Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 75
Offentligt
762991_0001.png
762991_0002.png
762991_0003.png
762991_0004.png
762991_0005.png
762991_0006.png
762991_0007.png
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Åbent samråd i Uddannelsesudvalget om samrådsspørgs-mål K og L, stillet efter ønske fra Christine Antorini (S).Refusionstaxametre på sundhedsuddannelserneUddannelsesudvalgetUddannelsesudvalgetCa. 15 minutterTirsdag d. 24. november kl. 14.Provianthuset - lokale Pro D
TitelMålgruppeArrangørTaletidTid og sted
1
Disposition1.2.3.4.5.IndledningBaggrundBesvarelse af samrådsspm. KBesvarelse af samrådsspm. LAfrunding
1. IndledningUdvalget har kaldt mig i åbent samråd for at drøfte to spørgsmål om refusions-taxametre til sundhedsuddannelserne.Spørgsmålene er foranlediget af en artikel i Altinget.dk.Jeg vil begynde med at orientere udvalget om baggrunden for sagen, og den di-alog, som Undervisningsministeriet har haft med de interessenter, som er cite-ret i Altinget.dk – dvs. Danske Regioner, KL og professionshøjskolerne.Derefter vil jeg besvare de to spørgsmål konkret.2. BaggrundDer ydes i dag refusionstaxametre på

enkelte

professionsbacheloruddannelser.Det gælder læreruddannelsen og på det sundhedsfaglige område jordemoder-uddannelsen og uddannelserne til ergoterapeut og fysioterapeut.Refusionstaxametre er altså

undtagelsen,

og ikke reglen.Refusionstaxameterordningen fungerer på den måde, at staten udbetaler taxa-metertilskuddene til uddannelsesinstitutionerne, som anvender dem til betalingtil praktikstederne til dækning af praktikstedernes udgifter til vejledning mv.Spørgsmålet om refusionstaxametre på de øvrige sundhedsuddannelser er

ikke

nyt.

I forbindelse med, at vi øgede dimensioneringen på sygeplejerskeuddannelsenog radiografuddannelsen i

sommeren 2007

gentog Danske Regioner nemligønsket fra kommunalreformen om et refusionstaxameter på disse uddannelser.
2
Derfor nedsatte Undervisningsministeriet

en arbejdsgruppe

med Danske Re-gioner og KL med henblik på at undersøge mulighederne for indførsel af et re-fusionstaxameter.Arbejdsgruppens opgave var at udarbejde et grundlag for, at der kunne træffesbeslutning om, hvorvidt der skal ske en udvidelse af refusionstaxameterordnin-gen til de andre sundhedsuddannelser.Forudsætningen for arbejdet har været, at arbejdsgruppens forslag skal tageudgangspunkt i en forudsætning om

udgiftsneutralitet for staten

og i den ek-sisterende fastsættelse af

de studerendes arbejdsværdi

i praktikperioderne,som blev fastsat ved reformen af sundhedsuddannelserne i 2000.Arbejdsgruppen har opstillet forskellige modeller for beregning af et refusions-taxameter og for finansieringen af det.Overordnet vil udvidelse af refusionstaxameterordningen indebære en

finan-

sieringsomlægning,

idet midlerne til afholdelse af praktikken i dag ligger i dekommunale og regionale bloktilskud.Statens udgifter til taxametertilskud vil i givet fald skulle finansieres gennemen

reduktion af bloktilskuddene.

Samtidig har arbejdsgruppen drøftet en lang række tekniske problemstillinger,som er forbundet med et refusionstaxameter. Det vil jeg komme nærmere indpå senere.Arbejdsgruppen har fungeret på ”tekniker”-niveau, og beslutningsgrundlagethar efterfølgende været forelagt den politiske ledelse i Danske Regioner ogKL.KL meddelte i juni i år, at

