Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 270
Offentligt
dd
Opgørelseafudviklingeniudgifternetilundervisningifolkeskolenpr.elevmaj2010HandicapogSocialpsykiatri
Opgørelseafudviklingeniudgiftertilundervisningifolkeskolenpr.elev.
maj2010
Indhold1.INDLEDNING....................................................................................................................................................3RESUMÉ............................................................................................................................................................................32.3.OMOPGØRELSEN............................................................................................................................................6PRÆSENTATIONAFRESULTATER .....................................................................................................................7.OVERORDNEDERESULTATER..................................................................................................................................................7Udgiftertilalmenundervisningmv.pr.elev.............................................................................................................10Udgiftertiludvidetspecialundervisningpr.elevifolkeskolen.................................................................................11GENNEMGANGAFOPGØRELSENSBEREGNINGSMÆSSIGEFORUDSÆTNINGER..................................................................................13Korrektionervedrørendeopgørelseafudgifternetilundervisning..........................................................................13Korrektionervedrørendeopgørelseafudgifterpr.elev ..........................................................................................13.4.BILAG1:METODE..........................................................................................................................................15FREMGANGSMÅDEIBEREGNING...........................................................................................................................................15DEKOMMUNALEREGNSKABER2002‐2009...........................................................................................................................15KONTOPLANENOGAFGRÆNSNINGAFFOLKESKOLEN.................................................................................................................16OMVEJLEDNINGSREFORMENOGUDGIFTERTILSKOLEVEJLEDNING...............................................................................................16FRATRUKKENPENSION........................................................................................................................................................17KøbenhavnsKommune............................................................................................................................................18Beregningafpension...............................................................................................................................................18OMELEVTALLET................................................................................................................................................................18Beregningafklassetrinsvægtetelevtal....................................................................................................................19Eksempel..................................................................................................................................................................19PRIS‐OGLØNUDVIKLING.....................................................................................................................................................19Kilde:KommunernesLandsforeningsbudgetvejledninger.......................................................................................20Eksempel..................................................................................................................................................................20SPECIALUNDERVISNING.......................................................................................................................................................205.BILAG2:TABELRAPPORTOVERBEREGNINGAFUDGIFTERTILUNDERVISNINGIFOLKESKOLEN2002‐2009….….21
2
Opgørelseafudviklingeniudgiftertilundervisningifolkeskolenpr.elev.
maj2010
1. IndledningDanmarks Lærerforening ønsker at få belyst udviklingen i folkeskolens økonomi til undervisning på etobjektivtogsagligtgrundlag.Ønsketskalsesisammenhængmed,atDanmarksLærerforeningpådenenesidekannotere,atde”officielle”talforudgiftsudviklingenoverdesidste7årumiddelbartviserenstigendeudgiftsudvikling,menatdetpådenandensidesamtidigeroplevelsen”udepåskolerne”,atressourcernetilundervisningofteogmangestedererblevetreduceretsomfølgeafbesparelser.Danmarks Lærerforening har derfor bedt revisions‐ og rådgivningsfirmaet BDO – som en ekstern oguafhængigpart‐omatopgøreudviklingeniudgiftertilundervisningifolkeskolenpr.eleviperioden2002–2009.Dennerapportpræsentererresultaterneafopgørelsen,herunderdeberegningstekniske korrektionerderer foretaget for at kunne give et objektivt og retvisende billede af udgiftsudviklingen pr. elev tilundervisning.
