Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 278
Offentligt
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere29. juni 2010
Resumé af studietur til Kina og Singapore
Vedlagt resumé af studietur til Kina og Singapore i uge 10. Et udkast til resu-mé har været sendt i høring hos de medlemmer af udvalget, som deltog istudieturen.Resuméet vil efter gældende retningslinjer blive sendt til præsidiet til oriente-ring og lagt ud på Folketingets hjemmeside.
Med venlig hilsen
Jørgen Nielsen,Udvalgssekretær
1/17
Resumé af Uddannelsesudvalgets studietur til Kina og Singapore i uge
10, 2010
1 Formål og deltagere
Uddannelsesudvalget foretog i uge 10, 2010, et studiebesøg til Kina og Sin-gapore. Formålet med besøget til Kina var at studere samarbejdet mellemKina og Danmark med hensyn til især professionsuddannelser. Formålet medbesøget til Singapore var at studere Singapores uddannelsessystem, herun-der især samspillet mellem ungdoms- og erhvervsuddannelser og erhvervsli-vet samt læreruddannelse og grundskole.Dette resumé indeholder alene nogle hovedpunkter af studiebesøget. Derhenvises for mere detaljerede oplysninger til det materiale, som fremgår afbilagsoversigten. Program for studieturen fremgår af UDU, alm. del – bilag158.Deltagere i studieturen var: Næstformand og delegationsleder i Kina Anne-Mette Winther Christiansen (V), Per Bisgaard (V), Peter Juel Jensen (V), So-phie Løhde (V), Malou Aamund (V), delegationsleder i Singapore ChristineAntorini (S), Nanna Westerby (SF), Rasmus Jarlov (KF), Marianne Jelved(RV), Villum Christensen (LA), udvalgssekretær Jørgen Nielsen og udvalg-sass. Signe Draabe Bruunsgaard. Fra Undervisningsministeriet deltog kontor-chef Troels Breindal (Kina), fuldmægtig Jens Thuesen (Kina) og chefkonsu-lent Jørn Skovsgaard (Singapore).2 Studieturen til Kina
2.1 Chengdu, Sichaunprovinsen
Udvalgte besøgte under studieturen til Kina storbyen Chengdu i Sichuanpro-vinsen i Sydvestkina. Sichuan er en af Kinas største provinser og har et be-folkningstal på ca. 87 mio. Sichuan udgør et af Kinas centrale industriellecentre. Sichaun blev i 2008 ramt af et voldsomt jordskælv, som dræbte mindst68.000 personer. Kina har de seneste år som led i en strategi om at skabe etharmoniseret Kina lagt stor vægt på at udvikle den vestlige del af Kina, her-under Sichuan. Denne såkaldte go-west-politik skal bl.a. gøre det muligt atlave økonomiske reformer for alle dele af Kina og åbne de indre regioner iKina op også i forhold til udlandet. Som led i politikken skal udvikles erhvervog offentlige virksomheder og institutioner m.m., som kan være med til atstimulere udviklingen i disse regioner, og man skal tiltrække udenlandskeinvesteringer og virksomheder og øge eksporten. Et væsentligt punkt i denne
2/17
strategi er, at der i disse regioner også sker en udvikling inden for videnskab,teknologi og uddannelse.2.2 VIA i Sichaun
Udvalget modtog forud for studieturen et notat om Professionshøjskolen VIAUniversity College engagement i Kina (se bilagsoversigt). Det fremgår bl.a. afdette notat, at en af årsagerne til VIAs Kina-engagement er muligheden for atopdyrke uddannelse som en eksportvare. De økonomiske relationer mellemDanmark og Kina er voksende, og Kina er Danmark største samhandelspart-ner uden for Europa. I Australien udgør uddannelse den fjerdestørste eks-portaktivitet, og Danmark har med sit høje niveau i de videregående uddan-nelser mulighed for et eksporteventyr. VIAs samarbejde med Kina er imidlertidogså et led i den almindelige internationalisering af den danske uddannelses-verden i en globaliseret verden. VIAs engagement bidrager endvidere til mel-lemfolkelig forståelse og samarbejde.Det fremgår endvidere af det nævnte notat, at VIA i Sichuan-provinsen forsø-ger at samle sig et sted i Kina, hvor der et stort potentiale og stor vækst, oghvor der endnu ikke er overrendt af internationale aktive universiteter m.m. frahele verden.VIA underskrev i 2009 er overordnet samarbejdsaftale med Sichuan Universi-ty, som åbner op for et samarbejde, som omfatter udveksling af studenterbegge vej, udbud af hele eller dele af danske uddannelser i Chengdu i form afparalleluddannelser og fælles forløb, udveksling af undervisere og samarbej-de om professionsforskning m.m.Udvalget mødes under besøget i Chengdu med repræsentanter fra professi-onshøjskolen VIA, University College, som gav udvalget nogle oplæg om detkonkrete samarbejde mellem VIA og Sichuan University på forskellige fagom-råder.Jan Wolff, VIA, Teknisk Merkantile Højskole (TMH) oplyste, at målet medsamarbejdet er at etablere et internationalt uddannelsessamarbejde inden forbæredygtigt byggeri og energi, som bygger på et dobbeltdiplomforløb. Sam-arbejdet skal være med til at give arbejdskraft til danske virksomheder i Kinaog Danmark og give studie- og praktikophold for danske studerende. Samar-bejdet styrker TMH´s internationale studiemiljø både for studerende og med-arbejdere. THM har i november 2009 indgået en overordnet samarbejdsaftalemed Sichuan University samt to mere specifikke samarbejdsaftaler om hhv.forberedelsessemester og dobbeltdiplom. I september 2010 er der helt kon-kret opstart af en bygningskonstruktøruddannelse.
