Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 84
Offentligt
777096_0001.png
777096_0002.png
777096_0003.png
777096_0004.png
777096_0005.png
777096_0006.png
777096_0007.png

TALEPAPIR

DET TALTE ORD GÆLDER

Anledning

Samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg den 16. de-cember 2009

Spørgsmål R

Hvad vil regeringen med henvisning til den foreståendelukning af Skårup Seminarium på Sydfyn gøre for at leveop til målsætningerne i loven om professionshøjskoler forvideregående uddannelser, jf. lovforslag nr. L 188,2006-07, hvor der bl.a. står:"En række af de små faglige miljøer i udkantsområder harsvært ved at fastholde søgning og kvalitet, og de har sværtved at leve op til de nye og mere krævende målsætninger.Det skaber vanskeligheder med at fastholde udbuddet afuddannelse i alle egne af landet.Ved at skabe professionshøjskoler, der har en større kvan-titativ og kvalitativ ressourcebasis, kan behovet for at va-retage vigtige regionale behov tilgodeses langt bedre.Der kan skabes og fastholdes attraktive uddannelsesmil-jøer overalt i landet, idet stærkere miljøer kan understøttesvagere udkantsmiljøer. Der kan etableres differentieredeløsninger i overensstemmelse med de lokale behov.Professionshøjskolerne skal have pligt til at sikre uddan-nelsesforsyning i alle egne og skal samtidig fungere somregionale videninstitutioner, der har et tæt og stærkt sam-spil med regionale interessenter, herunder virksomheder,aftagere, regionale vækstfora mv."

Titel

1

Spørgsmål S

Hvordan vil ministeren sikre, at professionshøjskolernelever op til ovenstående målsætning i lovforslag nr. L188, 2006-07?

Spørgsmål T

Finder ministeren, at det er i overensstemmelse med in-tentionerne i lov om professionshøjskoler for videregåen-de uddannelser, at Skårup Seminarium nu nedlægges?

Spørgsmål U

Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at der er attraktiveuddannelsesmiljøer overalt i landet og ikke kun i de storebyer?

Målgruppe

Arrangør

Taletid

Tid og sted

Folketingets UddannelsesudvalgFolketingets UddannelsesudvalgIkke fastsatOnsdag den 16. december 2009 kl. 12:15-13:30, provi-anthuset - lokale Pro D.
2
Disposition

1.

2.

3.

4.

