Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 273
Offentligt
870075_0001.png
870075_0002.png
870075_0003.png
870075_0004.png
870075_0005.png
870075_0006.png
870075_0007.png
Professionshøjskolernes Rektorkollegium og Danske Erhvervsskoler
Code of Conductfordanske videregående uddan-nelsinstitutioner i Undervis-ningsministeriets regi
Dansk udgave31.05.10Code of ConductPage 1
Professionshøjskolernes Rektorkollegium og Danske ErhvervsskolerIndholdsfortegnelse1. Definitioner ............................................................................................................. 32. Baggrund................................................................................................................. 33. Formål ..................................................................................................................... 34. Mål og strategi ........................................................................................................ 35. International markedsføring og rekruttering.......................................................... 45.1. Udbud af uddannelser................................................................................................ 45.2. Markedsføringskanaler ............................................................................................... 45.3. Information om udbudte uddannelser ......................................................................... 45.4. Internationale samarbejdspartnere/agenter ................................................................. 45.5. Kontraktlige bestemmelser ......................................................................................... 45.6. Opfølgning på kvalitet i samarbejdet ........................................................................... 56. Procedure for optagelse .......................................................................................... 56.1. Optagelsesbetingelser................................................................................................ 56.2. Student contract ....................................................................................................... 56.3. Sprog og sproglige forudsætninger ............................................................................. 67. Gennemførelse af uddannelse................................................................................. 67.1. Studieaktivitet........................................................................................................... 67.2. Informationer under uddannelsen............................................................................... 67.3. Integration ............................................................................................................... 68. Studie- og karrierevejledning ................................................................................. 69. Medarbejdernes sproglige kvalifikationer............................................................... 710. Implementering af CoC ......................................................................................... 711. Respekt for bogstav og ånd i CoC ......................................................................... 7
31.05.10
Code of Conduct
Page 2
Professionshøjskolernes Rektorkollegium og Danske Erhvervsskoler
1. Definitioner
Dette Code of Conduct (CoC) er gældende for alle videregående institutioner i Undervisningsmi-nisteriets regi, i det efterfølgende benævnt: institutioner.Internationale studerende bliver i overensstemmelse med Styrelsen for International Uddannelseog OECD defineret som studerende fra udlandet, der kommer til Danmark for at læse enten endel af deres uddannelse eller for at gennemføre en hel uddannelse.CoC gælder også for udvekslingsstuderende med de begrænsninger, der følger af aftaler mellemde udvekslende parter.CoC er formuleret inden for gældende dansk lovgivning.
2. Baggrund
Det er regeringens målsætning at tiltrække højt kvalificerede internationale studerende for der-igennem at styrke kvaliteten af danske uddannelsesinstitutioner og gøre danske uddannelsesin-stitutioner mere attraktive i den globale konkurrence.Som en naturlig følge heraf har der i de senere år været stigende fokus på mulighederne for atoptage internationale studerende med den hensigt at skabe grundlag for et internationalt stu-diemiljø for såvel danske som internationale studerende.Sideløbende hermed har der gennem samarbejde med det offentlige og det private erhvervsliv iDanmark vist sig et stigende behov for rekruttering af medarbejdere med anden baggrund enddansk til ansættelse såvel i Danmark som i udenlandske afdelinger og datterselskaber.
3. Formål
Formålet med CoC er at opstille og formidle klare og entydige etiske retningslinjer for rekrutte-ring, optagelse og uddannelse af internationale studerende. CoC tydeliggør derved den interna-tionale studerendes uddannelsesfaglige og økonomiske rettigheder under rekruttering, optagelseog uddannelse.Institutionerne står inde for, at de retningslinjer, der er beskrevet i dette dokument, til enhvertid følges.Undervisningsministeriet vil lade CoC indgå i forbindelse med tilsyn, ligesom integrationsmyn-dighederne kan lade CoC indgå i vurderingen af grundlaget for anvendelse af formodningsafslagover for den enkelte institution. I de tilfælde vil CoC indgå som redskab til at vurdere, om insti-tutionerne lever op til de etiske retningslinjer, som de har aftalt, og som Undervisningsministeri-et har tiltrådt.
