Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 290
Offentligt
Til FondsbestyrelsenEIIL-legatetc/o Dansk Center for ErhvervspædagogikRosenørns Allé
Gladsaxe 7. juli 2010
Rapport for EIIL-aktiviteten ”De baltiske tigres erhvervsuddannelser”Hermed aflægges min rapport for EIIL aktivitetenDe baltiske tigres erhvervsuddannelserRapporten omfatter dette dokument og diverse bilag i fem eksemplarer samt en USB-pind medsamme rapport med diverse bilagEndvidere regnskab og faktura for studierejsen, attesteret af TECs controller Tove Borgstrøm.Min formidlingsplan er følgende- artikler er sendt/sendes til ”Erhvervsskolen”, ”Uddannelsesbladet” og ”Vejlederen” .De to sidste blade planlægger begge internationalt temanummer hvor artiklen forventes at indgåEndvidere er nærværende rapport samt artikel sendt til UDU og REUFor at undgå dublering i rapporten henviser jeg for kolorit og kultur til de vedlagte artikler.I forventning om at rapporten og regnskabet opfylder EIILs dokumentationskrav i forhold tilrejsebevilling og formidlingsbevilling, håber jeg at de bevilgede 75 % af rejseudgiften sammen medformidlingsbevillingen kan udbetales, i henhold til vedlagte fakturaJeg står til rådighed for supplerende oplysninger om rejsen, og formidler gerne råd til andre der måttebesøge disse to meget spændende men også kriseramte lande. Det er i mine øjne netop på grund affærre ressourcer end i Danmark at de kan være i stand til at inspirere dansk EUD-praksisMed venlig hilsenBenny Wielandt, TEC Gladsaxe
Bilag:CD-Rom x 5 med Rapport og bilag 2-6Regnskab og faktura
1
Rapport for EIIL-aktiviteten ”De baltiske tigres erhvervsuddannelser”Jeg har i maj 2010 besøgt Letland og Litauen, med henblik på at opnå kendskab til landeneserhvervsuddannelser til mulig inspiration der kunne overføres til danske forholdGenerelle forhold om de to lande indgår i rapportens bilag 4, artikel sendt til underviser-fagpresseJeg vil særligt fremhæve følgende punkter hvoraf flere er uddybet i bilageneFor begge lande1)Det enstrengede EUD-systemmed 3 niveauer EGU>EUD>Dobbeltkompetence (se artikel)2)Den stærke diagnose-kulturder i hele grundskolen gennem screening sikrer oprykning suppleretmed inkluderende støtteundervisning . Man gør i grundskolen, som i andre tidligere socialistiskeøstlande, meget stor brug af lærer-assistenter, metodiske vejledere og skolepsykologer.3) OmfattendeEUD-uddannelsesprogrammer for voksne ufaglærte, som erstatning for de mangeveluddannede borgere der er rejst ud i Europa4) Alle EUD og EUX-programmer hartæt samarbejde og partnerskabermed fabrikanter ogleverandørerFor Letland5) Uanset elevens mellemskole-profil ( almen eller EUD) kan programmet suppleres med et etniskmindretals-uddannelsesprogram , som rummerundervisning i mindretals-modersmåletmen ogsåemner der relaterer tilnationalidentitet og til mindretallets integration i det lettiske samfund.6) Alle beskæftigede (og ledige) har i henhold tilLov om Arbejdepligt til at vedligeholde og udbyggederes kompetencer.7) Alle undervisere på ungdomsuddannelserne aflæggeren pædagogisk prøve hver 5.årpå basis afobligatorisk pædagogisk kompetenceudvikling i nyeste didaktik og metodik6) Mellemskolerne, inklusive erhvervsskolerne, er alle knyttet til relevantenationale institutioner forvideregående uddannelse (universiteter, professionshøjskoler etc)For Litauen8) ”Elevens kurv”, et taxametersystem dervia cpr-nummerfølger eleven og også rummer beløb udfra elevens særlige forudsætninger (udviklingsmæssige, personlige, funktionsnedsatte)9)Metodisk kontorpå hver erhvervsskole, hvor en uddannet fagperson har ansvar for skolensmaterialesamlinger, AV-udstyr, og for udarbejdelse af materialer (f. eks ppt-serier) til det pædagogiskepersonale. Disse fagpersoner samarbejder også med vidensdeling på landsplan via www.På metodisk kontor afvikles også intern efteruddannelse for faglærere10)Distancelæring (DL)er et stort indsatsområde og er baseret på landets økonomiske geografiskeog demografiske forhold. Distancelæring ses som et fremtidigt grundvilkår for alle borgere i lokale ogglobale samfund og ses ikke primært begrundet hverken i den studerendes eller nationens økonomiskeformåen.
