Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 86
Offentligt
780817_0001.png
780817_0002.png
780817_0003.png
780817_0004.png
780817_0005.png
780817_0006.png
780817_0007.png
780817_0008.png
780817_0009.png
780817_0010.png
780817_0011.png
780817_0012.png
780817_0013.png
780817_0014.png
SvendborgKommune
Folketingets UddannelsesudvalgFolketinget, Christiansborg1240 København K
Kommunaldir. OmrådeRådhusetRamsherred 55700 SvendborgTlf.62 23 30 00
[email protected]www.svendborg.dk
14. december 2009Til Folketingets uddannelsesudvalgTil orientering for Folketingets Uddannelsesudvalg kan det oplyses, atSvendborg Kommune i vedlagte skrivelse af 1 1 . december 2009 haranmodet Undervisningsministeren om at udnytte ministerens beføjelse i§29 i lov om professionshøjskoler til at pålægge bestyrelsen ved UCL atundlade at lukke læreruddannelsen ved Skårup Seminarium.Sagsid: 09/43440Afdeling:DirektionssekretariatRef. Erik Meldgård Bendorf
#/fc?Lars Erik HornemannBorgmester"
Årets idrætskommuneSvendborg Kommune
ÅbningstiderMandag-onsdag 9.00-15.00Torsdag9.00-17.30Fredag9.00-13.00
ty n : %SvendborgKommuneUndervisningsminister Bertel HarderFrederiksholms Kanal 211220 København KK o m m u n a l d i r . OmrådeRådhusetRamsherred 55700 SvendborgTlf.62 23 30 00
[email protected]www.svendborg.dk
Vedrørende Skårup S e m i n a r i u m .11. december 2009Svendborg Kommune skal hermed anmode om, at Undervisnings-ministeren i henhold til §29. stk 2 i lovbekendtgørelse om professions-højskoler for videregående uddannelse pålægger bestyrelsen vedUniversity College Lillebælt at undlade at nedlægge læreruddannelsenved Skårup Seminarium.Svendborg Kommune skal i den anledning gøre opmærksom på, atovennævnte lovparagraf specielt tager sigte på uddannelsessteder ilanddistrikter eller udkantsområder. Svendborg Kommune er - sombekendt - defineret som et udkantsområde.Baggrunden for Svendborg Kommunes henvendelse fremgår i øvrigt afvedlagte kopi af skrivelse bestyrelsen ved University College Lillebælt.Sagsid: 09/43440Afdeling:DirektionssekretariatRef. Erik Meldgård Bendorf
O I
/O
Lars Erik HornemannBorgmester
Årets idrætskommuneSvendborg Kommune
ÅbningstiderMandag-onsdag 9.00-15.00Torsdag9.00-17.30Fredag9.00-13.00
SvendborgKommuneUniversity College LillebæltSoldalen 87100 VejleAtt. BestyrelsenKommunaldir. OmrådeRådhusetRamsherred 55700 SvendborgTlf.52 23 30 00
[email protected]www.svendborg.dk
University College Lillebælt har i skrivelse af 8. december 2009 meddeltSvendborg Kommune, at bestyrelsen ved UCL har truffet principbeslut-ning om en ny udbudsstruktur for UCLs læreruddannelsen.Bestyrelsens principbeslutning indebærer, at læreruddannelsen i Skårupnedlægges. Samtidig underlægges pædagoguddannelsen i Skåruppædagoguddannelsen i Odense, idet man dog vil undersøge mulig-hederne for at fortsætte med såkaldt; "forlagt undervisning" i lokaliteterpå Sydfyn.Svendborg Kommune vil gerne hermed kraftigt anmode bestyrelsen omat revurdere principbeslutningen.Svendborg Kommune vil i den forbindelse henlede bestyrelsens opmær-ksomhed på §4 i lovbekendtgørelsen om professionshøjskoler for videre-gående uddannelser.Det følger heraf, at professionshøjskolen skal dække behovet for udbudaf professionsbacheloruddannelser og efter- og videreuddannelse i til-knytning hertil i den region eller del heraf, hvor professionshøjskolehører hjemme. Alvoren i denne forpligtelse understreges af lovens §29,hvoraf det fremgår, at bestyrelsen ikke kan nedlægge et uddannelses-sted uden forudgående høring af Regionsrådet. Hertil kommer, at mini-steren kan nedlægge veto imod en lukning, hvis ministeren vurderer, atder er behov for uddannelsesstedet. En bestemmelse, der tager særligsigte på uddannelsessteder i (anddistrikter eller i udkantsområder.Det er derfor Svendborg Kommunens opfattelse, at bestyrelsen har etskærpet ansvar for at opretholde et uddannelsestilbud på Sydfyn, dersom bekendt er regionens eneste udkantsområde. Bestyrelsens princip-beslutning indebærer, at man på trods af professionshøjskolernes formållukker et af de få uddannelsestilbud, der ligger i UCLs udkantsområde.I lovens §5 pålægges professionshøjskolerne endvidere at bidrage tilregional udvikling og vækst af erhverv og professioner - specielt i ud-kantsområder! Bestyrelsens principbeslutning trækker i den stik mod-satte retning. Udkantsområdets udviklings- og vækstmuligheder forrin-ges markant!