4. Mål og strategi
Institutionerne finder, at nærværende CoC samlet set bidrager til kvalitetssikring af institutio-nernes aktiviteter i relation til internationale studerende.Institutionerne har som mål at skabe et internationalt læringsmiljø både for danske og internati-onale studerende og herunder at udvikle den studerendes interkulturelle kompetencer og inter-nationale udsyn. Institutionerne vil være med til at sætte dagsordenen for international videre-gående uddannelse sammen med de bedste tilsvarende uddannelsesinstitutioner fra andre lan-de.
31.05.10
Code of Conduct
Page 3
Institutionerne arbejder for at udvikle udbuddet af uddannelser på både dansk og engelsk ogarbejder desuden for optagelse af internationale studerende på dansk- og engelsksproge-de uddannelser.
Professionshøjskolernes Rektorkollegium og Danske Erhvervsskoler
5. International markedsføring og rekruttering
5.1 Udbud af uddannelserInstitutionerne udbyder kun uddannelser, der er akkrediterede/kvalitetssikrede eller godkendt ioverensstemmelse med gældende dansk lovgivning. Informationen om uddannelsen fremgår afde respektive institutioners hjemmesider.5.2. MarkedsføringskanalerInstitutionerne markedsfører deres uddannelser internationalt via internettet, i trykte medier, påuddannelsesmesser, gennem internationale samarbejdspartnere herunder agenter, uddannelses-institutioner, tidligere studerende og Styrelsen for International Uddannelse (IU).5.3. Information om udbudte uddannelserInstitutionerne sikrer i alle situationer, at potentielle ansøgere modtager aktuelle og pålideligeinformationer. Institutionernes rådgivning og information tager udgangspunkt i den enkelte in-ternationale studerendes behov og situation og sigter mod at tilvejebringe den rådgivning oginformation, der er nødvendig for, at den internationale studerende kan træffe en beslutning pået kvalificeret oplyst grundlag.Institutionerne har på deres hjemmesider beskrevet de enkelte internationale uddannelsers aka-demiske placering i forhold til andre internationale og danske uddannelser.Institutionerne har på deres hjemmesider oplysninger til internationale studerende om akkredi-tering, sprogkrav, studiegebyr, muligheden for at søge studielegater og anden form for særligstøtte, studieordninger, undervisnings- og samarbejdsformer, semesteropdelinger og studiepro-jekter (herunder en beskrivelse af krav til afgangsprojekter), eksaminer, reeksaminer og hvilkentitel uddannelsen giver ret til.Institutionerne har udarbejdet beskrivelser, retningslinjer og kvalitetsparametre for uddannelser,som tilbydes internationale studerende. Institutionerne henviser til eller tilbyder kurser i dansksprog og introduktion til dansk kultur og samfundsforhold.5.4. Internationale samarbejdspartnere/agenterVed anvendelsen af samarbejdspartnere/agenter i rekrutteringsarbejdet sikrer uddannelsesinsti-tutionerne, at partnerne/agenterne overholder lovgivningen i det land, der rekrutteres fra samtnærværende CoC. Før institutionen indgår en samarbejdsaftale med en agent, sikrer den sig, atagenten er kompetent, velinformeret og i alle henseender vil varetage den internationale stude-rendes og uddannelsesinstitutionens interesser.Institutionerne er ansvarlige for proceduren omkring optagelsen af den internationale studeren-de og for de internationale samarbejdspartneres/agenternes arbejde i forbindelse med optagel-sen af den internationale studerende.5.5. Kontraktlige bestemmelserInstitutionerne og samarbejdsparterne/agenterne underskriver en gensidig aftale/kontrakt, derindeholder en henvisning til CoC og lovgivningen i det land, der rekrutteres fra. Standardformu-laren for denne kontrakt er offentligt tilgængelig på institutionernes hjemmesider, ligesom nav-ne og nationalitet på de samarbejdspartnere/agenter institutionen bruger. Endvidere er alle ty-per af betalinger mellem studerende, samarbejdspartnerne/agenterne og institutionen synligefor den studerende.31.05.10Code of ConductPage 4
