16-11-2009Orientering om Danmarks deltagelse i OECD’s Review on Evalua-
tion and Assessment Frameworks for School Outcomes.
OECD besluttede på forårets komitemøder at invitere medlemslandenetil at deltage i en ny reviewserie, og det er besluttet, at undervisningsmi-nisteriet anmoder OECD om, at Danmark deltager.Projektets titel er 'OECD Review on Evaluation and Assessment Fra-meworks for Improving School Outcomes'. Der lægges op til, at maksi-malt syv lande deltager i et fuldt review i projektets første fase, der afvik-les i 2010.Mange lande udvikler i disse år metoder og redskaber til at bedømme ogforbedre skolesystemernes effektivitet med fokus på elevernes udbytte afundervisningen. Dette review tager sigte på at analysere evalerings- ogbedømmelsesmetoderne i de enkelte lande og vurdere deres effekt. Påden baggrund er det hensigten at opstille anbefalinger til, hvorledes detenkelte land kan opnå forbedringer.Ved en deltagelse i reviewet vil Danmark få en fremadrettet feed back påbestræbelserne på at styrke evalueringskulturen i grundskolen, en dybereindsigt i effekten af de initiativer, der hidtil er taget samt en internationalekspertgruppes anbefalinger til, hvorledes denne dagsorden kan udviklesi de kommende år.