Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 35
Offentligt
Konference 18. nov. 2009 i Middelfart:Flere og bedre lærere til matematikog naturfagene – hvorfor og hvordan?Foreløbigt program pr 23. sep.:10.0010.10Matematik- og NaturfagsdidaktikTidsskrift for undervisere, forskereog formidlere
Velkomst
v. MONA’s ansvarsh. red., Jens Dolin, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet.4 oplæg
á 20 minutter + 5 minutters diskussion (kort pause midtvejs):1. Flere og bedre lærere til matematik og naturfagene
Torben Kornbech Rasmussen, afdelingschef, Undervisningsministeriet.Hvordan mener Undervisningsministeriet, vi får flere og bedre lærere til matematik og naturfagene? Hvordankan uddannelserne til folkeskolelærer og gymnasielærer gøres bedre for matematik- og naturfagsinteressere-de? Hvordan gøres lærerjobbet mere attraktivt i matematik- og naturfagene?2. Hvordan får vi flere og bedre naturfagslærere til folkeskolen? - Erfaringer med naturfaglig tonet
læreruddannelse og skolebaserede udviklingsprojekter
Martin Krabbe Sillasen er lektor og Ph.D.-studerende ved læreruddannelsen i Silkeborg/VIA University Col-lege. Er med i driftsledelsen i Center for Anvendt Naturfagsdidaktik (CAND), og har deltaget i flere udviklings-arbejder om naturfagene i læreruddannelsen og folkeskolenOplægget vil beskrive erfaringer gjort i de seneste år, bl.a. i regi af Center for Anvendt Naturfagsdidaktik.3. Det store generationsskifte blandt gymnasielærerne - Lærermanglen i dag og i fremtiden, hvor
slemt er det, og kan vi gøre noget ved det?
Steen Hoffmann, Rektor for Sct. Knuds GymnasiumEn undersøgelse fra 2008 af Gymnasieskolernes Rektorforening viser at der mangler gymnasielærere. Særligtsvært er det i de naturvidenskabelige fag matematik, fysik og kemi, og lærermanglen vil forværres yderligerede kommende år hvis ikke der gøres noget nu. Steen Hoffmann, der også er bestyrelsesmedlem i Gymnasie-skolernes Rektorforening, fortæller om det store generationsskifte og giver bud på hvad der skal gøres.4. Hvad kan vi lære af andre landes læreruddannelser?
Yvonne Fritze, Nordisk MinisterrådLæreruddannelserne i de nordiske lande har alle problemer med at rekruttere nye og dygtige studerende - pånær i Finland. Et komparativt studie af de nordiske læreruddannelser (dækkende 0.-12. klassetrin) bestilt afNordisk Ministerråd, tegner et billede af fælles udfordringer for alle lande undtagen Finland. En igangværendeundersøgelse kortlægger indsatser til at forsøge at løse rekrutteringsproblemerne i de øvrige nordiske lande.Post-It-session:
Hvorfor mangler vi lærere i matematik og naturfagene?Deltagerne genererer input til deefterfølgende workshop.Frokost
Fire parallelle workshop.
Hver workshop skal ud fra formiddagens oplæg og input fra Post-It-sessionendiskuterehvordanvi får flere og bedre lærere.A. Uddannelse til folkeskolelærer inden for matematik og naturfagene
•Giver den nuværende læreruddannelse et godt grundlag for lærere i matematik og naturfagene?•Hvad har vi lært af de forsøg der har været med alternative udgaver/toninger af læreruddannelsen?•Hvilke perspektiver er der i at inddrage universiteteterne i folkeskolelæreruddannelsen?B. Uddannelse til gymnasielærer i matematik og naturfagene
•Skal vi have en regulær 5-årig gymnasielæreruddannelse? Kan professionshøjskolerne bidrage?•Hvilke styrker og udfordringer giver den nye pædagogikumordning?•Hvad bør universiteterne gøre for at få flere og bedre gymnasielærere?C. Hvordan gør vi lærerjobbet mere attraktivt?
