Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 338
Offentligt
1
UdkastSeptember 2010
Forslagtil
Lov om ændring af lov om befordringsrabat til studerende ved vide-regående uddannelser og lov om befordringsrabat til uddannelses-søgende i ungdomsuddannelser m.v.(Harmonisering af satser for befordringsrabat m.v. og indførelse af godtgørelse efter enkilometersats til studerende ved videregående uddannelser)§1I lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.353 af 14. marts 2007 som ændret ved § 33 i lov nr. 551 af 6. juni 2007, § 3 i lov nr. 208 af 31.marts 2008 og § 3 lov nr. 78 af 27. januar 2010, foretages følgende ændringer:1.I§ 1, stk. 1,indsættes efter »Studerende ved videregående uddannelser har«: »efter ansøgning«.2.I§ 1, stk. 2,udgår »eller befordring på første klasse«.3.I§ 1, stk. 3,udgår »jf. dog § 5, stk. 1, nr. 2,«.4.§ 2, stk. 1, 2. pkt.,ophæves.5.I§ 2, stk. 2,ændres »§ 5, stk. 1, nr. 4, til«: »§ 5, stk. 1, nr. 5«.6.§ 3, stk. 1,affattes således:»Rabat efter stk. 1 gives til den daglige befordring mellem bopæl og uddannelsessted. Rabattenudgør udgiften til den billigste offentlige befordring med fradrag af et egenbetalingsbeløb på 18,37kr. for hver dag abonnementskortet er gyldigt. Ved beregningen af rabatten kan et månedskort be-tragtes som et abonnementskort på 30 dage.«7.§ 3, stk. 2og4,ophæves.Stk. 3 bliver herefter stk. 2.8.I§ 3, stk. 3,der bliver stk. 2, affattes således:»Stk. 2.Egenbetalingen på 18,37 kr. reguleres én gang årligt på et tidspunkt fastsat af undervis-ningsministeren med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Reguleringensker på grundlag af det på reguleringstidspunktet gældende beløbsgrænse. Det regulerede beløbafrundes til nærmeste ørebeløb.«9.I§ 4indsættes som stk. 6 og 7:»Stk. 6.Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om1) opgørelse af, hvilke beløb der er ydet i rabat, frist for de transportansvarliges indsendelse afopgørelsen til styrelsen, indsendelse af opgørelsen i elektronisk form, og hvilke krav der stillestil attestation af opgørelsen,
2
2) at styrelsen kan indhente yderligere oplysninger hos de transportansvarlige om ordningen, her-under blandt andet individbaserede oplysninger om uddannelsessøgende og deltagere, der køberabonnementskort med rabat, rabatbeløbenes størrelse, og3) elektronisk kommunikation mellem styrelsen og de transportansvarlige, der er nævnt i stk. 1,herunder anvendelse af digital signatur eller anden sikker personidentifikation, blandt andet iforbindelse med indsendelse af opgørelse af, hvilket beløb der er ydet i rabat, og oplysningerom ordningen, jf. nr. 1 og 2.Stk. 7.Reglerne efter stk. 6, nr. 1 og 2, om styrelsens adgang til at indhente individbaserede op-lysninger, herunder blandt andet. frist for indsendelse af individbaserede oplysninger, fastsættesefter forhandling med de transportansvarlige.«10.Efter § 4 indsættes som ny paragraf:»§ 4 a.Uddannelsesstedet kan efter ansøgning i ganske særlige tilfælde godkende, at studerende,der har ret til rabat efter § 1, gives godtgørelse til befordring med andre befordringsmidler end of-fentlige befordringsmidler efter en kilometersats med fradrag af egenbetalingen, jf. § 3, stk. 1.Stk. 2.Uddannelsesstedet træffer afgørelse om antallet af kilometer, der kan gives godtgørelse til,mellem uddannelsesstedet og den studerendes bopæl.Stk. 3.Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om retten til godtgørelse efter stk. 1,herunder godtgørelsens beregning, sats og årlige regulering, øvre grænse for godtgørelsen og udbe-taling.«11.§ 5affattes således:»§ 5.Undervisningsministeren kan fastsætte regler om1) indhold og udformning af ansøgninger om rabat efter § 1, og godtgørelse efter § 4 a, herunderom, at den studerende skal oplyse navn, bopælsadresse og personnummer, og hvornår den stu-derende skal søge,2) at ansøgning om ret til rabat eller godtgørelse kun kan ske i elektronisk form, herunder om an-vendelse af digital signatur eller anden sikker personidentifikation,3) at afgørelser og meddelelser om rabat eller godtgørelse som udgangspunkt kun kan gives i elek-tronisk form,4) i hvilket omfang studerende, der har indsendt ansøgning om SU, har ret til rabat, selv om derikke er taget stilling til ansøgningen, jf. § 1, nr. 3,5) at rabatbeløb efter § 3, stk. 1, jf. § 1, i særlige tilfælde af den transportansvarlige skal udbetaleskontant til studerende, der har ret til rabat, når de tidligere har købt abonnementskort uden ra-bat, idet rabatten dog ikke kan udbetales kontant, hvis den studerende har undladt at søge i tide,og6) hvordan studerende, der i en periode skal bruge flere abonnementskort eller en kombination afabonnementskort og særlige ordninger, samlet kan opnå rabat eller godtgørelse.«12.I§ 5 aindsættes før stk. 1 som nye stykker:»Styrelsen kan hos uddannelsesstederne indhente oplysninger om indskrivning m.v., der er nød-vendige for at træffe afgørelse om ret til rabat.Stk. 2.Det Centrale Personregister stiller personadresseoplysninger til rådighed for styrelsen omde uddannelsessøgende. Oplysningerne skal gives i en form, der er egnet til elektronisk databehand-ling.«Stk. 1 bliver herefter stk. 3.13.I§ 6indsættes efter stk. 1, som nyt stykke:
3
»Stk. 2.Uddannelsesstedets afgørelse efter § 4 a, stk. 1 og 2, kan ikke indbringes for anden admi-nistrativ myndighed.«Stk. 2 bliver herefter stk. 3.§2I lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., jf. lovbekendtgø-relse nr. 170 af 24. februar 2009, foretages følgende ændringer:1.I§ 7, stk. 1,ændres »9,50 kr.« til: »18,37 kr.«2.§ 7, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Egenbetalingen, jf. stk. 1, reguleres én gang årligt på et tidspunkt fastsat af undervis-ningsministeren med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Egenbetalingenved befordringsgodtgørelse efter §§ 9 og 9 a reguleres dog én gang årligt den 1. januar. Regulerin-gen sker på grundlag af det på reguleringstidspunktet gældende beløb. Det regulerede beløb afrun-des til nærmeste ørebeløb«.3.§ 7, stk. 3,ophæves.4.I§ 12indsættes før stk. 1 som nyt stykke:»Styrelsen kan hos uddannelsesstederne indhente oplysninger om indskrivning m.v., der er nød-vendige for at træffe afgørelse om ret til rabat.«Stk. 1 bliver herefter stk. 2.5.I§ 14, nr. 2,ændres »personidentifikation, og« til: »personidentifikation,«.6I§ 14indsættes efter nr. 2, som nyt nummer:»3) at afgørelser og meddelelse om rabat eller godtgørelse kun kan gives i elektronisk form, og«.Nr. 3 bliver herefter nr. 4.§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2011, jf. dog stk. 2.Stk. 2.§ 1, nr. 6 og 9, træder i kraft den 1. juli 2011.Stk. 3.Reguleringen efter § 3, stk. 2, i lov om befordringsrabat til studerende ved videregåendeudannelser, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 6, sker første gang den 2. søndag i januar 2011.Stk. 4.Reguleringen efter § 7, stk. 2, i lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ung-domsuddannelser m.v. som affattet ved denne lovs § 2, nr. 2, sker første gang den 2. søndag i januar2011.