ResuméResultatet af den gennemførte opgørelse af udviklingen i undervisningsudgifterne i folkeskolen viser, atudgifternepr.eleverrelativtstabileiperioden2002–2009,idetudgifternei2002var60.500kr.pr.elev,mensdei2009var60.120kr.pr.elev–altsåetfaldpå380kr.pr.eleviløbetafperioden.Udviklingen i udgifterne til undervisning pr. elev viser desuden øgede udgifter til udvidetspecialundervisningiperioden,mensudgifternetilalmenundervisningsamttilknyttetspecialundervisningpr.elev1erfaldetiperioden2002–2009.Angåendeudgifternetilalmenundervisningmv.såviseropgørelsen,atderI2002blevbrugt54.866kr.pr.elevtilalmenundervisningmv.,mensderi2009blevbrugt51.565kr.Altsåetfaldpå3.301kr.iløbetafperioden.1
Idenresterendedelafopgørelsenviludgifternetilalmenundervisningsamttilknyttetspecialundervisningblivebenævnt”almenundervisningmv.”Kunitilfælde,hvordersubstantieltskelnesmellemalmenundervisningogspecialundervisningtilknyttetalmenundervisningbenyttesdespecifikkebenævnelser.
3
Opgørelseafudviklingeniudgiftertilundervisningifolkeskolenpr.elev.
maj2010
Figur1.Udgiftertilalmenundervisningmv.pr.elev.
I perioden 2002 – 2009 er udgifterne til den udvidede specialundervisning steget. I 2002 blev der brugt5.635kr.pr.elevtildenudvidedespecialundervisning,mensderi2009blevbrugt8.555kr.pr.elev.Altsåenstigningpå2920kr.pr.eleviløbetafperioden.Figur2.Udgiftertiludvidetspecialundervisningpr.elev.
4
Opgørelseafudviklingeniudgiftertilundervisningifolkeskolenpr.elev.
maj2010
Overordnetviseropgørelsen,atdetsamledeudgiftsniveautilundervisningpr.elevifolkeskolenharværetrelativt stabilt i perioden 2002‐2009, mens udgifterne til udvidet specialundervisning pr. elev har væretstigendeoverheleperioden.Figur 3. Undervisningsudgifter til folkeskolen samlet, samt opdelt i almenundervisning mv. og udvidetspecialundervisning.
Atudgifternetildenudvidedespecialundervisningerstegetgennemperiodenhar,ifølgeopgørelsen,ikkemedført, at de samlede udgifter til undervisning i folkeskolen er steget tilsvarende. Da udgifterne tilalmenundervisningmv.pr.elev,somtidligerenævnterfaldetiperioden,tyderopgørelsenpå,atvæksteniudgifterne til udvidet specialundervisning i kommunerne er blevet ”finansieret” gennem en reduktion iudgifternetilalmenundervisningmv.Da det ikke har været muligt for hele perioden at udregne et validt estimat for udgifterne til denspecialundervisning der er tilknyttet almenundervisningen, indgår denne udgift ikke selvstændigt iopgørelsen,menerinkludereti”dengulekurve”ifigur3–kurvendersomudgangspunktviserudgifternetilalmenundervisningen.
5
Opgørelseafudviklingeniudgiftertilundervisningifolkeskolenpr.elev.
maj2010
2. OmopgørelsenDanmarks Lærerforening har ønsket en opgørelse af udviklingen i udgifterne til undervisning pr. elev ifolkeskoleniperioden2002–2009.Rapportenerafdeskriptivkarakterogindeholdersomudgangspunktikkeårsagsforklaringerpådekonstateredeudviklinger.Den primære datakilde for en opgørelse af denne karakter er kommunernes aggregerede regnskabsdata,således som de årligt opgøres af Danmarks Statistik. For at kunne give et retvisende billede afudgiftsudviklingentilundervisningifolkeskolenovertid,erdetimidlertidnødvendigtatkombineredatafraflere datakilder, ligesom det på nogle områder har været nødvendigt at lave et kvalificeret estimat overdata. Sidstnævnte er eksempelvis tilfældet, hvis der ikke har været tilgængelige data fra alle år i denundersøgteperiode.Opgørelsen er baseret på en kvantitativ analyse af kommunernes aggregerede regnskabstal fra perioden2002–2009,ligesomtalfrasåvelUndervisningsministeriet,DetFælleskommunaleLønkontor(FLD)mv.erbenyttettilatudregnekvalificeredeestimater,hvordetteharværetnødvendigt.De kommunale regnskaber for folkeskoleudgifterne foreligger i tidsperioden i form af kommunernesindberettederegnskaberhosDanmarksStatistikspecificeretihenholdtildenkontoplan,somerautorisereti Indenrigsministeriets Budget‐ og Regnskabssystem for Kommuner og (før kommunalreformen)Amtskommuner.Udgangspunktet for opgørelsen har været udgifterne til undervisning i folkeskolen, hvorfor det erregnskabsfunktionerne3.01,3.07,og3.08,derharværetgenstandforopgørelsen2.Forenmeredetaljeretafgrænsningogoplysningeromgenereltogspecifikkemetodevalg,udregninger,samtdatakilderseafsnit4.Da kommunernes samlede udgifter til undervisning i den undersøgte periode dækker over relativt storeudsvingielevtal,eropgørelsensomudgangspunktforetagetsom”udgiftpr.elev”.DettegiverefterBDO’sopfattelsedetmestretvisendebilledeafdenreelleudviklingiudgiftsniveauet.Alleberegninger,estimaterogdataudtrækerbeskrevetogforklaretirapportensmetodeafsnit(afsnit4).Rapporten er disponeret således, at afsnit 3 er en præsentation af data og opgørelsens resultater, mensafsnit4indeholderoplysningeromgenereltogspecifikkemetodevalg,udregninger,samtdatakilder.FraBDOharkonsulentRasmusDuusogprojektmedarbejderLiseBuchardtforeståetundersøgelsen.
2
Idenneopgørelsebenyttesbetegnelsen”Funktion3.01,3.07og3.08”foroverskuelighedensskyld.Reelterdertaleomudgifternekonteretpåkonto3.01Folkeskoler,3.07Undervisningafbørnmedvidtgåendehandicapog3.08Observationsskoler(førkommunalreformen),ogkonto3.22.01Folkeskoler,3.22.07Specialundervisningiregionaletilbudog3.22.08Kommunalespecialskoler(efterkommunalreformen).
6
Opgørelseafudviklingeniudgiftertilundervisningifolkeskolenpr.elev.
maj2010
3. PræsentationafresultaterBDOvilidetfølgendepræsentereresultaterneafopgørelsenafudviklingeniudgifternetilundervisningpr.elevifolkeskoleniperioden2002–2009.
OverordnederesultaterOpgørelsenviserenudviklingiudgifternetilundervisningifolkeskolenialt(førkorrektionforelevtal)fraca.35mia.kr.i2002tilca.35,5mia.i2009–illustreretvedtabel1ogfigur4nedenfor.Alletaliopgørelsenerkorrigeretjf.nedenfor.Tabel1.Samledeundervisningsudgifterifolkeskolenkr.2009‐priser*20022003200420052006200720082009Samledeundervisningsudgifter35.018ifolkeskolenkr.2009‐priser*Allebeløbimio.kr.
35.243
35.417
35.827
35.922
35.254
35.383
35.514
Figur4.Samledeundervisningsudgifterifolkeskolenkr.2009‐priser
Da elevtallet påvirker udgifterne til undervisning, er udgifterne nedenfor opgjort pr. elev for at gøreudviklingeniudgiftersammenligneligovertid.Vedatopgøreudgifternepr.elevfårmansåledesetmereretvisendebilledeafudviklingeniudgifterneovertid.
7
Opgørelseafudviklingeniudgiftertilundervisningifolkeskolenpr.elev.
maj2010
Dererfleremåderatopgøreelevtalletpå.Enmådeatopgøreelevtalletpåerattagedetfaktiskeelevtal–altså antallet af ”hoveder” i folkeskolen. Vælger man denne metode får man en udvikling i udgifter tilundervisningpr.elev,somvistnedenforitabel2ogfigur5.Tabel2.Samledeundervisningsudgifterifolkeskolenpr.ikke‐vægtetelevkr.2009‐priser20022003200420052006200720082009Samledeundervisningsudgifterifolkeskolenpr.ikke‐vægtet60.500elevkr.2009‐priser
60.054
59.599
60.008
60.275
58.978
59.246
60.613
Figur5.Samledeudgifterifolkeskolenpr.ikke‐vægtetelevkr.2009‐priser.
