Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 320
Offentligt
UddannelsesudvalgetFolketinget, Christiansborg1240 København K
Aalborg d. 01.09. 2010Vedr. afholdelse af Nationale Test.
Vi har med stor interesse fulgt forløbet omkring indførelsen af de Nationale Test, og retter nu henvendelse tilUddannelsesudvalget med ønsket om at gøre opmærksom på en alternativ webbaseret løsning.Der er tale om en model udviklet i programmet Flash, som gør det muligt at afvikle store test uden de”trafikale problemer” på Internettet, som skolerne gentagne gange har oplevet, - senest i foråret 2010.I modsætning til det nuværende programmel vil eleverne med en Flash-baseret løsning nemlig kunne undgåat skulle kommunikere hvert svar til og fra en server, med hvid skærm og lange ventetider til følge, - idetFlash-programmer helt og holdent afvikles på brugerens computer, når først de er hentet ned.Eleverne vil således være beskyttet mod overbelastning eller nedbrud af Internettet, og de vil helt undgå, atskulle vente på feedback fra en ekstern server, inden de kan gå videre med prøven. Al feedback erindbygget i Flash-opgaven.
En test vil eksempelvis kunne afholdes på følgende måde:1. Opgavesættet hentes ned fra Internettet allerede ved prøvens start (endda gerne før), - og testenafvikles herefter udelukkende på elevens egen computer under hele prøveforløbet.Man kan evt. tilføje entimertil applikationen, som starter, når eleven begynder på opgaven og sikrer,at han/hun får den tid, som prøven foreskriver.(Under prøveforløbet kan elevens svar tilmed gemmes midlertidigt på hans/hendes computer, somen ekstra sikkerhed.)2. Ved prøvens slutning, når tiden er gået, lukker opgavesættet selv for modtagelsen af flere svar, ogherefter kan elevens besvarelse/resultat sendes til en server via Internettet, printes ud, gemmes påden lokale computer og evt. sendes senere, eller hvad man måtte ønske, - alt sammen uden fare fornedbrud i prøvetiden.Den net-trafik, som må og vil forekomme med enhver webbaseret løsning, begrænser sig derved til, når• opgavesættet hentes ned inden eller ved prøvens start• den endelige besvarelse skal sendes til en serverMen begge processer kan afvikles hhv. før og efter prøven, og altså uden gene for eleven.
1
En Flash-baseret løsning rummer derudover langt flere og helt åbenbare fordele. Først og fremmest er derstort set ingen begrænsninger i den grafiske udformning af opgaverne.Man vil bl.a. have samme frihed som i en trykt eksamensopgave med hensyn til tekst, fotos og grafik. Menderudover er det muligt at lægge både animationer, videoklip og endda interaktive elementer ind som en delaf opgaveoplægget. Sidstnævnte kan med fordel indgå i matematik- (konstruktioner i geometri) ogfysikopgaver (forsøgsopstillinger), hvor der ønskes et mere illustrativt svar.Man vil tillige være i stand til at stille opgaver, som ikke blot besvares v.hj.a. multiple choice, men som ogsåindbærertekst, tegning, markering, dragn’dropog meget mere.
Eksempler på alt dette kan ses påwww.myschool.dk.Sitet erudviklet af læreretil elever med særlige behov,men der findes bl.a. fire opgavesæt, som svarer til Folkeskolens Afgangsprøve i Færdighedsregning.http://myschool.dk/RHovedstad/UVC/Matematik/Matematik_9/F_regning/F_9_1/F_9_1.htmlhttp://myschool.dk/RHovedstad/UVC/Matematik/Matematik_9/F_regning/F_9_2/F_9_2.htmlhttp://myschool.dk/RHovedstad/UVC/Matematik/Matematik_9/F_regning/F_9_3/F_9_3.htmlhttp://myschool.dk/RHovedstad/UVC/Matematik/Matematik_9/F_regning/F_9_4/F_9_4.html* de viste hjælpe/rettefunktioner vil naturligvis ikke forekomme i en prøvesituation, - men mange andre kanføjes til efter ønske.
Det er således muligt at afholde Nationale Test uden de nuværende problemer, og man kan opnå langtstørre frihed i udformningen af opgaverne end hidtil. Dertil kommer, at der kan stilles langt mere nuanceredeog spændende spørgsmål til eleverne, som kræver mere end et enkelt klik som svar.
Vi håber, at vi med dette har vakt Uddannelsesudvalgets interesse, og vi giver gerne en mere uddybenderedegørelse for modellen, såfremt det måtte ønskes.
2