Institutionerne har skriftlige kontrakter med alle internationale samarbejdspartnere/agenter,som formidler internationale studerende til institutionerne. Denne kontrakt fornys hvert år.Kontrakten beskriver de gensidige forpligtelser mellem samarbejdspartneren/agenten og institu-tionerne, bl.a. at agenten informerer om optagelsesbetingelser, visum, studievejledning, studie-afgifter, omkostninger til bøger og andet studiemateriale, boligforhold i Danmark, opholdsom-kostninger, mulighed/manglende mulighed for fritidsjob og fritidsaktiviteter. Agenten er desudenforpligtet til at forevise student contract (se afsnit 6.2.) fra de enkelte uddannelsesinstitutioner.5.6. Opfølgning på kvalitet i samarbejdetInstitutionerne følger løbende op på kvaliteten i samarbejdet med hver enkelt samarbejdspart-ner/agent. Hvis der konstateres alvorlige eller gentagne brud på kontrakten, bliver samarbejdetbragt til ophør.Institutionerne fører tilsyn med samarbejdspartnerens/agentens handlinger og sikrer, at infor-mationen til internationale studerende løbende bliver evalueret gennem dialog med de stude-rende, der er blevet optaget.Institutionerne orienterer sig og udveksler positive og negative erfaringer omkring samarbejds-partnere/agenter i det onlineforum for markedsføring af danske uddannelser i udlandet, somStyrelsen for International Uddannelse efter planen lancerer i fjerde kvartal 2010.Institutionerne har i alle forhold vedr. optagelse af internationale studerende en tæt og god dia-log med ansøgeren for at sikre, at den internationale studerende har alle fornødne data til rå-dighed.
Professionshøjskolernes Rektorkollegium og Danske Erhvervsskoler
6. Procedure for optagelse
6.1. OptagelsesbetingelserDen studerende optages kun, hvis den studerende lever op til adgangskravene til uddannelsen,herunder hvis institutionen vurderer, at den studerende kan få merit for tidligere gennemførteaktiviteter.Institutionen har en forudgående personlig samtale med ansøgeren, der gennemføres undersådanne former, at det er muligt at dokumentere ansøgerens identitet, motivation samt fagligeog sproglige kompetencer (samtalen kan gennemføres over Skype eller lignende). I forbindelsemed optagelsesproceduren underskrives en student contract.6.2. Student contractI en student contract angives alle nødvendige oplysninger om studiet og om den pågældendeuddannelsesinstitution, herunder de økonomiske vilkår og betalingsbetingelser i forbindelse medstudiet. Student contract er tilgængelig på institutionernes hjemmesider – her er også et link tiloplysninger om visumregler, bolig, leveomkostninger, sygesikring, fritidsjob, kultur m.m.Student contract indeholder information om:StudiestartHenvisning til studieordningKrav til studieaktivitetVejledningstilbudStudiegebyr og betalingsterminerØvrige gebyrer og udgifterProcedure for opnåelse af opholdstilladelseMulighed for hjælp til at finde boligForsikringsforholdCode of ConductPage 5
31.05.10
Professionshøjskolernes Rektorkollegium og Danske ErhvervsskolerRefusion af studiegebyrCoC er tilgængelig på institutionernes hjemmesider og sendes ud sammen med studentcontract.6.3. Sprog og sproglige forudsætningerInstitutionerne informerer på deres hjemmesider om undervisningssproget på de enkelte ud-dannelser. Institutionerne oplyser om sproglige adgangskrav og nødvendige sprogfærdighederhos den studerende i relation til de enkelte studieplaner, og det er anvist, hvordan den stude-rende kan opnå de nødvendige sprogfærdigheder.For uddannelser, der bliver udbudt på engelsk, kræves der en IELTS eller tilsvarende test af nonnative English speakers.De sproglige forudsætninger indgår i en helhedsvurdering af den studerende. Uddannelsesinsti-tutionerne kræver normalt en minimumscore på 6 for IELTS test.
