Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 36
Offentligt
Børns fællesskaberFællesskabets børn4.-5. februar 2010 i Aalborg Kongres & Kultur Center
Børnetopmøde 2010
Børnetopmøde 2010
Børns fællesskaberFællesskabets børnKL har fornøjelsen af at invitere til Børnetopmøde 2010.Stort set alle 1-6 årige børn i Danmark er i dagtilbud. Det giver kommunerne en enestående mulighed for at skabe fælles-skaber, hvor børn trives og udvikler sig sammen med andre børn og voksne. Forskning viser, at netop fællesskab har storbetydning for børns udvikling og læring. Det er vigtigt, at alle børn får en god start på deres videre færd i livet – også børnmed særlige behov. Det kræver politisk fokus, høj faglighed, tillid til de professionelle og et godt samspil med forældrene.KL ønsker at inspirere politikere, ledere og medarbejdere i kommunerne til at udvikle kvaliteten i tilbuddene og fremmefællesskaber for alle børn.
Torsdag den 4. februar 20108.00AnkomstKaffe, te, croissanter og frugtBesøg standene i Garderobegaden
10.00Børnetopmøde 2010 åbnesJørn Sørensen, formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg
10.15Fællesskabets børn – ansvar og ambitionErik Fabrin, formand for KL
10.35Budskaber fra børnenes ministerKaren Ellemann, indenrigs- og socialminister
10.55Nutidens børn – hvor er de på vej hen?Hvad kendetegner nutidens børn, og hvem har ansvaret for at give dem værdier og opdrage dem? Hvad sker der,når forældre forklarer og forsvarer i stedet for at dirigere? Hvad sker der med de små prinser og prinsesser, derikke har fået sat grænser, når de bliver større? Hvordan kan vi styrke forældrerollen og en aktiv familiekultur? Hvadskal der til politisk og ledelsesmæssigt?Lola Jensen, familievejleder, forfatter og børneekspert på TV 2
11.35Børnetopmødets stemme!Kommunerne er netop gået ind i en ny valgperiode. Hvad vil være i spil på børneområdet de næste fire år? Hvader deltagernes mening om de aktuelle børnepolitiske spørgsmål og dilemmaer, og hvordan gør politik en forskelfor børnene?Torben Kjærgaard, direktør for Afdelingen for Velfærd og Service, KL
12.00FrokostBesøg standene i Garderobegaden
13.30Stormøder
1. Børn og fællesskaber2. Børn og særlige behov3. Børn og medier
14.30Pause
15.00Temamøder
1.2.3.4.5.6.
Hvordan bliver vi bedre til atsebørn og undgå at ekskludere dem fra fællesskabet?Hvordan udvikler vi fagligheden og måler kvaliteten i dagtilbud?Hvordan følger vi op på indsatsen over for børn og unge med særlige behov?Er tidligere og flere underretninger den rigtige løsning?Har vi styr på det specialiserede område – kvaliteten og pengene?Børns kost- og motionsvaner – hvor langt kan vi gå?
16.10PauseBesøg standene i Garderobegaden
16.30Erling Jepsens liv – en historie værd!Forfatteren bag ”Kunsten at græde i kor” og ”Frygtelig lykkelig” giver sin personlige beretning om, hvordan det erat vokse op i en familie med problemer, som alle kender til, men som ingen taler om. Der bliver ikke lagt fingre imel-lem, når Erling Jepsen fortæller om skeletterne i barndomshjemmets skabe. Vi skal blandt andet høre om, hvordanovergreb i barndommen bæres videre i voksenlivet.Erling Jepsen, forfatter
17.15Pause og indkvartering
19.30VelkomstdrinkServeres i forhallen samt Garderobegaden
20.00Festmiddag og dansFestmaskinen spiller dinnérmusik under middagen og derefter dansemusik
Stormøder kl. 13.30-14.30 – hvad siger forskningen om …
Forskning kan kvalificere politikeres og professionelles prioriteringer og beslutninger. Derfor skal vi bringe forskning mere ispil. Børnetopmødets deltagere vælger mellem tre stormøder, der på hver sin måde sætter fokus på, hvad forskningen kanbidrage med på børneområdet. Alle tre møder indledes med oplæg efterfulgt af debat.