Ovenståendeopgørelseafelevtalogdermedudgifterpr.elevtagerikkehøjdeforudviklingenielevtalletfordeltpåklassetrin.Dadeældreelevererrelativtudgiftstungeiforholdtildeyngreelever,erderderforudregnetetvægtetelevtal,foratfådenneudviklingmediopgørelsen.Da opgørelsens formål er at sammenligne udgiften til undervisning pr. elevover tid,er der valgt enopgørelseafelevtallet,hvordenændredefordelingafeleverpåklassetriniperioden2002‐2009afspejles.Detvilsige,atdetelevtal,deranvendesidenneopgørelsetagerhøjdefor,atderislutningenafperioden2002–2009erflereældreeleverendførstiperioden.
8
Opgørelseafudviklingeniudgiftertilundervisningifolkeskolenpr.elev.
maj2010
Tabel3.Samledeundervisningsudgifterifolkeskolenpr.klassetrinsvægtetelevkr.2009‐priser*2002200320042005200620072008Samledeundervisningsudgifterifolkeskolenpr.elevkr.2009‐60.500priser*Udgiftmedklassetrinsvægtetelevtal
200960.120
59.956
59.404
59.660
59.814
58.484
58.760
Figur6.Samledeudgifterifolkeskolenpr.klassetrinsvægtetelevkr.2009‐priser.
Opgørelsen med det klassevægtede elevtal viser, at der i perioden 2002 – 2009 har været et relativtuændretudgiftsniveaupr.elevtilundervisningifolkeskolen.Udgiftsniveauetpr.eleviperioden2002‐2009harbevægetsigietintervalmellem58.484kr.(2007)og60.500kr.(2002).
9
Opgørelseafudviklingeniudgiftertilundervisningifolkeskolenpr.elev.
maj2010
Udgiftertilalmenundervisningmv.pr.elev3Udgifternetilalmenundervisningmv.eriperioden2002‐2009faldetmed3.301kr.pr.elev.I2002blevbrugt54.866kr.pr.elevtilalmenundervisningmv.,mensderi2009blevbrugt51.565kr.pr.elevtilalmenundervisningmv.Udgifternepr.elevvarstørsti2002,mensdevarlavesti2008.Tabel4.Udgiftertilalmenundervisningmv.20022003200420052006200720082009Udgiftertilalmenundervisningmv.*Allebeløbi2009‐priserkronerpr.elev
54.866
54.125
53.395
53.469
53.215
51.781
51.179 51.565
Figur1.Udgiftertilalmenundervisningmv.pr.elevi2009‐priser
3
Idenresterendedelafopgørelserefereresdertildetklassevægtedeelevtal,nårudgifterneeropgjortpr.elev.
10
Opgørelseafudviklingeniudgiftertilundervisningifolkeskolenpr.elev.
maj2010
Udgiftertiludvidetspecialundervisningpr.elevifolkeskolenUdgifterne til udvidet specialundervisning er steget med 2920 kr. pr. elev samlet set i perioden 2002 –2009.I 2002 blev der brugt 5.635 kr. pr. elev til den udvidede specialundervisning, mens der i 2009 blev brugt8.555kr.pr.elev.Tabel5.Udgiftertiludvidetspecialundervisningpr.elev20022003200420052006200720082009Udgiftertiludvidetspecialundervisning*Allebeløbi2009‐priserkronerpr.elev
5.635
5.831
6.009
6.191
6.600
6.703
7.581
8.555
Figur2.Samledeudgiftertiludvidetspecialundervisningpr.elev
Figur2ogtabel5ovenforviserudviklingeniudgifternetiludvidetspecialundervisningpr.elev.Detvilsige,udgifternekonteretpåfunktion3.07og3.08.BDO har foretaget en opdeling af udgifterne til almenundervisning mv. og udgifterne til udvidetspecialundervisning. Heraf fremgår det, at de stigende udgifter til udvidet specialundervisning ikkemodsvaresaftilsvarendestigningeriudgifternetilundervisninggenerelt.Det tilsyneladende relativt stabile udgiftsniveau til undervisning pr. elev samlet set jf. tabel 6 og figur 3,dækkersåledesreeltovertomodsatrettedetendenser:etfaldiudgifternetilalmenundervisningenmv.ogenstigningiudgifternetiludvidetspecialundervisning.
