Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 46
Offentligt
Censorformandskabet for læreruddannelsen - årsrapport 2009Vedlagt et antal sammenskrevne censorrapporter for læreruddannelsen samt en pressemeddelelse,som er tilgået relevante medier d.d.Censorrapporten sendes til alle læreruddannelsessteder/lærerseminarier, undervisningsministeren,Folketingets Uddannelsesudvalg, Dansk Magisterforening, Folkeskolen og censorformandskabet forlæreruddannelsen.Materialet er sammen med de tidligere rapporter tilgængelig på www.emu.dk/sem/cenEr der behov for yderligere rapporter, kan de rekvireres på [email protected] eller pr. telefon 8755 1831.
På formandskabets vegne
Ole Skovmøller
Peter SchmidtCensorformand i læreruddannelsen
29.10.2009
PressemeddelelseÅrsberetningen fra censorerne om læreruddannelsenDer er behov for lærere, og læreruddannelsen tiltrækker igen mange unge. Alle uddannelsesstedernehar haft fremgang i antallet af ansøgere.Uddannelsen efter 07 loven har nu fungeret i to år. Det varer endnu to år, inden de første lærere erfærdiguddannede efter denne lov, men der har ved sommereksamen i år været eksamen i en del affagene i uddannelsen. Derfor er der i årsberetningen særlig fokus på, hvordan det er gået her.Årsberetningen er baseret på censorernes rapporter fra alle eksamener i læreruddannelsen.For få fysiklærereFor at styrke linjefagene fysik/kemi og natur/teknik blev naturfag et af de tre obligatoriske linjefag,som de studerende skal vælge et af som deres første linjefag. Imidlertid har denne ordning medført,at færre end tidligere vælger naturfag med muligheden for at specialisere sig i enten fysik/kemi ellernatur/teknik. Derfor er der allerede nu åbnet mulighed for en anden måde at vælge naturfag på.Specialisering i dansk og matematik kræver tidI linjefagene dansk og matematik opdeles de studerende efter det første år i specialehold, der sigtermod henholdsvis undervisning i skolens begynder og mellemtrin eller mellemtrin og ældste trin.Flere censorer skriver, at afslutning efter to år betyder, at de studerende ikke bliver dygtige nok,fordi de ofte kun har haft et enkelt pædagogisk fag at støtte sig til.Praktik som omdrejningspunktDe studerende er i praktik hvert år, og det er praktikken, der i den nye uddannelse skal skabesammenhæng og styre progressionen i uddannelsen. Hver praktikperiode afsluttes med enbedømmelse af den enkelte studerende. Dumper man her, er det om igen eller ud af uddannelsen.Teori og praksis - hænger det sammen?Censorerne skriver, at erfaringer fra praktikken indgår i prøverne - nu mere end før. Men koblingenmellem teori og praksis viser sig ved eksamen ofte som eksempler fra praktik. Når det er bedst,anvender de studerende teori i analyse af deres eksempler — når det går mindre godt, blivereksemplerne blot anekdoter uden det løft, som teoretiske perspektiver kan berige erfaringer med.Det tager tid at indkøre en ny uddannelse, men det går den rigtige vej.Hele årsberetningen kan læses på http://www.laerercensor.dk/alle_orienteringer.phpNærmere oplysninger hos Peter Schmidt, tel 86786002, email: [email protected]
nsoffotJ k * ^*Jlr:*Ml>m-''
dskabet
læreruddannelsen
IndholdIndledningCensorformandskabetArbejdet! 2 0 0 8 / 0 9Undervisningsministeriets tema for 2009Censorformandskabernes sekretariat og fordelng af censorerAdgangsbetingelser til linjefag i lyset af lærernes professionsfaglighedLodtrækning ved mundtlig eksamenInterne prøver i læreruddannelsenAlmen didaktikBilledkunstBiologiDanskDansk som andetsprogEngelskFranskFysik/kem iGeografiHistorieHjemkundskabHåndarbejdeIdrætKristendomskundskab/religionKristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskabMatematik6691 11314161719212425303235383941434547505254
MusikNatur/teknikPsykolog iPædagog i kSamfundsfagSkolen i samfundetSløjdTysk
5759626467707172