Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 292
Offentligt
879320_0001.png
879320_0002.png
Baggrundsartikel til pressemeddelelsenUndervisningsministeriet stopper designuddannelse i Århus

Dybest set handler det om professionshøjskolernes fremtid

Århus skulle have haft sin første akademiuddannelse i design til august. TEKO, brancheskolen formode og livsstil, der er en del af VIA University College, annoncerede allerede i februar, at en År-husafdeling var på vej med såvel den toårige erhvervsakademiuddannelse designteknolog somoverbygningen, professionsbacheloruddannelsen design og business på halvandet år. 100 stude-rende skulle være første hold på uddannelsen til designteknolog i Århus. Men det bliver de måskealligevel ikke. Undervisningsministeriet vil med et påbud stoppe den nye uddannelse her kort føruddannelsesstart.På TEKO i Herning sidder direktør Anne Mette Zachariassen og overvejer, hvad konsekven-serne kan være for TEKO, hvis ministeriets påbud om ikke at udbyde uddannelsen til design-teknolog i Århus kommer til at stå ved magt. Ét er selve påbuddet; noget andet er de merelangsigtede perspektiver for TEKO og for den videre udvikling af hele sektoren for professi-onshøjskoler.-TEKO er et eksempel på en rendyrket brancheskole herhjemme. Hele vores fokus ligger påmode- og livsstilsbranchen: Vores uddannelser strækker sig fra kurser, ungdomsuddannelser,en erhvervsakademiuddannelse med en række specialer til en overbygningsuddannelse tilerhvervsakademiuddannelsen, vores professionsbachelor i design og business. Efter sommer-ferien går vi desuden i gang med at udvikle en materialeingeniøruddannelse sammen medÅrhus Universitet.-Vi har to videncentre, der arbejder med udvikling og videnspredning i erhvervslivet: Vi haren lang række samarbejdsprojekter med branchens virksomheder. Vi har arbejdet med etiværksætterhus, der kan hjælpe nye virksomheder inden for branchen i gang. Og spørger dubranchen, vil de sige, at vi har en stor andel i den danske tekstil- og beklædningsbranches ud-vikling, fordi vi har været i stand til hele tiden at tilpasse vores uddannelser til branchens skif-tende behov for kvalifikationer.

Rollemodel

-Når vi har politikere på besøg, får vi altid at vide, at det er TEKOs udvikling, man gerne vil se iuddannelsessektoren. At der er brug for flere institutioner, der udvikler det tætte samarbejdemed en eller flere brancher, så man får det tætte parløb mellem uddannelsessektoren og er-hvervslivet. Men hvis man virkeligt mener det, så må man også forstå, at det ikke er tilstræk-keligt blot at erklære den slags. Det skal følges op og udmøntes i praksis. Såvel i detaljen sompå de overordnede linjer.-Da vi selv gik fra at være en selvstændig uddannelsesinstitution til at fusionere med VIA,havde vi mange overvejelser om, hvorvidt vi gjorde, hvad der var det rigtige for skolen og forbranchen. Jeg var i kontakt med både den daværende undervisningsminister Bertel Haarder,flere af de ledende embedsmænd i Undervisningsministeriet og med nogle af de politikere,der stod bag aftalen om professionshøjskolerne. Alle pegede på, at TEKO ville have de bedstemuligheder for at udvikle sig fortsat ved gå ind i VIA, og at det som TEKO stod for lige netopvar et eksempel på den udvikling, der skulle ske inden for professionshøjskolesektoren, sigerAnne Mette Zachariassen.Hun har imidlertid svært ved at se, at de politiske visioner bliver til virkelighed. Fusionen medVIA har efter Anne Mette Zachariassens mening klart givet TEKO flere muligheder, men admi-1
nistrationen af lovgivningen har samtidigt gjort, at TEKO er blevet trængt på flere af sine egneområder: Uddannelsescentret må ikke længere selv udbyde AMU-kurser, men kun gennemfø-re specialkurser for andre udbydere. Udbuddet af erhvervsuddannelser må ikke udvides ud-over den ene, TEKO har i dag. Og erhvervsakademiuddannelsen designteknolog må efter etdirekte påbud fra Undervisningsministeriet i øjeblikket ikke udbydes i Århus.

Det brede institutionsmiljø

-Det er selve den sammenhæng, der er grundlaget for hele TEKOs arbejde, der bliver ramt pådenne måde. Når man uddanner til en branche, er det vigtigt at have det uddannelsesmæssigesammenhæng fra de grundlæggende niveauer til de videregående og samtidig have den nød-vendige volumen i form af kursister, elever og studerende. Det giver den bredeste kontakt tilerhvervslivet, og det styrker det samlede uddannelses- og institutionsmiljø. Ligeledes er deten stor fordel, hvis du kan inddrage andre uddannelser eller elementer fra andre uddannelser,i takt med, at behov og efterspørgsel fra erhvervslivet ændrer sig. Uddannelsen til designtek-nolog har eksempelvis ændret sig meget gennem de sidste 10 år, fordi arbejdet ude i virk-somhederne har ændret sig.-At uddanne til det private erhvervsliv er en meget dynamisk proces, hvor det i høj grad eruddannelsesinstitutionen, der skal være den udfarende, og her er det helt afgørende, at insti-tutionen har så mange elementer som muligt at kunne trække på, påpeger Anne Mette Zacha-riassen.Hun understreger også, at det ikke kun handler om TEKO, men om hele professionshøjskole-sektoren. Det er selve visionen om at udvikle en videregående uddannelsessektor med til-strækkelig styrke og kompetence til at løfte og udvikle hele det professionsrettede og praksis-baserede uddannelsesområde, der er ved at skride. Derfor vil hun i den kommende tid sam-men med den øvrige ledelse i VIA arbejde på at få rejst den politiske diskussion om, hvilkenudvikling der skal ske med professionshøjskolerne.

Visionen sander til

-For mig at se er hele visionen ved at sande til i øjeblikket. Forskellige administrative reglerkommer til at fungere som snubletråde for udviklingen af sektoren, og vi kan fra VIAs side se,hvordan forskellige parter, siden loven blev vedtaget, har arbejdet på at dreje implementerin-gen af den i bestemte retninger. Men hvis man virkelig vil have den udvikling af hele det pro-fessionsrettede område, som lovgivningen og de politiske aftaler bag lovgivningen lægger optil, så er man nødt til at sikre institutionerne de rigtige vilkår at gennemføre det under. Det eruholdbart, hvis vi er på vej ud i en situation, hvor sektoren ikke længere fungerer som en hel-hed i et bredt samarbejde med politikere og ministeriet, men hvor den enkelte institutionførst og fremmest tager vare på sine egne interesser på bekostning af helheden, siger AnneMette Zachariassen og fortsætter:-Dybest set kan man vel sige, at hele forløbet omkring lovgivningen er et godt eksempel på,hvor svært det er at føre politiske visioner ud i livet, når mange parter med hver deres inte-resser er involveret. Derfor er der brug for at få skabt klarhed omkring den videre udvikling afområdet. Det er en opgave politikerne må tage sig af og gerne så hurtigt som muligt, så vi i denforbindelse også kan få en endelig afklaring af situationen omkring udbuddet af uddannelser iÅrhus.Yderligere oplysninger: Direktør Anne Mette Zachariassen, VIA-UC, tlf. 87550502
2