3/17
Inger-Margrethe Jensen, VIA, Sundhedsfaglige Højskole (SFH) oplyste, atSFH til dels er gået i TMH´s fodspor, hvilket har været en fordel. I 2010 erkonkret ved at blive planlagt, at kinesiske studerende kan deltage i en interna-tional sommerskole på VIA, man er ved at afdække muligheder for aftaler omgæsteundervisere fra Kina til Danmark og omvendt, og man vil indgå aftaleom projektarbejder eksempelvis om ernæring af børn og gravide. SFH ønskerat etablere en global bacheloruddannelse i ernæring som dobbeltaftale ellerparallelforløb. Man vil også gerne udvikle udbud af en bacheloruddannelse iernæring på kinesisk på Sichuan University med udstedelse af dansk eksa-mensbevis, men dette afhænger af dansk lovgivning. Samarbejdet med Si-chuan University kan måske være med til på sigt at tiltrække kinesiske syge-plejersker til Danmark. Det er attraktivt for kinesere at få et dansk eksamens-bevis. Samarbejdet skal også ses i lyset af, at SFH har en forpligtelse til atmedvirke til, at det danske sundhedsvæsen får et globalt perspektiv.Peter Møller Petersen, Pædagogisk Socialfaglig Højskole (PSH), henviste til,at Kina i dag har et begrænset udbud af velfærdsuddannelser, og at disseuddannelser har lav status og lav løn. De fremtidige politiske prioriteringerbliver afgørende for udviklingen i Kina, hvor der kan bliver behov for inspirati-on og knowhow fra f.eks. Danmark. Dansk pædagogik er anerkendt i Kina.For stor fokus på merkantile og tekniske uddannelser kan blive en sovepude,og det gælder om at være i forreste række, når velfærds-Kina eksploderer.PSH forventer gennem bl.a. træningsforløb, kurser, sommerskoler og studie-rejser til Danmark for kinesiske partnere at demonstrere, at dansk pædagogikindeholder innovative elementer, som er nødvendige for udviklingen af kom-petencer, uddannelser og velfærdssystemer i Kina samt at skabe grundlag foropgradering af uddannelser og etablering af nye uddannelser med inspirationfra Danmark.Som opfølgning på mødet med VIA har VIA efterfølgende tilsendt udvalget etnotat om barrierer for internationalisering, som påpeger en række problemerog indeholder konkrete forslag til aktioner fra politisk hold (se bilagsoversigt).Det drejer sig om problemstillinger i forhold til akkreditering af danske uddan-nelser og institutioner i udlandet, mulighed for globaliseringsmidler, adgang tilat udbyde professionsmasteruddannelser og gennemføre professionsforsk-ning i udlandet og fleksibilitet i nationale studieordninger på sundhedsuddan-nelserne. Notatet indeholder endvidere forslag vedrørende særlige barrierer ipædagog- og læreruddannelserne, udlandsstipendier til danske studerende,legater til studerende uden for EU og muligheder for at skaffe boliger til inter-nationale studerende i Danmark. Undervisningsministeren har efterfølgende iet svar til udvalget kommenterer VIA´s forskellige forslag (se bilagsoversigt).2.3 Strategic International Development (SID), Nordic Knowledge Park
4/17
Udvalget mødes under besøget i Chengdu med professor Per Jester, Strate-gic International Development (SID), som i samarbejde med en lokal entre-prenør planlægger et storstilet byggeprojekt, Nordic Knowledge Park.Per Jester oplyste bl.a., at Nordic Knowledge Park, som bliver på størrelsemed det indre København, kan tiltrække uddannelsesinstitutioner og ejen-domsprojekter, der skal bygges efter nordiske design og med nordiske mate-rialer. CBS, som har indgået en samarbejdsaftale med Sichuan University,skal i givet fald ligge i parken, men det kan også blive relevant for andre dan-ske uddannelsesprojekter. Projektet, vil gøre Chengdu - som p.t. ikke haruniversiteter med samme internationalt snit som f.eks. Shanghai - meget at-traktiv. Det vil være en fordel at være blandt de første uddannelsesinstitutio-ner, som etablerer sig i Vestkina, da udviklingen går ufattelig stærk i Kina.CBS involvering i projektet skal være med til at tiltrække kinesiske studerendetil CBS. Man skal imidlertid også være opmærksom på, at Danmark kan læremeget af kineserne. Det er endvidere vigtigt at gøre sig klart, at danske ud-dannelsesinstitutioners investering i internationale uddannelser er et strate-gisk valg, som er vigtig i en konkurrencesituation. Kineserne er blevet mereinternationalt orienteret og har internationalt set en ledende position inden forforskning og udvikling.2.4 Møde med Sichuans provinsregering m.fl.
