Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 348
Offentligt
Fremsat den {FREMSAT} af undervisningsministeren (Tina Nedergaard)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU)(Forkortelse af perioden med statens voksenuddannelsesstøtte og afskaffelse af muligheden forgenoptjening til uddannelse på videregående niveau, nedsættelse af støttesatsen på både alment ogvideregående niveau m.v.)
§1I lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), jf. lovbekendtgørelse nr. 554 af 8. juni 2009,som ændret ved lov nr. 727 af 25. juni 2010, foretages følgende ændringer:1.I§ 2, stk. 5,indsættes efter 1. pkt.:»Aftale om orlov til deltagelse i uddannelse med SVU kan ikke indgås, hvis lønmodtageren ersagt op eller selv har sagt op.«2.I§ 3, stk. 1,ændres »jf. dog stk. 4« til: »jf. dog 3«.3.I§ 3, stk. 3,indsættes efter »efter stk.«: »1 og«.4.§ 3, stk. 4,ophæves.5.§ 8, stk. 1, nr. 2,ophæves.Nr. 3 bliver herefter nr. 2.6.I§ 8, stk. 2, nr. 4,udgår »og fagspecifikke kurser«.7.§ 8, stk. 4,ophæves.Stk. 5 bliver herefter stk. 4.8.I§ 9, stk. 1,ændres »52« til: »40«, og »inden for en periode på 5 år« udgår.9.I§ 13, stk. 1, 1. pkt.,indsættes efter »svarende til«: »80 pct. af«, og », jf. dog stk. 2.« udgår.10.§ 13, stk. 2,ophæves.Stk. 3-7 bliver herefter stk. 2-6.11.I§ 13, stk. 5,der bliver stk. 4, udgår »og 2«.12.Efter § 19 indsættes:
»§ 19 a.Undervisningsministeren kan fastsætte regler om digital kommunikation mellem den ud-dannelsessøgende eller arbejdsgiveren og uddannelsesstedet, arbejdsløshedskassen, restanceinddri-velsesmyndigheden, Undervisningsministeriet eller Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte. Mini-steren kan herunder fastsætte regler om, at digital signatur eller anden sikker personidentifikationskal anvendes.«§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2012 og har virkning for ansøgninger om statens vok-senuddannelsesstøtte, der er modtaget den 1. januar 2012 eller senere, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Lovens § 1, nr. 1, 2, 3, 4, 7 og 12, træder i kraft den 1. januar 2011 og har virkning for an-søgninger om statens voksenuddannelsesstøtte, der er modtaget den 1. januar 2011 eller senere.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse
1. Indledning2. Lovforslagets hovedpunkter2.1. SVU til uddannelse i opsigelsesperioden2.1.1. Gældende ret2.1.2. Den foreslåede ordning2.2. SVU til forberedende voksenundervisning, specialundervisning for voksne og danskuddannel-sen til voksne udlændinge2.2.1. Gældende ret2.2.2. Den foreslåede ordning2.3. SVU til fagspecifikke kurser2.3.1. Gældende ret2.3.2. Den foreslåede ordning2.4. SVU til afgangsprojekter2.4.1. Gældende ret2.4.2. Den foreslåede ordning2.5. Antal uger med SVU til uddannelse på videregående niveau2.5.1. Gældende ret2.5.2. Den foreslåede ordning2.6. SVU-satsen2.6.1. Gældende ret2.6.2. Den foreslåede ordning2.7. Digital kommunikation2.7.1. Gældende ret2.7.2. Den foreslåede ordning3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema1. Indledning
Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti har indgået ”Aftale omgenopretning af dansk økonomi” i maj måned 2010. Dette lovforslag er et led i udmøntningen afdenne aftale.De statslige udgifter til voksen- og efteruddannelse er vokset i de senere år, fordi de ordninger, dergiver mulighed for støtte under uddannelse, er blevet anvendt mere end tidligere. Da lov om statensvoksenuddannelsesstøtte (SVU) blev vedtaget i maj 2000, var der en forventning om, at støtten ho-vedsageligt ville blive anvendt til deltidsundervisning, kombineret med beskæftigelse (på det alme-ne niveau), eller til kortere perioder på fuld tid (på det videregående niveau). Tendensen har imid-lertid været, at bestemmelsen i § 2, stk. 7, i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddan-nelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 952 af 2. oktober 2009, om, at det er muligt at tilrettelægge optil et år af en uddannelse på heltid inden for rammerne af åben uddannelse, er blevet benyttet i vidtomfang på det videregående niveau. Deltagelse i disse forløb er ofte sket med SVU.Det er væsentligt, at arbejdsstyrken både vedligeholder sine kompetencer og tilegner sig nye, mendette bør ske hurtigt og mere målrettet end i dag.På voksen- og efteruddannelsesområdet er der tidligere som led i regeringens genopretningsplangennemført en ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), der forkortede periodenmed mulighed for SVU fra 80 til 40 uger til uddannelse på folkeskoleniveau og til gymnasial ud-dannelse, jf. lov nr. 727 af 25. juni 2010.Dette lovforslag har til formål at forkorte perioden med mulighed for SVU til uddannelse på detvideregående niveau og at afskaffe den nugældende beregningsperiode på 5 år for det maksimaleantal uger med mulighed for at deltage i uddannelse med SVU på det videregående niveau. Desudenhar det til formål at nedsætte støttesatsen til uddannelse på både det almene og det videregåendeniveau. Derudover har lovforslaget til formål at afskaffe muligheden for at indgå aftaler om orlov tiluddannelse med SVU efter en opsigelse.Endvidere har lovforslaget til formål at ophæve bestemmelserne om SVU til fagspecifikke kurser.Bestemmelserne om SVU til fagspecifikke kurser blev indført med virkning fra 1. juli 2008, og varen opfølgning på aftaler mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), KL, DanskeRegioner, FTF, LO og AC om øget aktivitet på de fagspecifikke kurser med henblik på efteruddan-nelse af medarbejdergrupper med en fortrinsvis mellemlang videregående uddannelse. Det indgik iaftalerne, at ordningen skulle dække perioden 2008-2011.Lovforslaget rummer endelig en række mindre justeringer, som tilsigter forenklinger og en meresmidig administration af bestemmelserne om SVU, herunder mulighed for at etablere digital kom-munikation.2. Lovforslagets hovedpunkter2.1. SVU til uddannelse i opsigelsesperioden2.1.1. Gældende retDet fremgår af bemærkningerne til § 2 i det oprindelige forslag til lov om statens voksenuddan-nelsesstøtte, lovforslag nr. 254 af 30. marts 2000, at ”Med hjemmel i bemyndigelsen i stk. 6 vil derblive fastsat regler, hvorefter lønmodtagere, der bliver afskediget i en periode, hvor de modtagerSVU, vil kunne få SVU til resten af uddannelsesforløbet”. Reglerne fremgår af SVU-bekendtgørelsens § 6, stk. 1, hvorefter en uddannelsessøgende, der bliver afskediget under uddan-nelsen med SVU, kan færdiggøre den med SVU, også efter at vedkommende er fratrådt. Opsiger
