Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 69
Offentligt
Fra:jesper platz [mailto:[email protected]]Sendt:12. november 2009 15:07Til:Jørgen NielsenEmne:RE: SV: Dydernes Projekt DKKære JørgenMange tak for hurtigt svar - jeg er meget imponeret!Jeg har, for nogle uger siden, sendt nedenstående mail til alle uddannelsesordførerne. Nu kanjeg forstå på somme af ordførerne, at de ikke har tid til at komme og deltage i kurset, derforønsker jeg nu foretræde for uddannelsesudvalget istedet for at præsentere dem for systemetsamt et forslag til en eventuel implementering i folkeskolen. Alt dette kan jeg gøre på ca. 20minutter og på et hvilket som helst givet tidspunkt, som passer udvalget.Venlig hilsenJesper Platz - folkeskolelærer og oversætter af "Educater´s Guide".Kære uddannelsesordførereEn stor ny undersøgelse viser at der er mangler i skolernes mobbepolitik, hvilket i mediernetolkes som, den ikke virker.Som lærer har jeg set rigtigt mange gode tiltag på forskellige skoler. Tiltag som desværre ikkehar den optimale indvirkning, da der som regel ikke er en gennemført overordnet retning fraskolens side. Dette er et problem, jeg sidder med et fornuftigt løsningsforslag til.
I øjeblikket er jeg ved at lægge sidste hånd på oversættelsen af "Educator´s Guide", en bog tilundervisere udgivet af "The Virtues Project", eller som vi har valgt at kalde det; "Dydernesprojekt". Et anerkendende pædagogisk system som, med stor succes, er blevet brugt i 90lande gennem de sidste 20 år. I dette system tager man udgangspunkt i 52 dyder, som ergennemgående i alverdens religioner og kulturer – dette er altså hverken et religiøst ellerpolitisk projek. Med andre ord tager systemet udgangspunkt i værdier alle kan blive enige omer positive. For hvem ønsker ikke både at besidde og se andre vise respekt, fredfyldthed,ydmyghed, loyalitet, selvdisciplin, integritet, målbevidsthed og begejstring? Dette kan relativtnemt lade sig gøre indenfor de allerede eksisterende ramme i folkeskolen. - Jeg har vedselvsyn været vidne til forvandling af de mest negative teenagere til engagerede og kreativeunge mennesker – og det bare på et par måneder.Jeg skriver til Jer alle i håb om, vi kan bilægge eventuelle politiske stridigheder og uenighederog handle som en enhed af voksne og ansvarlige mennesker, der alle ønsker vores børn skallære i et positivt og inkluderende miljø. Jeg vil hermed gerne invitere jer til etintroduktionskursus, jeg holder for forældrene i 4 a og b på Toftevangskolen Birkerød. Mindatter blev mobbet, derfor tilbød jeg forældrene dette kursus. Kurset er altså rettet medforældregruppen, men teknikkerne, de lærer, er de samme, som jeg har brugt med succes imine klasser.