11. december 2009Afdeling:DirektionssekretariatetRef. Erik Meldgård Bendorf
Årets idraetskommuneSvendborg Kommune
ÅbningstiderMandag-onsdag 9.00-15.00Torsdag9.00-17.30Fredag9.00-13.00
SvendborgKommuneSvendborg Kommune vil samtidig henlede opmærksomheden på, at UCLtidligere i "mission og vision" selv har anerkendt en særlig forpligtelse iforhold til at sikre en udbudsstruktur, der levede op til lovens krav. I"mission og vision" skriver UCL således selv, at det bl.a. er UCLsmission: "at sikre og udnytte den geografiske spredning af uddannelses-aktiviteter i regionen". Bestyrelsens principbeslutning står i skærendekontrast hertil og bestyrelsen har ikke redegjort for, hvorledes man her-efter agter at leve op til sin egen mission.Svendborg Kommune frygter desuden, at man ikke blot vil kunne over-føre optaget fra Skårup til Odense. Lukningen af læreruddannelsen iSkårup vil derfor ikke lede frem til en tilsvarende styrkelse af lærerud-dannelsen i Odense. Resultatet vil derimod samlet set være, at regio-nens uddannelsesmæssige efterslæb i forhold til det øvrige Danmarkforstærkes.Svendborg Kommune har naturligvis forståelse for, at bestyrelsen måreagere i forhold til et faldende optag af lærerstuderende.Svendborg Kommune har derfor fundet det naturligt, at UCL iværksatteen handlingsplan med henblik på at fremtidssikre et større optag afstuderende og Svendborg Kommune har samtidig fundet det naturligt,at kommunen bidrog til handlingsplanen på de felter, hvor kommunenhavde mulighed for det.Svendborg Kommune tog derfor med glæde imod en opfordring fra UCLsadministrative ledelse om at udarbejde et charter, der beskrev de mulig-heder UCL og Svendborg Kommune havde for at imødegå det faldendeansøgertal. Dette charter blev godkendt i byrådet den 30. september2009. Kopi af charter for samarbejde mellem Svendborg Kommune ogUCL vedlægges som bilag.1 forlængelse af charteret blev der udarbejdet en handlingsplan, derbeskrev de konkrete initiativer, der skulle iværksættes i løbet af efter-året 2009 og i løbet af 2010. Handlingsplanen var færdig ultimo oktober2009. Planen indeholdt en række meget spændende udviklingsprojektet,som begge parter var enige om kunne bidrage til en fremtidssikring aflæreruddannelsen i Skårup. Der blev således f.eks. igangsat et projektomkring undervisningsassistenter. Svendborg Kommune har afsat620.000 kr. i 2010 og 310.000 kr. i 2011 alene til dette projekt. Efter-følgende har Undervisningsministeriet bevilget 125.000 kr. til en forsk-ningsbaseret evaluering af projektet. Handlingsplanen vedlægges sombilag.Svendborg Kommune finder det derfor chokerende, at UCL - mindre end2 måneder efter udarbejdelsen af handlingsplanen - afskriver allechancer for at vende udviklingen i optaget. På nuværende tidspunkt haringen af handlingsplanens initiativer haft nogen som helst chance for atvirke. Det er Svendborg Kommunes vurdering, at handlingsplanenindeholder en stribe spændende tiltag, der på forskellig vis ville kunnepåvirke optaget i gunstig retning. Tiltag, der fortjente en reel chance forat vise deres værd.
