Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 322
Offentligt
Fremsat den {FREMSAT} af undervisningsministeren (Tina Nedergaard)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion(Pris- og lønregulering af arbejdsgiverbidrag til VEU-godtgørelse m.v.)
§1I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf. lovbekendtgørelse nr. 775 af 24. juni 2010, foretagesfølgende ændringer:1.I§ 16, stk. 1, 2. pkt.,samt i§ 17, stk. 2, 4. pkt.,ændres »§ 68, stk. 2,« til: »§ 98 c – 98 g«.2.I§ 18, stk. 1, 3. pkt.ændres »lov nr. 373 af 28. maj 2003 om en satsregulering« til: »lov nr. 373af 28. maj 2003 om en satsreguleringsprocent«.3.§ 18, stk. 2,affattes således:»Alle arbejdsgivere, jf. § 2, betaler et bidrag på 530 kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget til Arbejdsgi-vernes Elevrefusion i 2010 pris- og lønniveau. Bidraget reguleres på finansloven for pris- og lønud-viklingen med 2 pct. tillagt den nævnte tilpasningsprocent i § 3 i lov nr. 373 af 28. maj 2003 om ensatsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb. Arbejdsgivernes Elevrefusi-on overfører kvartalsvis beløbet til Undervisningsministeriet til hel eller delvis finansiering af godt-gørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, jf. § 15 b. Den kvartalsvise over-førsel finder sted senest den 30. januar, 30. april, 30. juli og 30. oktober.«4.I§ 22, stk. 3, 1. pkt.,indsættes efter 1. pkt.: »Ministeriet dækker endvidere udgifter til skoleydel-se til elever i produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse, jf. § 66 t, stk. 2, i lov om erhvervsud-dannelser.«5.I§ 27indsættes efter »efter denne lov«: »samt efter lov om erhvervsuddannelser«.§2Loven træder i kraft den 1. januar 2011.
Bemærkninger til lovforslagetIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Pris- og lønregulering af arbejdsgivernes bidrag til VEU-godtgørelse2. 1 Gældende ret2. 2 Den foreslåede ordning3. Klageadgang over afgørelser truffet af Arbejdsgivernes Elevrefusion3. 1 Gældende ret3. 2 Den foreslåede ordning4. Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner5. Administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet7. Administrative konsekvenser for borgerne8. Miljømæssige konsekvenser9. Forholdet til EU-retten10. Hørte myndigheder og organisationer11. Sammenfattende skemaAlmindelige bemærkninger1. IndledningPå det erhvervsrettede område betaler arbejdsgiverne årligt til finansiering af godtgørelse ved deltagelse ierhvervsrettet voksen- og efteruddannelse et bidrag på 530 kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget til Arbejdsgiver-nes Elevrefusion (AER). Bidraget er en fast sats, som ikke er reguleret for pris- og lønudviklingen. AERoverfører kvartalsvis de indbetalte bidrag til Undervisningsministeriet til hel eller delvis finansiering af godt-gørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (VEU-godtgørelse).Med henblik på udmøntning af Aftale om genopretning af dansk økonomi (maj 2010) indgået mellem rege-ringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti foreslås det fremadrettet at pris- oglønregulere arbejdsgivernes bidrag til AER til hel eller delvis finansiering af godtgørelse ved deltagelse ierhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.Endvidere foreslås det, at adgangen til klage over AER´s afgørelser også omfatter afgørelser efter lov omerhvervsuddannelser. Dette gælder bl. a. afgørelser om udbetaling af skoleydelse til elever i produktionssko-lebaseret erhvervsuddannelse.Herudover foreslås ændring af henvisninger i AER-loven til bestemmelserne om løntilskud til elever, derer fyldt 25 år, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Der er udelukkende tale om tekniske konsekvensæn-dringer som følge af lov nr. 431 af 28. april 2010 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ogforskellige andre love.Endelig foreslås som en konsekvens af lov nr. 580 af 1. juni 2010 om ændring af lov om erhvervsuddan-nelser, lov om produktionsskoler og lov om erhvervsgrunduddannelse m.v. i § 22, stk. 3, at indføje, at Un-dervisningsministeriet dækker AER´s udgifter til skoleydelse til elever i produktionsskolebaseret erhvervs-uddannelse.