11
Opgørelseafudviklingeniudgiftertilundervisningifolkeskolenpr.elev.
maj2010
Tabel6.Udgifterfordeltpåalmenundervisningmv.ogudvidetspecialundervisning200220032004200520062007Samledeundervisningsudgifter60.500ifolkeskolenUdgiftertiludvidetspecialundervisningUdgiftertilalmenundervisningmv.*Allebeløbi2009‐priserkronerpr.elev
2008
2009
59.9565.83154.125
59.4046.00953.395
59.6606.19153.469
59.8146.60053.215
58.4846.70351.781
58.760 60.1207.5818.555
5.63554.866
51.179 51.565
Figur 3. Undervisningsudgifter til folkeskolen samlet, samt opdelt i almenundervisning mv. og udvidetspecialundervisning.
Det har ikke været muligt at udregne et validt estimat for udgifterne til specialundervisning tilknyttetalmenundervisningen for hele perioden. Udgiften vedrørende specialundervisning tilknyttetalmenundervisningenindgårderforikkeselvstændigtiopgørelsen,menerinkludereti”dengulekurve”ifigur3–kurvendersomudgangspunktviserudgifternetilalmenundervisningen.
12
Opgørelseafudviklingeniudgiftertilundervisningifolkeskolenpr.elev.
maj2010
GennemgangafopgørelsensberegningsmæssigeforudsætningerIdetteafsnitgennemgåsdevæsentligsteberegningsmæssigekorrektioner,dererforetaget,medhenblikpåatskabeetretvisendebilledeafudgiftsudviklingentilundervisningifolkeskolenpr.elev.Korrektionernekanivæsentlighedgrupperespåfølgendevis:
KorrektionervedrørendeopgørelseafudgifternetilundervisningDet er udgifterne, knyttet til selve undervisningen, der er i fokus for denne opgørelse, hvilket iregnskabsmæssig forstand vil sige de udgifter, der er konteret på funktionerne 3.01, 3.07 og 3.08 i denautoriseredekommunalekontoplan.Med henblik på at skabe et billede af udviklingen i undervisningsudgifter på folkeskoleområdet, er detimidlertid ikke alle de udgifter, der er konteret på de nævnte funktioner, der er medtaget i opgørelsen.Dertil kommer, at det, som følge af ændringer i kontoplanen og databrud mv. i perioden, har væretnødvendigtatkorrigereregnskabstalleneforatopnåetsammenligneligtudgiftsniveauovertid.Idenneopgørelseerdersåledeskorrigeretfor:UdgiftertilskolevejledningPensionPris‐oglønudvikling
Korrektionervedrørendeopgørelseafudgifterpr.elevIopgørelsenafudgifterpr.eleverderforetagetenvægtning,såledesatderisammenligningenovertidertagethøjdeforudviklingeniforholdetmellemældreogyngreelever.Detteskalsesisammenhængmedatældre elever er relativt udgiftstunge i forhold til yngre elever. Da opgørelsens formål er at sammenligneudgiften til undervisning pr. elevover tid,er der valgt en opgørelse af elevtallet, hvor den ændredefordelingafeleverpåklassetriniperioden2002‐2009afspejles.Detvilsige,atdetelevtal,deranvendesidenneopgørelsetagerhøjdefor,atderislutningenafperioden2002–2009erflereældreeleverendførstiperioden.Nedenfor gennemgås hvorfor‐og hvordan – korrektionerne er foretaget på de enkelte områder. Derhenvisesiøvrigttilmetodebilagetiafsnit4forenuddybendebeskrivelseafdenanvendtemetode.UdgiftertilskolevejledningI forbindelse med vejledningsreformen i 2004 blev konteringspraksis ændret, således at udgifterne tilvejledningfra2004blevkonteretpåfunktion3.14/3.22.14UngdommensUddannelsesvejledning.Tidligereblevudgifternetilskolevejledningkonteretsomendelmængdepåfunktion3.01.Da udgifterne til vejledning ikke er en del af denne opgørelses fokus, er udgifter henført til vejledningfratrukket i opgørelsen. Det er gjort ved at trække udgifterne på funktion 3.14/3.22.14 fra, mens der erudregnetetestimatforudgifternetilskolevejledning,somefterfølgendeerfratrukketfunktion3.01iårene2002‐2004.