Side 2 af 4
SvendborgKommune
Svendborg Kommune er derfor nu forundret over, at UCL overhovedetinviterede til et samarbejde om en fælles handlingsplan, når man åben-lyst ikke selv levner handlingsplanen nogen chance. Eller er bestyrelsenallerede nu - inden implementeringen af initiativer - i stand til at vurde-re, at de enkelte initiativer vil spille fallit?Endelig vil Svendborg Kommune gerne gøre bestyrelsen opmærksompå, at man er dybt forundret over selve beslutningsprocessen.UCL og Svendborg Kommune har nu igennem 6-7 måneder samarbejdetom en handlingsplan. Det vidnede om, at UCL opfattede SvendborgKommune som en samarbejdspartner. I den ånd ville det have væretnaturligt at tilrettelægge en beslutningsproces, der åbnede op for endialog omkring en beslutning, der kan få meget alvorlige konsekvenserfor Svendborg Kommune. Og for hele Sydfyn.I stedet kan Svendborg Kommunen nu konstatere, at der er truffet enprincipbeslutning, der øjensynligt skal konfirmeres 8 dage efter. Hermedafskæres Svendborg Kommune - og alle andre berørte parter - stort setfra at kommentere beslutningen. Bestyrelsen markerer derved effektivt,at man ikke ønsker at indgå i nogen reel form for dialog.Svendborg Kommune finder denne tilgang dybt bekymrende, idetparterne formodentlig fremover skal samarbejde i relation til de andreprofessionsuddannelser, som bestyrelsen forhåbentlig agter at fastholdepå Sydfyn. Men i den udstrækning bestyrelsen måtte være indstillet påat indgå i en reel dialog omkring principbeslutningen, skal SvendborgKommune hermed venligst anmode bestyrelsen om et hurtigt møde.Svendborg Kommune hører i den anledning gerne, hvorledes UCL agteraf fastholde pædagoguddannelse som "forlagt undervisning" på Sydfyn.Afslutningsvis kan Svendborg Kommune meddele, at byrådet på sitmøde den 1. december 2009 imødekom den ansøgningen som UCLhavde fremsendt om fritagelse af grundskyld for Skårup Seminariumden 7. september 2009! Grundskylden udgør i 2009 ca. 48.000 kr.
Venlig hilsen
Lars Erik HornemannBorgmester
Curt Sørensenkommende borgmester
Side 3 af 4
SvendborgKommuneKopi af dette brev er tilsendt Regionsrådet med anmodning om, at rådetgør indsigelse imod bestyrelsens principbeslutning og tilUndervisningsministeren med anmodning om, at han nedlægger vetoimod lukningen.Der er desuden sendt kopi til medlemmerne af FolketingetsUddannelsesudvalg og til pressen.