Spørgsmål R

Spørgsmål S

Spørgsmål T

Spørgsmål U

1. Spørgsmål R

Hvad vil regeringen med henvisning til den forestående lukning af SkårupSeminarium på Sydfyn gøre for at leve op til målsætningerne i loven omprofessionshøjskoler for videregående uddannelser, jf. lovforslag nr. L 188,2006-07, hvor der bl.a. står:"En række af de små faglige miljøer i udkantsområder har svært ved at fastholdesøgning og kvalitet, og de har svært ved at leve op til de nye og mere krævendemålsætninger. Det skaber vanskeligheder med at fastholde udbuddet af uddannelse ialle egne af landet.Ved at skabe professionshøjskoler, der har en større kvantitativ og kvalitativressourcebasis, kan behovet for at varetage vigtige regionale behov tilgodeses langtbedre.Der kan skabes og fastholdes attraktive uddannelsesmiljøer overalt i landet, idet stær-kere miljøer kan understøtte svagere udkantsmiljøer. Der kan etableres differentiere-de løsninger i overensstemmelse med de lokale behov.Professionshøjskolerne skal have pligt til at sikre uddannelsesforsyning i alleegne og skal samtidig fungere som regionale videninstitutioner, der har et tæt ogstærkt samspil med regionale interessenter, herunder virksomheder, aftagere,regionale vækstfora mv."
3
SVAR:Professionshøjskolen Lillebælt har meddelt, at bestyrelsen har truffet princip-beslutning, som vil medføre lukning af læreruddannelsen i Skårup.Professionshøjskolen oplyser, at en sammenlægning af læreruddannelserne iSkårup og Odense er nødvendig for professionshøjskolens mulighed for fortsatat kunne udbyde en fagligt og økonomisk bæredygtig læreruddannelse på Fyn.Professionshøjskolen oplyser også, at pædagoguddannelsen i Skårup sammen-lægges med Pædagoguddannelsen i Odense fra 1. januar 2010. Dog undersøgesmulighederne for at fortsætte pædagoguddannelsen i andre lokaliteter på Syd-fyn.Jeg kan oplyse, at det årlige optag på læreruddannelsen i Skårup i perioden2002-2009 er faldet fra 141 til 53 studerende, og sidste år fra 56 til 53 stude-rende på trods af en stigning på landsplan. Dette gør det svært at opretholde etkvalificeret fagligt miljø.Jeg vil understrege, at en betingelse i forbindelse med lukningen af udbuddet iSkårup er, at de studerende kan færdiggøre deres igangværende uddannelses-forløb på Professionshøjskolen Lillebælt.Professionshøjskolen Lillebælt oplyser i den sammenhæng, at de studerende pålæreruddannelsen i Skårup ved en lukning vil blive overført gradvist til Lærer-uddannelsen Fyn beliggende i Odense.I henhold til lov om professionshøjskoler for videregående uddannelser § 4skal professionshøjskolen dække behovet for udbud af professionsbachelorud-dannelser og efter- og videreuddannelse i tilknytning hertil i den region ellerdel heraf, hvor professionshøjskolen hører hjemme. Det er den enkelte profes-sionshøjskole, der tager stilling til, hvordan et samlet udbud i en region sikresbedst muligt i forhold til de uddannelsessøgendes og det regionale erhvervslivsbehov. Dette gælder også under hensyn til uddannelsesmiljøernes betydningfor lokalsamfundet.Bestyrelsen har sendt sin principbeslutning til udtalelse i regionsrådet. Efterprofessionshøjskoleloven skal regionsrådet høres, inden en professionshøjsko-les bestyrelse tager stilling til, om et uddannelsessted skal lukkes. Når regions-rådets udtalelse foreligger, kan bestyrelsen for professionshøjskolen træffe be-slutning om udbudssituationen.
4
På den baggrund finder jeg som tilsynsmyndighed ikke anledning til at udtalemig om sagen på nuværende tidspunkt, hvor spørgsmålet er under behandling iregionsrådet.Jeg vil også understrege, at jeg som tilsynsmyndighed løbende vil vurdere omRegion Syddanmark fortsat er tilstrækkeligt forsynet med videregående uddan-nelser, som jeg i øvrigt også gør det med landets øvrige regioner.Det er én af grundene til, at hver professionshøjskole i deres udviklingskon-trakt for 2010 skal fremlægge en strategi for, hvorledes institutionen vil leve optil forpligtelsen om at sikre den regionale uddannelsesdækning i henhold til af-talen om udmøntning af midler til de videregående uddannelser 2010-2012 af5. november 2009.