Udvalget mødes i Chengdu med repræsentanter fra Sichuans provinsregeringog Sichuans Folkekongres (Huang Kejian, Sichuan Folkekongres udvalg foruddannelse, videnskab, teknik, kultur og sundhed, vicegeneraldirektør TanXin, Sichauns Foreign Affairs Office og vicegeneraldirektør Tang Xiaowo,Sichauns undervisningsministerium). Det blev under mødet bl.a. oplyst, atSichuan trods jordskælvet i provinsen i 2008 og den internationale krise, somhar kunnet mærkes og medført stigende arbejdsløshed, har en god økono-misk udvikling med stigende eksport og import. Regeringen lægger megetstor vægt på og investerer i uddannelser - især erhvervsuddannelser - bl.a.som et grundlag for økonomiske vækst.Provinsregeringen gennemfører aktuelt lovgivning, som skal være med til atbeskytte og fremme private investeringer i uddannelser. Regeringen anerken-der nødvendigheden og vigtigheden af internationalt samarbejde på uddan-nelsesområdet. Danske uddannelsesinstitutioner er velkomne i Sichuan, hvisde kan bidrage positivt til at udvikle og udbyde uddannelser. Danske undervi-ser og studerende kan med fordel tilegne sig et grundlæggende kinesisk, daengelskkundskaberne mange steder i Kina er lavt hos lærere og studerende.Uddannelsessamarbejdet kan i første række i sær være interessant i forholdtil den industrielle sektor som f.eks. fødevareindustrien, men kan også være
5/17
relevant på miljøområdet bl.a. vedrørende affaldshåndtering og genbrug samtpå sundhedsområdet.2.5 Besøg hos Sichuan University
Udvalget besøgte under studiebesøget Sichuan Universitet. Repræsentanterfra Universitet oplyste på et møde med udvalget bl.a., at Sichuan Universiteter dannet ved en sammensmeltning af 3 universiteter, og at universitetet, derhar ca. 12.000 ansatte, i dag er det største og mest vidtfavnende universitet iVestkina og et af de bedste universiteter i Kina. Det er meget prestigefyldt atfå en uddannelse i Kina, og mange - også fattige - familier vil ofre meget for atfå deres barn ind på et anerkendt universitet. Regeringen har bl.a. som følgeaf go-west-poltikken stor opmærksomhed på bl.a. Sichuan Universitet, somkan være med til at mindste forskelle på udviklingen i Øst- og Vestkina. Uni-versitet samarbejder med en række anerkendte udenlandske uddannelsesin-stitutioner bl.a. VIA og CBS i Danmark. Universitetet finder især samarbejdetmed CBS om etablering af businessuddannelser interessant, da personermed forretningsmæssig indsigt er meget efterspurgte i Kina. Men også sam-arbejdet på andre uddannelsesområder kan være meget relevant og interes-sant.2.6 Samarbejdet på sygeplejerskeområdet
2.6.1 Metropols samarbejdsaftaler
Udvalget modtog forud for studieturen et notat fra Professionshøjskolen Me-tropol om Metropols uddannelsessamarbejde med Kina inden for sygeplejer-skeuddannelsesområdet (se bilagsoversigt).Det fremgår af dette notat, at Professionshøjskolen Metropol i Kina bl.a. haretableret samarbejdsaftaler med bl.a. Peking University, School of Nursing,og Peking Union Medical College, School of Nursing. De foreløbige erfaringerfra studenter- og lærerudveksling er, at danske sygeplejerskestuderende ogundervisere oplever nye principper og metoder inden for pleje og behandling.Det udfordrer dem og tilføjer nye perspektiver på sygepleje. De kinesiskestuderende og undervisere har mødt en dansk pædagogisk tilgang, som bl.a.kan lære dem at tænke selvstændigt og kreativt, at samarbejde og dele viden.Der har imidlertid i forløbet vist sig nogle barrierer i forhold for de kinesiskestuderende. Det gælder i forhold til økonomi, det danske sprog og mulighedfor videreuddannelse. Det næste skridt i samarbejdet er, at tilbyde 15 kinesi-ske et etårigt karriereuddannelsesforløb og på baggrund heraf - og hvis denævnte barrierer mindskes - at etablere et fællesforløb i samarbejde med enaf de kinesiske samarbejdspartnere.