Side 4 af 4
UNIVERSITY COLLEGE
Svendborg§g-? ' Kommunei
Lillebaelt
Charter f o r samarbejde mellem Svendborg K o m m u n e og University College Lillebælt,Skårup S e m i n a r i u m .Baggrund f o r charteretLæreruddannelsen ved Skårup Seminarium står overfor en krævende udfordring: faldendeansøgertal til uddannelsen, indskrænkning af udbud af linjefag, personalemæssige tilpasningerog med risiko for et scenarie, hvor der ikke længere vil være mulighed for at kunne opretholdeSkårup Seminarium som udbudssted af læreruddannelse. Et sådant scenarie vil kunne bevirkeat unge fra Svendborg Kommune vil søge uddannelsesmuligheder i de store uddannelsesbyersom København og Århus og forsyningssikkerheden for levering af færdiguddannede lærere ogpædagoger til Svendborg vil være truet. Svendborg Kommune risikerer at miste etuddannelsessted, og dermed sit Image som uddannelsesby, samtidig med at kommunensbosætningspolitik kommer under pres. Historisk set kommer en stor del af de lærerstuderendepå Skårup Seminarium fra lokalområdet, og efter endt uddannelse fortsætter de fleste deresarbejdsliv i kommunen.Læreruddannelsen og pædagoguddannelsen ved Skårup Seminarium står overfor en omstilling,i form af en profilering der professionsretter uddannelsen yderligere i forhold til arbejdet i denmoderne folkeskole. Denne professionsrettethed vil fra efteråret 2009 blive konkret for nyestuderende der starter på uddannelsen, der vil opleve et studieforløb hvor Skårupsprofilelementer vil fremstå som integrerede forløb.Der er behov for en fælles indsats, der overordnet er beskrevet i nedenstående charter.Charter f o r samarbejde mellem Svendborg K o m m u n e og University College Lillebælt,Skårup SeminariumMed dette charter ønsker Svendborg Kommune og University College Lillebælt, SkårupSeminarium at udvikle og styrke samarbejdet med henblik på at øge uddannelses- ogvidensniveauet blandt unge og voksne i Svendborg Kommune. Dette charter sigter primærtmod uddannelserne til de pædagogiske professioner: lærer og pædagog. I forhold tilpædaoguddannelsen handler det om, at få udbygget samarbejdsrelationerne medpædagogområdet blandt andet gennem praktikken.Desuden indgår University College Lillebælt gerne i et bredere samarbejde om udvikling afsåvel uddannelser som innovation, vækst og velfærd.Charteret indeholder følgende indsatsområder som Svendborg Kommune og University CollegeLillebælt, Skårup Seminarium vil sætte særlig fokus på og arbejde for:
1. Rekruttering og fastholdelse af studerende pa pædagog- og læreruddannelsen påSkårup Seminarium2. Udvikling og opretholdelse af undervisningsassistent- og uddannelsesstillinger iSvendborg Kommune3. Udvikling af partnerskaber med skolerne i Svendborg Kommune4. Fælles udviklingsprojekter5. Udvikling af eksisterende og fremtidige uddannelser6. Tilrettelæggelse af særlig tilrettelagte enkeltfagsforløb med henblik på opkvalificering aflærere og pædagoger i Svendborg Kommune7. Udvikling og gennemførelse af særlig tilrettelagte kurser og andrekompetenceudvikiingsforløb for såvel studerende som professionelle8. Udvikling af innovative arbejdsformer i såvel uddannelse som profession9. Etablering af mødesteder for studerende, professionelle og forskere med henblik påudvikling af ny videnU d d y b n i n g af p u n k t e r n e :1. Rekruttering og fastholdelse af studerende• Udbredelse kendskabet til uddannelserne og professionerne blandt unge iSvendborg Kommune• Fremme nem og billig transport• Fremme gode og billige boligmuligheder for studerende• Fremme miljøer der appellerer til unge (idræt, cafeer, musik, natteliv m.m.• Udvikle muligheder for studenterjobs• Arrangere events og lignende med appel til potentielle studerende2. Undervisningsassistent-og uddannelsesstillinger• Pilotprojekt vedrørende undervisningsassistenter igangsat 2009-2011• Udvikling af koncept for uddannelsesstillinger for studerende på 3.-4. Årgang3. Udvikling afpartnerskaber med skolerneUdvikling af samspillet mellem praktik og øvrige fag i uddannelsenUdvikling af samspillet mellem praktiklærer og studerendeUdvikling af fælles fokusområder for uddannelse og praksisfelt (fxspecialpædagogik, sundhed, sprog)