4
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Gældende ret2.1. Befordringsrabat til uddannelsessøgende ved videregående uddannelse2.2. Befordringsordningen for uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.2.2.1. Rabat på abonnementskort2.2.2. Befordringsgodtgørelse efter en kilometersats2.2.3. Klippekortordningen3. Den foreslåede ordning3.1. Harmonisering af satser m.v.3.2. Indførelse af godtgørelse efter en kilometersats til uddannelsessøgende ved videregåendeuddannelser4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Hørte myndigheder og organisationer10. Sammenfattende skema1. IndledningBaggrunden for forslaget er ”Aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om genopretning af danskøkonomi” fra maj 2010. Heraf fremgår følgende: ”Elever på ungdomsuddannelser modtager i dag et højeretilskud til befordring end studerende på videregående uddannelser. På videregående uddannelser er derblandt andet et loft for den maksimale støtte. Der gennemføres fra 2011 en tilpasning og en målretning af deto ordninger til studerende med de højeste befordringsudgifter. Den konkrete udmøntning skal drøftes nær-mere. Der tilvejebringes et provenu på 75 mio. kr. årligt i 2011-2013.”Efter lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 353 af14. marts 2007 med senere ændringer, og lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddan-nelser m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 170 af 24. februar 2009, gives der rabat ved køb af abonnementskort tilbefordring med bus, tog eller metro i den kollektive trafik ud over det egenbetalingsbeløb, der er fastsat i deto love.Regeringen og Dansk Folkeparti har efterfølgende aftalt at harmonisere befordringsrabatordningerne foruddannelsessøgende ved henholdsvis ungdomsuddannelser og videregående uddannelser således, at der fast-sættes en ny fælles egenbetalingssats for de to ordninger på 18,37 kr. pr. dag, svarende til 551 kr. pr 30 dage(sats for 2010).De to ordninger foreslås yderligere harmoniseret ved, at loftet for rabat på ordningen for uddannelsessø-gende ved videregående uddannelser fjernes, og ved at der gives rabat på hele det beløb, der overstiger egen-betalingen. Den rabat, der kan gives på abonnementskort i ordningen for uddannelsessøgende ved videregå-ende uddannelser, vil således svare til rabatten i ordningen for uddannelsessøgende i ungdomsuddannelserm.v. Samtidig foreslås det, at uddannelsessøgende ved videregående uddannelser, lige som uddannelsessø-gende i ungdomsuddannelser m.v., kun kan få rabat på strækningen mellem bopælen og uddannelsesstedet.Forslaget om harmonisering af satserne m.v. er beskrevet nærmere under afsnit 3.1.I forbindelse med regeringens regionalpolitiske udspil ”Danmark i balance i en global verden” fra septem-ber 2010 har regeringen endvidere stillet forslag om, at uddannelsessøgende ved videregående uddannelser
5
skal kunne få godtgørelse efter en kilometersats til egen befordring, hvis det ikke er muligt at benytte denkollektive trafik. Herved gøres det lettere for uddannelsessøgende, der er bosat i udkantsområderne, at fåstøtte til befordring til og fra et uddannelsessted, der ligger langt fra den uddannelsessøgendes bopæl. Mulig-heden for godtgørelse efter en kilometersats til egen befordring eksisterer allerede for uddannelsessøgende iungdomsuddannelser m.v.Forslaget om godtgørelse efter en kilometersats til uddannelsessøgende ved videregående uddannelser be-skrevet nærmere under afsnit 3.2.2. Gældende ret2.1. Befordringsrabat til uddannelsessøgende ved videregående uddannelseBefordringsrabatordningen for uddannelsessøgende ved videregående uddannelse blev indført med virk-ning fra den 1. januar 1997 og bygger på en aftale mellem den daværende regering (Socialdemokraterne ogDet Radikale Venstre), Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten. Der er ikke sket væsentlige ændringer i ord-ningen, siden den trådte i kraft.Uddannelsessøgende ved videregående uddannelser har efter lovens § 1 ret til rabat ved køb af abonne-mentskort – det vil sige personlige periode- eller pendlerkort med en valgfri gyldighedsperiode – til befor-dring med bus, tog eller metro i den kollektive trafik i Danmark og efter undervisningsministerens bestem-melse hen over den danske grænse til et EU- eller EØS-land – i praksis kun relevant i forbindelse med rejseover grænsen til Tyskland og Sverige.Det er en betingelse for at få rabat, at den uddannelsessøgende har søgt om og har ret til statens uddannel-sesstøtte (SU) til en videregående uddannelse. Retten til rabat består selv om den uddannelsessøgende efter-følgende fravælger SU eller er i lønnet praktik, der udelukker SU. Uddannelsessøgende, der har opbrugt de-res muligheder for at få SU, det vil sige er løbet tør for stipendieklip til uddannelsen, kan søge om at få be-fordringsrabat i yderligere 12 måneder, hvis de studerende er studieaktive.Rabatten udgør 65 pct. af prisen på abonnementskortet. I forbindelse med rabatordningens indførelse blevder lagt vægt på, at ordningen var så enkel som mulig at administrere. Derfor er ordningen ikke begrænset tilkun at omfatte strækningen mellem bopælen og uddannelsesstedet, lige som der ikke er tidsmæssige be-grænsninger knyttet til klokkeslæt og ugedage. Til gengæld indeholder rabatordningen en egenbetaling, dermed satsen for 2010 er på 14,10 kr. pr. dag, svarende til 423 kr. pr. 30 dage, og en maksimal rabat, der medsatsen for 2010 er på 23,49 kr. pr dag, svarende til 704,70 kr. pr. 30 dage. Satsen for egenbetalingen og denmaksimale rabat reguleres årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Tids-punktet for satsreguleringen er fastsat af undervisningsministeren, og er pt. fastsat til den 2. søndag i januar.Ordningen administreres af Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte (styrelsen) i samarbejde med trafiksel-skaberne. Ansøgning om befordringsrabat indgives gennem styrelsens elektroniske selvbetjeningssystemminSU i forbindelse med ansøgning om SU ved at afkrydse befordringsrabatfeltet på ansøgningsskemaet, såtildeles retten til rabat automatisk, hvis rabatbetingelserne er opfyldt.Den uddannelsessøgende får tilsendt en rabatmeddelelse, der er trykt på papir, hvor månederne med rabatfremgår af et afrivningsfelt i kreditkortstørrelse kaldet ”det blå kort”. Kortet gælder for et halvt år ad gangen(januar-juni og juli-december). Bruger den uddannelsessøgende ordningen, sender styrelsen automatisk etnyt kort for det efterfølgende halvår, hvis rabatbetingelserne fortsat er opfyldt.Den uddannelsessøgende kan få rabat i de måneder, der fremgår af det blå kort. Abonnementskortet skaldog senest udløbe den sidste dag i måneden efter den sidste måned, der fremgår af det blå kort. Hvis denuddannelsessøgendes forhold har ændret sig siden kortet blev udstedt, f.eks. fordi den uddannelsessøgendehar afbrudt uddannelsen, har taget orlov eller er blevet inaktiv og derfor ikke længere opfylder rabatbetingel-serne, beholder den uddannelsessøgende retten til rabat i resten af perioden. Det blå kort bliver således ikketilbagekaldt.Forlængelse af rabatten i op til 12 måneder efter muligheden for SU er brugt op, søges på et papirskema,der kan printes fra nettet og afleveres til uddannelsesinstitutionen. Styrelsen træffer afgørelse om rabat på
6
baggrund af uddannelsesinstitutionens indstilling om studieaktivitet. Styrelsen sender rabatmeddelelse, sombeskrevet ovenfor, til den uddannelsessøgende, for de måneder hvor den uddannelsessøgende er studieaktiv.Trafikselskaberne yder rabatten på baggrund af den uddannelsessøgendes fremvisning af det blå kort i for-bindelse med køb af abonnementskort. Styrelsen refunderer kvartalsvis trafikselskaberne 90 pct. af den yde-de rabat. Refusionen sker på baggrund af indberetninger om brug af ordningen, og styrelsen giver kun refu-sion for uddannelsessøgende, der er omfattet af de blå kort.2.2. Befordringsordningen for uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.Med kommunalreformen i 2007 overførtes de amtskommunale gymnasieskoler, studenter- og hf-kurser,voksenuddannelsescentre og social- og sundhedsskolerne til staten. Befordringsgodtgørelsesordninger foruddannelsessøgende i de nævnte, samt andre ungdomsuddannelser og deltagere i almen voksenuddannelse(avu), forberedende voksenundervisning (fvu), samt ordblindeundervisning blev samtidig overført fra amts-kommunerne til staten.De indtil da gældende amtskommunale ordninger var baseret på forskellige love og bekendtgørelser, her-under især bekendtgørelse nr. 1136 af 14. december 1995 om befordringsgodtgørelse til visse grupper afuddannelsessøgende. Efter bekendtgørelsen havde amtsrådene adgang til at indrette ordningerne meget for-skelligt både med hensyn til, hvem der havde ret til godtgørelse, hvilke regler godtgørelsen var givet efter ogsatser for egenbetaling mv. Den nye ordning, der trådte i kraft med virkning fra den 1. januar 2007, består afen ordning, hvorefter der gives rabat på abonnementskort, og flere mindre særordninger. Ordningen videre-førte i størst muligt omfang hovedprincipperne fra den tidligere amtskommunale ordning og reguleres af lovom befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.2.2.1. Rabat på abonnementskortEfter § 3 i lov befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. gives der rabat påabonnementskort til befordring med bus, tog eller metro i den kollektive trafik i Danmark og efter ministe-rens bestemmelse hen over den danske grænse til et EU- eller EØS-land – i praksis Tyskland og Sverige. Deter endvidere muligt efter undervisningsministerens bestemmelse at få rabat til befordring med færge.Der gives rabat i de måneder, hvor den uddannelsessøgende gennemgår uddannelse eller deltager i under-visningsforløb i medfør af:– lov om uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasieloven),– lov om uddannelsen til højere forberedelseseksamen (hf-loven),– lov om uddannelsen til højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx),– lov om erhvervsuddannelser,– lov om erhvervsgrunduddannelse m.v.– lov om fodterapeuter,– lov om produktionsskoler,– lov om almen voksenuddannelse og om anerkendelse af realkompetence i forhold til fag i almen vok-senuddannelse, i hf-uddannelsen og i uddannelsen til studentereksamen (avu-loven) eller– lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne.På erhvervsuddannelserne gives der kun gives rabat på befordring til grundforløbene. For produktionssko-leforløb gælder det, at deltagerne skal udløse statstilskud for at have ret til befordringsrabat. Det vil sige, atdeltagerne ikke har ret til rabat, hvis de er aktiverede i henhold til lov om aktiv socialpolitik eller lov om enaktiv arbejdsmarkedspolitik. Uddannelsessøgende i erhvervsgrunduddannelser har endvidere alene ret tilbefordringsrabat under skoleundervisning, herunder værkstedsskole med skoleydelse.Rabatten gives til den daglige befordring mellem den uddannelsessøgendes bopæl og uddannelsessted ogudgør udgiften til billigste offentlige befordring med fradrag af den uddannelsessøgendes egenbetaling. Medsatsen for 2010 udgør rabatten hele det beløb, der overstiger egenbetalingen på 10,81 kr. pr dag, svarende til324,30 kr. pr. 30 dage. Der er ikke fastsat en øvre grænse for rabat, men der skal dog være tale om ”dagligbefordring”.