2
Navet i DL-hjulet er Det Virtuelle Universitet (LVU) under Kaunas Teknologiske Universitet .LVU skal fremme livslang læring , der skal gennemføres for borgere på alle uddannelsesniveauer.Dette giver mulighed en mere fleksibel tilrettelæggelse af læringsaktiviteter uden eller med færrerestriktioner i tid og sted . DL-hjulet giver hjælper institutionerne til at nå de elever/studerende , derikke var blevet studerende inden for markedet for traditionel undervisning .Supply/demandSom i andre østlande efter kommunismens fald og indtil landenes indtræden i EU har man været drevetaf ministeriel/politisk ønsketænkning og af de studerendes egen efterspørgsel af uddannelse, uden klarsammenhæng med samfundets egentlige behov for uddannet arbejdskraft.Man har haft tillid til at arbejdsmarkedet blev øget jo mere uddannelse og jo flere kvalifikationerarbejdsstyrken havde uanset arten af disse. Man har haft en fejlagtig opfattelse af sammenfald ogsammenhæng mellem virksomhedsetablering og eksistensen af kvalificeret arbejdskraft. Nu er der ibegge lande langt mere fokus på udbud og efterspørgsel af uddannelsespladserStudierejsens enkelte mål med hovedindhold (kontaktpersoner står længere nede)Søndag 9.majKulturelle aktiviteter i RigaMandag 10. maj8.00-19.00 Tur med (250 km hver vej) til havnebyen Liepaja og besøg på erhvervsskolernea) Rigas Tehniskas Universitates, Liepaja Filealesb) Liepaja Turizma un Tekstila SkolaLiepaja var en vigtig flådebase i Sovjet-tiden, og 40 % af byens befolkning i dag er etnisk russisk.Liepaja er en vigtig terminal for eksport af russisk gas og olie, både pipelines og tankskibeTirsdag 11. Maj8.30-10.30 besøg i Undervisningsministeriet, afdeling for erhvervsuddannesleEUD-vicedirektør Ilze Brante og senior specialist Sandra BidzaneVidendeling om nationale EUD-programmer og om aktuelle udfordringer (EQF, EC-VET, e-læring)11.00-16.00 kørsel til og besøg på Dobele Tehniska Koledza, national magnetskole for Bygge &Anlæg. Møde med forstanderinde, viceforstander og faglærere .Besøg på den meget store og stadigt velfungerende Kolkhos (kollektive farm)NakotneOnsdag 12. maj9.30-14.00a) Besøg hos Festo Latvia, leverandør af undervisningsudstyr til mechatronics-uddannelsenb) Besøg på Riga Tehniska Koledza/Riga Technical College, to forskellige adresserkontaktpersoner Anda Kazusa, Miks Stenbergis, Lora Berkovicasen eftermiddag: Med fly fra Riga til VilniusTorsdag 13. maj8.00-17.00 Kaunas (100 km fra Vilnius)a) Kaunas Labour Training Centre (AMU-center)Forstander Mindaugas SuchotskisUddannelsesprogrammer for voksne ufaglærte der uddannes i stort omfang som erstatning for defaglærte der er rejst ud i europa3
b) Uddannelsesafdelingen Kaunas Region Department for socialarbejde ,uddannelse og kultursekretariatschef Jolita Jablonskienesamtale om regionale uddannelsesprogrammer, herunder ”Social Correction”-programmer (se artikel)Fredag 14. Maj i Vilniusa) 9.00-11.30 Jeruzales Labour Training Centre (AMU-center)Forstander Mindaugas Cernius og viceforstander Jurgita BrazinskieneSom for torsdag punkt a, dog er dette AMU-center også pilotskole for forsøg med voksen-EUDb) 12.30-14.00 Labour Market Career Counselling CentreSekretariatschef