4. Fælles udviklingsprojekter• Udviklingsprojekter med involvering af studerende, undervisere, pædagoger,lærere og forskere• Projekter med henblik på udvikling af undervisningsforløb og -materialer tiludepædagogik• Projekter med henblik på udvikling af undervisningsforløb og -materialer tilsundhedsundervisning• Projekter med henblik på udvikling af undervisningsforløb og -materialer tilspecialpædagik• Udvikling af koncepter for studerendes involvering i events og lignende forbørn og unge i Svendborg Kommune
Osv.5. Udvikling af eksisterende og fremtidige uddannelserUdvikling af uddannelser indenfor det æstetiske område (fx film, musik, dans,billedkunst)Udvikling af uddannelser indenfor sundhed (fx professionsbachelor 1 sundhedog ernæring, fitness)Udvikling af eksisterende lærer- og pædagoguddannelse med henblik på atfremme innovation og iværksætter!, brug af teknologi, relationskompetencero.a.Udvikling af en fleksibel lærer- og pædagoguddannelse (fx i samspil medundervisningsassistent- og uddannelsesstillinger6. Tilrettelæggelse af særlige enkeltfagsforløb• Som tompladsordning• Som rekvirerede forløb• Som fagspecifikke kurser (afgrænsede dele af eksisterende fag iuddannelserne)
7. Udvikling og gennemførelse af særlig tilrettelagte kurser og andrekompetenceudviklingsforløb• Kursus i Aldersrelateret Trænings Koncept for lærere og pædagoger på skoler iSvendborg Kommune• Kompetenceudvikling indenfor bevægelse og sundhed for pædagogiskemedarbejdere i Svendborg Kommune• Kompetenceudvikling for pædagogiske medarbejdere i Svendborg Kommunemed henblik på at beskrive og arbejde med læreplaner• Efter og videreuddannelsesforløb8. Udvikling afinnovative arbejdsformerUdvikling af arbejdsformer med integreret anvendelse af IKTUdvikling af arbejdsformer med læring og bevægelseDer fremmer inklusionDer fremmer relationskompetencerDer fremmer differentiering og fleksible holddannelserSolution campsInnovation, campsbachelorcafeerOsv.
9. Etablering af mødesteder for studerende, professionelle og forskere• Videncenter/laboratorium med henblik på udvikling af specialpædagogik• Videncenter/laboratorium med henblik på udvikling af udepædagogik• Osv.
Dato
Dato
Svendborg Kommune
UC Lillebælt
Samarbejdselementer Skaarup Seminarium/UCL og Svendborg KommuneHandlingsplan og prioriteringsliste, aftalt på møde d. 22/10, Jan Præstholm/Aage NipperIndholdInvolveredePriori-ElementteringUddannelsesrådet1Svendborg Kommune har i samråd medkommunens uddannelsesinstitutioner forvideregående uddannelse nedsat etuddannelsesråd i løbet af 2009. Rådet har tilformål at initiere tiltag og samarbejder derfremmer uddannelsesmiljøet i SvendborgKommune.Udarbejdelse afuddannelsespolitik/uddannelsesstrategi forSvendborg Kommune. Nedsættelse afarbejdsgruppe.Svendborg KommuneFormandskabet forUddannelsesrådet ligger hosformanden for Udvalget forBørn og Unge.Medlemmer fra SvendborgKommune:• Lise-Lotte Tilsted(formand) Formand for Bog U-udvalg• Morten S. Petersen,formand for udvalg forkultur og planlægning• Christian Ulrich, formandfor Erhvervsudvalget• Jan Præstholm, DirektørBøm og Unge• Tim Jeppesen, direktørfor Kultur og Plan• Martin Andersen,sekretariatschef.Skolechef Helle HansenDagtilbudschef BirgitLindbergPædagogisk konsulent:Annette DanbjørgFølgende inviteres:Skolechef Helle HansenDagtilbudschef BirgitLindbergSkoleleder Lene RugaardInvolveredeSkaarup Semi-narium/ UCLStudierektor AageNipperStudierektor HelleStryhnDerudoverinteressenter fraandre uddannelses-institutioner ogerhvervsliv.