1. Børn og fællesskaberBørn tilbringer deres hverdag og liv sammen med andre børn. Derfor er der brug for mere viden om børn og deres forholdtil hinanden. Hvad betyder det sociale samspil for læring og udvikling? Hvad kendetegner inkluderende og ekskluderendekulturer? Hvordan kan den pædagogiske praksis fremme inkluderende fællesskaber for alle børn i dagtilbud? Hvordan kanpolitikere og professionelle prioritere børns fællesskaber?Anja Hvidtfeldt Stanek, ph.d.stip., RUC (Roskilde Universitet) og Ida Charlotte Kornerup, lektor og videncenterkonsulent, NVIE(Nationalt Videncenter for Inklusion/Eksklusion)
2. Børn og særlige behovVi ved kun lidt om, hvad der virker, når vi skal hjælpe børn og unge med særlige behov. Men dererforskningsresultater,som kan give et bud på, hvordan man kan forbedre indsatsen og tilbuddene til børn, unge og deres familier. Hvad sigerforskningen om tidlig indsats, forebyggende foranstaltninger og anbringelser? Hvordan kan politikere og professionellebruge forskningsresultaterne i praksis, så indsatsen målrettes bedst muligt?Tine Egelund, professor og seniorforsker ved SFI (Det Nationale Forskningscenter For Velfærd) og Helle Antczak, adj. professorved Professionshøjskolen Metropol
3. Børn og medierFlere og flere små børn har TV og computer på værelset, og mobiltelefonen er tændt døgnet rundt. De er på forkant medteknologien, som er en selvfølge i deres hverdag. Forældre og pædagoger diskuterer, om de skal sætte rammer for børnsforbrug af medier. Påvirkes børnene af reklamer? Bliver de voldelige? Splitter medierne familien? Hvilke udfordringer giverdenne udvikling, når børns opmærksomhed skal fanges og fastholdes? Hvordan kan den nye mediekultur bruges til læringog udvikling?Birgitte Tufte, professor, dr.pæd., CBS (Copenhagen Business School) og Sebastian Klein, studievært, DR
Temamøder kl. 15.00-16.10 – hvad er kommunernes bud på …
Temamøderne giver deltagerne mulighed for at komme tættere på praksis. Kommunalpolitikere og professionelle inspirerermed viden, ideer og erfaringer. Børnetopmødets deltagere supplerer og kaster egne erfaringer og spørgsmål ind i debatten.
1. Hvordan bliver vi bedre til atsebørn og undgå at ekskludere dem fra fællesskabet?Dagtilbud skal medvirke til at støtte børn og mindske de vanskeligheder, de møder på deres vej. Alle børn skal være en delaf fællesskabet og møde voksne, som anerkender dem og dyrker deres styrker. Hvordan kan man bruge spørgeskemaerog narrativer som pædagogisk og ledelsesmæssigt redskab til refleksion og udvikling i arbejdet med tidlig opsporing oginklusion? Hvordan kan man gentænke støtteressourcerne, så der kommer fokus på hele børnegruppen og den pædago-giske praksis?Annette Trads Hansen, børne- og familiechef, Herlev Kommune, Dorte Brøns, børnechef, Randers Kommune samt Berit Vils-bøll, centerchef for dagtilbudsområdet, Slagelse Kommune
2. Hvordan udvikler vi fagligheden og måler kvaliteten i dagtilbud?34 kommuner har i samarbejde med KL udviklet et redskab, ”Temperaturmåling”, der måler kvaliteten i dagtilbuddeneskerneydelse. Der er desuden udarbejdet et bud på en kvalitetsrapport på området. Hvad er et godt lærings- og udviklings-miljø, og hvordan kan man måle effekten af det pædagogiske arbejde med børnene? Hvilke oplysninger skal politikernebruge til at prioritere og beslutte på dagtilbudsområdet, og hvordan skabes overblik over nødvendige data?Merete Villsen, afdelingsleder i Institutionsafdelingen, Viborg Kommune, Jette F. Pedersen, centerchef, Egedal Kommune samtBirgit Alstrup, daginstitutionschef, Fredensborg Kommune
3. Hvordan følger vi op på indsatsen over for børn og unge med særlige behov?Vi har brug for at vide, om indsatsen virker. Hør om, hvordan handleplanen kan blive konkret og målbar og om den nød-vendige tætte dialog mellem myndighed og udfører. Hvordan kan man arbejde systematisk og målrettet med opfølgningpå handleplanen og måle effekten af indsatsen? Hvordan kan politikernes fokus på virkning og effekt gøre det muligt atprioritere og udvikle indsatsen?Mai-Britt Iversen, rådmand og Preben Buchholt, direktør, begge for Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen, Aalborg Kommune
