Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 72
Offentligt
Ordblinde / Dysleksiforeningeni DanmarkHvidovre, den 18. november 2009
Til Folketingets Uddannelses- og undervisningsudvalg
Med henvisning til vores foretræde for udvalget i oktober måned sender jeg følgende forslag.Jeg oplevede, at udvalget havde stor interesse for, hvordan der kan ske en forbedring afspecialundervisning af ordblinde elever i folkeskolen. Jeg anmoder om, at udvalget vilarbejde med de planer, som jeg her har redegjort for, og jeg foreslår et møde med udvalgetsformand og en ad-hoc gruppe fra udvalget. På dette møde kan vi drøfte forslaget ogbehandlingen af det.Behovet for specialundervisning til ordblinde elever
Tilbuddene til voksne ordblinde har længe været inde i en positiv udvikling. Lovgivningen harbetydet, at de specialpædagogiske tilbud fungerer godt. Tildelingen af hjælpemidler er sat isystem og der er en rivende teknisk og faglig udviklingen på it-området inden for læsning ogskrivning. Alt dette bringer fornyet livskvalitet ind i tilværelsen for mange voksne ordblind og ermed til at sikre øgede muligheder i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.I Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark finder vi denne udvikling glædelig. Samtidig er vidog dybt bekymrede over situationen for de ordblinde børn i Folkeskolen. Regeringen har enmålsætning om, at mindst 95 % af en ungdomsårgang skal have en kompetencegivendeuddannelse i 2015. Hvis dette mål skal opfyldes, kræver det at undervisningen af ordblindeelever forbedres og effektiviseres, således at de også kan komme gennem uddannelsessystemet.Det går efter foreningens opfattelse desværre ikke den rigtige vej i disse år, og det er et voksendeproblem, at elever forlader folkeskolens 9. og 10. klasse uden tilstrækkelige læse-skrivefærdigheder, endda ofte som analfabeter.Specialundervisning i folkeskolens ældste klassetrin eksisterer stort set ikke mere for elever medlæsevanskeligheder, og det har uheldig afsmittende virkning på andre dele af børnenes og deunges liv, at faglige vanskeligheder ikke tackles på den rigtige måde. Det medfører blandt andetmeget ofte lavt selvværd og giver større risiko for at de helt dropper ud af skolen ellerungdomsuddannelsen.Nogle kommuner har opbygget specialtilbud til ordblinde, men disse tilbud er for det meste forsmå til at have tilstrækkelig faglig ballast, de har for blandet en elevgruppe og de kan ikketiltrække de bedst kvalificerede speciallærere.
Sekretariatet: Kløverprisvej 10B, 2650 Hvidovre,Tlf. 36 75 10 88, Fax 36 38 85 84 SE-NR. 16 74 13 02,E-mail: [email protected], Internet adresse: www.ordblindeforeningen.dk
Ordblinde / Dysleksiforeningeni Danmark
Ordblinde i folkeskolen har ret til et relevant undervisningstilbud, derfor ønskerOrdblinde/Dysleksiforeningen i Danmark at skitsere, hvordan kommunerne efter voresopfattelse kan indrette et effektivt og fremadrettet tilbud til ordblinde elever i folkeskolen.I den sammenhæng vil vi gøre opmærksom på, at der i Danmark finde 22 efterskolerudelukkende for ordblinde elever. Det er private skoler, som modtager et omfattende statstilskudog der er som regel også en ret høj forældrebetaling, der som regel ikke er mindre end 4.000 kr.pr. mdr. Skolernes elever skal være visiteret som ordblinde af deres bopælskommune.Specialefterskolerne for ordblinde udgør en meget høj andel af det samlede antal efterskoler iDanmark og andelen vokser. At så stor en del af de ordblinde folkeskolelever i forhold til andreelever må tage på efterskole viser, at der er et stort og udækket behov for relevanteordblindetilbud i Folkeskolen. Da efterskolerne først kan modtage elever fra 8. klassetrin,afslører det også, at der er en endnu mere omfattende mangel på tilbud til elever under detteklassetrin.Elevgrundlaget
