Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 294
Offentligt
879431_0001.png
879431_0002.png
879431_0003.png
879431_0004.png
879431_0005.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dk
09-08-2010I besvarelse af 2. marts 2009 af spørgsmål 116 (Alm. del) gav daværendeundervisningsminister Bertel Haarder tilsagn om at orientere udvalgetom resultatet af Undervisningsministeriets og Styrelsen for Statens Ud-dannelsesstøttes undersøgelser af en sag vedrørende udenlandske med-arbejdere fra virksomhederne Nordjysk Ressource A/S og Noreco A/S,som havde deltaget i arbejdsmarkedsuddannelser på institutionen EUCNord. Desuden gav den daværende minister under en besvarelse af sam-rådsspørgsmål P og Q den 12. januar 2010 tilsagn om at orientere udval-get om resultatet af undersøgelser med udgangspunkt i en artikel i MetalHovedstadens medlemsblad om 13 estiske medarbejdere i tre virksom-heder, der havde deltaget i arbejdsmarkedsuddannelser på institutionerneTEC Ballerup og CELF.De to sager vedrører begge adgangen til arbejdsmarkedsuddannelsernefor personer fra udlandet og mistanke om uberettiget opnåelse af VEU-godtgørelse. I forlængelse heraf har det også været vurderet, hvorvidtreglerne for indkvartering og tilskud til kost og logi har været administre-ret korrekt.Da der nu tegner sig et billede af begge undersøgelsers udfald, har jegfundet det hensigtsmæssigt at give den lovede afsluttende orientering forbegge sager på én gang.

Noreco-sagen

Hovedkonklusionerne er, at de dagældende betingelser for at opnå ad-gang til arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) og betingelserne for at opnåVEU-godtgørelse var opfyldt for de pågældende deltagere.Som konsekvens af sagen er adgangsbetingelserne efterfølgende stram-met op. Ud over en klar afgrænsning af, hvilke virksomheder der har ensådan tilknytning til Danmark, at deres medarbejdere kan deltage i ar-bejdsmarkedsuddannelse, indeholder amu-bekendtgørelsens § 8, stk. 2 og
23, efter ændring ved bekendtgørelse nr. 1545 af 27. december 2009 føl-gende krav til ansættelsesforholdet:” Stk. 2. Adgang til arbejdsmarkedsuddannelse og individuel kompeten-cevurdering har personer, som på henholdsvis uddannelses- eller vurde-ringstidspunktet har fast bopæl eller reel og faktisk beskæftigelse i Dan-mark og for så vidt angår arbejdsmarkedsuddannelse opfylder eventuelleadgangskrav fastsat som led i myndighedskrav, hvor der udstedes certifi-kat for uddannelsen.Stk. 3. Beskæftigelse i Danmark kan i denne bekendtgørelses forstandforeligge enten i en anden fysisk persons private husholdning i Danmarkeller i en fysisk eller juridisk persons virksomhed, der udøves fra fastforretningssted i Danmark, herunder i egen virksomhed. Beskæftigelsenbetragtes alene som reel og faktisk, hvis den beskæftigede ud over delta-gelsen i arbejdsmarkedsuddannelse eller individuel kompetencevurderingenten over for en arbejdsgiver og efter dennes anvisninger mod vederlagskal præstere ydelser, som normalt kan anses for henhørende under ar-bejdsmarkedet, eller i egen virksomhed udøver økonomisk aktivitet. Enbeskæftigelse, der er af så ringe omfang, at den alene udgør et rent mar-ginalt supplement, anses ikke som reel og faktisk beskæftigelse.”Endvidere er der i bekendtgørelsens § 8, stk. 4, samtidig indføjet følgen-de regler om oplysninger, der indhentes i sagen:”For ansøgere uden fast bopæl i Danmark skal det i ansøgningen af an-søgeren samt for en ansats vedkommende tillige af dennes arbejdsgiverudtrykkeligt bekræftes, at betingelserne i stk. 2, jf. stk. 3, er opfyldt. Der-udover skal det oplyses, om beskæftigelsen i Danmark er tidsbegrænsetog i givet fald hvorledes, samt hvilke arbejdsfunktioner ansøgeren skaludfylde som led i beskæftigelsen. Uddannelsesstedet kan kræve forelæg-gelse af grundlaget for ansættelsesforholdet, såsom ansættelseskontrakt,og yderligere oplysninger til belysning af beskæftigelsen.”Herudover har Undervisningsministeriet den 17. april 2009 meddeltEUC Nord, at det ikke var i overensstemmelse med reglerne, at instituti-onen i forbindelse med virksomheders tilmelding af medarbejdere tilarbejdsmarkedsuddannelse ikke sikrede sig, at den enkelte deltager varindforstået med, at tilskud til kost og logi udbetaltes direkte til indkvarte-ringsstedet i stedet for til deltageren. Ministeriet vejledte yderligere ombehovet for at sikre sig, at den korrekte bopæl blev opgivet af deltagerenmed henblik på afgørelsen om tilskud til kost og logi.Med hensyn til de konkrete sager om VEU-godtgørelse kan det oplyses,at Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte stikprøvevis har gennemførtundersøgelser vedrørende dokumentation for løn- og ansættelsesforholdfor medarbejdere i Noreco A/S, der er udbetalt godtgørelse for. Under-søgelserne var foranlediget af en henvendelse fra 3 F Skagerak om, at
3den løn, virksomheden har udbetalt til medarbejderne, skulle være min-dre end den godtgørelse, der er udbetalt til virksomheden som refusionfor lønudgifter.Undersøgelsen har vist, at virksomheden har udbetalt løn til de pågæl-dende medarbejdere under deres uddannelsesforløb, og at timelønnensvarede til godtgørelsens størrelse.Det er på denne baggrund styrelsens samlede vurdering, at der har værettale om reelle ansættelsesforhold for de personer, der indgår i stikprøve-undersøgelsen, og at der ikke grundlag for at antage, at Noreco A/S sy-stematisk har udbetalt en løn, der er mindre end godtgørelsen. Sagen erafsluttet på dette grundlagDet skal i øvrigt bemærkes, at Noreco A/S den 16. juni 2009 blev tagetunder konkursbehandling. Konkursboet er fortsat under behandling.