4. Er tidligere og flere underretninger den rigtige løsning?Der er fokus på den skærpede underretningspligt. I Barnets Reform præciseres reglerne om den skærpede underret-ningspligt, og Ankestyrelsen har kørt en kampagne. Men er det nødvendigt? I mange kommuner arbejder de forskelligefaggrupper tættere og tættere sammen – netop for at skærpe den tidlige indsats. Også forældrene inddrages hurtigere.Den lille bekymring behøver således ikke ende med en underretning.Inger Marie Vynne, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune og Henrik Horster, ankechef, Ankestyrelsen
5. Har vi styr på det specialiserede område – kvaliteten og pengene?Kvaliteten er til diskussion, og økonomiske overskridelser er hverdag for mange kommuner. Hør to kommuner, der har fåetstyr på området ved at tage afsæt i politiske værdier om inklusion, tilpasning af kommunens tilbud samt stærk styring aføkonomi, kapacitet og visitation. Økonomiske incitamenter og fælles ansvar for børnene betyder, at dagtilbud og skolerinkluderer flere børn og unge.Klaus Nørskov, børne- og kulturdirektør, Gladsaxe Kommune og Klaus Michael Jensen, børne- og kulturdirektør, VordingborgKommune
6. Børns kost- og motionsvaner – hvor langt kan vi gå?Skal kommunen lukke øjnene for stigende overvægt og stadig flere stillesiddende aktiviteter for børnene? Eller skal kom-munen forsøge at præge børn og voksnes livsstile og om nødvendigt overskride den svære tærskel ind til familiens privateområde? Hør hvordan der kan sættes ind tidligt mod overvægt blandt 3-årige gennem familietilbud, børnehaver med sundkost samt fokus på mere leg, bevægelsesglæde og fritidsliv.Kaj Johansen, udvalgsformand, Annette Bekker, daginstitutionsleder samt Lone Munk, familiekonsulent, alle fra MiddelfartKommune
Fredag den 5. februar 20109.00GodmorgenJørn Sørensen, formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg
9.10
Dagtilbud – et springbræt for barnetNutidens pædagogiske danmarkskort viser, at relationer og læring er i højsædet. Jan Kampmann sætter fokuspå dagtilbuddenes rolle i samfundet, og hvorfor indsatsen for de små børn er så vigtig. Hvad viser den senestedanske og internationale forskning om dagtilbuddenes betydning? Hvordan kan de medvirke til at skabe godelivschancer for alle børn?Jan Kampmann, professor, RUC (Roskilde Universitet)
9.50
Morskab, klogskab, venskab – hvad siger børnene selv?Ord og billeder på fællesskaber
10.05PauseKaffe, te og frugtBesøg standene i Garderobegaden
10.35Innovativ ledelse – fremtidens ledelse?Vi lever i en kompleks verden, som kræver nye tanker, sociale forståelser og ændrede ledelses- og samarbejdsfor-mer. Hvordan kan vi udvikle menneskers evne og lyst til aktivt at forme fremtiden? Hvordan kan kommuner fremmeen innovativ kultur omkring børnene og skabe samarbejdende fællesskaber på tværs af eksisterende siloer? Hvor-dan får vi en mere innovativ tilgang til ledelse på børneområdet?Steen Hildebrandt, professor, ph.d., Handelshøjskolen, Aarhus Universitet
11.15Værdier og kulturfællesskaberHvordan bliver man en del af fællesskabet – skal alle have de samme værdier? Hvad kendetegner dansk kultur, oghvilken betydning har børns opvækstvilkår for kulturfællesskabet? Hvor er Danmark på vej hen med sine demokra-tiske grundværdier, og hvad betyder det for fællesskabets børn?Farshad Kholghi, skuespiller, forfatter og debattør
11.55Afslutning på BørnetopmødetJørn Sørensen, formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg
12.00Frokost og hjemrejse
Børnetopmøde 2010 – Aalborg Kongres & Kultur Center den 4.-5. februar 2010Tilmelding kan ske på www.kl.dk/btm2010 eller via VisitAalborg på fax: 9931 7519Fornavn:Titel:Adresse (arbejdssted):Kommune:Postnr.:EAN nr.:By:Evt. kontaktperson:Institution/organisation:Telefonnr.:Efternavn:E-mail:
HUSK: Én tilmeldingsblanket pr. person. Afbud til konferencen modtages uden beregning til og med fredag den 11. decem-ber 2009. Efter denne dato er tilmeldingen bindende svarende til 100% af deltagerprisen.Deltagerpris: Kr. 3.875 + moms.Prisen inkluderer 2 x frokost inkl. 1 øl/vand, kaffe/te og festmiddag m/vin.