Det er vigtigt at tilbuddet har et tilstrækkeligt elevgrundlag. 2-5 % af en årgang elever er sværtordblinde. Vi antager, at 1-2 % af en årgang har så omfattende vanskeligheder, at de ikke kanrummes i et almindeligt skoletilbud, selv med omfattende støtte, hvis de skal have den optimaleundervisning. I en større kommune med 5.000 elever i folkeskolealderen, betyder det at 50-100børn har brug for et særligt tilbud. Da eleverne ikke vil blive visiteret lige fra skolestarten, og daen del hjem vil søge andre tilbud, skønner vi at 25-50 elever fra en sådan kommune har brug foret egentligt specialskoletilbud for ordblinde.En skole skal have ca. 100 elever for at kunne tilbyde årgangsdelte klasse og have enskoleledelse med faglig indsigt og et tilstrækkeligt antal lærere for at kunne skabe et godt fagligtmiljø. Et skoletilbud til ordblinde bør være fra 3. kl. – 10. kl. med årgangsdelte klasse,undervisning i alle folkeskolens fag og tilbud om folkeskolens afgangsprøver. Desuden skal dervære adgang til it-hjælpemidler med alle relevante programmer.Derfor vil det være nødvendigt med et samarbejde på tværs af kommunerne for at løse denneopgave. Vi forestilles os, at 3-5 kommuner alt efter størrelse og beliggenhed kan gå isamarbejde. Det svarer til, at ordblindetilbuddene for unge og voksne også tilbydes centralt.Skoletilbuddet skal ligge transportmæssigt tilgængeligt af hensyn til elevernes lange arbejdsdag.Dansk og international forskning viser, hvordan man bedst muligt kan undervise svært ordblindebørn. Undervisningen skal varetages af lærere med særlig videreuddannelse. Eleverne har brugfor et undervisningsmiljø med små hold, og mulighed for ro og koncentration. Erfaringen fraordblindeefterskolerne og f.eks. Ordblindeinstituttet i Ballerup viser, at eleverne har bedst
Sekretariatet: Kløverprisvej 10B, 2650 Hvidovre,Tlf. 36 75 10 88, Fax 36 38 85 84 SE-NR. 16 74 13 02,E-mail: [email protected], Internet adresse: www.ordblindeforeningen.dk
Ordblinde / Dysleksiforeningeni Danmark
udbytte af at være sammen med elever med de samme vanskeligheder, undervist i alle fag aflærere med faglig indsigt i ordblinde. Disse skoler har særdeles gode resultater i forbindelse medelevernes videre uddannelse. Eleverne får genetableret deres selvværd og lærelyst, og ikkemindst deres tro på, at de kan gennemføre en uddannelse.En almindelig distriktsskole kan ikke klare denne opgave, da der ikke kan opbygges detnødvendige pædagogisk/faglige miljø. I de tyndt befolkede områder vil eleverne muligvis få enlang skolevej, men vores erfaring viser, at de hellere vil tage bus/tog til et godtundervisningstilbud end blive i det lokale miljø med et utilstrækkeligt tilbud.Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark ønsker, at alle ordblinde elever kan forladefolkeskolen med et optimalt fagligt standpunkt. Det kan ikke være rigtigt, at de straks efterafsluttet folkeskole er nødt til at starte forfra i den kompenserende specialundervisning forvoksne, i stedet for at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse.
Med venlig hilsenHans-Pauli ChristiansenFormand
Sekretariatet: Kløverprisvej 10B, 2650 Hvidovre,Tlf. 36 75 10 88, Fax 36 38 85 84 SE-NR. 16 74 13 02,E-mail: [email protected], Internet adresse: www.ordblindeforeningen.dk