Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 39
Offentligt
Indsats over for fravær og frafald i de gymna-siale uddannelser23.10.2009Et godt studiemiljø er med til at mindske frafaldet, viser enundersøgelse af frafald i de gymnasiale uddannelser. Regerin-gen vil skærpe indsatsen over for frafald.PRESSEMEDDELELSE
Lektiecafeer, faglige evalueringer, læsetest, læsekurser og læsevejledere kan fastholde de unge i degymnasiale uddannelser. Det vurderer institutionerne i en ny undersøgelse, ”Frafald på de gymnasi-ale uddannelser”, som er udarbejdet af UNI•C Statistik & Analyse.Undersøgelsen vurderer både årsager til frafald og indsatsen for at reducere frafald samt rådgivningtil anden uddannelse i forbindelse med frafald.Det almene gymnasium er procentvis bedst til at holde på eleverne, mens flest springer fra hf oghtx. Blandt de fire retninger er der bred enighed om, at ledelsen har gode muligheder for at motiverelærerne til tiltag for at reducere frafald, og at det prioriteres højt.Et stigende antal elever fra det almene gymnasium, hf og hhx fortsætter ikke i en ny uddannelseinden for 15 måneder. I hf gjaldt det i 2007 op mod 70 procent for især drengenes vedkommende.Hovedårsagen til frafald er manglende faglige forudsætninger eller personlige problemer.Undersøgelsen får regeringen til at bebude en skærpet indsats mod frafald. Regeringen foreslårblandt andet:
Intensiv indsats efter uddannelsesstart med for eksempel lektiecafeer, skrivefængsel, læse-træning, evalueringer mv.Mulighed for at den enkelte institution kan pålægge den enkelte elev at indhente det forsøm-te/ hjælpe op på niveau med de andre elever, for eksempel i form af pligtig deltagelse i lek-tiecafé, aflevering af opgaver eller andet.Udvidelse af mentorordning til personer, som matcher elevernes/kursisternes problemer, såder for eksempel kan benyttes socialpædagog eller psykolog, hvis det er hensigtsmæssigt.UU’ernes indsats over for hver enkelt elev, som falder fra en uddannelse, skal realiseres itæt samarbejde med elevens hidtidige uddannelsesinstitutioner.Konkrete løsninger på elevernes alt for høje forsømmelser i de gymnasiale uddannelser, så-ledes at fraværet i løbet af et år reduceres.Indsatsaftaler med uddannelsesinstitutioner med særlig store problemer med håndtering affrafald og fravær med henblik på bedre resultater.
Undervisningsminister Bertel Haarder siger:
”Undersøgelsen dokumenterer, at det betyder meget, at eleverne føler sig trygge og får særlig op-mærksomhed og hjælp fra skolen, når de ikke kan hente den hjemme. Frafaldstruede elever skal igod tid tilbydes supplerende hjælp. Institutionerne har i forvejen en række tilbud om ekstraunder-visning – eksempelvis lektiecafeer. Det er et udtalt problem, at elever, der i særlig grad vil havegavn at disse tilbud, fravælger den. Jeg vil derfor tage initiativ til, at uddannelsesinstitutioner kan fålov til at pålægge elever at indhente det forsømte, fordi vi ved, at hovedårsagen til frafald er fagligeproblemer,” siger undervisningsminister Bertel Haarder.På de fleste institutioner er indsatsen for at hjælpe elever med sociale og personlige problemer stor,og i alle de gymnasiale retninger er der enighed om, at det har effekt at identificere fagligt svageelever.Undersøgelsen viser, at klasserumskultur, godt studiemiljø og sociale arrangementer kan være medtil at mindske frafaldet. Også nærvær, opmærksomhed og tæt lærer-elev-kontakt er væsentlige fak-torer.Jo højere uddannelse forældrene har, jo mindre tilbøjelige er eleverne generelt til at afbryde deresuddannelse. I hhx ser billedet dog anderledes ud. Her er 51 procent børn af forældre med en er-hvervsuddannelse, men er svagt underrepræsenteret blandt de afbrudte. Elever i alle fire retninger,hvis forældre har en faglig uddannelse, kommer hurtigere i gang med en ny uddannelse.Et tæt samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne har stor indflydelse på, hvor hurtigt de ungebegynder i en ny uddannelse. Især de erhvervsgymnasiale institutioner er gode til at hjælpe frafald-ne videre til en erhvervsuddannelse. Det kan hænge sammen med, at de to uddannelser ofte er pla-ceret i samme hus. Der gøres mindst ud af direkte kontakt med nye studiesteder i hf.Fakta
I forbindelse med ministeriets fokus på fravær og frafald har ministeriet inviteret til to konferencerom fravær og frafald i begyndelsen af november.
Undersøgelsen er udarbejdet i forbindelse med den politiske målsætning om, at 95 procentaf en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.24 institutioner er interviewet.Alle gymnasiale institutioner er blevet bedt om at svare på spørgsmål – svarprocenten var 79procent.Statistiske data fra Danmarks Statistiks Integrerede Elevregister (INTE) er fra 2007.Antallet af elever, der fuldfører i de fire uddannelser: Stx: 83 procent, hhx: 80 procent, htx:73 procent og hf: 72 procent.Det har ikke været muligt at belyse, om institutionernes tiltag for at reducere frafald oghjælpe frafaldne hurtigt videre til en anden uddannelse også har effekt på det.