Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 74
Offentligt
NOTATTil medlemmerne af Folketingets UddannelsesudvalgTirsdag den 24. november 2009 er der åbent samråd i uddannelsesudvalget omdirekte praktikpladstilskud på sundhedsuddannelserne - også kaldet et refu-sionstaksameterRegionerne har forgæves forsøgt at ændre finansieringsmodellen for praktikplad-serne på sundhedsuddannelserne, så der kunne blive etableret et refusionstak-sameter på alle sundhedsuddannelser.Formålet har bl.a. været at nedbringe det store frafald på sundhedsuddannelserneog gøre det nemmere at finde praktikpladser til de studerende. Det gøres naturlig-vis ikke med et enkelt snuptag. Men en vigtig brik kunne være at øge de forskelli-ge afdelingers engagement i praktikanternes uddannelse.Regionerne tror, at netop dette engagement ville kunne øges ved at lade betalin-gen af udgiften til praktikken gå direkte til de enkelte afdelinger - frem for at ladedem være del af bloktilskuddet til regionerne.Men KL har sagt nej. Og undervisningsministeriet har sagt nej – også selvom detikke koster noget. Det beklager både regionerne, professionshøjskolerne ogDansk Sygeplejeråd. Derfor håber vi at Folketinget kan lægge pres på Undervis-ningsministeren til at genoverveje beslutningen om at stoppe etableringen af et re-fusionstaksameter for sundhedsuddannelserne.Der er vedhæftet et baggrundsnotat om sagen.Med venlig hilsenAnne T. ChristensenKonsulentKontoret for sundheds- og socialpolitikDanske RegionerDampfærgevej 222100 København ØT35 29 82 45M29 17 05 09F35 29 83 00E[email protected]Officiel post bedes sendt til[email protected]www.regioner.dk
Side 2
22-11-2009Sag nr. 06/1050
Direkte praktikpladstilskud på alle sundhedsuddannelser
Dokumentnr. 59077/09
Sagen kort:Et direkte praktikpladstilskud – også kaldet er refusionstaksameter - er enbetaling som praktikstederne på sygehusene og i kommunerne får, når destuderende er i praktik. Betalingen kommer fra professionshøjskolerne. Derfindes allerede refusionstaksameter på jordemoder, ergo- og fysioterapeutuddannelserne, som Undervisningsministeriet har etableret. Men det mang-ler refusionstaksameter for en række sundhedsuddannelser: sygeplejerske-radiograf-, bioanalytiker- og ernærings- og sundhedsuddannelserne.Der har været en arbejdsgruppe i regi af undervisningsministeriet, hvorDanske Regioner og KL har været med til at lave et grundlag for en aftaleom refusiosntaksametre. KL har tidligere bakket op om etableringen af etrefusionstaksameter overfor både Danske Regioner og Undervisningsmini-steriet, men nu har desværre KL trukket støtten til forslaget. Det har des-værre betydet, at Undervisningsministeriet ikke længere kan støtte op omtiltaget.Danske Regioner ønsker et refusionstaksameter fordi:Det er fuldstændigt afgørende atnedbringe frafaldetpå sundhedsud-dannelserne i en tid, hvor regionerne oplever rekrutteringsvanskelighe-der. Frafaldet på f.eks. sygeplejerskeuddannelsen er i dag på op til 30%. Et refusionstaksameter vil skaber bedre sammenhæng i uddannelsen– og det ved vi de studerende efterspørger, og at det skaber mindre fra-fald.
Side 3
Det blivernemmere for sygehusene at finde praktikpladserog plan-lægge hvor der skal være praktikpladser med et refusionstaksameter.Det er afgørende at finde flere nye og gode praktikpladser, når søgningtil sundhedsuddannelserne stiger, sådan som de har gjort og forventes atgøre fremadrettet.Regeringen har en strategi om at50 % af en ungdomsårgang skal ha-ve en videregående uddannelse– et refusionstaksameter vil støtte opom denne målsætningDer er i dagulige forhold for de studerende på sygehusene– nogleafdelinger får midler direkte for at have studerende, andre afdelingergør det ikke. Det skyldes, at der allerede findes refusionstaksameter påjordemoder, ergo- og fysioteapeut uddannelserne.BådeProfessionshøjskolerne og Dansk sygeplejeråd bakker opomat etablerer refusionstaksametre – kun KL blokerer for en aftale.Et refusionstaksameter erfuldt finansieret– Danske Regioner vil gerneindenfor den samme ramme skabe bedre forhold for de studerende.Derfor opfordres der til, at Folketinget igangsætter etableringen af et re-fusionstaksameter for sundhedsuddannelserne.