Juné Sikorskiene og psykolog Nida Sauklytescreening af ledige voksne i forhold til alle matchgrupper og til efterfølgende handlingsplanerc) 15.00-17.30 Undervisningsministeriet, kontoret for Erhvervsuddannelsechefspecialist Juozas Gaudiesius og chefspecialist Egle ZybartienéVidensdeling om nationale EUD-programmer og om aktuelle udfordringer (se bilag x)Lørdag 15.maj8.00-12.00 Kulturel formiddag i den gamle by (Vilna Sanmiestes) med besøg i Korala-synagogen,den lille ghetto, markedshallen , og fristaden UzipioHerefter med tog til lufthavnen og fly til Kastrup med ankomst 15.00Fra mig til mine værter, udover mindre gaver:-UVMs engelsksprogede pjecer om Dansk EUD (version 2008), og Dansk strategi for livslang læring.- Endvidere gennemgik jeg IUs pptserie om det danske uddannelsessystem og en ppt om flexicurity fraUVMs Kontor for Livslang Læring , og uddybede begge områder overfor værterne.Alle værter udtrykte stor beundring for dansk uddannelsespolitik og arbejdsmarkedspolitik.Mange af mine værter har været på studiebesøg i Danmark, og mange elementer i de to landessystemer bygger på dansk inspiration, ikke mindst indenfor AMU-systemet. Litauen vil i efteråretetablere udviklingsprojekt og pilotforsøg om EUD-vekseluddannelse og søger hertil partnere iDanmark og TysklandMange af mine kontakter ønsker at etablere andre former for samarbejde af forskellig art.Flere værter planlægger at besøge Danmark i de kommende år for inspiration til egen politikudvikling,ikke mindst på områderne rummelighed, national vejledningspolitik og etablering af behovsstyretudbud af EUD og AMU m.m. i forhold til livslang læringAfsluttende takker jeg EIIL-fondsbestyrelsen for støtten til at gennemføre denne aktivitet
Benny WielandtVejleder og faglærerTEC Gladsaxe
4
Bilag 1 kontaktpersoner, i kronologisk ordenKontaktpersoner LetlandLiepaja Branch of Riga Technical UniversityGunta Birzniece,[email protected]Agris Ruperts,[email protected]UndervisningsministerietSandra Bidzane,[email protected]Ilze Brante,[email protected]Festo SIA DidacticValters Asars,[email protected]Riga Technical CollegeAnda Kazusa,[email protected]Lor Berkovica,[email protected]Miks Stenbergis,[email protected]Kontaktpersoner LitauenLabour Training Centre, KaunasForstander Mindaugas Suchotskis,[email protected]Department of Social Care , Education and Youth Work, Kaunas RegionKontorchef Jolita Jablonskiene,[email protected]Labour Market Training Centre, Jeruzales, VilniusForstander Mindaugas Cernius,[email protected]Jurgit Brazinskiene,[email protected]Labour Market Counselling OfficeSenior psykolog Joné Sikorskiene,[email protected]Senior psykolog Nida Sauklyte,[email protected]Undervisningsministeriet, kontoret for ErhvervsuddannelseEUD Seniorrådgiver Eglé Zybartiene,[email protected]EUD Seniorrådgiver Juozas Gaudiesius,[email protected]-----------------------------------------------------------------------------------------------
Følgende vedlagt i papir samt på hukommelseskortBilag 2 Letland UddannelseBilag 3 Litauen Uddannelse pptBilag 4 Litauen Sociale korrektionscentre pptBilag 5 Artikel : Fra pindsvin til baltiske tigreBilag 6 Billeder fra Letland og Litauen
5