22/10-2009
MilepæleUdarbejdelseaf forslagafsluttetforår 2010.Herefterbehandling iUddannelsesrådet.Politiskbehandling.
BemærkningerArbejdet pågår.Lektor AkselBendsen iarbejdsgruppeØkonomi: ingendirekte relateredeudgifter. Investeretarbejdstid betales afde involveredeparter.
Skole- ogdagtilbudspolitik2Skårups profil
Deltagelse ifølgegruppeunderforberedelsesarbejdet med Svendborg Kommunesskole- og dagtilbudspolitik
Studierektor AageNipper
Afsluttet
Deltagelse i følgegruppe mht. kvalitetssikring afprofilarbejdet på Skårup Seminarium
Ledelse2 Studerende2 repr. for undervis1 repr. forsmdieadmin.
Oktober2009:komissoriumJanuar: 1.Erfaringsops
Tovholder AANØkonomi: ingendirekte relateredeudgifter. Investeret
(Skårup Skole)Daginstitutionsleder PiaNørgaard (Område Byen)Charter punkt 6Etablering af relevanteefteruddannelsestilbudp å Skaarup Sent.Samarbejde tilret-telæggelse af særligtilrettelagteenkeltfagsforløbØget dialog mellemSkaarup Seminariumog folkeskolerne samtdagtilbud i SvendborgKommuneCharter punkt 2Undervisningsassi-stent — og uddanne-lsesstillinger4Deltagelse i relevante møder med skoleledere ogdagmstimtionsledere m.h.p. udmøntning afcharter, drøftelse af efter- ogvidereuddaimelsesinitiativer.Udvikling og germemførsel af særligtilrettelagte kurser og andrekompetenceudviklingsforløb.Gennemførsel af.behovsundersøgelse iSvendborgTompladsordning• Rekvirerede forløb• Fagspecifikke kurser (afgrænsede dele afeksisterende fag i uddannelserne)Konsulent i B og U: Ulla Dall(deltager i fællesarbejdsgruppe)Skolechef Helle HansenSkolelederkredsen iSvendborg KommuneChef for dagtilbud: BirgitLindbergDagtilbudsledere i SvenborgSouschef MichaelBjørnLektor AkselBendsen (deltager ifælles arbejds-gruppe)Evt. UCL's EVU-afdeling.videreudd.Afd.IUCL.
3
amlingJuni 2009:2.erfaringsopsamlingGennemførsel af behovs-undersøgelse- aftaler omkonkreteaktiviteter:november2009Evtindgåelse afaftaler startdecember.
arbejdstid betales afde involveredeparter.Tovholder: denfælles arbejds-gruppeGejanemførsel afbehovsundersøgelsegennemføres udenberegning af UCL'sEfter- og videre-uddannelsesafd.Koncept forundersøgelseforeligger. Kontakttil AfdelingslederEllen Grøn.
Pilotprojekt vedrørende undervisningsassistenterigangsat 2009r2011.Gensidig forpligtende aftale omundervisningsassistenter mellem Svendborgkommune og UC Lillebælt, Skårup Seminarium.Der forventes iværksat et følgeforskningsforløbog effektmåling i pilotprojektet, med afsluttendeevaluering maj/juni 2010. Dette arbejdegennemføres af KLOG (Kompetenceenhed forLogopædi, ved UCC, v/ lektor Hans Månsson.)
Konsulent i B og U: Ulla Dall
Lektor SusanneEskildsenLektor AkselBendsenKlyngekoordinatonKristian Mondrup
Startkonferenced.5/11.AnsøgningtilUVMomfølgeforsfcninguge43Skærpelse afprojektbeskrivelse uge 43Kursus,november,decemberStartipraksisjanuar 2010.1: ansøgning
Tovholder: denfælles arbejds-gruppe.Afklaring vedr.finansiering affølgeforskningsøges inden d.19/11.
5
Charter punkt 4:
1. Ansøgning om turbodansk til UVM
Konsulent i B og U: Ulla Dall
Lektor Susanne
Tovholder: den
Fællesudviklingsprojekter
2.
