvere.Vi stiller os naturligvis til rådighed, hvis der er behov for yderligerebaggrundsmateriale, uddannelsesplan og dialog.Følgende kan kontaktes:Torben Jensen, EUC Sjælland, e-mail:[email protected]tlf. 4059 6867Hans Severinsen, Køge Handelsskole, e-mail:[email protected]tlf. 5667 0453
Med venlig hilsenAstrid Dahl & Tim ChristensenDirektører for EUC Sjælland & Køge Handelsskole