Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 279
Offentligt
Til---Fuldmægtig Simon Kjølby Larsen, UndervisningsministerietFolketingets Uddannelsesudvalg, c/o sekretær Jørgen NielsenUndervisningsminister Tina NedergaardGladsaxe 28.06.2010Dette høringssvar afgives på vegne af følgende vejledningsfaglige foreninger og sektionerFUETS, Foreningen af Uddannelses- og Erhvervsvejledere på Tekniske SkolerStudievejlederforeningen for Gymnasiet og HFLandssammenslutningen af uddannelses- og erhvervsvejledere ved de Grundlæggende social- og sundhedsud-dannelser i DanmarkHandelsskolens Forening af StudievejledereAVU-vejledersektionen under UddannelsesforbundetVi har modtaget udkast til fem nye bekendtgørelser for vejledning knyttet til Vejledningsloven og UngepakkenI de efterfølgende sider har vi med rødt og i selve høringsudkast-teksterne indskrevet en række opmærksomhedspunkterog ændringsforslag (ændringsforslag markeret medkursiv)der indgår i dette høringssvarIsær er vi som professionelle vejledere frustrerede over den mangelfulde beskrivelse af fastholdelsesarbejdet der pr1.august på vores institutioner (erhvervsuddannelserne undtaget) erstatter vejledning om gennemførelse af uddannelsen.En del af titlen på Studievalgsbekendtgørelsen er endda”….vejledning som led i fastholdelse….”men alligevel erhverken fastholdelse eller vejledning i forbindelse med fastholdelse beskrevet nærmere end med disse fem små ord .Fastholdelsesarbejdet rummer en lang række indsatser der alle kræver kompetente fagpersoner (vejledere m.fl)- fra tilmeldingen til visitationen og optagelsen og med støtteforanstaltninger klar ved uddannelsesstarten- fra uddannelsesstarten og med fastholdelse under uddannelsen- samarbejde med UU og Studievalg i forhold til kendte eller nyopståede vejledningsbehov- samarbejde med skolens pædagogiske ledelse og skolens/elevens undervisere- samarbejde med mentorordninger, psykologordninger, misbrugskonsulenter, læsevejledere, forældre,- og ved truende eller reelt frafald endvidere samarbejde med UU i forbindelse med fastholdelse i anden uddannelseVi beder derfor om at der tilføjes et særskilt kapitel for uddannelsesinstitutionens fastholdelsesarbejde, alternativt atUndervisningsministeriet i stedet udsteder en særskilt bekendtgørelse herom.Som et yderligere alternativ kunne der i de gymnasiale bekendtgørelser indføjes en tekst i lighed med EUD-lovbekendtgørelsens § 30. I denne paragraf, men desværre kun for elever på erhvervsuddannelserne, pålægges det er-hvervsskolerne at yde vejledning til gennemførelse af uddannelsen.Som vejledningsfaglige foreninger deltager vi gerne i arbejdet med udarbejdelse af de manglende beskrivelserMed venlig hilsenFUETS, Foreningen af Uddannelses- og Erhvervsvejledere på Tekniske SkolerFormand Benny Wielandt (TEC)Studievejlederforeningen for Gymnasiet og HFFormand Hanne-Grete Lund (Mulernes Legatskole)Landssammenslutningen af uddannelses- og erhvervsvejledere ved de Grundlæggende social- og sundhedsuddannelser iDanmarkFormand Connie Brusvang (SOSU Nykøbing F)Handelsskolens Forening af StudievejledereLone Mejling (Roskilde Handelsskole)AVU-vejledersektionen under UddannelsesforbundetFormand Lotte Klein
På foreningernes og sektionens vegneBenny Wielandt
UDKASTBekendtgørelse om vejledning om valg af videregående uddannelse og erhverv og om vejledning som led i fast-holdelse af elever, kursister og studerende i uddannelse§ 1.………………Studievalg samarbejder med uddannelsesinstitutionerne om vejledning af elever, kursister og stu-derende tilmeldt ungdomsuddannelser og videregående uddannelser på Undervisningsministeriets område.Hvem samarbejdes der med vejledning om hvis der ikke er vejledere på institutionerne§ 3.………………..Stk. 4.Vejledningen skal gives således, at der for den enkelte sikres sammenhæng og progression ivejledningsindsat-sen.Hvordan sikre det? Det kan ikke ske uden samarbejde med professionelle vejledere på ungdomsuddannelserne.