6/17
2.6.2 Peking Union Medical College (PUMC)
Udvalget besøgte Peking Union Medical College (PUMC) for at få et indblik iPUMC´s sundhedsfaglige uddannelser, især sygeplejerskeuddannelsen, og iPUMC´s erfaringer med og planer for internationalt samarbejde, herunderperspektiverne for det dansk-kinesiske samarbejde. PUMC betragtes som etaf de prestigefyldte universiteter for medicin i Kina. En lang række forsknings-institutioner hospitaler og skoler er tilknyttet PUMC, herunder PUMC NursingSchool, som underviser ca. 700 sygeplejestuderende.Udvalget afholdt et møde med bl.a. præsident Liu Deping og direktør WangAnyou. Udvalget fik under mødet en orientering om skolen og sygeplejerske-uddannelsen. Der blev herunder oplyst, at PUMC var meget positiv over foren samarbejde med danske uddannelsesinstitutioner og henviste til, at endelegation fra Metropol havde besøgt skolen sidste år. Det første skridt isamarbejdet er at lære hinanden bedre at kende. Det kan bl.a. ske ved atudveksle besøg på forskellige niveauer, herunder af lærere og studerende, Etkonkret skridt i den retning er den aftale, som skolen har indgået med Metro-pol om et forløb for en mindre gruppe kinesiske studerende i Danmark. Påden måde kan man få et mere detaljeret kendskab til hinandens uddannelses-institutioner, uddannelser og studerende og dermed få et grundlag for på kva-lificeret vis at få identificeret de områder, som man kan samarbejdet på. Her-efter kan den egentlige udvikling af uddannelser og studerende finde sted.Danmark er også kendt i Kina for en god ældrepleje, og dette kan måskeogså blive et relevant samarbejdsområde ikke mindst i lystet, af der bliverflere og flere ældre i Kina.2.6.3 Peking University, Scholl of Nursing
Udvalget besøgte endvidere Peking University, Center for Medical Science,Scholl og Nursing. Peking Universitet er et nationalt nøgleuniversitet og sigterpå at placere sig i toppen over verdens bedste universiteter. Universitet indgårsammen med Københavns Universitet og 8 andre udenlandske univerister i etinternationalt samarbejde om temaer som sundhed, energi og global sikker-hed. School of Nursing blev etableret i 1984 og var blandt de første med mereavancerede sygeplejerskeuddannelser i Kina. Skolen forsker på en rækkefagområder og har mere end 1600 studerende. Udvalget fik underbesøgetbl.a. en rundvisning på sygeplejerskeskolen.Vicepræsident, professor Wiegang Fang bød udvalget velkommen og gavudtryk for at være meget positiv over for et samarbejde med Metropol og im-poneret af den danske sygeplejerskeuddannelse. Han så mulige perspektiveri samarbejder også med andre danske uddannelsesinstitutioner og på andrefagområdet. Men man må i det videre forløb nærmere få afklaret, hvilke for-
7/17
mer for samarbejde der er relevant. Det kan f.eks. være i form af udvekslingaf studerende og lærere, stipendier, forskning, møder og symposier.Professor Liping Duan, School of Nursing, henviste til, at danske lærere alle-rede i 2008 som led i samarbejdsaftalen med Metropol har besøgt universitetssygeplejerskole og hospitaler i Beijing. Kinesiske lærere har ligeledes i 2008besøgt Metropol. Det er som led i aftalen planen, at der i årene 2009-13 skalske yderligere udveksling af studerende og lærere. 2 danske sygeplejerske-studerende besøgte således skolen og hospitaler i Beijing i september 2009og fik herunder et indtryk af den kinesiske sygeplejerskeuddannelse i praksis.Danske lærere var ligeledes i Beijing i november 2009, hvor de gav noglelektioner og deltog i møder og diskussioner om sygeplejerskeuddannelserm.m. Disse besøg har givet en god start og forberedelse til det videre samar-bejde. Det foreløbige indtryk er, at der var en del forskelle på uddannelserne iDanmark og i Kina bl.a. er der mere teori, mindre klasser og større diskussioni den danske uddannelse, og uddannelsen er gratis i Danmark i modsætningtil Kina.2.7 Opfølgning
2.7.1 Niels Brock i Kina
Udvalgets studiebesøg til Kina omfattende af tidsmæssige grunde ikke besøgtil en af Niels Brocks samarbejdspartnere i Kina. Udvalget afholdt imidlertidefter studieturen (den 13/4-10) et møde med direktør Anya Eskildsen, NielsBrock, om Niels Brocks erfaringer med eksport af udannelseskoncepter tilKina. Anya Eskildsen tilsendte som opfølgning på dette møde udvalget etnotat om barrierer og forslag til politiske tiltag i forbindelse med udbud af dan-ske uddannelser i udlandet. Undervisningsministeren har i et svar til udvalgetkommenteret dette notat. (Se nærmere herom i bilagsoversigt.)2.7.2 Anbefalinger til en dansk Kina-indsats på uddannelsesområdet
Udvalget mødes under studieturen med Eric Messerschmidt, Kulturinstituttet iBeijing, som efterfølgende efter ønske fra udvalget har tilsendt udvalget etnotat: ”Hvordan kvalificere Danmarks samarbejde med Kina på uddannelses-området – Anbefalinger til en dansk Kina-indsats på uddannelsesområdet”.Undervisningsministeren har i et svar til udvalget kommenteret dette notat.(Se nærmere herom i bilagsoversigt.)2.8 Besøg i Folkekongressen
Den nationale Folkekongres (NPC) træder sammen årligt i to uger i foråret.Udvalget besøgte NPC under 2010-samlingen og havde herunder bl.a. lejlig-
8/17