13
Opgørelseafudviklingeniudgiftertilundervisningifolkeskolenpr.elev.
maj2010
PensionFolkeskolelærerne som gruppe er både ansat som tjenestemænd og som overenskomstansatte – typiskafhængigt af tidspunkt for ansættelse. For tjenestemandsansatte opgøres den af staten eller kommunenudbetaltepension,mensdenløbendepensionsindbetalingopgøresforoverenskomstansatte.Da pensionsindbetalingerne til de overenskomstansatte lærere fremgår af de regnskabsdata, hvorpåopgørelsen er baseret, vil alene det forhold, at andelen af overenskomstansatte lærere i forhold tiltjenestemandsansattelærereerøget,påvirkebilledetafudgiftsudviklingentilundervisningifolkeskolenidenundersøgteperiode.For at fjerne denne pensionsmæssige og regnskabstekniske merudgift – og dermed udligne forskellene ipensionsforholdene‐harBDOvalgtatfratrækkealleudgiftervedrørendepensionideopgjorteudgiftsdata.Det gælder således både udgifter til pension til tjenestemænd og pensionsudgifterne tiloverenskomstansattelærere.I beregningen af pensionsudgifterne har Københavns Kommune været en selvstændig problemstilling, daderiFLD´sdataharværetdatabrudvedr.netopKøbenhavnsKommuneiperiode.KøbenhavnsKommuneindgår således ikke i databasen i år 2004 – 2005, hvorfor BDO har foretaget en bagudrettet prognose afantalletaflærereiKøbenhavnsKommune.Detteergjortmedudgangspunktiantalletaflærerei2006(dereropgjortafFLD).Pris‐oglønreguleringFor at kunne sammenligne udgifterne til undervisning over tid, er det nødvendigt med en pris‐ oglønregulering, således at udgiftsniveauet opgøres i faste priser. BDO har derfor korrigeret de enkelte årsfaktiske udgifter med pris‐ og lønudviklingen, således som den opgøres af Kommunernes Landsforening ideresudsendtebudgetvejledninger.BDO har vægtet forholdet mellem pris‐ og løn således, at det afspejler det faktiske forhold mellemlønningerogøvrigeposteridekommunaleregnskaberpådeudvalgtefunktioneridetenkelteår.Forholdetmellemløn‐ogprisudviklingliggerretkonstantoverperiodenpåca.80%lønningerog20%øvrigeposter.Denne vægtning tager højde for lønudgifternes relativt store andel på folkeskoleområdet ift. detkommunaleområdeunderét,hvorlønningerudgøromtrent70%afudgifterne.
14
Opgørelseafudviklingeniudgiftertilundervisningifolkeskolenpr.elev.
maj2010
4. Bilag1:MetodeI det følgende vil datakilder, udtræk, udregninger og de metodiske valg i forbindelse med opgørelsen afudgifternetilundervisningpr.elevifolkeskolenbliveuddybet.BDOhartilopgørelsenafundervisningsudgifternepr.elevifolkeskolenbenyttetdatafraofficiellekilder–dvs.DanmarksStatistik,UndervisningsministerietogDetFælleskommunaleLøndatakontormv.
