Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 75
Offentligt
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Åbent samråd i Uddannelsesudvalget om samrådsspørgs-mål K og L, stillet efter ønske fra Christine Antorini (S).Refusionstaxametre på sundhedsuddannelserneUddannelsesudvalgetUddannelsesudvalgetCa. 15 minutterTirsdag d. 24. november kl. 14.Provianthuset - lokale Pro D
TitelMålgruppeArrangørTaletidTid og sted
1
Disposition1.2.3.4.5.IndledningBaggrundBesvarelse af samrådsspm. KBesvarelse af samrådsspm. LAfrunding
1. IndledningUdvalget har kaldt mig i åbent samråd for at drøfte to spørgsmål om refusions-taxametre til sundhedsuddannelserne.Spørgsmålene er foranlediget af en artikel i Altinget.dk.Jeg vil begynde med at orientere udvalget om baggrunden for sagen, og den di-alog, som Undervisningsministeriet har haft med de interessenter, som er cite-ret i Altinget.dk – dvs. Danske Regioner, KL og professionshøjskolerne.Derefter vil jeg besvare de to spørgsmål konkret.2. BaggrundDer ydes i dag refusionstaxametre påenkelte
professionsbacheloruddannelser.Det gælder læreruddannelsen og på det sundhedsfaglige område jordemoder-uddannelsen og uddannelserne til ergoterapeut og fysioterapeut.Refusionstaxametre er altsåundtagelsen,
og ikke reglen.Refusionstaxameterordningen fungerer på den måde, at staten udbetaler taxa-metertilskuddene til uddannelsesinstitutionerne, som anvender dem til betalingtil praktikstederne til dækning af praktikstedernes udgifter til vejledning mv.Spørgsmålet om refusionstaxametre på de øvrige sundhedsuddannelser erikke
nyt.
I forbindelse med, at vi øgede dimensioneringen på sygeplejerskeuddannelsenog radiografuddannelsen isommeren 2007
gentog Danske Regioner nemligønsket fra kommunalreformen om et refusionstaxameter på disse uddannelser.
2
Derfor nedsatte Undervisningsministerieten arbejdsgruppe
med Danske Re-gioner og KL med henblik på at undersøge mulighederne for indførsel af et re-fusionstaxameter.Arbejdsgruppens opgave var at udarbejde et grundlag for, at der kunne træffesbeslutning om, hvorvidt der skal ske en udvidelse af refusionstaxameterordnin-gen til de andre sundhedsuddannelser.Forudsætningen for arbejdet har været, at arbejdsgruppens forslag skal tageudgangspunkt i en forudsætning omudgiftsneutralitet for staten
og i den ek-sisterende fastsættelse afde studerendes arbejdsværdi
i praktikperioderne,som blev fastsat ved reformen af sundhedsuddannelserne i 2000.Arbejdsgruppen har opstillet forskellige modeller for beregning af et refusions-taxameter og for finansieringen af det.Overordnet vil udvidelse af refusionstaxameterordningen indebære enfinan-
sieringsomlægning,
idet midlerne til afholdelse af praktikken i dag ligger i dekommunale og regionale bloktilskud.Statens udgifter til taxametertilskud vil i givet fald skulle finansieres gennemenreduktion af bloktilskuddene.
Samtidig har arbejdsgruppen drøftet en lang række tekniske problemstillinger,som er forbundet med et refusionstaxameter. Det vil jeg komme nærmere indpå senere.Arbejdsgruppen har fungeret på ”tekniker”-niveau, og beslutningsgrundlagethar efterfølgende været forelagt den politiske ledelse i Danske Regioner ogKL.KL meddelte i juni i år, atKL ikke kunne tilslutte
sig arbejdsgruppens anbe-faling om at indføre refusionstaxameter på de øvrige sundhedsuddannelser.Jeg har efterfølgendekorresponderet med Danske Regioners formand Bent
Hansen
og givet udtryk for min holdning til sagen, som jeg også citeres for påAltinget.dk.Jeg vil uddybe denne holdning i besvarelsen af udvalgets spørgsmål L, men vilførst besvare udvalgets spørgsmål K.