7
Satsen for egenbetalingen reguleres årligt efter udviklingen i indeks for bustransport fra Danmarks Stati-stiks forbrugerprisindeks med ændringen i indekset fra august 2 år før til august året før. Tidspunktet forsatsreguleringen er fastsat af undervisningsministeren, og er pt. fastsat til den 2. søndag i januar.Den uddannelsessøgende søger om rabat gennem det elektroniske selvbetjeningssystem ”mitUddannel-seskort”, og den enkelte uddannelsesinstitution godkender, at den uddannelsessøgende er indskrevet på ud-dannelsen, og angiver start- og sluttidspunkt for uddannelsen. Uddannelsesinstitutionen godkender endvidereden udannelsessøgendes trafikzonevalg, som skal svare til strækningen mellem den uddannelsessøgendebopæl og uddannelsessted. Når ansøgningen er godkendt af uddannelsesinstitutionen udsteder det relevanteregionale trafikselskab eller DSB et uddannelseskort, det vil sige et abonnementskort med rabat, på den an-givne strækning. Styrelsens refunderer på baggrund af i indberetninger om brug af ordningen kvartalsvistrafikselskaberne hele det beløb, som de har ydet i rabat.2.2.2. Befordringsgodtgørelse efter en kilometersatsFor visse grupper af uddannelsessøgende, der har ret til rabat, jf. ovenfor under afsnit 2.2.1, er mulighedenfor at få rabat på abonnementskort ikke så hensigtsmæssig. Det drejer sig om:– Deltagere i ordblindeundervisning for voksne. Gruppen af ordblinde har typisk kun en enkelt eller fåugentlige undervisningsdage i forbindelse med den særligt tilrettelagte ordblindeundervisning og vil der-for ikke umiddelbart have behov for abonnementskort til den pågældende strækning.– Uddannelsessøgende, der har en skolevej, hvor der ikke findes egnet offentlig befordring, f.eks. fordirejsetiden med offentlig transport er markant længere end kørsel i egen bil.Disse grupper har derfor mulighed for, hvis de opfylder særlige betingelser herfor, at få befordringsgodtgø-relse efter en kilometersats til egen befordring, herunder med bil, mellem bopæl og uddannelsessted. Detfølger således af § 13 i bekendtgørelse nr. 804 af 29. juli 2008 om befordringsrabat til uddannelsessøgende iungdomsuddannelser m.v., at mindst én af følgende betingelser skal være opfyldt, for at den uddannelsessø-gende kan får godtgørelse efter en kilometersats:– Der ikke er mulighed for offentlig befordring på en del af eller hele rejsestrækningen mellem den ud-dannelsessøgendes eller deltagerens bopæl og uddannelsesstedet.– Offentlig befordring medfører en samlet ventetid på 2 timer eller mere pr. undervisningsdag.– Den faktiske køretid med offentlig befordring er mere end 2 timer længere pr. undervisningsdag endkøretiden med andre befordringsmidler.– Den uddannelsessøgende eller deltageren har fået støtte til køb af bil efter § 114 i lov om social service.Med satsen for 2010 udgør godtgørelsen 0,75 kr. pr. påbegyndt kilometer mellem bopæl og uddannelses-sted. Den uddannelsessøgende skal dog selv betale 10,81 kr. pr. dag (sats for 2010), hvilket svarer til egenbe-talingen i hovedordningen. Kilometersatsen reguleres en gang årligt den 1. januar efter udviklingen i indeksfor bustransport fra Danmarks Statistiks forbrugerprisindeks med ændringen i indekset fra august 2 år før tilaugust året før. Godtgørelsen er skattepligtig B-indkomst.Den uddannelsessøgende skal selv søge om ret til godtgørelse via et skema, der afleveres på uddannelses-institutionen. Ved udgangen af hvert kvartal skal den uddannelsessøgende herefter anmode om at få rabattenudbetalt på et skema, hvor uddannelsesinstitutionen skal attestere antallet af fremmøde dage det foregåendekvartal.Uddannelsesinstitutionen indtaster herefter rejsestrækning og fremmødedage i styrelsens it-system, og sty-relsen udbetaler godtgørelsen med fradrag af egenbetalingen direkte til den uddannelsessøgendes Nemkonto.2.2.3. KlippekortordningenI ganske specielle situationer kan produktionsskoler, erhvervsgrunduddannelser og særlige forløb ved er-hvervsuddannelser vælge at kompensere de uddannelsessøgende direkte for befordringsudgifterne ved atudlevere eller refundere klippekort eller sørge for befordring på anden vis. Denne ordning blev indført ved enlovændring, der havde virkning fra den 1. august 2008, og finder anvendelse, når et undervisningsforløb harså kort en varighed, at det ikke er meningsfuldt at købe et periodekort.
8
Uddannelsesstedet skal sørge for at opkræve egenbetalingen på 10,81 kr. pr. dag fra eleven og får efterføl-gende refunderet rabatten fra styrelsen. Administrationen foregår primært manuelt.3. Den foreslåede ordning3.1. Harmonisering af satser m.v.Det foreslås, at egenbetalingssatsen for både uddannelsessøgende ved videregående uddannelser og uddan-nelsessøgende ved ungdomsuddannelser m.v. fastsættes til 18,37 kr. pr. dag svarende til 551 kr. pr. 30 dage(sats for 2010). Egenbetalingssatsen for uddannelsessøgende ved videregående uddannelser er, som beskre-vet under afsnit 2.1, på 14,10 kr. pr. dag, og forhøjelsen svarer således til 4,27 kr. pr. dag. For uddannelses-søgende i ungdomsuddannelser m.v. er satsen, som beskrevet under afsnit 2.2, på 10,81 kr. pr. dag, og forhø-jelsen svarer således til 7,56 kr. pr. dag.For at sikre, at egenbetalingssatsen i de to ordninger også fremover vil være ens, foreslås det, at egenbeta-lingssatsen i begge ordninger reguleres på samme måde. Det foreslås således at ændre bestemmelsen omsatsregulering i lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser, så den får sammeindhold som den tilsvarende bestemmelse i lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddan-nelser. Herefter reguleres egenbetalingssatsen en gang årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov om ensatsreguleringsprocent. Reguleringen sker på grundlag af det på reguleringstidspunktet gældende beløbs-grænse. Det regulerede beløb afrundes til nærmeste ørebeløb.Det er hensigten, at undervisningsministeren fastsætter regler om, at satsreguleringen af den egenbetalings-sats på 18,37 kr., der er angivet i lovforslaget med satsen for 2010, sker første gang den 2. søndag i januar2011 for så vidt angår egenbetaling i forbindelse med køb af abonnementskort med rabat for både uddannel-sessøgende ved videregående uddannelser og ungdomsuddannelser. Dette begrundes med, at tidspunktethænger sammen med tidspunktet for trafikselskabernes årlige takstregulering, der fra januar 2009 er den 2.søndag i januar. For så vidt angår egenbetalingen i de to særordninger for uddannelsessøgende ved ung-domsuddannelser (godtgørelse efter en kilometersats og klippekortordningen) foreslås det dog, at satsregule-ringen allerede sker den 1. januar 2011.Det foreslås endvidere, at rabatten ved køb af abonnementskort til bus, tog eller metro i den kollektive tra-fik i begge ordninger udgør 100 pct. af det beløb, som abonnementskortet koster ud over egenbetalingsbelø-bet. Dette forslag medfører ingen ændringer i befordringsrabatordningen for uddannelsessøgende i ung-domsuddannelser m.v. For uddannelsessøgende ved videregående uddannelser vil der dog være tale om enforhøjelse af rabatten på abonnementskort ud over egenbetalingen fra 65 pct. til 100 pct., samt en fjernelse afden maksimale rabat, der udgør 23,49 kr. pr. dag (sats for 2010). Herved stilles uddannelsessøgende, der borlangt fra deres uddannelsessted og har brug for et dyrt abonnementskort til den daglige transport mellembopæl og uddannelsessted, bedre end efter de gældende regler.Det skal bemærkes, at procentsatsen for refusion af den rabat, som de transportansvarlige trafikselskaberyder i forbindelse med salg af abonnementskort med rabat, ikke foreslås ændret. Trafikselskaberne vil såle-des stadig få refunderet 90 pct. af den rabat, der ydes efter lov om befordringsrabat til studerende ved videre-gående uddannelser, og 100 pct. af den rabat, der ydes efter lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende iungdomsuddannelser m.v.I modsætning til ordningen for ungdomsuddannelser, hvor rabatten gives til den daglige transport mellembopæl og skole, er rabatten til uddannelsessøgende ved videregående uddannelser som nævnt under afsnit 2.1i den nuværende ordning ikke begrænset til strækningen mellem bopæl og skole. Med fjernelse af den mak-simale rabat på 23,49 kr. pr. dag og indførelsen af 100 pct. rabat ud over egenbetalingen vil der ikke længerevære begrænsninger, der gør det mindre attraktivt for de uddannelsessøgende at benytte ordningen til at købeabonnementskort, der rækker udover transportbehovet mellem skole og bopæl, idet den faktiske pris for kor-tet vil forblive uændret, uagtet hvor meget rejsestrækningen forlænges.Det foreslås derfor, at der indføres en geografisk afgrænsning af rejsestrækning for så vidt angår rabat tilbefordring til videregående uddannelse, så der kun kan gives rabat på abonnementskort, der dækker stræk-ningen mellem den uddannelsessøgendes bopæl og uddannelsesstedet. Dette svarer til ordningen for uddan-nelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.
