Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 65
Offentligt
756588_0001.png
Den 12. november 2009Langsigtede løsninger søgesGlobaliseringsaftalen for produktionsskoleområdetProduktionsskoleforeningen, Produktionsskolernes Forstanderkreds og Uddannelsesforbundetmener, at globaliseringsaftalen er et skridt i den rigtige retning til at skabe forbedringer for demange unge, der har brug for målrettet forberedelse til videre uddannelse.I Produktionsskoleforeningen, Produktionsskolernes Forstanderkreds og Uddannelsesforbundetsynes vi, det er positivt, at politikerne har fået øjnene op for ventelisterne tilproduktionsskolerne. I den netop indgåede globaliseringsaftale er der skitseret en rækkemidlertidige løsninger, hvor vi fra produktionsskolernes side gerne deltager i udmøntningen afdisse forslag. Men skal ventelisteproblematikken løses på lang sigt samtidig med at kvaliteten iproduktionsskolernes tilbud fastholdes, er det afgørende vigtigt, at produktionsskolerne tilføresekstraordinære midler i udmøntningen af den afsatte aktivitetsreserve. Vi vil samtidig gerneunderstrege, at der er mange relevante skoleformer, produktionsskolerne kan indgå i tætsamarbejde med og at erhvervsskolerne dermed kun er én mulighed ud af mange.Produktionsskolerne bør ikke kun være en forskole for erhvervsuddannelse.Partierne bag globaliseringsaftalen har til hensigt at følge udviklingen af 10 procent-kvoten forelever med ophold af en varighed over et år. Ingen unge med uddannelsespotentiale skalsendes ud i ledighed. Derfor foreslår parterne på produktionsskoleområdet at fjerne dennuværende kvote for ophold ud over et år. Giv i stedet Ungdommens Uddannelsesvejledningmulighed for at genvisitere eleverne til produktionsskolen, hvis eleven ikke er parat til enungdomsuddannelse på for eksempel en erhvervsuddannelse. At blive uddannelsesparat til enkompetencegivende uddannelse kan tage to måneder, et år eller måske halvandet år for enproduktionsskoleelev, men bør være uafhængig af en administrativ udstukket kvote.Det er på sin plads at kvittere for, at den produktionsbaserede lærlingeuddannelse bliver gjortpermanent. Lærlingeuddannelsen er en væsentlig forudsætning for, at unge, der har brug forandre måder at lære og uddanne sig på, også får muligheden for en ungdomsuddannelse og ersamtidig en anerkendelse af, at produktionsskolerne er den institutionelle ramme forindividuelle uddannelsesforløb med et praktisk udgangspunkt. Men det synliggør også atlærerne på produktionsskolerne er frontarbejdere i en kompleks arbejdssituation, hvor der skalarbejdes både uddannelsesforberedende og kompetencegivende med det producerendeværksted som læringsrum. Vi ønsker derfor, at der ved kommende forhandlinger bliver afsatflere midler i taxametret til udvikling af værkstedet som læringsrum i tæt sammenhæng meden øget efteruddannelse af lærerne på produktionsskoleområdet.Produktionsskoleforeningen, formand Lennart Damsbo-AndersenProduktionsskolernes forstanderkreds, formand Peter BolsUddannelsesforbundet, formand Hanne Pontoppidan