den uddannelsessøgende imidlertid selv sin stilling under uddannelsesforløbet, kan der kun givesSVU til den del af uddannelsen, der ligger før fratrædelsestidspunktet, jf. SVU-bekendtgørelsens §6, stk. 3.Der er således ikke tvivl om, at hvis en person, der er påbegyndt en uddannelse med SVU, bliverafskediget, kan den pågældende færdiggøre uddannelsesforløbet med SVU. Praksis har dog vist, atder er behov for at præcisere retstilstanden i de situationer, hvor der er indgået en aftale om orlov tiluddannelse på et tidspunkt, hvor den pågældende er blevet afskediget, men endnu ikke er fratrådt.Behovet for præcisering skyldes til dels de før 1. januar 2001 gældende regler – det vil sige lov omstøtte til voksenuddannelse og lov om orlov – som gav mulighed for at indgå en orlovsaftale efteren afskedigelse, men før fratrædelsesdatoen, med den virkning, at den pågældende kunne færdiggø-re uddannelsen med enten voksenuddannelsesstøtte (VUS) eller orlovsydelse, blot uddannelsen varpåbegyndt senest i umiddelbar fortsættelse af ansættelsesforholdet.Det indgik således i overvejelserne i forbindelse med det lovforberedende arbejde, at de kommen-de SVU-regler i afskedigelsessituationen ville svare til de gældende VUS- og orlovs-regler, uansetat det ikke kom til at fremgå af selve lovforslaget. Praksis har hidtil på dette grundlag været, at enlønmodtager kunne indgå aftale om orlov til uddannelse med SVU i tilfælde, hvor den pågældendevar blevet afskediget, men endnu ikke var fratrådt.2.1.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at det fremover klart kommer til at fremgå af loven, at der ikke kan indgås en aftalemellem en lønmodtager og en arbejdsgiver om orlov til uddannelse med SVU, hvis lønmodtagerenenten er sagt op eller selv har sagt op. Det indebærer, at lønmodtageren også skal påbegynde ud-dannelsen med SVU inden opsigelsen, jf. det ovenfor fra bemærkningerne citerede, hvis det skalvære muligt at afslutte uddannelsen med SVU efter en fratræden. Formuleringen i bemærkningerneom ”lønmodtagere, der bliver afskediget i den periode, hvor de modtager SVU” tilkendegiver, atder er tale om situationer, hvor både orlovsaftalen og uddannelsens påbegyndelse ligger før afskedi-gelsen. Den foreslåede ordning tilsigter således at etablere den retstilstand, der fremgår af bemærk-ningerne til den oprindelige SVU-lov.Det har indgået i overvejelserne, at der er sket en stigning i de længerevarende uddannelsesforløbmed SVU inden for de senere år, og at det vurderes, at der primært har været tale om forløb, der eraftalt i forbindelse med en opsigelse. Dette er ikke i overensstemmelse med udgangspunktet forloven om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), som har til formål at skabe økonomisk mulighedfor, at voksne beskæftigede kan deltage i uddannelse. I en situation, hvor lønmodtageren er blevetafskediget eller selv har sagt op, og opsigelsesvarslet er begyndt at løbe, kan en aftale om uddannel-se med SVU betragtes som et alternativ til ledighed. Ledige, herunder også snart ledige, skal somudgangspunkt omfattes af den almindelige beskæftigelsesindsats, som tilrettelægges efter målsæt-ningen om, at ledige hurtigst muligt skal i beskæftigelse igen.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.2.2. SVU til forberedende voksenundervisning, specialundervisning for voksne og danskuddan-nelsen til voksne udlændinge2.2.1. Gældende retDet fremgår af SVU-lovens § 3, stk. 1, jf. § 4, stk. 1, at det er en betingelse for at få SVU til delta-gelse i uddannelse på alment niveau, dvs. forberedende voksenundervisning, almen voksenunder-visning gymnasial uddannelse og anden uddannelse på tilsvarende niveau, at den uddannelsessø-gende er kortuddannet. Efter § 3, stk. 2, er kortuddannede personer, der har indtil 7-8 års skolegang,
suppleret med en erhvervsrettet uddannelse eller uddannelse svarende hertil, eller 9-10 års skole-gang, suppleret med 2 års erhvervsrettet uddannelse.Efter § 3, stk. 3, kan undervisningsministeren fastsætte nærmere regler om betingelserne efter stk.2, og kan herunder fastsætte regler om, i hvilke situationer der kan ses bort fra skolegang eller er-hvervsrettet uddannelse. Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 767 af 25. juni 2010, hvordet i § 10, stk. 1-4, er fastsat, hvilken skolegang eller erhvervsrettet uddannelse, der helt eller delvistkan ses bort fra. Der kan fx ses bort fra uddannelse, der ikke er afsluttet, forældet uddannelse elleruddannelse, der af forskellige grunde ikke kan anvendes, herunder udenlandsk uddannelse.Efter § 3, stk. 4, 1. pkt., kan undervisningsministeren fastsætte regler om, at der kan ses bort frabetingelsen om at være kortuddannet i forbindelse med ansøgninger om SVU til forberedende vok-senundervisning og specialundervisning for voksne. Efter § 3, stk. 4, 2. og 3. pkt., kan undervis-ningsministeren fastsætte regler om, hvilke grupper der kan komme i betragtning, at der højst kangives SVU i op til 18 uger omregnet til heltid, og at der gives SVU til de nævnte grupper inden foren af ministeren fastsat ramme for antallet af støttemodtagere. Sidstnævnte bemyndigelse er udnyt-tet til at skabe hjemmel til årligt at give op til 3.000 personer med en erhvervsuddannelse adgang tilat deltage i forberedende voksenundervisning og specialundervisning for voksne med SVU im op til18 uger, omregnet til heltid.Lovens § 3, stk. 4, rummer hjemlen til den såkaldte faglærteordning, der er udmøntet i bekendtgø-relsen § 10, stk. 5 og 6. Efter bekendtgørelsens § 10, stk. 5, kan der ses bort fra betingelsen i lovens§ 3 om, at den uddannelsessøgende skal være kortuddannet, når den pågældende har en afsluttetuddannelse til og med erhvervsuddannelsesniveau, og søger om SVU til deltagelse i forberedendevoksenundervisning, herunder ordblindeundervisning for voksne, og specialundervisning for voks-ne.Det følger af bekendtgørelsens § 10, stk. 6, at der kan gives SVU til uddannelsessøgende somnævnt i stk. 5 til op til 3.000 personer pr. kalenderår.2.2.2. Den foreslåede ordningSom nævnt ovenfor under 2.2.1. er der et krav om, at ansøgeren skal være kortuddannet for atkunne modtage SVU ved deltagelse i uddannelse på alment niveau. Der kan som også nævnt oven-for i forskellige situationer ses bort fra kravet, men det forudsætter - som det fremgår af bemærk-ningerne til det oprindelige lovforslag L 254 af 30. marts 2000, § 3, stk. 3, - at der ved afgørelsen af,om der kan ses bort fra kravet om at være kortuddannet, skal ske en egentlig sagsbehandling, hvoransøgeren skal fremlægge en begrundelse for, at der skal kunne ses bort fra kravet om at være kort-uddannet. Det giver en tung og tidskrævende administration, og det er derfor hensigten at ændrebekendtgørelsen, så kravet om at være kortuddannet bortfalder generelt i forhold til at kunne deltagei forberedende voksenundervisning, specialundervisning for voksne og danskuddannelsen til voksneudlændinge. Det bemærkes, at reglerne om ordblindeundervisning for voksne tidligere stod i lov omspecialundervisning for voksne, mens de nu findes i lov om forberedende voksenundervisning, senærmere i lov nr. 592 af 24. juni 2005 om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervis-ning for voksne, lov om forberedende voksenundervisning (FVU) og forskellige andre love.Karakteristisk for de ovennævnte forløb er, at de bibringer deltagerne basale færdigheder, som dehar et reelt behov for, uanset deres uddannelsesbaggrund. Der er ikke belæg for at forvente, at enlempeligere adgang til disse forløb vil medføre hverken misbrug eller overforbrug. Skulle der visesig behov for at begrænse forbruget, vil der være mulighed for at genindføre den nuværende retstil-stand ved en bekendtgørelsesændring.Det bemærkes, at det alene er i forbindelse med de tre nævnte uddannelser, at kravet om at værekortuddannet ønskes fjernet. I andre tilfælde, hvor en ansøger fremsætter ønske om, at der ses bort
fra kravet om at være kortuddannet, skal der fortsat ske en nærmere sagsbehandling og træffes enkonkret afgørelse.Lovforslaget indebærer, at § 3, stk. 4, ophæves. Baggrunden herfor er, at kvoten på de 3000 per-soner aldrig er blevet udnyttet fuldt ud, da der maksimalt har været 1000 ansøgere om året. Desudener faglærteordningen administrativt omstændelig på grund af den fastlagte kvote, som betyder, atder skal ske en løbende optælling af ansøgningerne. Ophævelsen af § 3, stk. 4, tilsigter ikke at af-skære personer med en erhvervsuddannelse fra at deltage i forberedende voksenundervisning ellerspecialundervisning for voksne, da den ovenfor beskrevne påtænkte bekendtgørelsesændring medhjemmel i § 3, stk. 3, vil sikre, at personer, der ikke opfylder kravet om at været kortuddannede,fortsat vil have mulighed for at deltage i disse forløb med SVU.Tilføjelsen af henvisningen til stk. 1 i § 3, stk. 3, som tilsigter at understrege, at undervisningsmi-nisteren fortsat har mulighed for, i forbindelse med specifikke uddannelser, at fastsætte regler om,at der generelt kan ses bort fra kravet om at være kortuddannet.Det har været overvejet, om der for at modvirke utilsigtet adfærd i forbindelse med SVU til forbe-redende voksenundervisning fortsat er behov for udmøntningen af SVU-lovens § 4, stk. 3, i SVU-bekendtgørelsens § 12, stk. 3, om en ramme på 18 uger omregnet til heltid. Der har ikke været ek-sempler på utilsigtet adfærd i de knapt 10 år, SVU-loven har eksisteret, og det er administrativttungt og omstændeligt at arbejde med underrammer inden for den generelle ramme på 40 uger medmulighed for SVU ved deltagelse i uddannelse på det almene niveau. Det er derfor hensigten at æn-dre bekendtgørelsens bestemmelse om en 18 ugers ramme til forberedende voksenundervisning.Skulle der mod forventning opstå misbrug eller overforbrug, vil der være mulighed for at ændrebekendtgørelsen og genindføre rammer.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, 3 og 4, og bemærkningerne hertil.2.3. SVU til fagspecifikke kurser2.3.1. Gældende retEfter den gældende SVU-lovs § 8, stk. 1, nr. 2, og § 8, stk. 2, nr. 4, er der mulighed for at modtageSVU til fagspecifikke kurser inden for både Undervisningsministeriets og Ministeriet for Viden-skab, Teknologi og Udviklings områder. Fagspecifikke kurser er kurser af 1-4 ugers varighed, om-regnet til heltid, som uddannelsesinstitutionerne fastlægger på baggrund af de videregående kompe-tencegivende heltids- og deltidsuddannelser, som institutionen er godkendt til at udbyde, og somden modtager tilskud til.2.3.2. Den foreslåede ordningLovforslaget indebærer, at hjemlen til at tildele SVU til fagspecifikke kurser afskaffes. Dette skalses på baggrund af den trepartsaftale, der blev indgået mellem regeringen, kommuner og regionerog arbejdsmarkedets parter som beskrevet ovenfor i indledningen i afsnit 1.