Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 270
Offentligt
PressemeddelelseDen 4. juni 2010
Stort fald i udgifter til elevernes undervisning
En ny, uvildig opgørelse fra revisionsfirmaet BDO Kommunernes Revision af ressourcerne ifolkeskolen dokumenterer, at der i 2009 blev brugt 6,02 procent færre penge på den almindeligeundervisning pr. elev i forhold til 2002. Mængden af opgaver er samtidig eksploderet.”Vi har bedt om en uafhængig analyse for at få det sande billede af, hvordan ressourceudviklingentil den helt almindelige undervisning i folkeskolen har været. Og billedet er helt klart: Når vi hørerom faldende timetal, færre lejrskoler og nedslidte undervisningsmaterialer, er forklaringensimpelthen, at der er blevet betydeligt færre ressourcer til den almindelige undervisning,” sigerAnders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening. ”Folkeskolen har i sammeperiode fået en lang række ekstra opgaver. Det gælder f.eks. flere timer, elevplaner, obligatorisketest og kvalitetsrapporter. Opgaver som altså skal løses med langt færre ressourcer.””Det bliver igen og igen postuleret, at folkeskolen har fået flere ressourcer. Lærerne får tudet ørernefulde med, at udgifterne til skolen er steget. Det har vi ikke kunnet genkende ude i klasselokalerne.Årsagen er simpelthen, at det ikke er rigtigt. Det kan vi nu afsløre sort på hvidt,” siger AndersBondo Christensen.”Statsministeren har store ambitioner for folkeskolen og anerkender, hvor vigtig skolen er forfremtidens velfærdssamfund. Det bakker jeg helt op om,” siger Anders Bondo Christensen. ”Mende store ambitioner er nødt til at afspejle sig i investeringer i folkeskolen. Hvis man skruer op forambitionerne og opgavemængden – og samtidig skruer ned for ressourcerne, så hænger tingene ikkesammen længere.”Revisionsfirmaet BDO Kommunernes Revision har for Danmarks Lærerforening udarbejdet enanalyse over udviklingen i udgifter til undervisningen i folkeskolen. Analysen viser, at udgifter tilden almindelige undervisning er faldet fra 54.866 til 51.565 om året målt pr. elev. Analysenmedregner, at lærerne fra 1993 overgik til overenskomstansættelse, og at indbetalingerne til derespension fra dette tidspunkt løbende er blevet medregnet som kommunal udgift til folkeskolen –frem for en statslig udgift til tjenestemandspension. I perioden 2002 til 2009 er andelen afoverenskomstansatte lærere steget markant. Det samme er udgifterne til den vidtgåendespecialundervisning – der også normalt medregnes i skolebudgetterne.
Yderligere oplysninger: Anders Bondo Christensen, 21 64 62 93