hed til at overvære et møde i NPC. På NPC´s samling annonceres de vigtig-ste politiske beslutninger og intentioner for landets udvikling, og plenarforsam-lingens vedtager lovforslag og femårsplaner og udpege politiske poster istatsapparatet.Premierminister Wen Jaibao afholdt få dage før udvalgets besøg i Beijing(den 5 marts) en tale til Nationalkongressen om regeringens arbejde. WenJiabao fremhævede i sin tale som en af regeringens hovedopgaver for 2010en høj prioritet af uddannelser som en nødvendighed for at udvikle et stærktKina. Det skal bl.a. ske ved at fremskynde uddannelsesreformer, at fremmeen afbalanceret udvikling af skolepligten, at styrke erhvervsuddannelserne, atreformere ledelsen af og adgangen til videregående uddannelser og at forbe-rede lærerstandarderne på forskellig vis.NPC udpeger ni specialkomiteer, herunder komiteen for uddannelse, viden-skab, kultur og sundhed. Komiteen skal bl.a. undersøge og forberede lovfors-lag til behandling af NPC samt vurdere love og regulativer fra de lokale pro-vinser og autonome regioner og udarbejde rapporter herom. Komiteen foruddannelse, videnskab, kultur og sundhed består af en formand - Bai Keming- 10 næstformænd, samt 25 menige medlemmer.Udvalget afholdt under besøget i Folkekongressen et møde med Bai Keming.Bai Keming gav en orientering om udvalgets arbejde og nævnte som konkreteeksempler på opgaver, som udvalget aktuelt har beskæftiget sig med, forde-ling af midler til de vestlige provinser og tilskyndelse til veluddannede i Østki-na til at arbejde og undervise i den vestlige del af Kina. Provinserne er endvi-dere blevet opfordret til at styrke samarbejdet på bl.a. uddannelsesområdet,og der er bl.a. udarbejdet programmer med henblik på, at lærere fra det cen-trale og den vestlige del af Kina kan videreuddanne sig i Østkina. Udvalgetforsøger at bidrage til at løse udfordringerne med at skaffe alle lige mulighe-der for uddannelser, da veluddannede indbyggere er en forudsætning forudviklingen af Kina. I den sammenhæng kan erfaringer fra det danske megetavancerede uddannelsessystem være nyttige.3 Studiebesøget til Singapore
Udvalget modtog forud for studieturen et baggrundsnotat fra Undervisnings-ministeriet (se bilagsoversigt). Det fremgår bl.a. heraf, at Singapore ikke harnaturlige ressourcer og er afhængig af arbejdskraftens konkurrencedygtighedformidlet gennem viden og kompetencer. Singapore anvender 3,7 pct. af BNPtil uddannelse, hvilket er under det halve af Danmarks investering. Kvalitet iSingapores uddannelser skyldes bl.a., at der er en stærk pligtrelation mellemborger og stat. Den enkelte borger er forpligtet til at yde sit bedste for natio-nen herunder at dygtiggøre sig. Offentligt ansatte er forpligtet til at arbejde
9/17
samvittighedsfuldt på regeringens værdgrundlag, som man gør meget ud afkommunikere.3.1 Uddannelse som vækstfremmer i Asien
Jørgen Østrøm Møller, Visiting Senior Research Fellow, Institute of SoutheastAsian Studies, Adjunct Professor Singapore Management University & CBS,gav som optakt til besøget i Singapore udvalget et oplæg om uddannelse somvækstfremmer i Asien. Jørgen Ørstrøm Møller indledte med at pege på, at deter en afgørende forudsætning for fremtidssikring af vidensamfundet, at derbliver indgået en slags gensidig social kontrakt mellem borgere, virksomhe-der, universitetsverdenen og det offentlige, som indebærer en fælles forståel-se af mål og rammer for forandringsprocessen, Danmarks styrkepositioner ogfordeling af gevinster og byrder. Uddannelser giver vækst, men uddannelserskal matche behov ellers får det store samfundsmæssige, økonomiske tekno-logiske og sociale omkostninger. Uddannelsessystemet skal uddanne til jobs ifremtiden, som vi ikke kender i dag. Globaliseringen medfører mindre jobsik-kerhed og skaber dermed usikker og frygt, og uddannelsessystemet skal der-for bl.a. skabe forudsætning for jobskifte. Uddannelsessystemet i f.eks. USAhviler på brugerbetaling, og det hæmmer den sociale mobilitet og udnyttelsenaf den (nationale) talentmasse. En tilsvarende tendens er under udvikling iKina.Jørgen Ørstrøm Møller henviste endvidere til, at udviklingen i teknologien oganvendelsen heraf bl.a. indebærer, at mange bliver gode til at indhente infor-mationer, men ikke nødvendigvis til at analysere og forstå informationerne,ligesom systematisk indlæring kan være på vej ud. Det kan gøre forskning ogobjektivitet til tabere, mens vinderne bliver dem, som har evne til at gøre no-get uden nødvendigvis at forstå det til bunds. En af uddannelsessystemetstore opgaver bliver at gå fra dygtiggørelse på et område til at kombinere enrække funktioner og kompetencer og dermed undervisning mellem forskelligesektorer og discipliner. På dette område står Danmark ikke dårligt i forhold tilAsien, hvor man især er stærk inden for sektoruddannelse. Uddannelsessy-stemet skal også være med til at skabe et stærk engagement i internationalenetværk for lærere og studenter, så man kan samarbejde med andre talenterog operere på andre markeder. Her står Danmark dårligt i forhold til Asien påtrods af visse initiativer i bl.a. Kina. Man bør også være opmærksom på, atelever og studerende tænker anderledes end lærerne, og at vinderne bliverdem, der forstår, at det er lærerne og undervisningsmetoderne, som skal til-passe sig, og ikke eleverne Her står Danmark ganske godt, hvis vi erkenderproblematikken.Jørgen Ørstrøm Møller konkluderede, at uddannelse bliver verdens størsteerhverv og afgørende ikke alene for fremtidig vækst, men også for, at vores
10/17
samfund bliver harmoniske. Det er nødvendig med en samlet overordnet stra-tegisk tænkning under indtryk af globalisering, teknologi og erkendelse affremtidige behov samt krav i forhold byrdefordeling. På dette felt er Danmarkikke så dygtige som i Asien. Danmark er god til at lade tingene gro nede fra,hvilke vi kan udnytte, men det er nødvendig med en ramme.3.2 Singapores uddannelsessystem m.m.