9
Indførelsen af en geografisk begrænsning i forbindelse med rabatordningen for uddannelsessøgende vedvideregående uddannelser kræver en ny ansøgningsprocedure og kontrol med, at der kun gives rabat påabonnementskort, der dækker strækningen mellem bopæl og uddannelsessted. Ansøgningsproceduren forabonnementskort med rabat for uddannelsessøgende ved videregående uddannelser kan teknisk integreres iselvbetjeningssystemet ”mitUddannelseskort”, der anvendes i forbindelse med ansøgning om rabat til ud-dannelsessøgende ved ungdomsuddannelser m.v., da dette er designet til at håndtere den geografiske afgræs-ning af retten til rabat, jf. nærmere under afsnit 2.2.1.En sådan integration kan dog af hensyn til styrelsens edb-udvikling tidligst gennemføres med virkning fraden 1. juli 2011. Indtil integrationen er gennemført, vil der være behov for manuelt at kontrollere rejsestræk-ningen. I det første halvår af 2011 vil styrelsen bede trafikselskaberne derfor at varetage kontrollen af, omperiodekort kun udstedes til strækningen mellem den uddannelsessøgendes bopæl og uddannelsesstedet.I forbindelse med, at udstedelsen af abonnementskort med rabat til uddannelsessøgende ved videregåendeuddannelser integreres i selvbetjeningssystemet ”mitUddannelseskort”, foreslås en række justeringer af be-stemmelserne om, at undervisningsministeren kan fastsætte regler om ansøgningsprocedurer og meddelelseom rabat m.v. Det er hensigten at fastsætte regler, der i al væsentlighed har samme indhold som reglerne ibekendtgørelse om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.Endelig foreslås det, at der i både lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser oglov om befordringsrabat til udannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., indføres hjemmel til, at styrelsenhos uddannelsesinstitutionerne kan indhente oplysninger om indskrivning m.v. de er nødvendige for at træffeafgørelse om ret til rabat.3.2. Indførelse af godtgørelse efter en kilometersats til uddannelsessøgende ved videregående uddannelserFor at gøre det lettere for uddannelsessøgende at forblive bosat i udkantsområderne under videregåendeuddannelse foreslås det, at uddannelsessøgende, der har ret til rabat på abonnentskort til bus, tog eller metro iden kollektive trafik, i ganske særlige tilfælde kan få godtgørelse efter en kilometersats til helt eller delvist atbenytte andre befordringsmidler end de offentlige, herunder egen bil. Det foreslås, at undervisningsministe-ren kan fastsætte regler om retten til godtgørelse, herunder godtgørelsens beregning, sats og årlige regule-ring, øvre grænse for godtgørelsen og udbetaling.Der eksisterer en ordning for uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., hvor godtgørelsen beregnessom 0,75 kr. gange antal kilometer mellem uddannelsesstedet og den uddannelsessøgendes bopæl gangeantal fremmødedage med fradrag af egenbetalingen. Ordningen er i al væsentlighed reguleret på bekendtgø-relsesniveau, jf. nærmere under afsnit 2.2.2.En forudsætning for ordningen for uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. er, at der er fremmø-dekontrol på uddannelsen. Hermed kan det kontrolleres, at der kun gives godtgørelse til uddannelsessøgende,der møder op og dermed konkret har behov for godtgørelsen. Der er imidlertid ikke fremmødekontrol pålangt de fleste videregående uddannelser, hvorfor denne beregningsmetode for godtgørelsen ikke umiddel-bart kan overføres til de videregående uddannelser.Det er på denne baggrund hensigten, at godtgørelsen beregnes på baggrund af afstanden mellem bopæl oguddannelsessted og en kilometersats på månedsbasis. Opgørelse af fremmøde vil derfor ikke indgå i bereg-ningen af godtgørelsen. Satsen forventes fastsat til 13 kr. pr. km. pr. måned. Satsen svarer til, at der gennem-snitligt gives tilskud for 18 dage om måneden, da der i de fleste måneder vil være 3-4 dage mindre end antal-let af hverdage/arbejdsdage.Godtgørelsen udbetales med fradrag af en egenbetaling, der i loven foreslås fastsat til 18,37 kr. pr dag sva-rende til 551 kr. pr. 30 dage (sats for 2010). Godtgørelsen vil lige den gældende godtgørelsesordning foruddannelsessøgende ved videregående uddannelser være skattepligtig B-indkomst. Ordningen etableres, såder som udgangspunkt ikke gives godtgørelse i juli måned, hvor uddannelserne holder sommerferie.Da rabatordningerne for uddannelsessøgende ved henholdsvis videregående uddannelser og ungdomsud-dannelser harmoniseres på flere punkter, jf. afsnit 3.1, vil det være hensigtsmæssigt at fastsætte ens regler forgodtgørelse efter en kilometersats for både uddannelsessøgende ved videregående uddannelser og ungdoms-uddannelser. Det forventes derfor, at de eksisterende regler i bekendtgørelse om befordringsrabat til uddan-
10
nelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. justeres i overensstemmelse med den ordning, der er beskrevet foruddannelsessøgende ved videregående uddannelser. For deltagere i ordblindeundervisning, der har ret tilgodtgørelse efter en kilometersats, hvis de har mindre end 5 ugentlige undervisningsdage, vil det dog væremuligt at fastsætte en mindre sats for godtgørelsen. Ordblindeundervisning er i modsætning til al anden un-dervisning, der er omfattet af de to love om befordringsrabat, ikke heltidsundervisning, og deltagere i ord-blindeundervisning har ofte ganske få ugentlige undervisningstimer. På ungdomsuddannelserne vil ændrin-gerne betyde, at der fremover reelt gives godtgørelse efter en kilometersats for nogle perioder, f.eks. hellig-dage og eksamensperioder, hvor der ikke tidligere er givet tilskud.Det forventes, at de nævnte ændringer vil være udgiftsneutrale i forhold til den gældende ordning for ung-domsuddannelser.Den foreslåede ordning, herunder især indførelse af godtgørelse efter en kilometersats til uddannelsessø-gende ved videregående uddannelser, kræver systemtilpasninger i styrelsens it-systemer, hvilket tidligst kanvære etableret medio 2011. Ordningen foreslås derfor først at træde i kraft den 1. juli 2011.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerForøgelse af egenbetalingen medfører et positivt provenu, mens en forhøjelse af rabatsatsen, afskaffelsenaf maksimumsatsen for rabat og indførelsen af kilometerpenge på videregående uddannelser vil medføre enmerudgift.Omkostningerne til godtgørelse efter en kilometersats til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser var i2009 på 3,4 mio. kr. Overføres den gennemsnitlige frekvens for benyttelse af ordningen fra ungdomsuddan-nelser inden for de samme aldersklasser til de videregående uddannelser svarer det til, at 0,8 pct. af SU-modtagerne på videregående uddannelser vil benytte ordningen, i alt ca. 1.500 uddannelsessøgende. Det be-tyder, at udgifterne til en kilometerpengeordning på de videregående uddannelser vil være på anslået 5,5mio. kr. Det bemærkes, at adfærdsmønstret for uddannelsessøgende på videregående uddannelser kan væreforskelligt fra dem på ungdomsuddannelser i lyset af de studerendes ændrede personlige forhold, herunderfamilieforhold og uddannelsesstrukturen.Nedenfor følger en oversigt over provenuskønnet for harmoniseringen af befordringsordningerne for ud-dannelsessøgende på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser2011Forøgelse af grænse for egenbetaling til551 kr. for både ungdomsuddannelser ogvideregående uddannelserForøgelse af rabatsats fra 65 pct. til 100pct. på videregående uddannelserAfskaffelse af maksgrænse på rabat påvideregående uddannelserIndførsel af kilometerpenge på videregåen-de uddannelserSamlet provenu201220132014
115 mio. kr.- 19 mio. kr.- 15 mio. kr.- 3 mio. kr.78 mio. kr.
115 mio. kr.- 19 mio. kr.- 15 mio. kr.- 6 mio. kr.75 mio. kr.
115mio. kr.- 19 mio. kr.- 15 mio. kr.- 6 mio. kr.75 mio. kr.
115 mio. kr.- 19 mio. kr.- 15 mio. kr.- 6 mio. kr.75 mio. kr.
Som det fremgår, vil provenuet i 2011 være på 78 mio. kr., idet der vil være en mindreudgift på ca. 3 mio.kr. som følge af, at indførelsen af godtgørelse efter en kilometersats til uddannelsessøgende ved videregåen-de uddannelser først etableres med virkning fra medio 2011.Det skønnes at harmoniseringen af ordningerne i 2011 vil indebære udgifter til it-udvikling på ca. 1,4 mio.kr. Hertil kommer it-driftsudgifter m.v. på 0,2 mio. kr., der også inkluderer fortsat systemintegration mellemde to befordringsordninger og SU-ordningen. I 2012 og frem vil it-driftsudgifter andrage 0,3 mio. kr. omåret.Forslagene om at indføre restriktioner på rejsestrækningen (kun rabat mellem bopæl og uddannelsessted)og om at indføre godtgørelse efter en kilometersats i ordningen for de videregående uddannelser vil beggemedføre en øget administration i styrelsen, ligesom der erfaringsmæssigt opstår et betydeligt behov for be-
11
tjeningsvejledning, når de uddannelsessøgende ved videregående uddannelser skal benytte et selvbetjenings-system til abonnementskortbestilling og -køb. De administrative merudgifter skønnes at være i størrelsesor-denen 0,3 mio. kr. i 2011. I 2012 og frem skønnes de administrative merudgifter at være i størrelsesordenen0,5 mio. kr. om året.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetPå de videregående uddannelser refunderer styrelsen 90 pct. af trafikselskabernes rabat. Forøgelsen af ra-battens omfang på de videregående uddannelser indebærer således mindreindtægter for trafikselskaberne.Herudover har lovforslaget ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneFor uddannelsessøgende ved videregående uddannelser medfører forslaget, at ansøgningsproceduren ænd-res, så de ikke længere vil få tilsendt en rabatmeddelelse, der giver ret til at købe et abonnementskort medrabat (det blå kort). Den enkelte uddannelsessøgende skal nu – i forbindelse med ansøgning om SU, eller pået senere tidspunkt – søge rabatten i styrelsens selvbetjeningssystem ”mitUddannelseskort”. På det grundlagudsteder trafikselskabet abonnementskort med rabat. Den uddannelsessøgende vil efterfølgende selv kunneforny abonnementskortet. Al kommunikation vil således foregå online i stedet for ved personligt fremmødehos trafikselskaberne.Der er ingen administrative ændringer for uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.7 Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationer: …10. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/mindreudgifterMindreudgifterne til befordrings-rabat vil udgøre 78,0 mio. kr. i2011 og i årene herefter 75,0mio. kr.Negative konsekven-ser/merudgifterit-merudgifterne til harmonise-ringen af ordningerne vil udgøreca. 1,4 mio. kr. i 2011. Udgifter-ne til administration og it-drift afordningen vil i 2011 være 0,5mio. kr. og 0,8 mio. kr. i 2012 ogårene herefter.IngenPå ordningen for videregåendeuddannelse refunderes 90 pct. aftrafikselskabernes rabat. Æn-dringen af satserne m.v. for ord-ningen for videregående uddan-nelser indebærer således min-dreindtægter for trafikselskaber-ne.Ingen
Økonomiske konsekvenser forstat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser forstat kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivet
IngenIngen
Administrative konsekvenser forerhvervslivet
Ingen
12
Miljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenser forborgerne
Forholdet til EU-retten
IngenIngenUddannelsessøgende ved videre-Ingengående uddannelser vil lige somuddannelsessøgende i ungdoms-uddannelser m.v. skulle søge ombefordringsrabat gennem detelektroniske selvbetjeningssy-stem ”mitUddannelseskort”.Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 (§ 1, stk. 1)Med den foreslåede ændring af§ 1, stk. 1,understreges det, at tildeling af rabat altid sker på baggrund afen ansøgning.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.1.Til nr. 2 (§ 1, stk. 2)Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 6, hvor det understreges, at rabat-ten kun gives til billigste befordring mellem uddannelsesstedet og den uddannelsessøgendes bolig. Bestem-melsen om, at der ikke kan gives rabat på befordring på 1. klasse er således overflødig.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.1.Til nr. 3 (§ 1, stk. 3)Der er tale om konsekvensændringer som følge af lovforslagets af § 1, nr. 11, der nyaffatter § 5 i lov ombefordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser. Herved udgår blandt andet bemyndigelsen i §5, stk. 1, nr. 2, i lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser til at fastsætte reglerom, at uddannelsessøgende, der fravælger SU i en længere periode, ikke har ret til befordringsrabat.Bemyndigelsen har eksisteret siden befordringsrabatordningen for uddannelsessøgende ved videregåendeuddannelser blev indført i 1997 og har aldrig været udnyttet. Bemyndigelsen i § 5, stk. 1, nr. 2, i lov om be-fordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser til at fastsætte regler om afgørelse og meddelel-ses om rabat ved køb af abonnementskort videreføres i ændret form, jf. affattelsen af § 5, nr. 2 og 3, i lov ombefordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser som foreslået i lovforslagets § 1, nr. 11.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.1.Til nr. 4 (§ 2, stk. 1, 2. pkt.)Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 1, hvor det foreslås, at afgørelseom rabat efter § 1 i lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser altid træffes påbaggrund af en ansøgning. Efter den affattelse af § 5, nr. 1, der foreslås i lovforslagets § 1, nr. 11, vil under-visningsministeren kunne fastsætte regler om, hvornår den uddannelsessøgende skal søge om rabat.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.1.Til nr. 5 (§ 2, stk. 2)Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 11.