7. Gennemførelse af uddannelse
7.1. StudieaktivitetStudieaktivitet registreres i henhold til bekendtgørelse om meddelelse af opholds- og arbejdstil-ladelse til studerende, således at det meget hurtigt bliver opdaget, hvis den studerende ikke erstudieaktiv. Vurderingen af, hvorvidt den studerende er studieaktiv, sker i overensstemmelsemed lovgivningen på området.
Ved afbrydelse af uddannelsen på foranledning af den internationale studerende eller deenkelte institutioner informerer institutionen de danske immigrationsmyndigheder (Ud-lændingeservice) herom.Retningslinjerne om studieaktivitet vil blive konkretiseret, når bekendtgørel-sen om meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse til studerende er udarbej-det.
Institutionerne har på deres hjemmesider oplysninger om, hvordan de kan støtte den enkelteinternationale studerende i fastholdelse af studieaktivitet f.eks. gennem en mentorordning via enældre studerende/tutor eller underviser, og der er information om, at den internationale stude-rende har gratis adgang til Studenterrådgivningen (www.studraadgiv.dk).7.2. Informationer under uddannelsenInformationerne til den internationale studerende er aktuelle, pålidelige og lettilgængelige.Alle informationer af interesse for den internationale studerende findes på engelsk.7.3. IntegrationInstitutionerne har fastlagt principper for sammensætning af klasser og hold, så der på de en-kelte uddannelser skabes det bedst mulige forhold mellem studerende med forskellige nationali-teter, herunder danske og internationale studerende, og der samtidig kan tages individuellehensyn til særlige kulturelle forhold. For at fremme integrationen og det internationale miljøoptager institutionerne normalt kun 20 procent internationale studerende fra samme land pr.uddannelse.Institutionerne tilbyder aktiviteter og vejledninger for, hvordan medarbejdere og studerende kaninspireres til at mødes på tværs af nationale og kulturelle skel i fritiden, og for hvorledes danskestuderende kan tage et medansvar for en optimal integration gennem hele studieforløbet. End-videre henvises til de muligheder, der tilbydes regionalt og lokalt.
8. Studie- og karrierevejledning31.05.10Code of ConductPage 6
Institutionerne har beskrevet muligheder for individuel studievejledning til den internationalestuderende. Dette vil i praksis ske gennem personlig vejledning på den enkelte institution samttelefonisk og interaktiv vejledning via internettet og gennem internationale samarbejdspartnereog uddannelsesinstitutioner.Institutionerne sikrer, at der tilbydes en objektiv og neutral vejledning, som tager udgangspunkti den studerendes personlige behov og studiemæssige forudsætninger. Uddannelsesinstitutionenhenviser til den hjælp og støtte, den internationale studerende kan få i tilfælde af problemer istudietiden.Den internationale studerende tilbydes vejledning i opnåelse af arbejds- og opholdstilladelsemed henblik på beskæftigelse i Danmark efter afsluttet uddannelse. Den internationale stude-rende tilbydes vejledning i jobsøgning efter endt uddannelse.
Professionshøjskolernes Rektorkollegium og Danske Erhvervsskoler
9. Medarbejdernes sproglige kvalifikationer
Institutionerne sikrer, at medarbejdere, der underviser/servicerer/vejleder internationale stude-rende, har/får de nødvendige kompetencer i engelsk og interkulturel kommunikation samt videnom interkulturelle anliggender.
10. Implementering af CoC
CoC offentliggøres for alle internationale studerende. Den er tilgængelig på institutionernes re-spektive hjemmesider og udsendes til den internationale studerende sammen med studentcontract i forbindelse med de faste optagelsesprocedurer.
11. Respekt for bogstav og ånd i CoC
Institutionerne sikrer, at alle medarbejdere, samarbejdspartnere/agenter og internationale stu-derende kender CoC, sådan, at alle kan agere til den internationale studerendes bedste i forholdtil, at han/hun kan gennemføre sine studier på en tilfredsstillende måde.
31.05.10
Code of Conduct
Page 7