Vicedirektør Michael de Silva, Tang Lyn Lyn og Kevin Pang, Undervisnings-ministeriet, gav udvalget en introduktion til uddannelsessystemet i Singaporeog et overblik over videregående uddannelser i Singapore. Det fremgik bl.a. afdisse præsentationer, at undervisningspligten i Singapore starter ved 6-års-alderen. Klassekvotienten er på ca. 40, dog lavere i 1. og 2. primary. Det eren målsætning at sænke klassekvotienterne i den nærmeste fremtid. Elevernebliver differentieret, når de går fra primary til secondary efter 6. klasse. Diffe-rentieringen sker i forhold til evner og hidtidige præstationer. Eleverne skaligennem en afgangseksamen, som er bestemmende for det niveau, som ele-verne starter secondary på. Det er en meget afgørende eksamen, som dan-ner grundlag for, at de enkelte elever får et uddannelsesforløb, som svarer tilderes evner. Efter secondary kan eleverne f.eks. fortsætte på Temasek Poly-technic, som er meget attraktiv, Institute of Technical Education eller JuniorCollege med henblik på senere universitetsuddannelse. Disse skolerne opta-ger i første række eleverne på baggrund af deres resultater og først i andenrække efter elevernes ønsker, og de dårligste elever har derfor måske reeltikke nogen valgmuligheder.Det fremgik endvidere af præsentationerne, at man i Singapore for nyligt tagetinitiativer, som skal udstyre eleverne med færdigheder set i lyset det 21. år-hundrede udfordringer samtidig med, at man fastholder et stærkt fundamentfor indlæring. Det skal gerne resultere i mere selvsikre, selvstændige og in-volverende elever, som kan bidrage aktivt til samfundet. Denne målsætning erdog ikke omsat i specifikke planer, men lærerne bør med deres uddannelses-grundlag kan bidrage til, at eleverne kommer til at udvikle sig i denne retning.Det blev om læreruddannelse m.m. bl.a. oplyst, at lærernes lønniveau i Sin-gapore er attraktivt, og at lærerne har gode arbejdsvilkår, så lærererhvervetkan konkurrere med andre jobs. Lærere har som udgangspunkt 3 karriereve-je: Faglærer, specialundervisning og ledelse/administration. Lærere har somled i f.eks. en lederkarriere mulighed for at arbejde 2-3 år i Undervisningsmi-nisteriet og kan dermed få nogle andre perspektiver med i deres videre arbej-de. Lærerne har som andre offentligt ansatte i Singapore som et grundlæg-gende paradigme fra regeringens side adgang til et personligt udviklingspro-gram på ca. 100 timer om året. Ordningen er ikke strengt reguleret, men et
11/17
udtryk for, at løbende uddannelse og udvikling er en del af jobbet og en inve-stering i den enkeltes læreres udvikling.3.3 National Institution of Education (NIE) - læreruddannelse
Udvalget besøgte under studieturen National Institute of Education (NIE), somer et institut under Nanyang Technological University, og som står for algrundlæggende læreruddannelse i Singapore samt en del efter- og videreud-dannelse. NIE optager kun hver 6 ansøger. Grundlæggende læreruddannelseer en 2 årig overbygning på et fagligt studium på universitetsniveau. Ved op-tagelsen indgår de studerende i et karriereforløb, der rækker ind i dereskommende ansættelsesforhold. De vælger fra studiestarten sig ind på et af 3hovedspor (fag/indhold, specialundervisning og ledelse/administration), hvor-fra deres karriere kan udvikle sig.Direktør, professor Lee Sing Kong oplyste bl.a., at NIE har 4 nøglefunktioner.For det første at forberede de studerende på lærergerningen. Alle lærerstude-rende i Singapore skal gå på NIE, som uddanner over 2000 lærere om året.For det andet at træne og efteruddanne lærere, herunder i forhold til de 100timers efteruddannelse, som alle har ret til. Lærerne får løn under efteruddan-nelsen og alle udgifter betalt. Det er med til at gør lærererhvervet attraktivt ogtil at skabe respekt for lærerne. NIE´s tredje nøglefunktion er at udvælge oguddanne skoleledere. Der er en streng og selektiv udvælgelsesproces, da deter en kompleks opgave at skabe udvikling og forandring og sikre, at skolernefår de bedst mulige resultater. Skolelederuddannelsen indebærer bl.a. et 6måneders lederprogram på NIE. Den sidste, meget vigtige og højt prioriteredenøglefunktion for NIE er forskning, herunder forskning som bidrager til at ud-vikle nye programmer for læreruddannelsen. NIE har også til opgave at kom-munikere ny forskning ud til skolerne, så undervisningen kan bliver forbedret,og at rådgive regeringen om forskningsresultater med henblik på, at dette kanindgå i grundlaget for regeringens politik.3.4 Erhvervsuddannelser
Singapore satser i disse år på at udvikle en erhvervsskolesektor i tæt samar-bejde med erhvervslivet. Udvalget besøgte under studiebesøget to uddannel-sesinstitutioner Institute of Technical Education (ITE) og Temasek Polytechnic(TP), som begge tilbyder en række erhvervsrettede uddannelser både tekni-ske uddannelser, handelsuddannelser og social- og sundhedsuddannelser.Uddannelsesprogrammer på disse uddannelsesinstitutioner har lighedspunk-ter til dansk erhvervsuddannelse. De studerende gennemgår et program, derbåde indeholder praktik og skole. Eleverne er i nogle programmer tilknyttet etfirma, og de får løn under uddannelsen. Uddannelsestilbuddene er megetfleksible, og man kan kombinere lønnet arbejde og studier på mange måder,