ForplejningJeg deltager i festmiddagen den 4. februar 2010Jeg ønsker frokostbuffet den 5. februar 2010Jeg ønsker take away-frokost den 5. februar 2010Stormøder kl. 13.30-14.30(vælg ét):1. Børn og fællesskaber2. Børn og særlige behov3. Børn og medier
JaJaJa
NejNejNej
Temamøder kl. 15.00-16.10(prioritér to):1. Hvordan bliver vi bedre til atsebørn og undgå at ekskludere dem fra fællesskabet?2. Hvordan udvikler vi fagligheden og måler kvaliteten i dagtilbud?3. Hvordan følger vi op på indsatsen over for børn og unge med særlige behov?4. Er tidligere og flere underretninger den rigtige løsning?5. Har vi styr på det specialiserede område – kvaliteten og pengene?6. Børns kost- og motionsvaner – hvor langt kan vi gå?HotelreservationKategori AKategori BKategori C
1. prioritet
2. prioritet
enkelt kr. 975-1.275enkelt kr. 845-875enkelt kr. 625-700
dobbelt kr. 1.175-1.375dobbelt kr. 980-1.025dobbelt kr. 800-830
Prisen pr. nat er inkl. morgenbuffet. Værelser reserveres efter først-til-mølle-princippet med forbehold for udsolgte kate-gorier.Jeg ønsker ingen overnatningAnkomstdato:Særlige ønsker:Dato:Underskrift:Afrejsedato:
Praktiske oplysninger
StedStartSlutArrangørkontoretAalborg Kongres & Kultur Center, Europa Plads 4, 9100 Aalborg.Torsdag den 4. februar 2010 kl. 10.00. Kaffe, te og morgenmad fra kl. 8.00.Fredag den 5. februar 2010 kl. 12.00 med efterfølgende frokostbuffet eller take away.Arrangørkontoret er åbent fra torsdag den 4. februar 2010 kl. 8.00 til fredag den 5. februar 2010kl. 12.30 på tlf. 9935 5535 og fax 9935 5544.Kr. 3.875 + moms for hele konferencen uden overnatning. Afbud til konferencen modtages udenberegning til og med fredag den 11. december 2009. Efter denne dato er tilmeldingen bindendesvarende til 100% af deltagerprisen.Fredag den 11. december 2009. Deltagerne vil blive registreret i den rækkefølge, tilmeldingerne mod-tages.Der bliver udsendt bekræftelser samt opkrævning fra og med uge 51 og løbende. Betalingstermin er8 dage.Kan foretages på www.kl.dk/btm2010 eller via fax 9931 7519.Vi er opmærksomme på, at navnene på de nye kommunalpolitikere ikke er på plads før efter kom-munalvalget. Det er derfor muligt at forhåndsreservere ved at kontakte VisitAalborg enten pr. mail[email protected] eller tlf. 9931 7520. Kontakt VisitAalborg, når navnene er på plads og oplys vedhenvendelsen, at der allerede er foretaget forhåndsreservation, så der ikke bliver dobbeltbooket.Hotelværelser skal bestilles via formular på www.kl.dk/btm2010 eller via blanketten i programmet.Der kan vælges mellem følgende kategorier:Kategori Aenkelt kr. 975-1.275 dobbelt kr. 1.175-1.375Kategori Benkelt kr. 845-875dobbelt kr. 980-1.025Kategori Cenkelt kr. 625-700dobbelt kr. 800-830Check-in fra kl. 14.00. Værelserne reserveres efter først-til-mølle-princippet.FlytransportFlybilletter skal bestilles via formular på www.kl.dk/btm2010. Henvendelse til FDM travel, Erhvervs-afdelingen, Aalborg kan i særlige tilfælde ske enten på mail [email protected] eller pr.tlf. 7021 8243. Kontaktpersoner er Dorte Carøe og Bente Sperling.Følgende flyafgange er til rådighed:København/Aalborg, den 4. februar 2010 kl. 08.00Aalborg/København, den 5. februar 2010 kl. 14.00Der er fælles bustransport mellem lufthavnen og Aalborg Kongres & Kultur Center i forbindelse medden ovennævnte ankomst og afgang i Aalborg.Informationom programHenvendelse vedrørende programmet kan rettes til konsulent Dorthe Nørgaard, tlf. 3370 3231/[email protected] eller konsulent Sandra Høj Eriksen, tlf. 3370 3185/[email protected]. Spørgsmål af praktiskkarakter kan rettes til assistent Dorte Schrøder tlf. 3370 3127/[email protected].Henvendelse til VisitAalborg pr. mail [email protected], pr. tlf. 9931 7520 eller pr. fax 9931 7519.
Deltagerpris
Tilmeldingsfrist
Bekræftelse
TilmeldingNye kommunal-politikere
Hotel
Spørgsmål omtilmelding, hotel,betaling mv.
Produktion: Kommuneforlaget A/S. Illustration: Mikael Nielsen, SAXOART. Tryk: Frederiksberg Bogtrykkeri