Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 38
Offentligt
AfrapporteringVedr.opfølgningpå redegørelse omUngdomsuddannelse for Unge med Særlige Behov
Maj 2009
Indholdsfortegnelse1.2.3.3.13.23.33.4Baggrund og formålResultaterMetodePilotstudieUdvælgelse og rekrutteringTilrettelæggelse af dataindsamlingUdarbejdelse af spørgeskema2344555
1
1. Baggrund og formålBaggrunden for undersøgelsen er, at Undervisningsministeriet som en del afden løbende evaluering af ungdomsuddannelse for unge med særlige behovhar ønsket at få gennemført en undersøgelse af, hvilke typer personaleres-sourcer, der er tilknyttet de enkelte uddannelseselementer. Der tænkes herudelukkende på de ressourcer, der stammer fra uddannelsesdelen – dvs. ikkestøttepersoner og lign. tildelt via det sociale system. Undervisningsministe-riet har bedt Capacent Epinion bistå med denne kortlægning.Som grundlag for kortlægningen har en række UU’er og kommuner udfyldtop til fem korte registreringsskemaer – ét skema pr. (tilfældigt) udvalgtelev/uddannelsesplan – medden forventede personalemæssige ressource-fordeling i uge 14, 2009.Registreringsskemaet er vedlagt som bilag 1, ogpersonalekategorierne fremgår i øvrigt af tabel 1 neden for (afsnit 2).I nødvendigt omfang har UU’erne og kommunerne indhentet input fra ud-dannelsesleverandørerne for at give det mest kvalificerede bud på persona-leressourcefordeling for den enkelte uddannelsesplan/elev. Resultaterne erbaseret på samlet set 101 elever/uddannelsesplaner fordelt på 23 UU’er ogkommuner. Alle inddragede uddannelsesplaner er iværksat i skoleåret 2008-09.
2
2. ResultaterResultatet af opgørelsen er opsummeret i tabel 1 neden for, som viser den’gennemsnitlige elevplans personaleressourcemæssige profil’ – dvs. gen-nemsnitselevens personaleressourcetræk fordelt på de viste kategorier. Somdet fremgår, kan lidt over 54 pct. af personaleforbruget henføres til ’lærer -undervisning (uanset uddannelsesbaggrund)’, knapt 15 pct. til ’pædagog/-medhjælper - undervisning’ og så fremdeles.Jf. tyngden af de tre øverste personalekategorier i tabellen udgør lærere,pædagoger og pædagogmedhjælpere godt 80 pct. at de samlede forbrugtepersonaleressourcer, mens ergoterapi og fysioterapi med sammenlagt min-dre end 1 pct. kun har en marginal volumen.Tabel 1. Personaleressourcefordeling, gennemsnit, procentvis andelPERSONALEKATEGORILærer – undervisning (uanset uddannelsesbaggrund)Pædagog/pædagogmedhjælper – undervisningPædagog/pædagogmedhjælper – praktik/praktiske aktiviteter/træningErgoterapeut/fysioterapeut – undervisningErgoterapeut/fysioterapeut – praktik/praktiske aktiviteter/træningKlubmedarbejder/værkstedsassistenter – praktik/praktiske aktiviteter/træningPraktikvært på arbejdsplads – praktik/praktiske aktiviteter/træningPraktikvejleder på skole/socialrådgivning/psykolog/jobkonsulentAndre (medarbejdertyper) – undervisningAndre (medarbejdertyper) – praktik/praktiske aktiviteter/træningI ALT
Gennemsnit54,415,610,80,40,31,39,13,42,32,4100,0
3
3. MetodeDet valgte løsningsdesign har skullet håndtere tre primære udfordringer sombasis for at afdække, hvilke personaleressourcer der er tilknyttet de enkelteuddannelseselementer:•Udvælgelse og rekruttering af en repræsentativ sample i form af etpassende antal ’svarenheder’ (svarpersoner + uddannelsesplaner) imålgruppen.Tilrettelæggelse af dataindsamlingen (spørgeskemabesvarelsen) sådenne bliver praktisk gennemførlig ude i UU-centrene (kommuner-ne).Udarbejdelse af et kort, velegnet og i praksis funktionelt spørge-skema (registreringsblanket), så der kan oparbejdes et validt data-grundlag.