•Hvad får lærere i matematik og naturfagene til at blive på jobbet?•Hvordan opdyrkes en kultur på skolen der tiltrækker og fastholder lærere?•Hvilke former for efteruddannelse og lokalt udviklingsarbejde kan gøre en forskel?D. Tværgående funktioner, netværk og samarbejde på langs
•Er der behov for lærere der kan undervise både i folkeskolen og gymnasiet?•Hvilke tværgående funktioner kan gøre det bedre at være lærer? Hvad bør NTS-centeret prioritere?•Skal der være mere lærersamarbejde mellem folkeskolen, erhvervsudd. og de øvrige ungdomsudd.?•Hvilke perspektiver er der i mere kontakt mellem de faglige foreninger?Kaffepause
Plenum:
Præsentationer fra de fire workshop der fremlægger bud på hvad der bør ske. Herefter åben diskus-sion blandt deltagerne.Netværkscafe
med forfriskning – fortsæt diskussionen under uformelle rammerKonferencen slutter
12.00
12.3013.30
14.3014.50
16.0016.30
Tilmelding senest 5. oktober påwww.science.ku.dk/mona
Konference 18. nov. 2009 i Middelfart:Flere og bedre lærere til matematikog naturfagene – hvorfor og hvordan?Sted:Quality Hotel Park, Middelfart.Matematik- og NaturfagsdidaktikTidsskrift for undervisere, forskereog formidlere
Deltagere:MONA-konferencen er målrettet alle der arbejder med undervisning, forskningeller udvikling i matematik og naturfag, hvad enten det er i regi af grundskolen,ungdomsuddannelserne, professionshøjskoler, universiteter eller uformelle læ-ringsmiljøer.Formål:At bringe undervisere, udviklere, forskere og politikere sammen om at give vi-densbaserede og konstruktive svar på de aktuelle udfordringer for matematik- ognaturfagsundervisningen. MONA-konferencen er et af de meget få fora hvor aktø-rer mødes på tværs af både fag og uddannelsesniveauer.
Deltagerpris:850,- kr. inkl. frokost og momsTilmelding:Konferencedeltagelse er åbent for alle, og tilmelding sker viawww.science.ku.dk/mona. Tilmeldingsfrist er 5. oktober 2009.Baggrund:Både folkeskole og ungdomsuddannelserne har allerede i dag mangel på lærereinden for matematik og naturfagene - og det ser kun ud til at blive værre! Profes-sionshøjskolerne og universiteterne har et ansvar for at tilbyde gode og attraktiveuddannelsesforløb der får unge til at vælge lærergerningen - men sker der nok?Hvad er barriererne for at flere vælger disse uddannelser? Og hvad med de cen-trale initiativer, fx det kommende NTS-center og det nye pædagogikum for gym-nasielærere; ændrer disse initiativer noget ved problemet?Form:Konferencen vil få en arbejdende form således at deltagerne undervejs arbejdermed at finde konstruktive og realisérbare anbefalinger til initiativer og handlings-tiltag som politikere og andre aktører kan gå videre med. Tidsskriftet MONA vil ef-terfølgende følge op på dette og indhente reaktioner på anbefalingerne.
MONA
er et trykt tidsskrift som leverer aktuel forsknings- og udviklingsbaseret videnom undervisning og formidling af naturvidenskab og teknologi. Du kan i tidsskriftetlæse resultater fra forsknings- og udviklingsprojekter, introduktion til didaktiske pro-blemfelter, uddannelsespolitiske analyser, litteraturanmeldelser, faglige debatter oganalyser.Hvad enten du er underviser, forsker eller formidler, kan du indsende manuskripter,både i form af artikler og andre bidrag. Artiklerne har fagfællebedømmelse (dobbelt-blindt, 2 reviewere). Læs mere på:www.science.ku.dk/mona.
MONA
udgives af Det Naturvidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet isamarbejde med:Danmarks Tekniske UniversitetDet Biovidenskabelige Fakultet for Fødevarer, Veterinærmedicin og Naturressourcerog Det Farmaceutiske Fakultet ved Københavns UniversitetDet naturvidenskabelige område ved Roskilde UniversitetscenterDet Tekniske Fakultet og Det Naturvidenskabelige Fakultet ved Syddansk Universi-tetDet Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved Aalborg UniversitetDet Jordbrugsvidenskabelige Fakultet og Det Naturvidenskabelige Fakultet ved Aar-hus Universitet.
Tilmelding senest 5. oktober påwww.science.ku.dk/mona