13
Til nr. 6 (§ 3, stk. 1)Med den foreslåede ændring af§ 3, stk. 1,i lov om befordringsrabat til studerende ved videregående ud-dannelser ændres satsen for den uddannelsessøgendes egenbetaling til 18,37 kr. pr. dag. Den maksimale ra-bat afskaffes, og der gives rabat på hele det beløb, der overstiger egenbetalingen.Samtidig begrænses rabatten til kun at omfatte abonnementskort til bus, tog eller metro i den kollektive tra-fik, der dækker strækningen mellem den uddannelsessøgendes bopæl og uddannelsessted. Med den uddan-nelsessøgendes bopæl menes bopæl som defineret i CPR-lovens § 6, stk. 1, hvorefter en bolig er det sted,hvor en person regelmæssigt sover, når denne ikke er midlertidigt fraværende på grund af ferie, forretnings-rejse, sygdom eller lignende, og hvor denne har sine ejendele. Det vil således være bopælen ifølge Det Cen-trale Personnummerregister (CPR), der er udgangspunktet for den strækning, hvortil der kan gives rabat vedkøb af abonnementskort. Det foreslås derfor, at der gives hjemmel til, at styrelsen kan indhente oplysningerfra CPR om den uddannelsessøgendes bopæl. For uddannelsessøgende, der bor på kostskole eller skolehjem,gives der dog ikke rabat ved køb af abonnementskort til strækningen fra bopælen ifølge CPR til uddannelses-stedet, da den daglige befordring sker mellem kostskole eller skolehjemmet og uddannelsesstedet og ikkemellem adressen ifølge CPR og uddannelsesstedet.Med forslaget understreges det endvidere, at der alene gives rabat på den billigst mulige befordring. Derkan således ikke gives rabat på abonnementskort til rejse på første klasse.Sammen med lovforslagets § 2, nr. 1, medfører forslaget i § 1, nr. 6, at befordringsrabatordningerne foruddannelsessøgende i henholdsvis videregående udannelser og ungdomsuddannelser harmoniseres i forholdtil egenbetalingssatsen, den rabat, der gives ud over egenbetalingen, og den strækning, hvortil der kan givesrabat.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.1.Til nr. 7 (§ 3, stk. 2 og 4)Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 11. Bestemmelserne i§ 3, stk. 2og4,i lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser vedrører begge den gældendeansøgningsprocedure, hvor den uddannelsessøgende, der har fået meddelt ret til rabat, skal vise styrelsensrabatmeddelelse (det blå kort) til det transportansvarlige trafikselskab i forbindelse med køb af abonne-mentskort med rabat. Når befordringsordningen for uddannelsessøgende ved videregående uddannelser pr. 1.juli 2011 lægges ind i det elektroniske selvbetjeningssystem ”mitUddannelseskort”, vil denne procedure ikkelængere være relevant, og der er med lovforslagets § 1, nr. 11 formuleret nye bestemmelser om ansøgningm.v.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.1.Til nr. 8 (§ 3, stk. 3)Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 4, samt en mindre sproglig juste-ring af bestemmelsen.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.1.Til nr. 9 (§ 4, stk. 6 og 7)Med forslaget flyttes bestemmelserne i § 5, stk. 1, nr. 6-8 og § 5, stk. 2, i lov om befordringsrabat til stude-rende ved videregående uddannelser, hvorefter undervisningsministeren kan fastsætte regler, der vedrører detransportansvarlige, uændret til § 4 i samme lov. Med den foreslåede§ 4, stk. 6 og 7,i lov om befordringsra-bat til studerende ved videregående uddannelser samles bestemmelser, der vedrører de transportansvarligesopgaver, forpligtelser m.v., således i samme paragraf.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.1.
14
Til nr. 10 (§ 4 a)Med den foreslåede nye§ 4 ai lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser viluddannelsessøgende ved videregående uddannelser, der har ret til rabat på abonnementskort til bus, tog ellermetro i den kollektive trafik, i ganske særlige tilfælde kunne få godtgørelse efter en kilometersats til helteller delvist at benytte andre befordringsmidler end de offentlige, herunder egen bil.Med forslaget vil det være uddannelsesinstitutionen, der træffer afgørelse om retten til rabat, og det vil li-geledes være uddannelsesstedet, der træffer afgørelse om antallet af kilometer, der kan gives godtgørelse til,mellem uddannelsesstedet og den uddannelsessøgendes bopæl. Ved beregningen af antallet af kilometer læg-ges der vægt på den normale transportvej ved bilkørsel, uanset hvilket transportmiddel der rent faktisk benyt-tes. Den korteste strækning kan som oftest findes ved opslag på Internettet, men der kan være lokale forhold,der gør, at den korteste strækning ikke vil være den normale eller hurtigste strækning. Uddannelsesinstitutio-nen må derfor foretage et skøn ved afgørelse om antallet af kilometer, der kan gives godtgørelse til. I forholdtil klage over uddannelsesinstitutionens afgørelse henvises der til bemærkningerne til § 1, nr. 13.Det foreslås, at undervisningsministeren kan fastsætte regler om retten til godtgørelse, herunder godtgørel-sens beregning, sats og årlige regulering, øvre grænse for godtgørelsen og udbetaling.Det er hensigten, at fastsætte regler om, at kun uddannelsessøgende, der har vanskeligt ved at benytte denkollektive trafik, kan få godtgørelse. Det kan f.eks. dreje sig om uddannelsessøgende, der ikke har mulighedfor at benytte offentlig befordring på hele eller dele af strækningen mellem bopæl og uddannelsesstedet, ellerhvor rejsetiden bliver uforholdsmæssig lang og besværlig.For så vidt angår godtgørelsens beregning er det hensigten at fastsætte regler, hvorefter godtgørelsen be-regnes på baggrund af afstanden mellem den uddannelsessøgendes bopæl og uddannelsessted og en kilome-tersats på månedsbasis. Herfra trækkes den uddannelsessøgendes egenbetaling, der i loven foreslås fastsat til18,37 kr. pr dag svarende til 551 kr. pr. 30 dage, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 6. Det er hensigten at fastsæt-te regler, hvorefter der ikke beregnes godtgørelse i juli måned, hvor uddannelserne holder sommerferieSatsen forventes fastsat til 13 kr. pr. km. pr. måned. Månedssatsen svarer til, at der gennemsnitligt givestilskud for 18 dage om måneden, da der i de fleste måneder vil være 3-4 dage færre undervisningsdage endantallet af hverdage/arbejdsdage. Satsen for godtgørelsen forventes reguleret én gang årligt den 1. januarmed satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Herved satsreguleres egenbetalingen påsamme måde som egenbetalingen ved køb af abonnementskort med rabat i både ordningen for uddannelses-søgende ved videregående udannelser og ordningen for uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., jf.bemærkningerne til § 2, nr. 2.For at forhindre utilsigtet brug af ordningen vil det være muligt at fastsætte regler om en øvre grænse forgodtgørelsen. Efter den ordning, der gælder for uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., gives derikke befordringsgodtgørelse for den del af den daglige befordring, der overstiger 300 km. tur/retur mellembopæl og uddannelsessted.I forhold til udbetaling af godtgørelsen er det blandt andet hensigten at fastsætte regler, hvorefter godtgø-relsen udbetales bagud på baggrund af indskrivningsoplysninger.Det skal bemærkes, at reglerne om godtgørelse efter en kilometersats til uddannelsessøgende i ungdoms-uddannelser m.v., der er fastsat i medfør af § 9 i lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdoms-uddannelser m.v., forventes harmoniseret med ovenstående. Det er således hensigten at der – i videst muligtomfang – skal gælde ens regler for godtgørelse efter en kilometersats, uanset om der er tale om befordring tilen ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelser.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.2.Til nr. 11 (§ 5)I den foreslåede affattelse af§ 5, nr. 1-3,i lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddan-nelser foreslås nye bemyndigelser for undervisningsministeren til at fastsætte regler om indhold af ansøgnin-ger, ansøgningsprocedurer, herunder obligatorisk elektronisk ansøgning, samt afgørelse og meddelelse om
15
ret til rabat. Bestemmelserne træder i stedet for de gældende bestemmelser i § 2, stk. 1, 2. pkt., § 3, stk. 4, og§ 5, stk. 1, nr. 1 og 2, i lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser.Bestemmelsen i den gældende § 5, stk. 1, nr. 2, 2. led, i lov om befordringsrabat til studerende ved videre-gående uddannelser, hvorefter undervisningsministeren kan fastsætte regler om at uddannelsessøgende, derfravælger SU i en længere periode, ikke har ret til rabat, foreslås at udgå. Bemyndigelsen har ikke været ud-nyttet siden ordningen trådte i kraft den 1. januar 1997.Med den nye§ 5, nr. 1,i lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser, foreslåsdet, at undervisningsministeren kan fastsætte regler om indhold og udformning af ansøgninger, herunder om,at den studerende skal oplyse navn, adresse ifølge Det Centrale Personregister og personnummer, og hvornården studerende skal søge. Bestemmelsen er enslydende med § 14, nr. 1, i lov om befordringsrabat til uddan-nelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., idet det er hensigten at fastsætte regler, der i al væsentlighed harsamme indhold som reglerne i bekendtgørelse om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddan-nelser m.v.Reglerne i kapitel 2 i bekendtgørelse nr. 348 af 20. april 2006 om befordringsrabat til studerende ved vide-regående uddannelser om ansøgning og meddelelse om rabat, der i dag er fastsat med hjemmel i § 2, stk. 1,2. pkt., i lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelse, ændres ikke før den 1. juli2011, hvor rabatordningen forventes integreret i selvbetjeningssystemet ”mitUddannelseskort”. Dog vil reg-lerne fra lovforslagets ikrafttræden have