KL ikke kunne tilslutte

sig arbejdsgruppens anbe-faling om at indføre refusionstaxameter på de øvrige sundhedsuddannelser.Jeg har efterfølgende

korresponderet med Danske Regioners formand Bent

Hansen

og givet udtryk for min holdning til sagen, som jeg også citeres for påAltinget.dk.Jeg vil uddybe denne holdning i besvarelsen af udvalgets spørgsmål L, men vilførst besvare udvalgets spørgsmål K.
3
3. Besvarelse af samrådsspm. KSpørgsmål K lyder: ”Hvilke fordele og ulemper mener ministeren, der er veddet såkaldte "refusionstaxameter", som både Danske Regioner, professionshøj-skolerne og Dansk Sygeplejeråd ønsker at indføre som praktiktilskud, så detgælder alle sundhedsuddannelser og ikke kun nogle som i dag?”Generelt mener jeg, at en refusionstaxameterordning, der omfatteralledesundhedsfaglige uddannelser, kan være en løsning, som kan være med til atsikre udbuddet af praktikpladser.Når pengene på denne måde følger den studerende, opnås et

direkte incita-

ment

til at indgå praktikaftaler.Det giver også en højere grad af tilskyndelse for fx hospitalsafdelinger og øvri-ge kliniske uddannelsessteder til at medvirke til at løfte praktikopgaven - ogsåpå tværs af regioner og kommuner.Samtidig skabes der en

større synlighed

omkring uddannelsesopgaven påpraktikstederne.Med refusionstaxameter skabes der mere ensartede økonomiske vilkår på tværsaf sundhedsuddannelserne. Det er det primære argument for en evt. udvidelsetil alle sundhedsuddannelserne.Det var de entydige fordele.Samtidig vil jeg gerne pege på, at ordningen både kan udgøre en fordel og enulempe, hvis aktiviteten på uddannelserne svinger meget.Det skal ses i forhold til situationen i dag.I tilfælde af øget optag på uddannelserne kan en øget dimensionering i dag ikkeforetages, uden at det udløser krav fra Danske Regioner og KL om

DUT-

kompensation til øgede udgifter til praktik.

Kompensationen er hidtil blevet fastsat ud fra dimensioneringen.Det vil sige, at

den er givet, uanset om pladserne oprettes og anvendes.

Med en refusionstaxameterordning vil kompensationen ske automatisk i

takt med, at de studerende faktisk kommer i praktik.

4
Således undgås det, at staten gennem DUT-kompensation betaler for tommepladser, hvis en forhøjet dimensionering alligevel ikke udnyttes, idet refusions-taxameteret udbetales på baggrund af faktisk aktivitet.Det er selvfølgelig en fordel.Til gengæld kan der opstå

en finansieringsmæssig asymmetri

mellem statenpå den ene side og regionerne og kommunen på den anden, hvis ordningenfastsættes udgiftsneutralt i udgangsåret, men aktiviteten stiger eller falder væ-sentligt derefter.Det er der stor sandsynlighed for, fordi optaget har været meget lavt i 2008,men vi har sat en lang række tiltag i gang, som skal medvirke til at øge optagetfremover.Der er således sket en stor stigning i efterårsoptaget i 2009 i forhold til sidsteår.Aktivitetsudsving vil enten betyde statslige udgifter, der overstiger bloktil-skudsreduktionen eller statslige udgifter, som er mindre end bloktilskudsreduk-tionen i udgangsåret.Herudover tager de forslåede modeller udgangspunkt i, at refusionstaxameteretfastsættes som

én fast takst pr. uddannelse, uanset variationer i praktik-

kens faktiske tilrettelæggelse

i kommunalt, regionalt eller privat regi.

Refusionstaksten er dermed ikke omkostningsnært

fastsat i disse modeller.Det er ikke muligt at tilgodese disse forskelle, uden at det går udover enkelhe-den i refusionstaxameterordningen.En anden ting jeg gerne vil gøre opmærksom på i denne forbindelse er, at det,at midler flyttes fra kommunernes og regionernes generelle bloktilskud, kanbetyde

en regional og kommunal omfordeling af midlerne.

Med en refusionstaxameterordning tildeles midlerne praktikstederne på bag-grund af den faktiske aktivitet.De vilkår, der opstilles for betaling af den kliniske undervisning, vil derfor be-tyde, at

ressourcerne fordeles anderledes mellem forskellige praktiksteder

end i dag.

Det er netop formålet med et refusionstaxameter, at midlerne tilgår de praktik-steder, som tager studerende, men jeg har samtidig indtryk af, at man på kom-munalt niveau anser denne

omfordeling for at være problematisk.