Udviklingsprojekter med involvering afstuderende, undervisere, pædagoger, lærereog forskere. Tager afsæt i studerendesbachelorprojekter som konkreteundersøgelser gennemført på skoler ogdaginstitutioner mv. Forankring iskolelederkreds.Projekt med henblik på udvikling afundervisningsforløb og -materialer tiludepædagogikProjekt med henblik på udvikling afundervisningsforløb og -materialer tilspecialpædagogik
Skoler og daginstitutioner
EskildsenLektor AkselBendsenStuderende påSkårup,undervisere.KlyngekoordinatorKristian Mondrup
3.
færdiggjortdecember2: fireprojektergennemføresforår 2010.3: projektbeskrevetforår 20104: Projektbeskrevetforår 2010
fællesarbejdsgruppe.
4.
6
Charter punkt 5:Udvikling afeksisterende ogfremtidige uddannelser
Udvikling af KVU-uddannelse, til Skoleassistent(samarbejde med bl.a. Læreruddannelsen iJelling)
Konsulent i B og U: Uha Dall
Lektor AkselBendsen
Udviklingmhpgodkendelsei UVM forår2010.
Arbejde igangsat afUCL. Involveringaf relevante parter iSvendborgKommune. B- ogU, Jobcenter, UUØkonomi: ingendirekte relateredeudgifter. Investeretarbejdstid betales afde involveredeparter.
Charter punkt 3Partnerskabsaftaler ompraktik p ålæreruddannelsens 1.Og 2. Årgang.7
1. Uddannelseserundlae oe principperEn partnerskabsaftale er en toårig aftale ogkontrakt mellem UCL/Skårup Seminarium og enskolegruppe/kommunen om uddannelse aflærerstuderende og alment pædagogisk og fagligtsamarbejde i øvrigt.Aftalens mål er på et ligeværdigttværinstitutionelt grundlag at rammesætteudvikling af uddannelse af studerende mod en
Skolechef Helle HansenDe konkretepartnerskabsskoler iSvendborg Kommune
PraktikkoordinatorLis Rahbek
Drøftelser ifølgegruppeom fortsatudvikling afaftalensindhold.
Arbejdet pågår,men skal havesærlig fokus.Tovholder LisRahbæk, Skårup
8
Charter, pkt 1Rekruttering ogfastholdelse afstuderende
lærerfaglig kompetence, der modsvareruddannelsens lovgrundlag, bekendtgørelse medpraktikkens mål og ckf, seminariets studieordningog skolens behov og ønsker.- Udbredelse af kendskabet til uddannelserne ogprofessionerne blandt unge i SvendborgKommune- Fremme nem og billig transport- Fremme gode og billige bohgmuligheder forstuderende- Fremme miljøer der appellerer til unge (idræt,cafeer, musik, natteliv m.m.- Udvikle muligheder for studenterjobs- Arrangere events og lignende med appel tilpotentielle studerende
Samarbejde mellemUddannelsesråd ogErhvervsråd i SvendborgKommune
Aage Nipper(SkårupSeminarium)Helle Sttyhn(SygeplejekolenSvendborg)
Aftale omvelkomst-pakke bes-krevet ogkom-munikeretjanuar 2010(mhp.markeds-føring afuddannelsertil Kvote 2-ansøgninger)
Arbejdet pågår ierhvervsråd oguddannelsesråd.Uddannelsesom-rådet får selv-stændigt afsnit ikommuneplan.
Chartrets punkter 7,8,9 udgør sekundære hidsatser, der konkretiseres senere.Der er etableret en fælles arbejdsgruppe, der fungerer som tovholder for følgende prioriteringspunkter: 3,4,5.Arbejdsgruppens medlemmer:• Konsulent i B og U, Ulla Dall.• Lektor Susanne Eskildsen, Skårup,• Lektor Aksel Bendsen, Skårup (tovholder),• Klyngekoordinator Kristian Mondrup, U og V, UCL.Kommunikationsplan: Oplæg til kommunikationsplan udarbejdes af AAN uge 44. Realisering uge 45 varetages af Svendborg Kommune.