2. Pris- og lønregulering af arbejdsgivernes bidrag til VEU-godtgørelse2. 1. Gældende retAlle arbejdsgivere betaler et bidrag på 530 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget til Arbejdsgivernes Elevrefusion tilhel eller delvis finansiering af godtgørelse ved erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (VEU-godtgørelse).AER overfører kvartalsvis de indbetalte bidrag til Undervisningsministeriet.Med lov nr. 1228 af 27. december 2003 blev der gennemført en finansieringsomlægning, der indebar enændret rollefordeling mellem arbejdsgivernes og statens finansieringsansvar for godtgørelse ved erhvervsret-tet voksen- og efteruddannelse og for skolepraktik. Fra 1. januar 2004 bidrager arbejdsgiverne til finansieringaf godtgørelse ved erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse gennem et kollektivt arbejdsgiverbidrag. Medloven udmøntedes den politiske aftale mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), DanskFolkeparti og Det Radikale Venstre om Finansieringsomlægning i forlængelse af udmøntning af aftalen ombedre uddannelse (Fase II).AER- bidraget opdeltes med lov nr. 595 af 24. juni 2005 om ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefu-sion i et formålsbestemt arbejdsgiverbidrag pr. bidragsudløsende fuldtidsansat til finansiering af AER-tilskudsordninger, og et VEU-bidrag på 530 kr. årligt pr. bidragsudløsende fuldtidsansat til hel eller delvisfinansiering af godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse. Med lov nr. 1538 af20. december 2006 (Fællesopkrævning af arbejdsgiverbidrag m. v.) indsattes i lovens § 18, stk. 2, bestem-melse om kvartalsvise frister for overførsel af midler fra AER til Undervisningsministeriet.2. 2 Den foreslåede ordningDet foreslås fremadrettet at pris- og lønregulere det bidrag, som alle arbejdsgivere betaler årligt til AER pr.fuldtidsbeskæftiget til hel eller delvis finansiering af VEU-godtgørelsen. Forslaget medfører et provenu på20,2 mio. kr. i 2011, 40,9 mio. kr. i 2012, 61,9 mio. kr. i 2013 og 83,3 mio. kr. i 2014.3. Klageadgang over afgørelser truffet af Arbejdsgivernes Elevrefusion3.1 Gældende retAER administrerer ordninger og udbetaler ydelser, som er hjemlet såvel i lov om Arbejdsgivernes Elevre-fusion som i lov om erhvervsuddannelser, f. eks. udbetaling til skolerne af skoleydelse til elever i produkti-onsskolebaseret erhvervsuddannelse. Den gældende bestemmelse om klageadgang til Ankenævnet for Ar-bejdsmarkedets Tillægspension omfatter kun afgørelser truffet efter lov om AER.Ifølge den gældende lovs § 27 kan klager over AER´s afgørelser efter denne lov inden for en frist på 4 ugerfra den dag, hvor afgørelsen er meddelt, indbringes for Ankenævnet for Arbejdsmarkedets Tillægspension.3. 2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at klageadgangen til Ankenævnet for Arbejdsmarkedets Tillægspension også omfatter AER´safgørelser efter lov om erhvervsuddannelser. Hermed sikres samme klageadgang for AER´s afgørelser omudbetaling af skoleydelse til elever i produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse efter § 66 t, stk. 2, i lov omerhvervsuddannelser, som for AER´s afgørelser efter lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion.4. Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommunerLovforslaget indebærer statslige merindtægter på 20,2 mio. kr. i 2011, 40,9 mio. kr. i 2012, 61,9 mio. kr. i2013 og 83,3 mio. kr. i 2014.Provenuet omfatter merindtægter fra både offentlige og private arbejdsgivere.Da AER-bidraget ikke er omfattet af DUT-princippet, skønnes det dog, at forslaget ikke vil øge de samledestatslige udgifter til kommuner og regioner.
5. Administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.Lovforslaget indebærer økonomiske merudgifter for erhvervslivet på 15,0 mio. kr. i 2011, 30,4 mio. kr. i2012, 46,0 mio. kr. i 2013og 62,0 mio. kr. i 2014. Tallene er inklusive statens, kommunernes og regionernesmerudgifter, jf. pkt. 10. Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.7. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.8. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.9. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.10. Hørte myndigheder og organisationerForslaget har været sendt i høring i følgende organisationer m.v.:Arbejdsgivernes Elevrefusion, Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskoler, Danmarks Evalue-ringsinstitut, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Landbrug, Danske Erhvervsskoler – Bestyrelserne, DanskeErhvervsskoler – Lederne, Danske Landbrugsskoler, Danske Regioner, Datatilsynet, De Samvirkende Inva-lideorganisationer, Det Centrale Handicapråd, Erhvervsskolernes Elevorganisation, Foreningen af Registre-rede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Forstanderkredsen for produktionsskoler og pro-duktionshøjskoler, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Handelsskolernes Lærerforening,Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening, Kommunernes Revision, Landboungdom, Landsforeningenaf Produktionsskoleledere, Landsorganisationen i Danmark, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever,Lederforsamlingen for Ungdommens Uddannelsesvejledning, Produktionsskoleforeningen, Pædagogsemina-riernes Rektorforsamling, Rigsrevisionen, Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådetfor Etniske Minoriteter, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, SOSU-lederforeningenog Uddannelsesforbundet.11. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/mindreudgifterStatslige merindtægterpå 20,2 mio. kr. i 2011,40,9 mio. kr. i 2012,61,9 mio. kr. i 2013 og83,3 mio. kr. i 2014.Negative konsekven-ser/merudgifterStatslige merudgifterpå 0,9 mio. kr. i 2011,1,7 mio. kr. i 2012, 2,6mio. kr. i 2013 og 3,5mio. kr. i 2014. Mer-udgifter for kommunerog regioner på 4,3 mio.kr. i 2011, 8,8 mio. kr.i 2012, 13,3 mio. kr. i2013 og 17,8 mio. kr. i2014.Ingen
Økonomiske konse-kvenser for stat, kom-muner og regioner
Administrative konse-kvenser for stat, kom-muner og regioner
Ingen
Økonomiske og admi-nistrative konsekvenserfor erhvervslivet
Ingen.
Miljømæssige konse-kvenserAdministrative konse-kvenser for borgerneForholdet til EU-retten
IngenIngen
Merudgifter for er-hvervslivet på 15,0mio. kr. i 2011, 30,4mio. kr. i 2012, 46,0mio. kr. i 2013 og 62,0mio. kr. i 2014.IngenIngen
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 (§ 16, stk. 1, 2. pkt. og § 17, stk. 2, 4. pkt.)Det foreslås at ændre henvisningerne i lovens § 16, stk. 1, og i § 17, stk. 2, til bestemmelserne om løntil-skud til elever over 25 år, der udløser løntilskud til arbejdsgiveren, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.Der er udelukkende tale om en teknisk konsekvensændring som følge af lov nr. 431 af 28. april 2009 omændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love. Med denne lov flyttes bestem-melserne om tilskud til virksomheder, der indgår uddannelsesaftaler med voksne, fra den hidtidige § 68, stk.2, til § 98 c - § 98 g i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.Til nr. 2 (§ 18, stk. 1, 3. pkt.)Der er tale om en sproglig korrektion af angivelsen af den nævnte lovtitel, jf. lov nr. 373 af 28. maj 2003om en satsreguleringsprocent.Til nr. 3 (§ 18, stk. 2)På det erhvervsrettede område bidrager alle arbejdsgivere til finansiering af VEU-godtgørelsen i form af etårligt bidrag. Det foreslås fremadrettet at regulere arbejdsgiverbidraget med pris- og lønudviklingen med 2pct. tillagt tilpasningsprocenten i § 3 i lov nr. 373 af 28. maj 2003 om en satsreguleringsprocent. Det foreslåsendvidere, at beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb.Til nr. 4 (§ 22)Det foreslås som en konsekvens af lov nr. 580 af 1. juni 2010 om ændring af lov om erhvervsuddannelser,lov om produktionsskoler og lov om erhvervsgrunduddannelse m.v. at indføje i lovens § 22, stk. 3, at Under-visningsministeriet dækker Arbejdsgivernes Elevrefusions udgifter til skoleydelse til elever i produktions-skolebaseret erhvervsuddannelse. Forslaget medførere blandt andet, at AER skal indsende budget til Under-visningsministeriet over de forventede udgifter til skoleydelse til elever i produktionsskolebaseret erhvervs-uddannelse.Til nr. 5 (§ 27)Med forslaget vil AER´s afgørelser efter lov om erhvervsuddannelser blive omfattet af klageadgang til an-kenævnet i henhold til § 28 i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension. Det gælder bl.a. afgørelser om udbe-taling af skoleydelse til elever i produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse efter § 66 t, stk. 2, i lov omerhvervsuddannelser.
Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2011.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget
§1I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf.lovbekendtgørelse nr. 775 af 24. juni 2010, fo-retages følgende ændringer:§ 16.Arbejdsgivernes Elevrefusion yder til dei § 2, stk. 1, nævnte arbejdsgivere en præmie iprøvetiden for elever, som har uddannelsesafta-ler inden for de i § 4, stk. 1, nævnte uddannel-ser. Præmien ydes ikke for elever, der er fyldt25 år, og som udløser løntilskud til arbejdsgive-ren i henhold til § 68, stk. 2, i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats.Stk. 2.-4.(…)§ 17.(…)Stk. 2.Bonus udgør 32.000 kr. pr. elev. Bonusudbetales i to lige store rater. Første rate udbe-tales efter prøvetidens udløb, og anden rate ud-betales 90 dage efter, at den første rate er udbe-talt, såfremt uddannelsesaftalen fortsat er ikraft. Bonus ydes ikke for elever, der er fyldt25 år, og som udløser løntilskud til arbejdsgive-ren i henhold til § 68, stk. 2, i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats.Stk. 3.(…)2.I§ 18, stk. 1, 3. pkt.ændres »lov nr. 373 af§ 18.Alle arbejdsgivere, jf. § 2, betaler bidrag 28. maj 2003 om en satsregulering« til: »lov nr.til Arbejdsgivernes Elevrefusion til dækning af 373 af 28. maj 2003 om en satsreguleringspro-udgifter i medfør af kapitel 2, bortset fra § 5,cent«.stk. 2, og udgifter i medfør af kapitel 3, 4 og 6,herunder administrationsudgifter. Bidraget ud-gør 1.440 kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i2007-pris- og lønniveau. Bidraget reguleres påfinansloven for pris- og lønudviklingen med 2pct. tillagt den i § 3 i lov nr. 373 af 28. maj2003 om en satsregulering nævnte tilpasnings-procent. Beløbet afrundes til nærmeste helekronebeløb.1.I§ 16, stk. 1, 2. pkt.,samt i§ 17, stk. 2, 4.pkt.,ændres »§ 68, stk. 2,« til: »§ 98 c – 98 g«.
Stk. 2.Alle arbejdsgivere, jf. § 2, betaler etbidrag på 530 kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftigettil Arbejdsgivernes Elevrefusion, som overførerbeløbet kvartalsvis til Undervisningsministeriettil hel eller delvis finansiering af godtgørelseved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efter-uddannelse, jf. § 15 b. Den kvartalsvise over-førsel finder sted senest den 30. januar, 30.april, 30. juli og 30. oktober.Stk. 3.-4.(…)
3.«§18, stk. 2,affattes således:»Alle arbejdsgivere, jf. § 2, betaler et bidragpå 530 kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget til Ar-bejdsgivernes Elevrefusion i 2010 pris- og løn-niveau. Bidraget reguleres på finansloven forpris- og lønudviklingen med 2 pct. tillagt dennævnte tilpasningsprocent i § 3 i lov nr. 373 af28. maj 2003 om en satsreguleringsprocent.Beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb.Arbejdsgivernes Elevrefusion overfører kvar-talsvis beløbet til Undervisningsministeriet tilhel eller delvis finansiering af godtgørelse veddeltagelse i erhvervsrettet voksen- og efterud-dannelse, jf. § 15 b. Den kvartalsvise overførselfinder sted senest den 30. januar, 30. april, 30.juli og 30. oktober.«4.I§ 22, stk. 3, 1. pkt.,indsættes efter 1. pkt.:»Ministeriet dækker endvidere udgifter til sko-leydelse til elever i produktionsskolebasereterhvervsuddannelse, jf. § 66 t, stk. 2, i lov omerhvervsuddannelser.«
§ 22.(…)Stk. 2.(…)Stk. 3.Undervisningsministeriet dækker Ar-bejdsgivernes Elevrefusions udgifter til elev-godtgørelse, skolepraktikydelse, befordringstil-skud, værktøj, værnemidler og lignende samttilskud til de faglige udvalgs udgifter til sven-deprøve for skolepraktikelever samt mobilitets-fremmende ydelser, jf. § 13, herunder admini-strationsudgifter. Arbejdsgivernes Elevrefusionindsender et budget til Undervisningsministeri-et over de forventede udgifter til ordningerne.Udbetalingen til Arbejdsgivernes Elevrefusionsker forskudsvis én gang i kvartalet med enefterfølgende årlig regulering på grundlag af etregnskab for det pågældende år. Institutionerfor erhvervsrettet uddannelse aflægger regn-skab for disse udgifter til Undervisningsmini-steriet som en del af skolernes årsregnskab.§ 27.Klager over Arbejdsgivernes Elevrefu-sions eller Arbejdsmarkedets Tillægspensionsafgørelser efter denne lov kan, inden for en fristpå 4 uger fra den dag, hvor afgørelsen er med-delt, indbringes for det i henhold til lov om Ar-bejdsmarkedets Tillægspension § 28 nedsatteankenævn.
5.I§ 27indsættes efter »efter denne lov«:»samt efter lov om erhvervsuddannelser«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2011.