5
Samlet set er der altså både fordele, og ulemper ved en udvidelse af refusions-taxameterordningen til alle sundhedsuddannelser.Men uanset disse, vil jeg anføre, at der både er et pænt optag og en god prak-tikpladssituation på sundhedsuddannelserne i dag, også uden et refusionstaxa-meter. Ligesom praktikken på alle de øvrige professionsbacheloruddannelser,hvor der ikke er refusionstaxametre, fungerer fint.4. Besvarelse af samrådsspm. LOg nu til spørgsmål L, som lyder: ”Allerede i dag findes et tilsvarende direktepraktikpladstilskud, hvor pengene til praktikopgaven følger den studerende.Det gælder både for nogle af sundhedsuddannelserne og også for andre fag-grupper som lærerstuderende. Hvorfor vil ministeren så ikke støtte, at princip-pet gennemføres fuldt ud også for sygeplejerske-, radiograf- og bioanalytiker-uddannelserne samt ernæring og sundhedsuddannelsen?”Som jeg indledte med at sige, har jeg været

åben

overfor at se på mulighedernefor at indføre et refusionstaxametertilskud – og ministeriet har arbejdet kon-struktivt sammen med Danske Regioner og KL om et beslutningsgrundlag.Grunden til, at det er valgt ikke er gå videre med et refusionstaxameter, er, atdet i lyset af

KL’s afvisning

ikke er anset for muligt at opnå den helt afgøren-de fordel ved et refusionstaxameter: Nemlig ensartede vilkår for alle studeren-de på sundhedsuddannelserne i både regioner og kommunerne.Derfor har jeg også i mit brev til Bent Hansen skrevet, at jeg

ikke

finder det

hensigtsmæssigt at indføre et refusionstaxameter, der alene gælder for den

regionale del af praktikken.

Hvis der alene indføres refusionstaxametre for den del af praktikken, der fore-går i regionerne, bliver det ikke muligt at skabe den ensartethed på tværs af ud-dannelserne – hvor andelen af praktik i regionalt regi er meget forskellig – ogpå tværs af praktikstederne, som er det mest centrale argument.Tværtimod vil vi bevæge os i retning af større uensartethed.Omvendt vil jeg ikke stille mig i vejen, hvis

regionerne selv ønsker at tilret-

telægge finansieringen af praktikken anderledes end i dag.

Regionerne har i dag de nødvendige midler indeholdt i deres bloktilskud, ogkan i princippet selv etablere en ordning, hvor midlerne kanaliseres til de en-kelte praktiksteder indenfor regionen på baggrund af, hvor mange studerendede enkelte praktikstedet har.6
Det er med andre ord

ikke en naturlov, at staten skal stå for en refusionsta-

xameterordning

for at sikre, at penge følger den studerende, og der bliverstørre synlighed omkring uddannelsesopgaven for det enkelte praktiksted.Min holdning er stadig, at man kun bør udvide refusionstaxameterordningen tilde øvrige sundhedsuddannelser, hvis vi kan fåallemed.I den forbindelse er det også helt centralt for mig at fastholde følgende betin-gelser:For det første: At ordningen skal bidrage både til mere ensartede mulighederfor at etablere praktikpladser og til en mere smidig proces omkring forhøjelseaf dimensioneringen på sundhedsuddannelserne, hvis dette bliver aktuelt frem-over.For det andet: At indførslen af en refusionstaxameterordning indebærer en fi-nansieringsomlægning i form af reduktion i de kommunale og regionale blok-tilskud til finansiering af de statslige merudgifter.For det tredje: At ordningen som udgangspunkt og i al væsentlighed skal væreudgiftsneutral for staten – også på sigt.For det fjerde: At der skal sikres en mekanisme til at håndtere konsekvenserneaf større udsving i aktiviteten, så der ikke fremover opstår stor skævhed i fi-nansieringen mellem staten, regionerne og kommunerne.5. AfrundingJeg holder mig som sagt åben for konstruktive forslag, som bidrager til størreensartethed i vilkårene for praktikken, uden urimelige finansieringsmæssige ri-sici og giver nu ordet til de af jer, som eventuelt ønsker at stille uddybendespørgsmål.
7