3
3. Besvarelse af samrådsspm. KSpørgsmål K lyder: ”Hvilke fordele og ulemper mener ministeren, der er veddet såkaldte "refusionstaxameter", som både Danske Regioner, professionshøj-skolerne og Dansk Sygeplejeråd ønsker at indføre som praktiktilskud, så detgælder alle sundhedsuddannelser og ikke kun nogle som i dag?”Generelt mener jeg, at en refusionstaxameterordning, der omfatteralledesundhedsfaglige uddannelser, kan være en løsning, som kan være med til atsikre udbuddet af praktikpladser.Når pengene på denne måde følger den studerende, opnås etdirekte incita-
ment
til at indgå praktikaftaler.Det giver også en højere grad af tilskyndelse for fx hospitalsafdelinger og øvri-ge kliniske uddannelsessteder til at medvirke til at løfte praktikopgaven - ogsåpå tværs af regioner og kommuner.Samtidig skabes der enstørre synlighed
omkring uddannelsesopgaven påpraktikstederne.Med refusionstaxameter skabes der mere ensartede økonomiske vilkår på tværsaf sundhedsuddannelserne. Det er det primære argument for en evt. udvidelsetil alle sundhedsuddannelserne.Det var de entydige fordele.Samtidig vil jeg gerne pege på, at ordningen både kan udgøre en fordel og enulempe, hvis aktiviteten på uddannelserne svinger meget.Det skal ses i forhold til situationen i dag.I tilfælde af øget optag på uddannelserne kan en øget dimensionering i dag ikkeforetages, uden at det udløser krav fra Danske Regioner og KL omDUT-
kompensation til øgede udgifter til praktik.
Kompensationen er hidtil blevet fastsat ud fra dimensioneringen.Det vil sige, atden er givet, uanset om pladserne oprettes og anvendes.
Med en refusionstaxameterordning vil kompensationen ske automatisk i
takt med, at de studerende faktisk kommer i praktik.
4
Således undgås det, at staten gennem DUT-kompensation betaler for tommepladser, hvis en forhøjet dimensionering alligevel ikke udnyttes, idet refusions-taxameteret udbetales på baggrund af faktisk aktivitet.Det er selvfølgelig en fordel.Til gengæld kan der opståen finansieringsmæssig asymmetri
mellem statenpå den ene side og regionerne og kommunen på den anden, hvis ordningenfastsættes udgiftsneutralt i udgangsåret, men aktiviteten stiger eller falder væ-sentligt derefter.Det er der stor sandsynlighed for, fordi optaget har været meget lavt i 2008,men vi har sat en lang række tiltag i gang, som skal medvirke til at øge optagetfremover.Der er således sket en stor stigning i efterårsoptaget i 2009 i forhold til sidsteår.Aktivitetsudsving vil enten betyde statslige udgifter, der overstiger bloktil-skudsreduktionen eller statslige udgifter, som er mindre end bloktilskudsreduk-tionen i udgangsåret.Herudover tager de forslåede modeller udgangspunkt i, at refusionstaxameteretfastsættes somén fast takst pr. uddannelse, uanset variationer i praktik-
kens faktiske tilrettelæggelse
i kommunalt, regionalt eller privat regi.Refusionstaksten er dermed ikke omkostningsnært
fastsat i disse modeller.Det er ikke muligt at tilgodese disse forskelle, uden at det går udover enkelhe-den i refusionstaxameterordningen.En anden ting jeg gerne vil gøre opmærksom på i denne forbindelse er, at det,at midler flyttes fra kommunernes og regionernes generelle bloktilskud, kanbetydeen regional og kommunal omfordeling af midlerne.
Med en refusionstaxameterordning tildeles midlerne praktikstederne på bag-grund af den faktiske aktivitet.De vilkår, der opstilles for betaling af den kliniske undervisning, vil derfor be-tyde, atressourcerne fordeles anderledes mellem forskellige praktiksteder
end i dag.
Det er netop formålet med et refusionstaxameter, at midlerne tilgår de praktik-steder, som tager studerende, men jeg har samtidig indtryk af, at man på kom-munalt niveau anser denneomfordeling for at være problematisk.