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 5, 6, 9, 10 og 11, og bemærkningerne hertil.2.4. SVU til afgangsprojekter2.4.1. Gældende retI SVU-lovens § 8, stk. 4, findes en bemyndigelsen til undervisningsministeren til at fastsætte reg-ler om omfanget af SVU til afgangsprojekter og specialeskrivning. Denne bemyndigelse er udnytteti § 16 i bekendtgørelse nr. 767 af 25. juni 2010 (SVU-bekendtgørelsen), hvor det fastlægges, at derhøjst kan gives SVU i 4 uger til udarbejdelse af afgangsprojekter på videregående voksenuddannel-se og i 8 uger på diplom- og masteruddannelser efter lov om erhvervsrettet grunduddannelse ogvideregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 1049 af
9. november 2009. Bestemmelsen anvendes ikke længere, da der i uddannelsesplanlægningen i dagarbejdes med moduler med en udstrækning og arbejdsbelastning målt i ECTS-point. 60 ECST-pointsvarer til et års studier på heltid, og heltidskravet anses ved administrationen af SVU for at væreopfyldt, når antallet af ECTS-point i en bestemt periode opfylder heltidskravet, fx hvis et modul, derhar en varighed af en måned, har et omfang på mindst 5 ECTS-point.2.4.2. Den foreslåede ordningLovforslaget rummer en bestemmelse om, at bemyndigelsen til undervisningsministeren til atfastsætte tidsmæssige rammer for afgangsprojekter afskaffes. Bestemmelsen komplicerer admini-strationen i væsentlig grad, dels fordi der skal arbejdes med flere rammer for SVU, dels fordi derskal træffes afgørelse om, hvorvidt heltidskravet for at modtage SVU på det videregående niveau eropfyldt. Bestemmelsen har i øvrigt ingen betydning for forbruget af SVU, da afgangsprojekter ipraksis kombineres med andre fag i uddannelsen således, at heltidskravet i SVU-lovens § 12, stk. 2,kan opfyldes, og der dermed er mulighed for SVU.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 7, og bemærkningerne hertil.2.5. Antal uger med SVU til uddannelse på videregående niveau2.5.1. Gældende retEfter den gældende § 9 i SVU-loven er der mulighed for at modtage SVU til uddannelse på vide-regående niveau i 52 uger på heltid. Desuden fastsætter § 9, at de 52 uger fratrækkes forbruget afSVU til videregående uddannelse i de 5 foregående år, den såkaldte ”rullende” støtteramme. Detindebærer, at der er mulighed for løbende videreuddannelse, dog således at der hele tiden højest kanydes støtte i en periode på sammenlagt 52 uger inden for de seneste fem år.Det bemærkes, at efter vedtagelsen af lov nr. 727 af 25. juni 2010 om ændring af lov om statensvoksenuddannelsesstøtte (SVU) (Forkortelse af perioden med statens voksenuddannelsesstøtte tiluddannelse på folkeskoleniveau og til gymnasial uddannelse) kan der ydes SVU i op til 40 uger tiluddannelse på alment niveau.2.5.2. Den foreslåede ordningLovforslaget indebærer i overensstemmelse med, hvad der fremgår af regeringens genopretnings-plan, at der sker en nedsættelse af det maksimale antal uger, som det er muligt at anvende til delta-gelse i uddannelse med SVU på det videregående niveau, fra 52 til 40. Dermed sker der en harmo-nisering af mulighederne for at deltage i uddannelse med SVU på alment niveau og på videregåendeniveau, idet der fremover alene bliver mulighed for at modtage SVU i 40 uger til uddannelse påvideregående niveau, lige som det nu er tilfældet på det almene niveau. Desuden afskaffes den nu-gældende beregningsperiode på 5 år for det maksimale antal uger med mulighed for SVU til uddan-nelse på videregående niveau.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 8, og bemærkningerne hertil.2.6. SVU-satsen2.6.1. Gældende retEfter den gældende § 13, stk. 1, i SVU-loven, udgør støtten ved deltagelse i heltidsuddannelse,både på det almene og på det videregående niveau, et beløb, der pr. uge svarer til arbejdsløsheds-dagpengenes højeste beløb, jf. § 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Beløbet reguleres engang om året med virkning fra den første mandag i januar måned, og udgør i 2010 kr. 3.760,00 pr.uge.2.6.2. Den foreslåede ordning
Lovforslaget indebærer, ligeledes i overensstemmelse med regeringens genopretningsplan, at dennuværende støttesats for SVU nedsættes. Satsen vil også fremover være knyttet til dagpengesatsen,men vil med virkning fra 1. januar 2012 svare til 80 pct. af højeste dagpengesats. Nedsættelsen afsatsen vil have virkning både for uddannelse med SVU på det almene niveau og på det videregåen-de niveau.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 9, og bemærkningerne hertil.Det bemærkes, at satsen for godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannel-se også vil blive reduceret til 80 pct. af højeste dagpengesats med virkning fra 1. januar 2012. Dettevil ske i bekendtgørelsesform med hjemmel i § 6 i lov nr. 639 af 14. juni 2010 om godtgørelse ogtilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.2.7. Digital kommunikation2.7.1. Gældende retSVU-loven indeholder en bestemmelse i § 20, stk. 3, hvorefter undervisningsministeren kan fast-sætte regler om adgangen til at indhente oplysninger og herunder fastsætte, hvilke oplysninger derskal gives i elektronisk form.2.7.2. Den foreslåede ordningEndelig rummer lovforslaget en bestemmelse om, at undervisningsministeren bemyndiges til atfastsætte regler om digital kommunikation mellem den uddannelsessøgende eller arbejdsgiveren oguddannelsesstedet, arbejdsløshedskassen, restanceinddrivelsesmyndigheden, Undervisningsministe-riet eller Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte. Ministeren kan herunder fastsætte regler om, atdigital signatur eller anden sikker personidentifikation skal anvendes. Bemyndigelsen vil blive an-vendt til at fastsætte regler om, at digital kommunikation i visse tilfælde skal være obligatorisk.Dette er i overensstemmelse med regeringens målsætning om, at al relevant kommunikation mellemvirksomheder og det offentlige som udgangspunkt skal kunne foregå digitalt med udgangen af 2012(jf. aftale mellem regeringen, KL og Danske Regioner fra juni 2007 ”Mod bedre digital service,øget effektivisering og stærkere samarbejde”).Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 12, og bemærkningerne hertil.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget indebærer, at der sker en nedsættelse af det maksimale antal uger med SVU på detvideregående niveau fra 52 til 40, og at den nugældende beregningsperiode på 5 år for det maksima-le antal uger med mulighed for SVU til uddannelse på videregående niveau afskaffes. Det skønnesat medføre, at ca. 400 personer årligt vil få begrænset støtten, heraf ca. 40 som følge af afskaffelsenaf den løbende genoptjening. Besparelsen skønnes at udgøre ca. 7 mio. kr. årligt fra og med 2012.Desuden indebærer lovforslaget, at den nuværende støttesats nedsættes, så den svarer til 80 pct. afhøjeste dagpengesats. Nedsættelsen af satsen vil have virkning både for uddannelse med SVU pådet almene niveau og på det videregående niveau. Fra 2012 skønnes besparelsen årligt at udgøre ca.40 mio. kr. på det almene niveau og ca. 70 mio. kr. på det videregående niveau. Hertil kommer enskønnet aktivitetsnedgang som følge af satsreduktionen. Aktivitetsnedgangen indebærer årligt enbesparelse på støtteudgifterne på ca. 24 mio. kr. på det almene niveau og på ca. 42 mio. kr. på detvideregående niveau. Aktivitetsnedgangen indebærer også en driftsbesparelse på ca. 20 mio. kr. pådet almene niveau og på ca. 8 mio. kr. på det videregående niveau.Lovforslaget indeholder en bestemmelse om, at der fremover ikke kan indgås en aftale mellem enlønmodtager og en arbejdsgiver om orlov til uddannelse med SVU, hvis lønmodtageren enten ersagt op eller selv har sagt op. Det skønnes, at forslaget kan indebære, at ca. 160 personer, som i dag
deltager i forløb over 40 uger, årligt vil få afslag på SVU, og at besparelsen derfor kan udgøre ca.10 mio. kr. i 2011 og ca. 20 mio. kr. årligt fra 2012 og frem. Desuden kan der forventes et mindreprovenu ved forløb under 40 uger.Endelig indebærer lovforslaget hjemmel til en generel afskaffelse af kravet om at være kortud-dannet for at kunne deltage i forberedende voksenundervisning, specialundervisning for voksne ogdanskuddannelsen til voksne udlændinge med SVU. Det skønnes, at ændringen kan medføre et mer-forbrug på 0,7 mio. kr. årligt i 2011 og frem, som dog modsvares af en administrativ besparelse påadministrationen af SVU.Alle provenuskøn bygger på aktivitetstal fra regnskabet for 2009, og provenuet kan således ændresig ved eventuelle aktivitetsændringer i 2010 og frem.Tabel 1. Økonomiske konsekvenser af lovforslaget.(Mio. kr. i 2011-priser)Afkortning afstøtteperioden fra52 til 40 ugerNedsættelse afSVU-satsenAfskaffelse afSVU i opsigelses-periodenAfskaffelse afkravet om at værekortuddannet påenkelte uddannel-serI alt2011-2012-72013-72014-7
--10
-204-20
-204-20
-204-20
0,7
0,7
0,7
0,7
9,3
230,3
230,3
230,3
Udløbet af muligheden for at få SVU til fagspecifikke kurser er udmøntet på finanslovsforslagetfor 2011 ved, at den midlertidige bevilling til ordningen bortfalder i 2012.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vil medføre, at de virksomheder, der udbetaler løn til deres medarbejdere under depågældendes deltagelse i uddannelse med SVU, og som derfor modtager SVU som refusion, fårudbetalt 80 pct. af dagpengenes højeste beløb mod 100 pct. i dag.Samlet set fordeler udbetalingerne af SVU sig således, at ca. 15 pct. udbetales til de uddannelses-søgende selv, mens ca. 85 pct. udbetales til arbejdsgiverne.5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget har været sendt i høring til følgende myndigheder, organisationer m.m.:Akademikernes Centralorganisation, Arbejdsløshedskassernes Samvirke, Arbejdsløshedskassenfor selvstændige Erhvervsdrivende, Cirius, CVU Rektorkollegiet, Danmarks Evalueringsinstitut,Datatilsynet, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Danske Handicapor-ganisationer, Danske Regioner, Danmarks Journalisthøjskole, Det Centrale Handicapråd, Erhvervs-akademirådet, Foreningen af Skoleledere ved de Tekniske Skoler, Foreningen af Studenterkursus-rektorer, Lederforeningen for VUC, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Gymnasie-skolernes Rektorforsamling, HFI - Interesseorganisationen for Handelsskolernes Ledelse, Hånd-værksrådet, Kommunernes Landsforening, Landsorganisationen i Danmark, Landsforbundet afVoksen- og Ungdomsundervisere, Landssammenslutningen af Kursusstuderende, Ledernes Hoved-organisation, Lærerseminariernes Rektorforsamling, MVU-Rådet, Ordblinde/Dysleksiforeningen iDanmark, Pædagogseminariernes Rektorforsamling, Rektorkollegiet, Rektorforsamlingen for Tek-nika, Rektorforsamlingen for de Sociale Højskoler, Rektorforsamlingen for Sygeplejerskeuddannel-sen, Rigsrevisionen, Rådet om Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse, Sammenslutningen af Land-brugets Arbejdsgivere.9. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/mindreudgifterStaten skønnes at få ca. 9,3 mio.kr. i mindreudgifter til SVU i2011, og herefter ca. 230,3 mio.kr. i mindreudgifter årligt.Der forventes en forenklet ogsmidigere administration indenfor staten.IngenNegative konsekven-ser/merudgifterStaten skønnes at få ca. 0,7 mio. imerudgifter i 2011 og frem.