Sagen om AMU-kursister fra Estland.

Undervisningsministeriet har den 26. april 2010 på baggrund af en vur-dering af modtaget dokumentation pålagt TEC at tilbagebetale såvel ta-xametertilskud som tilskud til kost og logi for så vidt angår to deltagere.Undervisningsministeriet har den 17. marts 2010 henledt TEC’s op-mærksomhed på behovet for at sikre sig dokumentation for berettigelsenaf udbetaling af tilskud til kost og logi til andre end deltagerens selv. Den26. april 2010 har man understreget, at kravet om oplysning i markedsfø-ringen om undervisningssproget omfatter såvel holdundervisning somenkeltmandsundervisning som led i arbejdsmarkedsuddannelser, dog kunhvor undervisningsinstitutionen som en ikke uvæsentlig del af konceptethar planer om at gennemføre en del af undervisningen på et andet sprogend dansk.Den 17. marts 2010 har ministeriet endvidere henledt CELF’s opmærk-somhed på behovet for at sikre sig dokumentation for deltagernes ind-kvartering og sikre sig deltagernes indforståelse med aftaler om udbeta-ling til arbejdsgiveren. Ministeriet har endvidere indskærpet kravet om atoplyse det ved markedsføringen, hvis aktiviteten afholdes på et andetsprog end dansk eller på en kombination af dansk og andre sprog.Med hensyn til VEU-godtgørelse kan det oplyses, at Styrelsen for StatensUddannelsesstøtte ligesom i sagerne vedrørende Noreco A/S stikprøve-vis har undersøgt dokumentation for løn og ansættelsesforhold for kursi-ster med tilknytning til tre virksomheder. Undersøgelserne er foretagetmed henblik på at vurdere, om betingelserne for at opnå godtgørelse ogfor at udbetale godtgørelse som refusion for afholdte lønudgifter, har
4været til stede. Herudover har styrelsen indhentet oplysninger fra SKATom lønindberetninger.For så vidt angår to af virksomhederne har styrelsen hverken fra kursi-ster, virksomheden eller SKAT modtaget den fornødne dokumentation.Styrelsen finder det på det grundlag ikke godtgjort, at betingelserne for atopnå godtgørelse og refusion er opfyldt. Styrelsen vil rejse krav om tilba-gebetaling af den udbetalte refusion, hvis den fornødne dokumentationikke modtages.Om den tredje virksomhed kan det oplyses, at styrelsen har modtagetden ønskede dokumentation, der sammenholdt med oplysninger fraSKAT bekræfter, at der er tale om reelle ansættelsesforløb. På den bag-grund vurderes betingelserne for at modtage godtgørelse og refusion foropfyldt.Det skal bemærkes, at det af flere af lønsedlerne fremgår, at der er fore-taget fradag af forskellig slags som følge af privatretlige aftaler mellemvirksomheden og den ansatte, hvilket har medført at det beløb, der erkommet til udbetaling, er relativt lavt. Styrelsen kan efter reglerne omgodtgørelse alene forholde sig størrelsen af bruttolønnen.

Regelændringer og ændrede procedurer m.v.

Fælles for tilsynssagerne er, at sagsoplysningen har været præget af sam-arbejdsvilje fra uddannelsesinstitutionernes side, og at institutionerne haroplyst, at de på baggrund af sagerne har skærpet procedurerne i forbin-delse med optagelse til AMU.For så vidt angår spørgsmålet om yderligere regelændringer ud over deovenfor omtalte vedrørende adgangen til arbejdsmarkedsuddannelsernekan jeg henvise til mit brev af 5. juli 2010 med udkast til ny bekendtgø-relse om tilskud til kost og logi.For så vidt angår godtgørelsesreglerne har Folketingen netop vedtagetLov om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsret-tet voksen- og efteruddannelse (lov nr. 639 af 14. juni 2010). Med dennye lov, der træder i kraft den 1. juli 2011, præciseres det, at beskæftigelsei Danmark er en forudsætning for at opnå godtgørelse og tilskud til be-fordring.I øvrigt kan jeg oplyse, at jeg på grundlag af ovennævnte sager har over-vejet, om der kan være behov for præciseringer og stramninger af regler-ne for at undgå uhensigtsmæssig brug af VEU-godtgørelse.
5Der har også på embedsmandniveau været drøftelser mellem Styrelsenfor Statens Uddannelsesstøtte og LO og DA om sådanne yderligere præ-ciseringer og stramninger af reglerne.Overvejelserne og drøftelserne vil fortsætte og kan medføre, at jeg på etsenere tidspunkt vil fremsætte lovforslag om ændring af reglerne.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard