Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 51
Offentligt
751704_0001.png
751704_0002.png
751704_0003.png
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
AnledningTitelMålgruppeArrangørTaletidTid og sted
Samråd i Folketingets UddannelsesudvalgUDU samrådsspørgsmål FFolketingets UddannelsesudvalgFolketingets UddannelsesudvalgCa. 5 min.Den 3. november 2009 klokken 14.00. [Formentlig i S-092.]
1
1. IndledningUdvalget har stillet mig følgende spørgsmål:Samrådsspørgsmål F:Ministeren bedes tilkendegive, hvilke tiltag der fra ministerens side skal forhindre, at fol-keskoler i strid med loven opkræver penge for undervisningsrelaterede aktiviteter.2. SvarI slutningen af juni var jeg i samråd med Folketingets Kommunaludvalg i an-ledning af, at Kommunaludvalget havde stillet mig en række spørgsmål omforældrebetaling og frivillige bidrag til folkeskolen.Og som jeg dengang fortalte, er den eneste adgang, kommunerne har for at op-kræve forældrebetaling i forbindelse med den undervisningspligtige undervis-ning i folkeskolen, udgifter til elevernes forplejning under lejrskoler. Ifølgefolkeskolelovens § 50, stk. 8, kan forældrebetalingen højst fastsættes til et an-slået normalt sparet hjemmeforbrug. I øjeblikket ca. 70 kr. om dagen.Hvis der et eller andet sted derude i folkeskolen skulle være en skole, der hand-ler i strid hermed og opkræver ulovlig betaling for undervisningspligtige akti-viteter, hører jeg naturligvis gerne om det.Det er statsforvaltningen, der fører tilsyn med, om kommunerne overholderlovgivningen. Så hvis en kommune handler i strid med folkeskolelovens regler,er det statsforvaltningen, man skal rette henvendelse til. Det er dem, der kangribe ind over for kommunen. Der kan naturligvis også klages til FolketingetsOmbudsmand, som herefter selv beslutter, om han vil tage sagen op. Og i sid-ste instans er det domstolene, der kan tage stilling til, om en kommune harhandlet i strid med reglerne.Som sagt er folkeskolen et lokalt anliggende. Det betyder, at kommunalbesty-relsen har ansvaret for, at kommunens skolevæsen lever op til de krav og be-stemmelser, som fremgår af folkeskoleloven og de regler, som er udstedt ihenhold til folkeskoleloven. Det betyder også, at kommunalbestyrelsen er for-pligtet til at stille de ressourcer til rådighed, som er nødvendige for at opfyldelovens krav.Jeg har tillid til, at kommunerne løfter ansvaret og stiller de nødvendige res-sourcer til rådighed.
2
De historier, man hører om forældrebetaling, relaterer sig ofte til ekskursionerog lejrskoler, hvor frivillige bidrag figurerer i forskelligt omfang.Der er intet til hinder for, at der foregår frivillige forældreindsamlinger til dæk-ning af de udgifter, som kommunen ikke er forpligtet til at dække ifølge loven.Jeg skal her understrege, at det fremgår udtrykkeligt af folkeskolelovens § 50,stk. 9, at den enkelte elevs ret til deltagelse i ekskursioner eller lejrskoler ikkekan betinges af forudgående betaling af et beløb eller en anden ydelse.Problemet opstår derfor, hvis forældrene får det indtryk, at der ikke er tale omfrivillig betaling. At undgå dette er et problem, der kun kan – og derfor skal –løses lokalt.Der er tilsvarende heller ikke noget til hinder for at have klassekasser med fri-villige forældrebidrag. Pengene herfra kan bruges til at forsøde klassens livmed fx en is på ekskursionen, til klassefester eller til en ny fodbold til frikvar-tererne. Her kan det måske også skabe problemer, hvis klasselæreren eller klas-seforældrerådet ikke får formidlet klart nok, at der er tale om frivillighed.Jeg tror ikke, at der er nogle kommuner eller skoler, som kan være i tvivl om,at folkeskolen er gratis.Men jeg vil gerne forsøge at gøre kendskabet til betalingsreglerne endnu størreend det er i forvejen. Et øget kendskab til reglerne kan forhåbentlig medvirketil at undgå, at de just omtalte problemer opstår. Jeg tror også, det vil være hen-sigtsmæssigt, hvis man i skolebestyrelserne gør sig nogle overvejelser om,hvilke principper der bør gælde herfor på den enkelte skole.Jeg vil sørge for, at der på Undervisningsministeriets hjemmeside bliver lagtnogle spørgsmål-svar herom.
3