hjemmel i den under § 1, nr. 11, foreslåede § 5, nr. 1.Det foreslås med den nye§ 5, nr. 2,i lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser,at undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at ansøgning om befordringsrabat og godtgørelse somudgangspunkt kun kan ske i elektronisk form. Lige som det gælder for uddannelsessøgende ved ungdomsud-dannelser vil det som udgangspunkt blive obligatorisk for alle uddannelsessøgende at søge om ret til befor-dringsrabat gennem det elektroniske selvbetjeningssystem ”mitUddannelseskort”. Uddannelsessøgende, derikke har adgang til Internettet eller på anden måde ikke har mulighed for at indtaste deres ansøgning om rettil rabat, vil kunne henvende sig på deres uddannelsesinstitution, der vil have adgang til elektronisk at søgeom ret til rabat på den uddannelsessøgendes vegne. Der vil dog være enkelte grupper af uddannelsessøgende,der fortsat skal aflevere en papiransøgning. Det drejer sig om uddannelsessøgende, der skal læse i udlandetog har daglig befordring over den danske grænse, uddannelsessøgende, der ikke har et dansk personnummer,samt alle uddannelsessøgende, der søger om ret til befordringsgodtgørelse efter en kilometersats.Det foreslås i den nye§ 5, nr. 3,i lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser, atundervisningsministeren kan fastsætte regler om, at afgørelser og meddelelse om rabat eller godtgørelse kunkan gives i elektronisk form. Idet den uddannelsessøgende i forvejen søger om rabat gennem det elektroniskeselvbetjeningssystem ”mitUddannelseskort” vil det være oplagt, at styrelsen sender afgørelse om ret til rabattil den uddannelsessøgendes elektroniske dokumentboks. Der vil dog være grupper af uddannelsessøgende,herunder uddannelsessøgende, der ikke kan benytte ”mitUddannelseskort”, der fortsat vil kunne få afgørelserog meddelelser i papirform.Den foreslåede affattelse af§ 5, nr. 4-6,er videreførelse af bestemmelserne i § 5, stk. 1, nr. 3-5 i den gæl-dende lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.1.Til nr. 12 (§ 5 a, stk. 1 og 2)Det foreslås med§ 5 a, stk. 1,at styrelsen kan indhente oplysninger fra uddannelsesinstitutionerne om denuddannelsessøgendes indskrivning m.v., i det omfang oplysningerne er nødvendige for at træffe afgørelse ombefordringsrabat.I forbindelse med indførelsen af obligatorisk digital ansøgning om SU er der etableret et tæt samspil medde studieadministrative systemer på uddannelsesinstitutionerne, så styrelsen fra de studieadministrative sy-stemer får oplysninger om uddannelsens start- og slutdatoer, orlov, praktik m.v. Styrelsen modtager såledesoplysninger om de uddannelsessøgende fra blandt andet de studieadministrative systemer STADS, EASY-A,Ludus, Lectio og SIS.
16
Ved at foretage en systemintegration mellem SU-systemet og befordringsrabatsystemerne kan den kontrol-opgave, som uddannelsessteder med ungdomsuddannelser i dag har, minimeres, og det undgås at påføre ud-dannelsessteder med videregående uddannelser en ny administrativ opgave. Det vil dog ikke være alle ud-dannelsessøgende, der er omfattet af de studieadministrative systemer, som styrelsen modtager oplysningerfra, så visse uddannelsesinstitutioner vil selv skulle indberette indskrivningsoplysninger m.v. til styrelsen iforbindelse med ansøgning om ret til rabat.Det foreslås endvidere med den nye§ 5 a, stk. 2,at der i lov om befordringsrabat til studerende ved videre-gående udannelse indføres en bestemmelse, der er identisk med § 15 i lov om befordringsrabat til uddannel-sessøgende i ungdomsuddannelser m.v. Herefter kan styrelsen indhente oplysninger i CPR om den uddannel-sessøgendes bopæl til brug for afgørelse om ret til rabat og godtgørelse.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.1.Til nr. 13 (§ 6, stk. 2)Det foreslås, at de afgørelser, som uddannelsesinstitutionen træffer efter § 4 a i lov om befordringsrabat tilstuderende ved videregående uddannelser, som affattet ved lovforsalgets § 1, nr. 8, ikke kan påklages til enanden administrativ myndighed. Afgørelse om befordringsgodtgørelse vil typisk være afgørelser, hvor der -efter lokale forhold - skal tages stilling til, hvorvidt der findes egnet offentlig befordring. En central klagein-stans vil vanskeligt kunne fastsætte en landsdækkende praksis. Afgørelsen om antallet af kilometer mellembopæl og uddannelsessted vil oftest kunne træffes på objektivt grundlag og ikke give anledning til tvist. Be-stemmelsen svarer til § 16, stk. 1, i lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelserm.v.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.1.Til § 2Til nr. 1 (§ 7, stk. 1)Med den foreslåede ændring af§ 7, stk. 1,i lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsud-dannelser m.v. forhøjes satsen for den uddannelsessøgendes eller deltagerens egenbetaling til 18,37 kr. forhver dag, abonnementskortet er gyldigt. Herved bliver egenbetalingssatsen for uddannelsessøgende i hen-holdsvis videregående uddannelser og ungdomsuddannelser harmoniseret, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 4.Satsen for egenbetalingen i § 7 benyttes også i de særlige ordninger efter lovens § 9 (godtgørelse efter enkilometersats) og § 9 a (klippekortordningen), hvorfor egenbetalingen i disse ordninger også forhøjes medden foreslåede ændring af § 7.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.1.Til nr. 2 (§ 7, stk. 2)Det følger af § 7, stk. 3, i lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., ategenbetalingssatsen reguleres én gang årligt på et tidspunkt fastsat af undervisningsministeren efter udvik-lingen i indeks for bustransport fra Danmarks Statistiks forbrugerprisindeks med ændringen i indekset fraaugust 2 år før til august året før. Reguleringen sker på grundlag af den på reguleringstidspunktet gældendebeløbsgrænse. Det regulerede beløb afrundes til nærmeste ørebeløb.Med den foreslåede§ 7, stk. 2,i lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelserm.v., ændres den årlige satsregulering, så den svarer til den, der foreslås at gælde i lov ombefordringsrabat tilstuderende ved videregående uddannelser, jf. lovforslagets § 1, nr. 6. Herefter satsreguleres egenbetalingenmed satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Der henvises i øvrigt til bemærkningernetil § 1, nr. 6.Det er ikke hensigten at ændre tidspunktet for satsreguleringen af egenbetalingen, for så vidt angår satsre-gulering af egenbetalingen i forbindelse med rabat på abonnementskort til befordring i den kollektive trafik,
17
idet tidspunktet hænger sammen med tidspunkterne for trafikselskabernes årlige taktregulering, der fra januar2009 er den 2. søndag i januar. Det følger således af § 5 i bekendtgørelse om befordringsrabat til uddannel-sessøgende i ungdomsuddannelser m.v., at satsreguleringen af egenbetalingen sker én gang om året den 2.søndag i januar. En tilsvarende regel er fastsat i § 8 a i bekendtgørelse om befordringsrabat til studerende vedvideregående uddannelser m.v.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.1.Til nr. 3 (§ 7. stk. 3)Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 2, nr. 2, der med den foreslåede affattel-se af § 7, stk. 2, i lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. fremover regu-lerer satsreguleringen af egenbetalingen.Til nr. 4 (12, stk. 1)Den foreslåede12, stk. 1,i lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser er iden-tisk med den foreslåede bestemmelse i § 5 a, stk. 1, i lov om befordringsrabat til studerende ved videregåen-de uddannelser, som foreslået i lovforslagets § 1, nr. 10, og der henvises generelt til bemærkningerne hertil.Særligt for uddannelsesinstitutioner med ungdomsuddannelser skal det bemærkes, at de i dag godkende al-le ansøgninger om befordringsrabat, der er indkomne gennem ”mitUddannelseskort”, og taste uddannelses-perioden med uddannelsesstart og slut, samt eventuelle perioder uden ret til rabat i det fælles administrativesystem for befordringsrabat. For de uddannelsesinstitutioner, der benytter studieadministrative systemer, derer integreret i SU-systemet, vil denne del af sagsbehandlingen blive lettere.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.1.Til nr. 5 (§ 14, nr. 2)Der er tale om konsekvensændringer som følge af lovforslagets § 2, nr. 6.Til nr. 6 (§ 14, nr. 3)Det foreslås, at undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at afgørelser og meddelelse om rabat ellergodtgørelse, kun kan gives i elektronisk form. Idet den uddannelsessøgende i forvejen søger om rabat gen-nem det elektroniske selvbetjeningssystem ”mitUddannelseskort” vil det være oplagt, at styrelsen senderafgørelse om ret til rabat til den uddannelsessøgendes elektroniske dokumentboks.Der henvises til de almindelige bemærkninger til afsnit 3.1.Til § 3Det foreslås istk. 1,at loven træder i kraft den 1. januar 2011.Det foreslås dog istk. 2,at følgende bestemmelser først træder i kraft den 1. juli 2011:– § 1, nr. 5, der ophæver § 2, stk. 2 og 4, i lov om befordringsrabat til studerende ved videregående ud-dannelser. Bestemmelserne i § 2, stk. 2 og 4 vedrører den manuelle sagsgang i forbindelse med køb afabonnementskort med rabat, som fortsætter indtil den 1. juli 2011, hvor rabatordningen forventes inte-greret i selvbetjeningssystemet ”mitUddannelseskort”.– § 1, nr. 8, der indsætter § 4 a i lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser.Med § 4 a indføres godtgørelse efter en kilometersats for uddannelsessøgende ved videregående uddan-nelser, der ikke har mulighed for at benytte bus, tog eller metro i den kollektive trafik. Indførelsen afordningen kræver systemtilpasninger i styrelsens it-systemer, hvilket tidligst kan være etableret medvirkning fra den 1. juli 2011.