12/17
men man kan også uddanne sig på fuld tid. Uddannelsen slutter med et certi-fikat eller diplom. Erhvervslivet er tæt på uddannelsens tilrettelæggelse, ogden nyeste teknik, som erhvervslivet benytter, er også til stede på skolerne.3.4.1 Temesak Polytechnic
Temesak Polytechnic (TP) blev oprettet i 1990 og tilbyder diplomuddannelserefter 3 års studie inden for områder som bl.a. naturvidenskab og business. TPhar en lang række fakulteter/skoler under sig inden for bl.a. naturfag, busi-ness, design, ingeniørfag, social- og sundhedsområdet, informatik og it. TPhar ca. 15.000 studerende. Uddannelserne på TP er anerkendt af en langrække universiteter i Singapore og i udlandet.Udvalget mødtes under besøget på Temesak Polytechnic med principal BooKheng Hua, som bl.a. oplyste, at elever, som er afklarede herom, efter 2 år påjunior college kan starte på universiteterne. Mange af de bedste elever vælgerimidlertid en uddannelse på TP frem for universiteterne, da TP har uddannel-sestilbud, som giver de studerende mange valgmuligheder og mulighed få detmaksimale ud af deres potentiale. De studerende på TP kan endvidere væresikre på, at de får et job bagefter. Det hænger bl.a. sammen med, at uddan-nelserne på TP er meget anerkendte, og at TP og det øvrige uddannelsessy-stem indgår i den overordnede planlægning, som tillægges stor vægt somgrundlag for den økonomiske udvikling i Singapore. TP har meget fokus påforholdet og relationerne til relevante interessenter, dvs. primært erhvervslivetog virksomheder.3.4.2 Institute of Technical Education (ITE)
Udvalget besøgte under studieturen Institute of Technical Education (ITE).Heng Guan Teck og Ricky Tam gav udvalget en orientering om ITE, somudbyder uddannelse og træning af unge efter secondary school og videreud-dannelse til voksne med betydelig vægt på praktiskorienteret undervisning.ITE blev tidligere anset som en slags sidste mulighed i uddannelsessystemetfor unge, men ITE har udviklet sig til i dag at udgøre et tilvalg, som medvirkertil en godt uddannet arbejdsstyrke. Der er lav arbejdsløshed blandt unge iSingapore. ITE lægger stor vægt på tæt kontakt og samarbejde med privatevirksomheder og har også en lang række udenlandske samarbejdspartnere.3.5 Efter- og videreuddannelse for voksne
2.5.1 SPUR
Udvalget fik på et møde med bl.a. Mack Moey fra Singapore National Em-ployers Federation (SNEF) og assisterende manager Cindy Hwang, Goodwill
13/17
Park Hotel, en orientering om SPUR-ordningen (Skills Programme for Upgra-ding and Resilience). SPUR er en støtteordning, som er en del af regeringenskrisepakke, og som skal hjælpe firmaer og arbejdstagere med at håndtereden økonomiske krise og opgradere arbejdsstyrken til bedre at kunne bidragetil et økonomisk opsving.Mack Moey (SNEF) oplyste bl.a., at SPUR på forskellig vis er med til at redu-cere arbejdsgivernes omkostninger via lave uddannelsesomkostninger, tilskudog subsidier og dermed bevare arbejdspladser. SPUR hjælper arbejdstageremed at forbedre deres færdigheder, kvalifikationer og omstillingsevne, ogSPUR medvirker således også generelt til at forbedre arbejdsstyrken, så dener rustet forud for et økonomisk opsving. En af programmets udfordringer erogså at nå ud til de mindre virksomheder, som kan være svære at overbeviseom, at det kan betale sig at afsættes tid til, at ansatte deltager i kurser m.m.Der findes en lang række forskellige SPUR-godkendte kurser bl.a. forskelligeWorkforce Skills Qualifications-kurser samt en række andre kurser på bl.a.Institue of Technical Education (ITE) og polytekniske skoler.Assisterende manager Cindy Hwang, Goodwill Park Hotel, supplerede meden konkret orientering om hotellets erfaringer med SPUR-ordningen og henvi-ste i den forbindelse til, at SPUR gav op til 90 pct. i tilskud til kursusudgifternefor ansatte, som deltager i programmet, og at hotellet samtidig fik et væsent-ligt tilskud til dækning af omkostningerne ved de ansatte fravær. SPUR-programmet indeholder en stor variation af kurser på forskellige niveauer. Setet fra hotellets sider er SPUR-ordningen således meget favorabel og med tilat udvikle personalet og optimere hoteldriften.2.5.2 WDA og IAL
Udvalget afholdt under studieturen et mode med Singapore Workforce Deve-loping Agency (WDA) og Institute for Adult Learning (IAL).Vicedirektør Patrik Ang (WDA) oplyste bl.a., at WDA udbyder kurser og giverråd og vejledning til karriereplanlægning til enkelt personer, men også kurserog programmer til virksomheder. WDA administrerer også SPUR programmetog formidler efter- og videreuddannelse til uudannede via programmet Em-ployability Skills System (ESS), som til dels finder sted på ITE. Patrick Anghenviste til, at en stærk organisering af videreuddannelsen er nødvendig for atsikre, at arbejdsstyrken har de nødvendige kompetencer og færdigheder til atimødekomme arbejdsgivernes behov. Der skal også ved tilrettelæggelsen afefter- og videreuddannelsen tages højde for ny udviklingstendenser somf.eks. strukturel arbejdsløshed, teknologiske og økonomiske forandringer ogdet forhold, at mange arbejdstagere i dag i gennem deres arbejdsliv er be-skæftiget indenfor en række forskellige områder.
