Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 274
Offentligt
870127_0001.png
870127_0002.png

Fra:

Vita Rud Nielsen [mailto:[email protected]]

Sendt:

24. juni 2010 22:13

Til:

Christine Antorini; Anne-Mette W. Christiansen; Marlene Harpsøe; Marianne Jelved; Nanna Westerby;Rasmus Jarlov

Cc:

Villum Christensen; Johanne Schmidt-Nielsen; [email protected]; [email protected]

Emne:

Fagkonsulentstilling i kunstneriske fag i gymnasiet
Til uddannelsesordførerne for partierne bag gymnasieforliget:Christine Antorini, SocialdemokratietAnne-Mette Winther Christensen, VenstreMarlene Harpsøe, Dansk FolkepartiMarianne Jelved, Det Radikale VenstreNanna Westerby, Socialistisk FolkepartiRasmus Jarlov, Det Konservative Folkeparti
Vi ønsker hermed at henlede jeres opmærksomhed på en påtænkt beskæring ogsammenlægning af fagkonsulentstillingerne i de kunstneriske fag i gymnasiet.Fagkonsulentstillingerne for de 5 kunstneriske fag, billedkunst, dans, design, dramatik ogmusik blev d. 28. maj 2010 slået op i et fælles stillingsopslag. Sammenlægningen skal skesåledes, at fagene bliver dækket af én person, evt. to, hvor der lige nu er trefagkonsulenter for de pågældende fag. Virkeligheden for nogle af fagene bliver fremover,at fagkonsulenten ikke besidder faglig kompetence i form af en universitetsuddannelseinden for det pågældende fag.Udover sammenlægningen ligger der i stillingsopslaget en voldsom reduktion afprocentsatsen til fagkonsulentstillingen (fra samlet 90% af en fuldtidsstilling i dag til samlet50% fremover). Dette ser vi som en hindring for en kompetent udførelse af de opgaver,der ligger i jobbet. Der kan med al tydelighed ses en helt klar uoverensstemmelse mellemprocentsatsen og de indsatsområder, der nævnes i stillingsopslaget. Dette problemforstærkes af, at der gennem de senere år i forvejen er sket reduktioner affagkonsulenternes tidsrammer.I forbindelse med gymnasiereformens ikrafttræden i 2005, var de fagligt stærkt forankredefagkonsulenter en særdeles medvirkende årsag til den relativt rolige overgang fra dengamle bekendtgørelse til den nye. Dels ved at den enkelte lærer havde direkte kontakt tilen fagligt funderet rådgiver, dels ved at fagkonsulenterne spillede en meget aktiv rolle iforbindelse med de ændringer, der siden er foretaget, netop i forbindelse med dialogenmellem lærerne, de faglige miljøer og fagkonsulenterne.Set i lyset af, at de centrale intentioner bag gymnasiereformen var at styrke fagligheden,give eleverne mulighed for at opøve reel studiekompetence og styrke almendannelsen,mener vi, at sammenlægningen er dybt problematisk. Det vil på ingen måde være muligtfor én person - med den kraftige reduktion i procentsatsen - at sikre faglig og pædagogisk
kvalitet i og udvikling af de berørte kunstneriske fag. Der har i alle fag gennem årtier væreten tradition for, at fagkonsulenten er en person, der er vokset ud af et stærkt fagligt miljø,enten ved at have været engageret i fagligt foreningsarbejde, skrevet lærebøger ellerværet involveret i fagdidaktiske kurser. Kort sagt en person, der udgør en faglig drivkraft,kan formulere sig præcist, kan engagere sig fagligt og pædagogisk, har et fagligt overblikog et betydeligt netværk at trække på. Det er de kvaliteter, der skal til for at såvelministerium som gymnasielærere over hele landet kan føle sig trygge ved enfagkonsulentansættelse. Og det er de kvalifikationer, vi kan se vil blive nedprioriteret veden sammenlægning af stillingerne.Fagkonsulenterne udfylder i dag en væsentlig funktion i forhold til at rådgive om konkretefaglige spørgsmål, fortolke læreplanernes krav om f.eks. eksamen samt vejlede itvivlsspørgsmål omkring fagenes praksis og eksamen. I og med at fagene har både enpraktisk og teoretisk dimension, og desuden er meget forskellige, ser vi det som værendeumuligt for én person at bestride jobbet. Hvis den centrale rådgivning og ekspertisenedprioriteres – eller helt nedlægges – vil det bringe den på landsplan ensartede fagligepraksis og dermed den nationale standard for eksamen i fare.Vi mener, at nedprioriteringen, ud over at skade fagligheden, også udgør en trussel modalmendannelsen, som de kunstneriske fag i høj grad bidrager til.Vi håber, at vi med dette indlæg har synliggjort det problematiske i udviklingen påfagkonsulentområdet.
Med venlig hilsen
Kirsten Larsen, Formand for Gymnasiets lærere i billedkunst og design,Peter Drenck, Formand for Gymnasieskolernes MusiklærerforeningogVita Rud Nielsen, Formand for Dramatiklærerforeningen