§ 6………………….Uddannelsesinstitutionenskal henvise elever i ungdomsuddannelsen til Studievalg med henblikpå udvidet vejledning, når eleven har behov for det. Studievalg og uddannelsesinstitutionerne skal samarbejde om vej-ledningen af elever, der har behov for udvidet vejledning.Hvem skal vurdere behovet for udvidet vejledning ? Fastholdelsesfagpersonerne ? underviserne ? Skal institutionensamarbejde med Studievalg om vejledning uden brug af vejledere på ungdomsuddannelsen§ 10.Studievalgs vejledning skal tilrettelægges i samarbejde med institutioner, der udbyder ungdomsuddannelser, så-ledes at institutionens arbejde med elevens uddannelsesplan, hvor en sådan findes, institutionens fastholdelsesarbejde ogStudievalgs vejledning for den enkelte elev udgør en sammenhængende indsats.Hvilke fagpersoner på institutionerne skal Studievalg samarbejde med ?Stk. 2.Studievalg samarbejder med uddannelsesinstitutioner, herunder institutioner, der udbyder folkeoplysende aktivi-teter………………Desuden skal samarbejdet sikre sammenhæng mellem uddannelses- og erhvervsvejledning, valgmu-ligheder i en igangværende uddannelse og institutionernes fastholdelsesarbejde.Hvilke fagpersoner skal Studievalg samarbejde med, og hvem forestår arbejdet med valgmuligheder i en igangværendeuddannelse ? Der er her tale om rendyrket gennemførelsesvejledning men uden vejledere§ 12.På de områderhvor(og ikke HVIS) der i institutionens fastholdelsesarbejde indgår uddannelses- og erhvervs-vejledning, skal denne del af opgaven varetages af vejledere………………………..------------------------------------------------------------------------------------------------------------------UDKASTBekendtgørelse om vejledning om valg af ungdomsuddannelse og erhverv§ 1.……………………Stk. 2.Kommunalbestyrelsen kan dog beslutte, at vejledning til elever i ungdomsskolens heltidsundervisning vareta-ges af ungdomsskolen.Hvorledes sikres at denne vejledning udøves af kompetente fagpersoner, i lighed med UU-vejlederes kompetence ? ?§ 2.………………….Stk. 3.Ungdommens Uddannelsesvejledning skaltilbyde18-24-årige unge vejledning om valg af uddannelse og er-hverv, jf. § 6, når de har opfyldt undervisningspligten, ikke går i 10. klasse og hverken er i gang med eller har fuldførten ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelse, jf. §§ 6 og 8.I bekendtgørelsens § 8 er opgaven beskrevet som ”opsøgende/opfølgende” og ikke blot ”skal tilbyde”§ 3.Stk. 2…at alle de af kommunens borgere, som har forældremyndighed over 15-17-årige unge…………? hvad med delt forældremyndighed hvor en borger bor i en anden kommune eller et andet land ?§ 4.Vejledningens indhold, tilrettelæggelse og tidsmæssige prioritering tilpasses den enkelte unges behov…….Stk. 3. En særlig vejledningsindsats efter stk. 2 iværksættes …. en vurdering af den unges forhold og forudsætninger,herunder psykiske eller fysiske funktionsnedsættelser, utilstrækkelige skolekundskaber, uregelmæssigt fremmøde, mis-brug af rusmidler, isolation eller anden adfærd, der udspringer af faglige, personlige og/eller sociale forhold.Stk 3 er en prisværdig detaljeret og klar beskrivelse, længe efterspurgt af vejlederneMEN hvilken vejledningsindsats skal der så iværksættes overfor de samme ungeefter valget og underden valgte ud-dannelse ? De samme forhold og forudsætninger hos den unge vil jo gøre sig gældende efter valget og under den valgteuddannelse. Med Studievalgsbekendtgørelsenafbrydesvejledningskæden fra UU til at blive en institutions fastholdel-sesopgave, hvorefter vejledningen seneregenoptagesaf Studievalg . Kæden skaber kun fremdrift når de enkelte led erforbundet . Uden kæde ingen fremdrift eller sammenhæng. Men her indgår der nu et vejledningsmæssigt vakuum
§ 5.Vejledning om valg af uddannelse og erhverv i folkeskolen, herunder kommunale 10. klasser, tilrettelægges, såden omfatter følgende aktiviteter:1) kollektiv vejledning, gruppevejledning2) individuel vejledning for unge, som har eller vil få vanskeligheder ved at vælge, påbegynde eller gennemføre enuddannelse eller vælge et erhvervPunkt 1 i udkastet bør deles op i to punkter som herover, med ny nummerering af efterfølgende stkStk. 6.Ungdommens Uddannelsesvejledning bistår skolen med tilrettelæggelse af uddannelses-, erhvervs- og ar-bejdsmarkedsorienteringen.Her er stort behov for præcisering af ”tilrettelæggelse”§ 6.Ungdommens Uddannelsesvejledning skal gennem en opsøgende og opfølgende indsats tilbyde unge, der hver-ken er i gang med eller har fuldført en ungdomsuddannelseeller en videregående uddannelse,vejledning om valg afuddannelse og erhverv.Er det UU eller Studievalg der skal opsøge studenter der ikke er i gang eller har fuldført en videregående uddannelse ?§ 10.…..Stk.2.Ungdommens Uddannelsesvejledning tager initiativ til planlægningen af indsatsen, jf. stk. 1, i samar-bejde med skolen, institutionen som udbyder ungdomsuddannelsen og forældremyndighedens indehaver.Nok en gang er der her tale om vejledning af UU indtil eleven er vurderet uddannelsesparat og er tilmeldt og påbegyndten ungdomsuddannelse. Hvem på ungdomsuddannelsen skal møde og støtte den unge i vejlednings-/undervisningsforløbet ? Og hvorfor kan visse unge have et individuelt vejledningsbehov inden og ved valget men kunvære fastholdelsesværdigeundergennemførelse af den valgte uddannelse ?