Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 310
Offentligt
(ffi
It på erhvervsuddannelserne
Danmarks Evalueringsinstitut sender her rapporten It på erhvervsuddannelserne.Undersøgelsen afdækker hvordan it anvendes i den pædagogiske praksis, og hvilket udbyt-te undervisere, elever og ledelse oplever af denne praksis. Undersøgelsen afdækker også derammevilkår som påvirker anvendelsen af it.Omdrejningspunktet i undersøgelsen er underviserne. Det er deres anvendelse af og reflek-sioner over it i undervisningen som er i fokus. Desuden inddrages elev- og ledelsesperspek-tiver, idet eleverne udgør målgruppen for it-anvendelsen, mens ledelserne i høj grad er an-svarlige for rammerne omkring undervisernes it-anvendelse.Det er vores håb at undersøgelsen kan inspirere skolerne i deres fortsatte udvikling af an-vendelsen af it på erhvervsuddannelserne. Yderligere eksemplarer kan bestilles hos alleboghandlere eller downloades fra projektets hjemmeside:http://www.eva.dk/projekter/2009/it-paa-erhvervsuddannelserne.Hvis du har kommentarer eller spørgsmål til undersøgelsen så er du velkommen til at kon-takte projektleder Sanya Gertsen Pedersen på e-mail: [email protected] eller på telefon:35 25 46 6 1 .
Dato23.08.2009RefSgpJnr
2009-0198Side
1/1
/Katja/Munch Thorsen-Områdechef
f
DANMARKSEVALUERINGSINSTITUT
Østbanegade 55,3.2100 København 0
TF
35 55 010135 55 10 11
It på erhvervsuddannelserne
Indhold
ForordResume11.11.21.31.41.5
57111113141517,
IndledningIt som indsatsområdeFormål med undersøgelsenProjektets organiseringUndersøgelsens tilrettelæggelse og metodeRapportens opbygning
22.12.22.32.42.5
Anvendelsen af itOverblik over it-anvendelsenHjemmesider InternettetStandardprogrammer og fagspecifikke programmer i undervisningenDigitale materialer udviklet til brug i undervisningenSystemer til videndeling og kommunikation
191923273133
33.13.2
Begrundelser for it-anvendelsenIt som en del af elevernes faglige eller grundlæggende færdighederPædagogiske muligheder i it
414143
44.14.24.3
Rammerne for it-anvendelseForhold der har betydning for undervisernes it-anvendelseUndervisernes personlige interesse for itUndervisernes it-kompetencer
51515355
4.44.5
Ledelsens rolle og opgaver i forhold til itDe tekniske rammer
6063
55.15.25.35.45.55.6
Sammenhænge på tværsEt varieret billedePædagogiske mulighederBetydning for lærerarbejdetLedelsens betydningIt som faglighed, pædagogisk redskab og grundlæggende færdighedVigtige områder i det videre arbejde
67677073757779
AppendiksAppendiks AFølgegruppens medlemmer81
It på erhvervsuddannelserne� 2010 Danmarks EvalueringsinstitutTrykt hos Vester KopiEftertryk med kildeangivelse er tilladtBemærk:EVA sætter komma efter Dansk Sprognævnsanbefalinger, dvs. at der som hovedregel ikkesættes komma foran ledsætninger.Bestilles hos:Alle boghandlere40,- kr. inkl. momsISBN 978-87-7958-588-1