Bilag: Status for refusionstaksametersagen.I forbindelse med reformen af sundhedsuddannelserne blev der indført refu-sionstaxameter for jordemoruddannelsen samt ergo- og fysioterapeutuddan-nelserne. Ordningen blev bl.a. indført for at skabe et øget incitament forpraktikstederne til at gøre en indsats for at sikre, at eleverne bliver på ud-dannelserne og dermed få nedsat frafaldsprocenten.Af samme årsag ønsker Danske Regioner at få indført refusionstaxameterfor sygeplejerske- radiograf-, bioanalytiker- og ernærings- og sundhedsud-dannelserne, hvor frafaldsprocenten på eksempelvis sygeplejerskeuddan-nelsen er på op til 30 procent.Indførelse af et refusionstaxameter vil desuden kunne synliggøre praktik-opgaven på de enkelte uddannelsessteder, ved at pengene følger den stude-rende. Det bliver således de afdelinger, der løfter opgaven, som honoreresherfor. Derudover vil taxametret medvirke til at ensarte forholdene på deenkelte sundhedsuddannelser, så incitamentet for det enkelte praktiksted tilat indgå praktikaftaler er mere direkte. Der ses i dag en tendens til, at der erstørre villighed til at indgå aftaler indenfor de uddannelser, der allerede haret taxameter. En direkte kontakt mellem uddannelsesinstitutionerne ogpraktikstederne vil ligeledes kunne medføre en bedre sammenhæng mellemuddannelsernes teoretiske og praktiske dele.Der vil i de kommende år blive mangel på hænder i sundhedsvæsnet. Der-for er det positivt, at der er sket et øget optag på en række sundhedsuddan-nelser, og der ses en f.eks. en stigning på ca. 50 % for både bioanalytiker-og radiografuddannelserne, mens optaget på sygeplejerskeuddannelsen ersteget med 26 %. Med stigningen i optagene på uddannelserne er behovetfor at sikre en god praktik blevet forøget væsentligt. De 3 uddannelser erkendetegnet med at være praktiktunge og det er dermed af afgørende be-tydning, at praktikforløbene er velfungerende og veltilrettelagt.Den hidtidige procesRegionerne har i samarbejde med KL og Undervisningsministeriet udarbej-det et udkast til beslutningsgrundlag i forhold til indførelse af refusionsta-xameter på de fire uddannelser. Udkastet er blevet behandlet på embeds-mandsniveau i regionerne og udkastet er blevet taget positivt imod på pro-fessionshøjskolerne. KL har derimod besluttet ikke at ville indføre et refu-sionstaxameter, hvilket i høj grad blokerer for den videre proces med at ind-føre taxametret.
Side 4
Side 5
Danske Regioners Formand tog på den baggrund kontakt til Undervis-ningsministeren, da regionerne fortsat ønsker at etablere modellen. Detteønske blev imidlertid ikke imødekommet af ministeren, der i sit svar lagdevægt på, at det ikke vil være muligt at skabe den tilsigtede ensartethed påtværs af uddannelserne og de forskellige typer praktiksteder, da KL ikkeønsker at indgå aftale.Danske Regioner stiller sig imidlertid ikke tilfreds med ministerens svar.Det er ikke rimeligt, at KL kan blokere for indførelsen af taxameterordnin-gen, som de øvrige parter er opsatte på at få implementeret, ikke mindst daden kommunale del af praktikopgaven ikke fylder særligt meget.Langt størstedelen - godt 70 % - af praktikken for sygeplejerskeuddannel-sen foregår i regionalt regi, mens kun godt 20 % foregår i kommunalt regi.Over halvdelen af den kommunale praktik bliver afviklet på et enkelt mo-dul, nemlig på modul 6. På de resterende 3 uddannelser er der ingen prak-tikmoduler i kommunalt regi.Kort om beslutningsgrundlagetForudsætningen for indførsel af et refusionstaxameter er udgiftneutralitetfor alle parter, hvilket sker ved en omfordeling af eksisterende midler. Det-te vil i praksis betyde, at det givne beløb fratrække i de regionale og kom-munale bloktilskud og fordeles til uddannelsesinstitutionerne på baggrundaf den aktuelle aktivitet for derefter at blive videregivet til de kliniske ud-dannelsessteder, efterhånden som de studerende påbegynder praktikforløb.