Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 37
Offentligt
747096_0001.png
747096_0002.png
Borgmester Bo Asmus KjeldgaardRådhuset1599 København V
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dk
Kære Bo Asmus KjeldgaardTak for henvendelsen af 2. oktober 2009 fra Børne- og Ungdomsudval-get i Københavns Kommune, som tillige er adresseret til FolketingetsUddannelsesudvalg.Børne- og Ungdomsudvalget anfører, at en af de vigtigste udfordringer iKøbenhavn er, hvordan den københavnske folkeskole kan løftes. Udval-get har drøftet, ”om de private grundskoler i højere grad kan medvirke tilat løse denne opgave og dermed påtage sig et større socialt ansvar for desvage elever i folkeskolen.”I den forbindelse opfordrer udvalget til drøftelse af konsekvenserne af, atde frie grundskoler selv afgør, hvem de vil have som elever, mens detikke er tilfældet i folkeskolen, og kommunernes utilstrækkelige mulighe-der for at regulere tilskuddet til de frie grundskoler. Udvalget peger ek-sempelvis på at ændre friskoleloven sådan, at tilskud til frie grundskolerreguleres efter forældreindtægt, og at de frie grundskoler ikke selv måafgøre, hvem de vil have som elever, samt at der indføres sociale klausu-ler vedrørende elever.Lovgivningen om frie grundskoler er et udtryk for den særlige friheds-tradition, vi har i Danmark, som sikrer, at der med statstilskud kan dan-nes skoler med et andet værdigrundlag end folkeskolens.De frie grundskoler er historisk grundlæggende karakteriseret ved, at deinden for lovens rammer har frihed til at give og tilrettelægge en under-visning, der stemmer med skolens egen overbevisning, uanset om denneoverbevisning er af kulturel, religiøs, politisk eller anden karakter. Detsamme gælder skolernes ret til selv at afgøre, hvilke elever de vil have.Jeg kan ikke gå ind for at fratage skolerne disse basale friheder.
23-10-2009
2De frie grundskoler får i dag statstilskud efter objektivt konstaterbarekriterier. Det er et tilskudssystem, der generelt er tilfredshed med.Af skolernes samlede driftstilskud afsættes årligt en særlig pulje til speci-alundervisning, til støtteundervisning i dansk af tosprogede elever og tildækning af ekstraudgifter til lærertimer, praktisk medhjælp, hjælpemidlerog befordring af elever med svære handicap. Styrelsen for Statens Ud-dannelsesstøtte fordeler puljen mellem skolerne.Der er yderligere afsat en bevilling på de årlige finanslove til brug fornedsættelse af forældrebetalingen på de frie grundskoler. Denne bevillingfordeles under hensyn til elevernes og forældrenes økonomiske forhold.Efter friskoleloven kan også kommunalbestyrelsen yde tilskud til nedsæt-telse af forældrebetalingen under hensyn til elevernes og forældrenesøkonomiske forhold, ligesom kommunalbestyrelsen kan yde tilskud tilspecialundervisning og anden specialpædagogisk bistand og særlig støtte-undervisning i dansk af tosprogede elever.Jeg kan ikke gå ind for at ændre tilskudsreglerne. Lovgivningen giverallerede mulighed for at tage hensyn til forældrenes indtægtsforhold.Jeg sætter stor pris på, at de københavnske politikere er optaget af at fåløftet kvaliteten i Københavns skolevæsen.Jeg kan derimod ikke tilslutte mig, at der gennemføres så principielleændringer af friskolelovgivningen, som I peger på, for at løse et lokaltproblem i Københavns Kommune.Hvis Borgerrepræsentationen ønsker at få de frie grundskoler til i højeregrad at hjælpe kommunen med at løse opgaven med at forbedre kvalite-ten i den københavnske folkeskole, bør dette efter min opfattelse skeved, at Borgerrepræsentationen indbyder skolerne til et samarbejde her-om. I et sådant samarbejde kan kommunen bl.a. benytte sig af friskolelo-vens muligheder for kommunale tilskud til friskolerne.Kopi af dette brev er sendt til Folketingets Uddannelsesudvalg.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder