Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 78
Offentligt
766833_0001.png
766833_0002.png
766833_0003.png
766833_0004.png
766833_0005.png
766833_0006.png
DANMARK
00650 ØREDK 2020071
9UNIVERSITY C
UNIVERSITY COLLEGE
Lillebaelt
UNIVERSITY COLLEGE
LillebaeltJELLINGLÆRERUDDANNELSENPÆDAGOGUDDANNELSEN
VEJLESYGEPLEJERSKEUDDANNELSENC E N T E R FORUNDERVISNINGSMIDLER
ODENSELÆRERUDDANNELSENFYNSPÆDAGOGSEMINARIUMSEMINARIUM
ODENSE SOCIALPÆDAGOGISKEERGOTERAPEUTUDDANNELSENFYSIOTERAPEUTUDDANNELSENRADIOGRAFUDDANNELSEN
SOCIALRÅDGIVERUDDANNELSENSYGEPLEJERSKEUDDANNELSENEFTER- O G V I D E R E U D D A N N E L S E NC E N T E R FORUNDERVISNINGSMIDLER
D E N S O C I A L E HØJSKOLE
SKÅRUPSKÅRUP S E M I N A R I U M
SVENDBORGSYGEPLEJERSKEUDDANNELSEN
Folketingets UddannelsesudvalgFolketingetChristiansborg1240 København K
Den 24. november 2009
Vedlagt fremsendes til orientering kopi af brev til Undervisningsminister Bertel Haarder, jf. tidligerehenvendelse af 1. marts 2009, som ligeledes vedlægges i kopi.
Med venlig hilsen
DAdLeUsDidde AuringDanmarks repræsentant i NSH)
Nordisk Sosialhøgskolekomité
Undervisningsminister Bertel HaarderUndervisningsministerietFrederiksholms Kanal 211220 København K
Den 1. marts 2009 fremsendte Nordisk Social Højskole Komité et brev til undervisningsminister Bertel Haarder. Ibrevet gjorde komitéen opmærksom på, at reducerede udviklingsmidler med deraf følgende forringedemuligheder for at gennemføre udviklingsarbejde i samarbejde med universiteter og praksis, kan få storekonsekvenser for et så relativt lille uddannelsesområde, som socialrådgiveruddannelsen er.Nordisk Social Højskole Komité har i skrivende stund ikke modtaget noget svar på sin henvendelse. Vi skal derforvenligst anmode ministeren om en tilkendegivelse af, hvorvidt ministeren har til hensigt at arbejde for, atspørgsmålet om øgede midler til udviklingsarbejde inden for socialrådgiveruddannelserne i Danmark fremmes.Kopi af fremsendte brev af 1. marts 2009 vedlægges til orientering.
Med venlig hilsenpå Komitéens vegne
Gunn Strand HutchinsonFormand for NSHK
leIDidde AuringDanmarks repræsentant i NSHK
Kopi til:Folketingets UddannelsesudvalgKL, social og sundhedsudvalgetDansk Socialrådgiverforening
Nordisk SosialhøgskolekomitéHøjskolen i Bodø den 1. marts 2009Undervisningsminister Bertel HaarderUndervisningsministerietFrederiksholmskanal 211220 København K
Nordisk Socialhøjskole Komite (NSHK) vil med denne henvendelse udtrykke alvorlig bekymringover den udvikling, som man kan konstatere finder sted i Danmark vedrørende betingelserne foruddannelsen af socialrådgivere og dermed også teoridannelse som grundlag for det socialearbejde.Nordisk Social Højskole Komité (NSHK) blev grundlagt i 1965, og har uddannelse i socialt arbejdesom sit fokus. Formålet for NSHK er at fremme uddannelse i socialt arbejde. Det sker vedsamarbejde og udveksling af erfaringer mellem højskoler og universiteter i Norden.Komiteens formandskab går på omgang mellem de nordiske lande. Siden august 2007, og frem tilaugust 2011 er det Norge som har formandskabet ved Gunn Strand Hutchinson, Højskolen i Bodø.Der er I dag 39 medlemsskoler ud af 43 mulige. Yderligere oplysninger kan findes påwww.hibo.no/nshkKomiteen har på konferencer (I København 2005 og i Stokholm 2007) og på løbendearbejdsudvalgsmøder fulgt den udvikling alle uddannelsessteder i Norden har været igennem desenere år.Man har i den forbindelse fået et tydeligt billede af, hvordan udviklingen i Danmark har haftnegative konsekvenser for uddannelsen af socialrådgivere.De negative konsekvenser er ikke forbundent med de strukturelle ændringer fra Sociale Højskolertil Professionshøjskoler. Det er en udvikling man også har set i de øvrige nordiske lande.Men det der adskiller de danske forhold er, at uddannelsesinstitutionerne er blevet voldsomtbeskåret på udviklingsmidler, hvorved betingelserne for at gennemføre udviklingsarbejde isamarbejde med universiteter og praksis er forringet. Hertil kommer, at man ikke i Danmark harmulighed for at udbyde professionsmaster, som i de øvrige nordiske lande.Konkret kan de forskellige forhold aflæses på undervisernes arbejdsvilkår. I de fleste andrenordiske lande har underviserne på socialrådgiveruddannelsen ikke alene en forsknings ret, de harogså en forskningspligt og pligt til at publicere. Et faktum der fremmer teoridannelse ogdokumentation i det sociale arbejde.De nordiske lande er anerkendt for en høj social standard og den nordiske velfærdsmodelfremhæves ofte i international sammenhæng.
Andre lande og i de senere år især lande fra det tidligere Østeuropa har hentet inspiration og videni Norden, når der skulle tænkes nyt og udvikles teorier og metoder til løsning af sociale problemer.Det er derfor med stor beklagelse, at NSHK nu tydeligt kan konstatere, at Danmark halter bagefter,og at ny praksisforskning, ny teoridannelse og nye metoder ikke længere kommer fra Danmark isamme omfang som fra de øvrige nordiske lande.Og det er komiteens klare opfattelse, at det ikke skyldes mangel på ekspertise i Danmark menalene beror på manglende muligheder for at udvikle og formidle.NSHK håber med denne henvendelse at gøre Ministeren opmærksom på, at reduceredeudviklingsmidler kan få store konsekvenser for et relativt lille uddannelsesområde.
Med venlig hilsenPå Komiteens vegneGunn Strand HutchinsonFormand for NSHK
'SføttådtidclOL*
Ninna LethDanmarks repræsentant i NSHK
Kopi til:Folketingets UddannelsesudvalgKL, social- og sundhedsudvalgetDansk Socialrådgiverforening