Økonomiske konsekvenser forstat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser forstat, kommer og regionerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivet
Ingen
Administrative konsekvenser forerhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenser forborgerneForholdet til EU-retten
IngenIngenIngen
Virksomheder, der udbetaler løntil deres medarbejdere underdisses uddannelse med SVU, ogsom modtager SVU som refusi-on, vil fremover modtage 80 pct.af dagpengenes højeste beløbmod 100 pct. i dag.Det skønnes, at forslaget vil be-tyde en reduktion i tilskuddet tilerhvervslivet på 162 mio. kr.2012 og 166 mio. kr. i 2013 ogfrem.IngenIngenIngen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Den foreslåede ændring af § 2, stk. 5, indebærer, at det ikke længere vil være muligt for en lønmodtager ogen arbejdsgiver at indgå en aftale om orlov til uddannelse med SVU, når lønmodtageren enten er sagt op ellerselv har sagt op. For at det skal være muligt at indgå en orlovsaftale, skal der være tale om et uopsagt ansæt-telsesforhold, for det er alene i den situation, at der er et behov for at beskytte lønmodtagerens berettigedeforventning om at kunne færdiggøre den påbegyndte uddannelse.Det vil sige, at det er en betingelse for at kunne færdiggøre et uddannelsesforløb med SVU, at der er indgå-et en aftale om orlov til uddannelse før opsigelsen. Er der derimod indgået en aftale om orlov til uddannelsemed SVU efter en opsigelse, kan lønmodtageren kun deltage i uddannelsen med SVU frem til datoen for sinfratræden.Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.Til nr. 2, 3 og 4Den foreslåede ændring af § 3 indebærer, at stk. 4 ophæves. Det medfører, at den specifikke adgang til atfastsætte regler om, at betingelsen om at være kortuddannet kan fraviges i forbindelse med forberedendevoksenundervisning og specialundervisning for voksne, falder bort, hvilket indebærer, at den såkaldtefaglærteordning også ophører. I stedet for vil den generelle adgang til at fastsætte regler om, i hvilke situati-oner der kan ses bort fra skolegang eller erhvervsrettet uddannelse i stk. 3, blive anvendt. Det er hensigten ibekendtgørelsesform at fastsætte bestemmelser om, at der i forbindelse med forberedende voksenuddannelse(herunder ordblindeundervisning for voksne), specialundervisning for voksne og danskuddannelsen forvoksne udlændinge ikke er et krav om, at ansøgeren skal være kortuddannet. Kravet om at være kortuddan-net har været en barriere for en del ansøgere, som ikke kan betragtes som kortuddannede, men som har storelæse-, skrive- eller regneproblemer, eller eventuelt problemer med ordblindhed. Ligeledes har kravet om atvære kortuddannet været en barriere for voksne udlændinge, som ønsker at deltage i danskuddannelsen forvoksne udlændinge. Ofte har det vist sig, at udenlandske ansøgere har for lang skolegang eller for megeterhvervsuddannelse fra hjemlandet, og de har derfor fået et afslag, selv om det har været åbenbart, at de hav-de behov for at lære mere dansk.Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.Til nr. 5 og 6De foreslåede ændringer af § 8 betyder, at der fremover ikke er hjemmel til at bestemme, at der kan givesSVU til deltagelse i fagspecifikke kurser, hverken på Undervisningsministeriets eller på Ministeriet for Vi-denskab, Teknologi og Udviklings område. Fagspecifikke kurser er erhvervsrettede undervisningsforløb af 1-4 ugers varighed, og formålet med kurserne er faglig ajourføring og opkvalificering for personer, der tidlige-re har taget en kort, mellemlang eller lang videregående uddannelse. De fagspecifikke kurser afsluttes ikkemed en eksamen og er således ikke formelt kompetencegivende. Fagspecifikke kurser gav mulighed for SVUi perioden 1. januar 2001 til 1. januar 2003, hvorefter muligheden blev afskaffet, da der var opstået et ønskeom, at SVU i højere grad blev prioriteret til formelt kompetencegivende uddannelsesaktiviteter. Mulighedenfor at få SVU til fagspecifikke kurser blev genindført 1. juli 2008 for perioden 2008-2011 med henblik særligpå efteruddannelsesmuligheder for personer med en mellemlang, videregående uddannelse.Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.Til nr. 7Efter de gældende regler i SVU-lovens § 8, stk. 4, kan undervisningsministeren fastsætte regler om omfan-get af SVU til afgangsprojekter, og disse regler er fastsat i SVU-bekendtgørelsens § 16, stk. 2. Der er mulig-
hed for at få SVU i 4 uger til afgangsprojekter inden for videregående voksenuddannelse og i 8 uger på di-plom- og masteruddannelser inden for videreuddannelsessystemet for voksne. Forslaget i nr. 7 indebærer, atdisse rammer for afgangsprojekter ophæves. I praksis udarbejdes afgangsprojekter typisk som deltidsuddan-nelse over et semester. De uddannelsessøgende opnår SVU ved at kombinere afgangsprojektet med et ellerflere andre moduler, tilrettelagt på deltid, således at der samlet set er tale om heltidsuddannelse. Bemyndigel-sen til at fastsætte rammer har i praksis ikke haft nogen betydning.Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.4.Til nr. 8Med den nuværende formulering af § 9 gives der mulighed for at deltage i uddannelse på det videregåendeniveau i højst 52 uger på heltid, og at dette kan ske inden for en periode på 5 år. Det indebærer, at personer,der har en uddannelse, der er adgangsgivende til det videregående niveau, gennem et helt arbejdsliv kan del-tage i uddannelse med SVU i adskillige år. Det er vigtigt, at også den veluddannede arbejdskraft vedligehol-der og udbygger sine kompetencer, men uddannelsen skal ske målrettet og koncentreret om de kvalifikatio-ner, som arbejdsmarkedet efterspørger. Forslaget i nr. 8 indebærer, at der sker en ligestilling af mulighedernefor at deltage i uddannelse med SVU på det almene og på det videregående niveau, idet der fremover vilvære mulighed for 40 uger på begge niveauer. Forslaget indebærer også, at den nuværende beregningsperio-de på 5 år for det maksimale antal uger med mulighed for SVU på det videregående niveau afskaffes.40 uger svarer til et almindeligt uddannelsesår, og der vil således fortsat være mulighed for, at ansøgerekan gennemføre et år af en videregående uddannelse med SVU.Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.5.Til nr. 9Med den nuværende formulering af SVU-lovens § 13, stk. 1, er satsen for SVU fastsat således, at den sva-rer til arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. § 47. Det foreslås,at satsen fremover skal svare til 80 pct. af dagpengenes højeste beløb. Forslaget indebærer, at personer, derdeltager i uddannelse med SVU, og som selv får SVU udbetalt, vil modtage et beløb, der er 20 pct. mindreend i dag. Tilsvarende vil arbejdsgivere, der udbetaler fuld løn til deres ansatte under deltagelse i uddannelsemed SVU, og som derfor får SVU udbetalt som refusion, også modtage et beløb, der er 20 pct. mindre end idag.Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.6.Den anden del af forslaget i nr. 9 om at lade henvisningen til stk. 2 udgå, er en konsekvens af forslagene inr. 5 og 6.Til nr. 10 og 11Forslagene er konsekvenser af forslagene i § 1, nr. 4 og 5.Til nr. 12Forslaget i nr. 12 rummer en bemyndigelse for undervisningsministeren til at fastsætte regler om digitalkommunikation mellem de parter, der typisk vil have berøring med en ansøgning om SVU, og det vil sigeden uddannelsessøgende, arbejdsgiveren, uddannelsesstedet, arbejdsløshedskassen, restanceinddrivelses-myndigheden, Undervisningsministeriet og Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte. Bemyndigelsen vil bliveanvendt til at fastsætte regler om, at digital kommunikation i visse tilfælde skal være obligatorisk, og da for-målet med den foreslåede bestemmelse hovedsageligt er at kunne leve op til målsætningen om, at kommuni-kation som udgangspunkt skal kunne foregå digitalt mellem virksomheder og det offentlige fra udgangen af2012, vil reglerne dreje sig herom. Det er ikke hensigten at fastsætte regler om obligatorisk digital kommu-nikation mellem den uddannelsessøgende og det offentlige.Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.7.
Til § 2Det foreslås med lovforslagets § 2, stk. 1, at loven træder i kraft den 1. januar 2012, og at den har virkningfor ansøgninger om SVU, der modtages hos en SVU-administrator den 1. januar 2012 eller senere.For så vidt angår deltagelse i uddannelse med SVU på det videregående niveau er retstilstanden i dag, atder er mulighed for at modtage SVU i 52 uger inden for 5 år, jf. ovenfor under bemærkningerne til § 1, nr. 8.Ved behandlingen af ansøgninger, indleveret til en SVU-administrator den 1. januar 2012 eller senere, vil derblive foretaget en opgørelse af, hvilket forbrug af SVU til videregående uddannelse den pågældende har hafti perioden 1. januar 2007 – 1. januar 2012. Hvis forbruget i denne periode svarer til 40 uger eller derover, harden pågældende ikke mulighed for yderligere uddannelse med SVU på videregående niveau. Svarer forbru-get til fx 15 uger, har den pågældende mulighed for at deltage i videregående uddannelse med SVU i 25uger. Har der ikke været et forbrug i perioden, har den pågældende mulighed for 40 ugers uddannelse påvideregående niveau med SVU.Det forslås med lovforslagets § 2, stk. 2, at bestemmelserne i § 1, nr. 1, 2, 3, 4, 7 og 12 træder i kraft den 1.januar 2011. Forslagene drejer sig om henholdsvis indgåelse af en orlovsaftale i en opsigelsesperiode, ud-dannelseskravet i forbindelse med forberedende voksenundervisning, specialundervisning for voksne ogdanskuddannelsen til voksne udlændinge, SVU til afgangsprojekter og indførelse af bestemmelser om digitalkommunikation, jf. de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1., 2.2., 2.4. og 2.7.
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget
§1§ 2.(…)Stk. 5.For uddannelsessøgende, der er i be-skæftigelse som lønmodtagere, jf. stk. 1, nr. 2,er det yderligere en betingelse, at lønmodtage-ren træffer aftale med sin nuværende arbejdsgi-ver om orlov til deltagelse i uddannelse. Afta-len skal indeholde nærmere vilkår for den ud-dannelsessøgendes tilbagevenden til arbejds-pladsen efter uddannelsesperiodens udløb ellerafbrydelse.Stk. 6.(…)§ 3.For at få SVU efter bestemmelserne i ka-pitel 3 til uddannelse på folkeskoleniveau og tilgymnasial uddannelse skal de uddannelsessø-gende være kortuddannede, jf. dog stk. 4.Stk. 2.(…)I lov om statens voksenuddannelsesstøtte(SVU), jf. lovbekendtgørelse nr. 554 af 8. juni2009, som ændret ved lov nr. 727 af 25. juni2010, foretages følgende ændringer:1.I§ 2, stk. 5,indsættes efter 1. pkt.:»Aftale om orlov til deltagelse i uddannelsemed SVU kan ikke indgås, hvis lønmodtagerener sagt op eller selv har sagt op.«
2.I§ 3, stk. 1,ændres »jf. dog stk. 4« til: »jf.dog stk. 3«.