5
Samlet set er der altså både fordele, og ulemper ved en udvidelse af refusions-taxameterordningen til alle sundhedsuddannelser.Men uanset disse, vil jeg anføre, at der både er et pænt optag og en god prak-tikpladssituation på sundhedsuddannelserne i dag, også uden et refusionstaxa-meter. Ligesom praktikken på alle de øvrige professionsbacheloruddannelser,hvor der ikke er refusionstaxametre, fungerer fint.4. Besvarelse af samrådsspm. LOg nu til spørgsmål L, som lyder: ”Allerede i dag findes et tilsvarende direktepraktikpladstilskud, hvor pengene til praktikopgaven følger den studerende.Det gælder både for nogle af sundhedsuddannelserne og også for andre fag-grupper som lærerstuderende. Hvorfor vil ministeren så ikke støtte, at princip-pet gennemføres fuldt ud også for sygeplejerske-, radiograf- og bioanalytiker-uddannelserne samt ernæring og sundhedsuddannelsen?”Som jeg indledte med at sige, har jeg væretåben
overfor at se på mulighedernefor at indføre et refusionstaxametertilskud – og ministeriet har arbejdet kon-struktivt sammen med Danske Regioner og KL om et beslutningsgrundlag.Grunden til, at det er valgt ikke er gå videre med et refusionstaxameter, er, atdet i lyset afKL’s afvisning
ikke er anset for muligt at opnå den helt afgøren-de fordel ved et refusionstaxameter: Nemlig ensartede vilkår for alle studeren-de på sundhedsuddannelserne i både regioner og kommunerne.Derfor har jeg også i mit brev til Bent Hansen skrevet, at jegikke
finder dethensigtsmæssigt at indføre et refusionstaxameter, der alene gælder for den
regionale del af praktikken.
Hvis der alene indføres refusionstaxametre for den del af praktikken, der fore-går i regionerne, bliver det ikke muligt at skabe den ensartethed på tværs af ud-dannelserne – hvor andelen af praktik i regionalt regi er meget forskellig – ogpå tværs af praktikstederne, som er det mest centrale argument.Tværtimod vil vi bevæge os i retning af større uensartethed.Omvendt vil jeg ikke stille mig i vejen, hvisregionerne selv ønsker at tilret-
telægge finansieringen af praktikken anderledes end i dag.
Regionerne har i dag de nødvendige midler indeholdt i deres bloktilskud, ogkan i princippet selv etablere en ordning, hvor midlerne kanaliseres til de en-kelte praktiksteder indenfor regionen på baggrund af, hvor mange studerendede enkelte praktikstedet har.6
Det er med andre ordikke en naturlov, at staten skal stå for en refusionsta-
xameterordning
for at sikre, at penge følger den studerende, og der bliverstørre synlighed omkring uddannelsesopgaven for det enkelte praktiksted.Min holdning er stadig, at man kun bør udvide refusionstaxameterordningen tilde øvrige sundhedsuddannelser, hvis vi kan fåallemed.I den forbindelse er det også helt centralt for mig at fastholde følgende betin-gelser:For det første: At ordningen skal bidrage både til mere ensartede mulighederfor at etablere praktikpladser og til en mere smidig proces omkring forhøjelseaf dimensioneringen på sundhedsuddannelserne, hvis dette bliver aktuelt frem-over.For det andet: At indførslen af en refusionstaxameterordning indebærer en fi-nansieringsomlægning i form af reduktion i de kommunale og regionale blok-tilskud til finansiering af de statslige merudgifter.For det tredje: At ordningen som udgangspunkt og i al væsentlighed skal væreudgiftsneutral for staten – også på sigt.For det fjerde: At der skal sikres en mekanisme til at håndtere konsekvenserneaf større udsving i aktiviteten, så der ikke fremover opstår stor skævhed i fi-nansieringen mellem staten, regionerne og kommunerne.5. AfrundingJeg holder mig som sagt åben for konstruktive forslag, som bidrager til størreensartethed i vilkårene for praktikken, uden urimelige finansieringsmæssige ri-sici og giver nu ordet til de af jer, som eventuelt ønsker at stille uddybendespørgsmål.
7