§ 19.Når en ung under 25 år ……………optages på, afbryder eller gennemfører et skole- eller uddannelsesforløb afmindst 3 måneders varighed, skal uddannelsesinstitutionen underrette ………………..I Undervisningsministeriets øjne tilmelder en grundforløbselev sig og optages på enfulderhvervsuddannelse (inkl etønsket hovedforløb) og ikke kun et grundforløb. Ud fra denne definition og ovenstående stk 1 bliver der hermed ikkeunderretningspligt til UU om elever derbeståret grundforløb , men kun ved eleversafbrud af en uddannelsesaftaleeller ved eleversmanglende optagelse i skolepraktik.Dette bør fremgå mere præcist så de nødvendige underretningergives til UU. I praksis gennemfører og påbegynder en del elever mere end ét grundforløb uden ind imellem at komme ilære eller i skolepraktik og optages uden at være ”afbrudt” i ministeriets definition.§ 21.Med henblik på at tilvejebringeen sammenhængende og koordineret vejledningsindsatsskal Ungdommens Ud-dannelsesvejledning indgå i et samarbejde med de regionale vejledningscentre….Stk. 3.Tilrettelæggelse og gennemførelse……skal ske i et samarbejde mellem UU og de uddannelsesinstitutioner ogvirksomheder mv., der står for gennemførelsen af arrangementerne………Hvordan skal UU samarbejde med ungdomsuddannelserne om vejledningaktiviteter og med hvem, hvis der ikke ervejledning og vejledere ansat på institutionerne ?-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------UDKASTBekendtgørelse om pligt til uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet§ 1.15-17-årige unge skal være i uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet, der sigter mod, at de ungekan påbe-gyndeog gennemføreen uddannelse i overensstemmelse med deres uddannelsesplan.§ 4.Pligten efter § 1, stk. 1, opfyldes, hvis den unge er i lønnet beskæftigelse, herunder i en uddannelsesstilling.Stk. 2.Beskæftigelsen skal have et omfang på mindst 18 timer om ugen.Skolepraktik-elever får ikke løn men skolepraktikydelse !§ 11.Kommunalbestyrelsenskal (ikke kan)etablere tilbud og særlige forløb til ……….Stk. 2.Ungdommens Uddannelsesvejledning skal tilbyde 15-17-årige unge en ny aktivitet, ……… dog under hensyn-tagen til sommerferieperioden på institutioner, som udbyder ungdomsuddannelser,samt til disse institutioners optagel-sesterminer for den nye aktivitet-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------UDKASTBekendtgørelse om uddannelsesparathedsvurdering, uddannelsesplaner og procedurer ved valg af ungdomsud-dannelse
§ 1.Ved udgangen af grundskolen og 10. klasse skal elever have en plan for den videre uddannelse.Stk. 2.Uddannelsesplanen udarbejdes for elever i folkeskolen med udgangspunkt i elevens elev- og uddannelsesplan,jf. folkeskolelovens § 13 b, stk. 2.Stk. 3.I uddannelsesplanenfor den videre uddannelse( dette for at skelne mellem de to typer af uddannelsesplaner )§ 2.Stk. 2.På friskoler, private grundskoler (frie grundskoler) og på ……………., hvor UU ikke………………Hvem har her ansvar for at dette arbejde løftes af kompetente fagpersoner, ofte på skoler udenfor hjemkommunensgeografiske område ? Det er jo senere kommunens ansvar at give tilbud om udviklende forløb og at vurdere opfyldelseaf uddannelsespligten§ 4.Stk. 3.Vurderingen foretages i forhold til én af følgende grupper af ungdomsuddannelser:1) Gymnasiale uddannelser.2) Erhvervsuddannelser.Det er uklogt og i modstrid med fastholdelsesarbejdet at en elev der af UU vurderes parat til én konkret erhvervsuddan-nelse hermed parathedsvurderes til alle andre erhvervsuddannelser . Der er stor forskel på elektriker og bygningsmaler§ 8.Den uddannelsesinstitution, som efter § 7, stk. 3, foretager vurderingen af elevens uddannelsesparathed, anførerresultatet og en begrundelse i uddannelsesplanen ………..Hvorledes financieres denne eksterne vurdering ?Hvem skal lave denne vurdering når der ikke er vejledere ?§ 9.Gennemfører den unge som et led i sin uddannelsesplanmed tilfredsstillende resultatet forberedende og udvik-lende forløb, jf. bekendtgørelse om pligt …………………§ 21.En uddannelsesinstitution, som modtager en anmodning om optagelse fra 15-17-årige unge, som ikke har en ud-dannelsesplan, skal henvise den unge til Ungdommens Uddannelsesvejledning med henblik på udarbejdelse af en ud-dannelsesplan.Gælder dette også hvis der foreligger en tidligere uddannelsesparathedsvurdering ?Og ud over at institutionen skal henvise, må eleven optages med forbehold for at skolen senere modtager en plan ?