18
Det foreslås istk. 3,at den årlige satsregulering af egenbetalingssatsen i § 3, stk. 1, i lov om befordringsra-bat til studerende ved videregående uddannelser, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 4, sker første gang den2. søndag i januar 2011. Satsen i den foreslåede affattelse af § 3, stk. 1, er angivet i 2010 niveau.Det foreslås istk. 4,at den årlige satsregulering af egenbetalingssatsen i § 7, stk. 1, i lov om befordringsra-bat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., som affattet i lovforslagets § 2, nr. 1, sker førstegang den 2. søndag i januar 2011, for så vidt angår befordringsrabat efter § 1 i lov om befordringsrabat tiluddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. Satsen i den foreslåede affattelse af § 7, stk. 1 er angivet i2010 niveau.
19
BilagLovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget
§1I lov om befordringsrabat til studerende vedvideregående uddannelser, jf. lovbekendtgørel-se nr. 353 af 14. marts 2007 som ændret ved §33 i lov nr. 551 af 6. juni 2007, § 3 i lov nr. 208af 31. marts 2008 og § 3 lov nr. 78 af 27. januar2010, foretages følgende ændringer:§ 1.Studerende ved videregående uddannel-ser har ret til rabat ved køb af abonnementskorttil befordring med bus og tog i den kollektivepersontrafik, der er omfattet af lov om trafiksel-skaber samt med tog i den kollektive fjerntra-fik. Undervisningsministeren kan bestemme, atanden kollektiv persontrafik er omfattet af 1.pkt. Undervisningsministeren kan endviderefastsætte regler om, at 1. pkt. gælder for befor-dring til og fra udlandet.Stk. 2.Retten til rabat ved køb af abonne-mentskort omfatter ikke befordring i form afindividuel handicapkørsel for svært bevægel-seshæmmede eller befordring på første klasse.Stk. 3.Retten til rabat ved køb af abonne-mentskort omfatter måneder, hvor den stude-rende har ret til statens uddannelsesstøtte (SU),herunder måneder, hvor SU fravælges, jf. dog §5, stk. 1, nr. 2, samt måneder, hvor den stude-rende er i lønnet praktik. Studerende, der ikkehar søgt SU til den uddannelse, de er i gangmed, har ikke ret til rabat.Stk. 4.Studerende kan få befordringsrabat iindtil 12 måneder efter, at de har opbrugt deresmuligheder for at få SU. Det er en betingelse, atden studerende fortsat deltager aktivt i uddan-nelsen.§ 2.Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte(styrelsen) træffer afgørelse om, hvilke stude-rende der har ret til rabat efter § 1. Undervis-ningsministeren fastsætter regler om, i hvilketomfang afgørelsen træffes på grundlag af enansøgning fra de studerende. Afgørelse om be-1.I§ 1, stk. 1,indsættes efter »Studerende vedvideregående uddannelser har«: »efter ansøg-ning«.
2.I§ 1, stk. 2,udgår »eller befordring på førsteklasse«.3.I§ 1, stk. 3,udgår »jf. dog § 5, stk. 1, nr. 2,«
4.§ 2, stk. 1, 2. pkt.,ophæves.
20
fordringsrabat efter § 1, stk. 4, træffes efterindstilling fra uddannelsesstedet.Stk. 2.Styrelsen kan bestemme, at uddannel-sesstedet kan træffe afgørelse efter stk. 1 ogregler fastsat i medfør af § 5, stk. 1, nr. 4.§ 3.Der ydes en rabat på 65 pct. af udgifter tilabonnementskort ud over 10,36 kr. for hverdag, abonnementskortet er gyldigt. Der kan dogmaksimalt ydes en rabat på 17,26 kr. om dagen.Ved beregningen af rabatten kan et månedskortbetragtes som et abonnementskort på 30 dage.5.I§ 2, stk. 2,ændres »§ 5, stk. 1, nr. 4, til«: »§5, stk. 1, nr. 5«.6.§ 3, stk. 1,affattes således:»Rabat efter stk. 1 gives til den daglige befor-dring mellem bopæl og uddannelsessted. Rabat-ten udgør udgiften til den billigste offentligebefordring med fradrag af et egenbetalingsbe-løb på 18,37 kr. for hver dag abonnementskor-tet er gyldigt. Ved beregningen af rabatten kanet månedskort betragtes som et abonnements-kort på 30 dage.«7.§ 3, stk. 2og4,ophæves.Stk. 3 bliver herefter stk. 2.8.I§ 3, stk. 3,der bliver stk. 2, affattes således:»Stk. 2.Egenbetalingen på 18,37 kr. reguleresén gang årligt på et tidspunkt fastsat af under-visningsministeren med satsreguleringsprocen-ten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Regu-leringen sker på grundlag af det på regulerings-tidspunktet gældende beløbsgrænse. Det regule-rede beløb afrundes til nærmeste ørebeløb.«9.I§ 4indsættes som stk. 6 og 7:»Stk. 6.Undervisningsministeren kan fastsæt-te nærmere regler om1) opgørelse af, hvilke beløb der er ydet i ra-bat, frist for de transportansvarliges ind-sendelse af opgørelsen til styrelsen, indsen-delse af opgørelsen i elektronisk form, oghvilke krav der stilles til attestation af op-gørelsen,2) at styrelsen kan indhente yderligere oplys-ninger hos de transportansvarlige om ord-ningen, herunder blandt andet individbase-rede oplysninger om uddannelsessøgendeog deltagere, der køber abonnementskortmed rabat, rabatbeløbenes størrelse, og3) elektronisk kommunikation mellem styrel-sen og de transportansvarlige, der er nævnti stk. 1, herunder anvendelse af digital sig-natur eller anden sikker personidentifikati-
Stk. 2.Den studerende skal ved anmodningom rabat fremvise personlig legitimation medvellignende foto.Stk. 3.Egenbetalingen på 10,36 kr. og mak-simumsrabatten på 17,26 kr., jf. stk.1, reguleresén gang årligt den 3. søndag i januar med sats-reguleringsprocenten, jf. lov om en satsregule-ringsprocent. Ved reguleringen er det de aktuel-le indtil da gældende beløb, som reguleres.Stk. 4.Undervisningsministeren fastsætterregler om, hvornår meddelelsen fra styrelseneller uddannelsesstedet skal forevises ved an-modning om rabat.§ 4.Det påhviler hvert trafikselskab, Born-holms Regionskommune, de jernbanevirksom-heder, der udfører offentlig servicetrafik påkontrakt med staten, og Ørestadsselskabet atyde rabat efter §§ 1 og 3.Stk. 2.Hvert selskab og Bornholms Regions-kommune sørger for, at den i § 3 anførte rabatindpasses i det takst- og billetteringssystem, deranvendes af trafikselskabet eller BornholmsRegionskommune.Stk. 3.Udgiften ved rabatordningen og den-nes administration bortset fra den del, der hørerunder styrelsen, afholdes af de transportansvar-lige, der er nævnt i stk. 1. Styrelsen refundererde transportansvarlige 90 pct. af det beløb, derer ydet i rabat, på grundlag af kvartalsvise op-gørelser af rabatbeløbet.Stk. 4.Revisoren for en transportansvarlig ef-ter stk. 1 attesterer, at rabatten er ydet i over-
21
ensstemmelse med § 3, stk. 1, og at rabatbelø-bet i øvrigt er opgjort korrekt.Stk. 5.Transportansvarlige i EU- og EØS-landene kan efter regler fastsat af undervis-ningsministeren yde rabat på samme vilkår somde transportansvarlige, der er nævnt i stk. 1.
on, blandt andet i forbindelse med indsen-delse af opgørelse af, hvilket beløb der erydet i rabat, og oplysninger om ordningen,jf. nr. 1 og 2.Stk. 7.Reglerne efter stk. 6, nr. 1 og 2, omstyrelsens adgang til at indhente individbasere-de oplysninger, herunder blandt andet. frist forindsendelse af individbaserede oplysninger,fastsættes efter forhandling med de transportan-svarlige.«10.Efter § 4 indsættes som ny paragraf:»§ 4 a.Uddannelsesstedet kan efter ansøg-ning i ganske særlige tilfælde godkende, at stu-derende, der har ret til rabat efter § 1, givesgodtgørelse til befordring med andre befor-dringsmidler end offentlige befordringsmidlerefter en kilometersats med fradrag af egenbeta-lingen, jf. § 3, stk. 1.Stk. 2.Uddannelsesstedet træffer afgørelseom antallet af kilometer, der kan gives godtgø-relse til, mellem uddannelsesstedet og den stu-derendes bopæl.Stk. 3.Undervisningsministeren kan fastsættenærmere regler om retten til godtgørelse efterstk. 1, herunder godtgørelsens beregning, satsog årlige regulering, øvre grænse for godtgørel-sen og udbetaling.«
§ 5.Undervisningsministeren kan fastsætteregler om1) indhold og udformning af ansøgninger, oghvornår de studerende skal søge,2) afgørelse og meddelelse om ret til rabat vedkøb af abonnementskort, jf. § 2, herunderom at studerende, der fravælger SU i enlængere periode, ikke har ret til rabat,3) i hvilket omfang studerende, der har ind-sendt ansøgning om SU, har ret til rabat,selv om der ikke er taget stilling til ansøg-ningen,4) at rabatbeløbet i særlige tilfælde af dentransportansvarlige skal udbetales kontanttil studerende, der har ret til rabat, når detidligere har købt abonnementskort udenrabat, idet rabatten dog ikke kan udbetaleskontant, hvis den studerende har undladt atsøge i tide,5) hvordan studerende, der i en periode skal
11.§ 5affattes således:»§ 5.Undervisningsministeren kan fastsætteregler om1) indhold og udformning af ansøgninger omrabat efter § 1, og godtgørelse efter § 4 a,herunder om, at den studerende skal oplysenavn, bopælsadresse og personnummer, oghvornår den studerende skal søge,2) at ansøgning om ret til rabat eller godtgø-relse kun kan ske i elektronisk form, her-under om anvendelse af digital signatur el-ler anden sikker personidentifikation,3) at afgørelser og meddelelser om rabat ellergodtgørelse som udgangspunkt kun kan gi-ves i elektronisk form,4) i hvilket omfang studerende, der har ind-sendt ansøgning om SU, har ret til rabat,selv om der ikke er taget stilling til ansøg-ningen, jf. § 1, nr. 3,
22
bruge flere abonnementskort, samlet kanopnå rabat i overensstemmelse med § 3,stk. 1,6) opgørelsen af, hvilke beløb der er ydet irabat, frist for indsendelse af opgørelsen tilstyrelsen, indsendelse af opgørelsen i elek-tronisk form, og hvilke krav der stilles tilattestation af opgørelsen, jf. § 4, stk. 4,7) at styrelsen kan indhente yderligere oplys-ninger om ordningen, herunder bl.a. indi-vidbaserede oplysninger om studerende,der køber abonnementskort med rabat, elleroplysninger om antallet af studerende, derkøber abonnementskort med rabat, og ra-batbeløbenes størrelse, samt om at oplys-ningerne skal gives i elektronisk form,8) elektronisk kommunikation mellem detransportansvarlige, der er nævnt i § 4, stk.1, eller uddannelsesstedet og styrelsen, her-under om anvendelse af digital signatur el-ler anden sikker identifikation, bl.a. i for-bindelse med indsendelse af opgørelse af,hvilke beløb der er ydet i rabat, og oplys-ninger om ordningen, jf. nr. 6 og 7.Stk. 2.Reglerne efter stk. 1, nr. 5, og reglerneefter stk. 1, nr. 7, om styrelsens adgang til atindhente individbaserede oplysninger, herunderblandt andet frist for indsendelse af individba-serede oplysninger, fastsættes efter forhandlingmed de transportansvarlige.§ 5 a.Styrelsen kan til de transportansvarlige,der er nævnt i § 4, stk. 1, videregive oplysnin-ger om den uddannelsessøgende, der er nød-vendige for at yde rabat. Styrelsen kan stille denævnte oplysninger elektronisk til rådighed forde transportansvarlige.
5) at rabatbeløb efter § 3, stk. 1, jf. § 1, i sær-lige tilfælde af den transportansvarlige skaludbetales kontant til studerende, der har rettil rabat, når de tidligere har købt abonne-mentskort uden rabat, idet rabatten dog ik-ke kan udbetales kontant, hvis den stude-rende har undladt at søge i tide, og6) hvordan studerende, der i en periode skalbruge flere abonnementskort eller en kom-bination af abonnementskort og særligeordninger, samlet kan opnå rabat ellergodtgørelse.«
12.I§ 5 aindsættes før stk. 1 som nye stykker:»Styrelsen kan hos uddannelsesstederne ind-hente oplysninger om indskrivning m.v., der ernødvendige for at træffe afgørelse om ret tilrabat.Stk. 2.Det Centrale Personregister stiller per-sonadresseoplysninger til rådighed for styrelsenom de uddannelsessøgende. Oplysningerne skalgives i en form, der er egnet til elektronisk da-tabehandling.«Stk. 1 bliver herefter stk. 3.13.I§ 6indsættes efter stk. 1, som nyt stykke:»Stk. 2.Uddannelsesstedets afgørelse efter §4 a, stk. 1 og 2, kan ikke indbringes for andenadministrativ myndighed.«Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
§ 6.Afgørelser, som uddannelsesstedet træf-fer i medfør af § 2, stk. 2, kan inden 4 uger frameddelelsen af afgørelsen indbringes for styrel-sen af den, som afgørelsen vedrører. Klagenstiles til styrelsen og sendes til uddannelsesste-det. Fastholder uddannelsesstedet afgørelsen,
23
sender uddannelsesstedet klagen til styrelsenmed en udtalelse.Stk. 2.Styrelsens afgørelser efter § 1, stk. 4,og § 2 i denne lov kan ikke indbringes for an-den administrativ myndighed.§2I lov om befordringsrabat til uddannelsessø-gende i ungdomsuddannelser m.v., jf. lovbe-kendtgørelse nr. 170 af 24. februar 2009, fore-tages følgende ændringer:§ 7.Den uddannelsessøgende og deltagerenskal selv betale et egenbetalingsbeløb på 9,50kr. for hver dag, abonnementskortet er gyldigt.Ved beregningen af rabatten kan et månedskortbetragtes som et abonnementskort på 30 dage.Stk. 2.Egenbetalingen på 9,50 kr. reguleresén gang årligt på et tidspunkt fastsat af under-visningsministeren. Egenbetalingen ved befor-dringsgodtgørelse efter §§ 9 og 9 a reguleresdog én gang årligt den 1. januar.1.I§ 7, stk. 1,ændres »9,50 kr.« til: »18,37kr.«
2.§ 7, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Egenbetalingen, jf. stk. 1, reguleresén gang årligt på et tidspunkt fastsat af under-visningsministeren med satsreguleringsprocen-ten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Egen-betalingen ved befordringsgodtgørelse efter §§9 og 9 a reguleres dog én gang årligt den 1.januar. Reguleringen sker på grundlag af det påreguleringstidspunktet gældende beløb. Detregulerede beløb afrundes til nærmeste ørebe-løb«.3.§ 7, stk. 3,ophæves.
Stk. 3.Egenbetalingen reguleres efter udvik-lingen i indeks for bustransport fra DanmarksStatistiks forbrugerprisindeks med ændringen iindekset fra august 2 år før til august året før.Reguleringen sker på grundlag af den på regu-leringstidspunktet gældende beløbsgrænse. Detregulerede beløb afrundes til nærmeste ørebe-løb.§ 12.Styrelsen kan til de befordringsansvarli-ge, der er nævnt i § 11, stk. 1, videregive op-lysninger om uddannelsessøgende og deltagere,der er nødvendige for at yde rabat. Styrelsenkan stille de nævnte oplysninger elektronisk tilrådighed for de befordringsansvarlige.§ 14.Undervisningsministeren kan fastsætteregler om
4.I§ 12indsættes før stk. 1 som nyt stykke:»Styrelsen kan hos uddannelsesstederne ind-hente oplysninger om indskrivning m.v., der ernødvendige for at træffe afgørelse om ret tilrabat.«Stk. 1 bliver herefter stk. 2.
24
1) indhold og udformning af ansøgninger,herunder om, at den uddannelsessøgendeeller deltageren skal oplyse navn, adresseifølge Det Centrale Personregister og per-sonnummer, og hvornår den uddannelses-søgende eller deltageren skal søge,2) at ansøgning om ret til rabat eller godtgø-relse kun kan ske i elektronisk form, her-under anvendelse af digital signatur elleranden sikker personidentifikation, og3) hvordan uddannelsessøgende og deltagere,der i en periode, herunder på grund af gen-nemgang af forløb ved en kombination affag inden for de i § 2, stk. 1, nævnte ud-dannelses- og undervisningsforløb, skalbruge flere abonnementskort eller en kom-bination af abonnementskort og særligeordninger, samlet kan opnå rabat ellergodtgørelse.
5.I§ 14, nr. 2,ændres »personidentifikation,og« til: »personidentifikation,«.
6I§ 14indsættes efter nr. 2, som nyt nummer:»3) at afgørelser og meddelelse om rabat ellergodtgørelse kun kan gives i elektroniskform, og«.Nr. 3 bliver herefter nr. 4.
§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar2011, jf. dog stk. 2.Stk. 2.§ 1, nr. 6 og 9, træder i kraft den 1. juli2011.Stk. 3.Reguleringen efter § 3, stk. 2, i lov ombefordringsrabat til studerende ved videregåen-de udannelser, som affattet ved denne lovs § 1,nr. 6, sker første gang den 2. søndag i januar2011.Stk. 4.Reguleringen efter § 7, stk. 2, i lov ombefordringsrabat til uddannelsessøgende i ung-domsuddannelser m.v. som affattet ved dennelovs § 2, nr. 2, sker første gang den 2. søndag ijanuar 2011.