Stk. 3.Undervisningsministeren kan fastsættenærmere regler om betingelserne efter stk. 2 ogkan herunder fastsætte regler om, i hvilke situa-tioner der kan ses bort fra skolegang eller er-hvervsrettet uddannelse.Stk. 4.Undervisningsministeren kan fastsætteregler om, at der kan ses bort fra betingelsenom, at den uddannelsessøgende skal være kort-uddannet, når der søges SVU til forberedendevoksenundervisning eller specialundervisningfor voksne. Undervisningsministeren kan her-under fastsætte regler om, hvilke grupper derkan komme i betragtning, og om, at der højstkan gives SVU i op til 18 uger omregnet tilheltid. Undervisningsministeren kan endviderefastsætte regler om, at der gives SVU til denævnte grupper inden for en af ministeren fast-sat ramme for antallet af støttemodtagere.
3.I§ 3, stk. 3,indsættes efter »efter stk.«: »1og«.
4.§ 3, stk. 4,ophæves.
§ 8.Undervisningsministeren fastsætter nær-5.§ 8, stk. 1, nr. 2,ophæves.mere regler om, hvilke uddannelser der på føl-Nr. 3 bliver herefter nr. 2.gende områder kan gives SVU til:1) Videregående uddannelse, der udbydes somåben uddannelse, og som er omfattet af enuddannelsesbekendtgørelse.2) Fagspecifikke kurser på niveau som anført inr. 1, der udbydes som åben uddannelse.3) Supplerende uddannelsesaktiviteter medhenblik på at opfylde adgangskrav på ud-dannelser, hvor der er fastsat adgangskrav,og som er udbudt efter § 2, stk. 2, i lov omåben uddannelse (erhvervsrettet voksenud-dannelse) m.v.Stk. 2.Undervisningsministeren fastsætter ef-6.I§ 8, stk. 2, nr. 4,udgår »og fagspecifikkekurser«.ter forhandling med ministeren for videnskab,teknologi og udvikling nærmere regler om,hvilke uddannelser, som ikke udbydes som ind-tægtsdækket virksomhed, der på følgende om-råder kan gives SVU til:1) Masteruddannelse, der udbydes efter § 5,stk. 1, nr. 1, i lov om universiteter (univer-sitetsloven), og som er omfattet af en ud-dannelsesbekendtgørelse.2) Anden efter- og videreuddannelse, der ud-bydes efter § 5, stk. 1, nr. 2, i lov om uni-versiteter (universitetsloven), og som eromfattet af en uddannelsesbekendtgørelse.3) Supplerende uddannelsesaktivitet med hen-blik på at opfylde adgangskrav på kandi-datuddannelse, der udbydes efter § 5, stk. 1,nr. 3, i lov om universiteter (universitetslo-ven).4) Enkeltfag på deltid og fagspecifikke kurserfra de uddannelser, som universiteterne ergodkendt til at udbyde på heltid, jf. § 5,stk. 2, i lov om universiteter (universitets-loven).Stk. 3.(…)7.§ 8, stk. 4,ophæves.Stk. 5 bliver herefter stk. 4.
Stk. 4.Undervisningsministeren kan fastsætteregler om omfanget af SVU, der kan gives tilafgangsprojekter og specialeskrivning i forbin-
delse med uddannelser, der er omfattet af lovom erhvervsrettet grunduddannelse og videre-gående uddannelse (videreuddannelsessyste-met) for voksne.Stk. 5.(…)§ 9.SVU til videregående uddannelse givesefter et begrænset støttesystem på højst 52 ugerpå heltid inden for en periode på 5 år.Stk. 2.(…)§ 13.SVU til heltidsuddannelse udgør et be-løb pr. uge svarende til arbejdsløshedsdagpen-genes højeste beløb, jf. § 47 i lov om arbejds-løshedsforsikring m.v., jf. dog stk. 2. Ved del-tidsuddannelse nedsættes SVU forholdsmæs-sigt.8.I§ 9, stk. 1,ændres »52« til: »40«, og »indenfor en periode på 5 år« udgår.
9.I§ 13, stk. 1, 1. pkt.,indsættes efter »svaren-de til«: »80 pct. af«, og », jf. dog stk. 2.« udgår.
Stk. 2.Undervisningsministeren kan fastsætteregler om, at der ved beregningen af SVU tilfagspecifikke kurser, jf. § 8, stk. 1, nr. 2, og stk.2, nr. 4, tages udgangspunkt i et mindre beløbend arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb,jf. § 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.Stk. 3.(…)
10.§ 13, stk. 2,ophæves.Stk. 3-7 bliver herefter stk. 2-6.
Stk. 5.SVU gives ikke til uddannelse, der i altberettiger til mindre end ugesatsen for heltids-uddannelse, jf. stk. 1 og 2.Stk. 6.(…)
11.I§ 13, stk. 5,der bliver stk. 4, udgår »og 2«.
12.Efter § 19 indsættes:»§ 19 a.Undervisningsministeren kan fast-sætte regler om digital kommunikation mellemden uddannelsessøgende eller arbejdsgiverenog uddannelsesstedet, arbejdsløshedskassen,restanceinddrivelsesmyndigheden, Undervis-ningsministeriet eller Styrelsen for Statens Ud-dannelsesstøtte.«
§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2012
og har virkning for ansøgninger om statensvoksenuddannelsesstøtte, der er modtaget den1. januar 2012 eller senere, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Lovens § 1, nr. 1, 2, 3, 4, 7 og 12, træ-der i kraft den 1. januar 2011 og har virkningfor ansøgninger om statens voksenuddannelses-støtte, der er modtaget den 1. januar 2011 ellersenere.