2. Spørgsmål S

Hvordan vil ministeren sikre, at professionshøjskolerne lever op til ovenstående mål-sætning i lovforslag nr. L 188, 2006-07?SVAR:Grundlæggende er det den enkelte professionshøjskole, der tager stilling til,hvordan et samlet udbud i en region sikres bedst muligt i forhold til de uddan-nelsessøgendes og det regionale erhvervslivs behov. Dette gælder også underhensyn til uddannelsesmiljøernes betydning for lokalsamfundet.Dette medfører blandt andet, at hver professionshøjskole i de kommende ud-viklingskontrakter skal fremlægge en strategi for, hvordan den regionale ud-dannelsesdækning sikres, som omtalt i min besvarelse af forrige spørgsmål.Dette er en del af aftalen om udmøntningen af midler til de videregående ud-dannelser fra 5. november i år.Jeg har fuld forståelse for, at lukningen af uddannelser kan skabe frustration ogvrede blandt studerende, ansatte og i lokalmiljøerne.Men jeg må tilføje, at der løbende oprettes nye uddannelser og udbud overalt ilandet. Ikke mindst fordi de nye større institutioner bruger deres økonomiskeog udviklingsmæssige kapacitet til at udvikle nye uddannelser, men også til atforøge tilgængeligheden til gamle klassiske uddannelser.Samlet set er tilgængeligheden til videregående uddannelser blevet større, si-den professionshøjskolerne blev etableret i 2008.
5
Og nu skal udviklingskontrakterne som sagt bruges som et styringsredskab iforhold til de regionale udbud. Dermed delagtiggøres Undervisningsministerieti professionshøjskolernes udbudsplaner på det lidt længere sigt, så institutio-nerne i samspil med ministeriet kan skabe attraktive uddannelsesmiljøer overalti landet.For fuldstændighedens skyld skal jeg nævne, at undervisningsministeren – somen særlig garanti – efter professionshøjskoleloven kan pålægge en professions-højskole ikke at nedlægge et uddannelsessted, hvis professionshøjskolen vednedlæggelsen ville svigte sin pligt til bred uddannelsesdækning.

3. Spørgsmål T

Finder ministeren, at det er i overensstemmelse med intentionerne i lov omprofessionshøjskoler for videregående uddannelser, at Skårup Seminarium nunedlægges?SVAR:Bestyrelsen på professionshøjskolen har en pligt til at fastlægge professions-højskolens organisation under hensyntagen til den regionale uddannelsesdæk-ning. Dette indebærer bl.a. tilpasning af institutionens uddannelsesudbud.For at professionshøjskolen kan leve op til denne opgave, vurderer jeg, at detmest hensigtsmæssigt er, at bestyrelserne generelt har vide rammer, så de harmulighed for at afstemme den enkelte professionshøjskoles organisation efterde særlige behov i den region, hvor den hører hjemme.Efterspørgslen på videregående uddannelser fra arbejdsmarkedet og ikkemindst studerende varierer meget fra region til region og fra år til år. Det ersom udgangspunkt professionshøjskolerne – og i øvrigt også erhvervsakademi-erne – der har ”fingeren på pulsen” på den korte bane, og dermed løbende kantilpasse deres udbud af videregående uddannelser.Denne tilpasning indebærer bl.a. etableringen af nye uddannelser, men kan na-turligvis også medføre lukning af uddannelser og nedlæggelser af uddannelses-steder.
6
4. Spørgsmål UHvad vil ministeren gøre for at sikre, at der er attraktive uddannelsesmiljøer overalt ilandet og ikke kun i de store byer?SVAR:Jeg kan oplyse, at bestyrelsen generelt skal sikre, at professionshøjskolen medde påtænkte ændringer fortsat skal opfylde forpligtelsen til at dække behovetfor udbud af videregående uddannelser i den region, hvor professionshøjskolenhører hjemme. Denne opgave er omfattet af undervisningsministerens tilsynmed professionshøjskolen.Helt overordnet regionalpolitisk har Undervisningsministeriet og regeringenstor fokus på og interesse for den regionale udvikling. Ikke mindst når dethandler om at sikre attraktive uddannelsesmiljøer overalt i landet.Regeringen skal blandt andet indgå de regionale partnerskabsaftaler for 2010-2012 med de seks regionale vækstfora.Aftalerne - som formentlig vil være på plads til efteråret 2010 - vil indeholdeuddannelsespolitiske målsætninger og initiativer, som bl.a. vil sikre en bedretilgængelighed til uddannelser i yderområder - også i forhold til de videregåen-de uddannelser.Endelig vil udviklingskontrakterne som sagt blive et styringsredskab i forholdtil sikringen af udbud af videregående uddannelser.
7