Baggrundsartikel til pressemeddelelsenUndervisningsministeriet stopper designuddannelse i ÅrhusDybest set handler det om professionshøjskolernes fremtid
Århus skulle have haft sin første akademiuddannelse i design til august. TEKO, brancheskolen formode og livsstil, der er en del af VIA University College, annoncerede allerede i februar, at en År-husafdeling var på vej med såvel den toårige erhvervsakademiuddannelse designteknolog somoverbygningen, professionsbacheloruddannelsen design og business på halvandet år. 100 stude-rende skulle være første hold på uddannelsen til designteknolog i Århus. Men det bliver de måskealligevel ikke. Undervisningsministeriet vil med et påbud stoppe den nye uddannelse her kort føruddannelsesstart.På TEKO i Herning sidder direktør Anne Mette Zachariassen og overvejer, hvad konsekven-serne kan være for TEKO, hvis ministeriets påbud om ikke at udbyde uddannelsen til design-teknolog i Århus kommer til at stå ved magt. Ét er selve påbuddet; noget andet er de merelangsigtede perspektiver for TEKO og for den videre udvikling af hele sektoren for professi-onshøjskoler.-TEKO er et eksempel på en rendyrket brancheskole herhjemme. Hele vores fokus ligger påmode- og livsstilsbranchen: Vores uddannelser strækker sig fra kurser, ungdomsuddannelser,en erhvervsakademiuddannelse med en række specialer til en overbygningsuddannelse tilerhvervsakademiuddannelsen, vores professionsbachelor i design og business. Efter sommer-ferien går vi desuden i gang med at udvikle en materialeingeniøruddannelse sammen medÅrhus Universitet.-Vi har to videncentre, der arbejder med udvikling og videnspredning i erhvervslivet: Vi haren lang række samarbejdsprojekter med branchens virksomheder. Vi har arbejdet med etiværksætterhus, der kan hjælpe nye virksomheder inden for branchen i gang. Og spørger dubranchen, vil de sige, at vi har en stor andel i den danske tekstil- og beklædningsbranches ud-vikling, fordi vi har været i stand til hele tiden at tilpasse vores uddannelser til branchens skif-tende behov for kvalifikationer.Rollemodel
-Når vi har politikere på besøg, får vi altid at vide, at det er TEKOs udvikling, man gerne vil se iuddannelsessektoren. At der er brug for flere institutioner, der udvikler det tætte samarbejdemed en eller flere brancher, så man får det tætte parløb mellem uddannelsessektoren og er-hvervslivet. Men hvis man virkeligt mener det, så må man også forstå, at det ikke er tilstræk-keligt blot at erklære den slags. Det skal følges op og udmøntes i praksis. Såvel i detaljen sompå de overordnede linjer.-Da vi selv gik fra at være en selvstændig uddannelsesinstitution til at fusionere med VIA,havde vi mange overvejelser om, hvorvidt vi gjorde, hvad der var det rigtige for skolen og forbranchen. Jeg var i kontakt med både den daværende undervisningsminister Bertel Haarder,flere af de ledende embedsmænd i Undervisningsministeriet og med nogle af de politikere,der stod bag aftalen om professionshøjskolerne. Alle pegede på, at TEKO ville have de bedstemuligheder for at udvikle sig fortsat ved gå ind i VIA, og at det som TEKO stod for lige netopvar et eksempel på den udvikling, der skulle ske inden for professionshøjskolesektoren, sigerAnne Mette Zachariassen.Hun har imidlertid svært ved at se, at de politiske visioner bliver til virkelighed. Fusionen medVIA har efter Anne Mette Zachariassens mening klart givet TEKO flere muligheder, men admi-1