14/17
Vicedirektør Andrew Gurnett, IAL, oplyste bl.a., at IAL blev etableret af WDA i2008 som en led i en større masterplan om udviklingen af efter- og videreud-dannelse i Singapore. IAL er Singapores første udviklings- og forskningsinsti-tution for efter- og videreuddannelse af voksne. IAL udbyder uddannelser påforskellige niveauer og forsker indenfor voksenundervisning. ILA har bl.a. hartil opgave med inddragelse af erhvervslivet at opbygge et grundlæggendesystem af kurser m.m., som kan være med til at opgraderer voksenundervise-res kompetencer og kvalifikationer.
15/17
Bilagsoversigt
Kina
Udvalgsbilag (tilgængelig på Folketingets hjemmeside):Undervisningsministeriets notat af 3/3-10 om bilateralt uddannelses-samarbejde med Kina (UDU, alm. del – bilag 160)Notat af 4/3-10 til Folketinget Uddannelsesudvalg om VIAs engage-ment i Kina (UDU, alm. del – bilag 174)Barrierer for internationalisering, notat af 15/3-10 fra Professionshøj-skole VIA University College (alm. del – bilag 174) samt undervis-ningsministerens kommentarer til notatet (UDU, alm. del, svar påspm. 246)Hvordan kvalificerer Danmarks samarbejde med Kina på uddannel-sesområdet, Eric Messerschmidt, Kulturinstituttet i Beijing, marts2010 (UDU, alm. del – bilag 188). Undervisningsministerens kom-mentarer til notatet (UDU, alm. del, svar på spm. 279)Notat fra Metropol om baggrund for uddannelsessamarbejdet medKina for sygeplejerskeområdet og hovedtræk i erfaringer og udfor-dringer (UDU, alm. del bilag 160)Niels Brock i Asien (UDU, alm. del – bilag 187) og direktør AnyaEskildsens præsentation for udvalget på møde 13/4-10 (UDU, alm.del – bilag 192)Notat fra Niels Brock om barrierer og forslag til politiske tiltag i forbin-delse med udbud af danske uddannelser i udlandet, jf. alm. del - bilag201. Undervisningsministerens kommentarer til notatet fra Niels Brock(UDU, alm. del, svar på spm. 319)Andet materiale (kan rekvireres af udvalgets medlemmer i Udvalgssekretaria-tet):Notat af 3/3-10 om Det Danske Universitetscenter I Beijing (Universi-tets- og Bygningsstyrelsen)Artikel af professor Per Jester: The future of Management Educationand Business Schools in ChinaReport on the work of the government, premierminister Wen Jiabao,5/3-10Baggrundsinformation om Nuffic NESO (Netherlands Education Sup-port Offices)Singapore
Udvalgsbilag (tilgængelig på Folketingets hjemmeside):Undervisningsministeriets notat af 5/2-10 om uddannelse og træning iSingapore med særligt fokus på samspil mellem uddannelse og ar-bejdsmarked samt læreruddannelse og lærerarbejde (UDU, alm. del –bilag 160)Andet materiale (kan rekvireres af udvalgets medlemmer i Udvalgssekretaria-tet):
16/17
Jørgen Ørstrøm: Uddannelse som vækstfremmer i AsienMinistry of Education, Singapore: Overview of the Education Systemin SingaporeMinistry of Education, Singapore: Overview of Higher EducationLandscape in SingaporeMinistry of Education: Education in SingaporeProfessor Paul Teng Dean, NIE: Briefing on teacher Professional De-velopment and Leadership ProgramsLee Ong Kim, NIE: Teacher Evaluation in SingaporeNIE: Initial Teacher PreparationstReport, NIE: A Teacher Education Model for the 21 CenturyReport: Transforming Teacher Education – Redefined Professionalsstfor 21 Century SchoolsCindy Hwang, Goodwood Perk Hotel: A presentation on our trainingpathwaysIAL: Professionalisering the adult education sectorITE: Transforming lives through innovations in technical education-The Singapore ITE story
17/17