•
•
3.1 PilotstudieI forhold til alle tre udfordringer blev inddraget repræsentanter fra respon-dentsiden for at få et kvalificerende ’reality check’ på, hvad der er muligt og(mest) hensigtsmæssigt. Erfaringerne fra dataindsamlingen til evalueringen i2008 tilsagde, at det i alt overvejende grad er UU-centrene, som er de rele-vante kontaktpunkter. Der kan dog være få undtagelser blandt kommunerne,hvor det er selve forvaltningen, som er rette indgang.Der er gennemført et pilotstudie i samarbejde med to UU-centre, som harrelativt omfattende erfaring med ungdomsuddannelse for unge med særligebehov. Pilotstudiet har taget form af to dialogmøder på 1-2 timer med delta-gelse af både UU-leder og udvalgte sagsbehandlere.Som oplæg til disse dialogmøder, er problemstillingen blevet præsenteretmed ’åbne’ løsningsforslag til alle tre punkter. Med ’åbne’ menes, at banenfor løsningsdesign var kridtet af i overordnede termer samtidig med, at derblev åbnet op for tilpasning af designet, så det forventeligt vil fungere bedstmuligt i praksis. Resultaterne af pilotstudiet er afrapporteret selvstændigttidligere i projektforløbet.4
3.2 Udvælgelse og rekrutteringDen primære udfordring har her været at få rekrutteret sagsbehandlere iUU’erne og kommunerne til at levere spørgeskemabesvarelser for et repræ-sentativt udsnit af uddannelsesplaner. Vi har anvendt samme fremgangsmå-de som ved de kvalitative interviews i evalueringen 2008. Dvs. at vi har ud-valgt og rekrutteret (telefonisk) et passende antal UU-centre/kommuner for-delt over hele landet.I udgangspunktet var det målet, at ca. 100 uddannelsesplaner skulle ligge tilgrund fordelt på 20-25 UU’ere (eller kommuner). Samlet set endte 23UU’ere/kommuner med at deltage, og det samlede datagrundlag er 101 ud-dannelsesplaner. De fleste har indsendt fem uddannelsesplaner. Uddannel-sesplanerne (og således spørgeskemabesvarelserne) er anonymiseret fraUU-centrene, før fremsendelse til Capacent Epinion.Alle de involverede uddannelsesplaner er iværksat i skoleåret 2008-09, ogudvælgelseskriteriet har som udgangspunkt været ’de senest behandledeuddannelsesplaner’.
3.3 Tilrettelæggelse af dataindsamlingVurderingen var, at det mest praktiske ville være at sende de korte spørge-skemaer til de relevante sagsbehandlere i papirform inklusive returkuvert.På den måde blev det relativt håndterbart for vejlederne at medsende dekonkrete uddannelsesplaner (i anonymiseret form), som det enkelte besva-rede spørgeskema er knyttet til.Det datamæssige ’nedslag’ har været uge 14 i 2009. Dvs. at det er persona-leressourcefordelingen i forbindelse med uddannelsesaktiviteten i netopdenne uge, som ligger til grund.
3.4 Udarbejdelse af spørgeskemaSpørgeskemaet er udformet så ’struktureret/kvantitativt’ som muligt, så derefterfølgende har kunnet laves kvantitative opgørelser på basis af data. Ca-pacent Epinion udarbejdede i samarbejde med UVM et første udkast tilspørgeskema, som er blevet testet og tilrettet i henhold til pilotstudiedelta-gernes input.
5