FremgangsmådeiberegningBeregningen af undervisningsudgifter i folkeskolen er foretaget på baggrund af nedenstående valg,beregninger og estimater. I dette afsnit vil selve fremgangsmåden i beregningen blive beskrevet.Efterfølgendevildekonkretevalg,beregningerogestimaterbliveuddybet.Tal fra de kommunale regnskaber er udtrukket for funktion 3.01, 3.07, 3.084. Tallene er fratrukketstatsrefusionsamtetestimatafudgifternetilskolevejledningforårene2002‐04.Herudover er udgifter til udbetalte kommunale tjenestemandspensioner samt overenskomstansattespensionsindbetalingerfratrukket.Detresterendebeløberdesamledeundervisningsudgiftertilfolkeskoleniløbendepriser.Beløbenediskonteresforatopgøredemi2009‐priser.Undervisningsudgiftendeleshereftermeddetklassetrinsvægtedeelevtalforatopgøreudgifternepr.elev.Efterfølgendeisoleresudgifternetiludvidetspecialundervisningfraudgifternetilalmenundervisningmv.Dissetalerligeledesdeltmeddetklassetrinsvægtedeelevtalforatopgøreudgifternepr.elev.
Dekommunaleregnskaber2002·2009Det primære datagrundlag til opgørelse af udgifterne pr. elev i den danske folkeskole, er de kommunaleregnskaber.Dekommunaleregnskaberforfolkeskoleudgifterneforeliggeritidsperioden2002‐2009iformafkommunernesindberetningertilDanmarksStatistik.Hererdespecificeretihenholdtildenkontoplan,somerautoriseretiIndenrigs‐ogSundhedsministerietsBudget‐ogRegnskabssystemforKommunerog(førkommunalreformen)Amtskommuner5.Da der i tidsperioden 2002 – 2009 er sket ændringer i kontoplanen, har det i flere tilfælde væretnødvendigtatkorrigerenogleregnskabstal,såledesatdetermuligtatsammenlignedataovertid.Kommunalreformenharhaftbetydningforkontoplanen,daamterne–somindtilkommunalreformendeltekontoplanmedkommunerne–blevnedlagtogderesopgaverfordelttilkommunerogregioner(ogstat).Efterkommunalreformenoprettedessærskiltekontoplanertilregionerogkommuner.4
3.22.01,3.22.07,3.22.08efterkommunalreformenDataerindhentetfraDanmarksstatistik‐www.statistikbanken.dk.Deternettobeløbfraserierne:REG31ogREGK31,dererbenyttet.Herudovererstatsrefusionfratrukket.
5
15
Opgørelseafudviklingeniudgiftertilundervisningifolkeskolenpr.elev.
maj2010
Idekommunaleregnskabererdetsåledes–forperiodenførkommunalreformen‐desamledekommunaleogamtskommunaleregnskaberforundervisningjf.hovedkonto3Undervisningogkultur,dererifokusfordenne opgørelse. Efter kommunalreformen er alene de kommunale regnskaber anvendt, idet deindeholderdenfuldeudgifttilfolkeskolen.
KontoplanenogafgrænsningaffolkeskolenKontoplanen afgrænser ”folkeskoleudgifter” i selve sin opbygning indenfor hovedkonto 3. Da denneopgørelses fokus er selve undervisningen, har det været nødvendigt at ekskludere visse funktioner påhovedkonto3.Danmarks Lærerforening har ønsket at afgrænse opgørelsen til kerneområdet for folkeskolen – denegentlige undervisning. Derfor medtages områder, der i væsentlig grad afviger fra ”hovedydelsen”, ikke iopgørelsen.Det betyder, at opgørelsen afgrænses til udgifterne på funktion 3.01 Folkeskoler, 3.07Undervisning af børn med vidtgående handicap og 3.08 Observationsskoler (før kommunalreformen) ogefter kommunalreformen udgifterne på funktion 3.22.01 Folkeskoler, 3.22.07 Specialundervisning iregionaletilbudog3.22.08Kommunalespecialskoler.Meddenneafgrænsningmedtagesudelukkendedeudgifter,derkanhenførestilundervisningenifolkeskolen.
OmvejledningsreformenogudgiftertilskolevejledningI forbindelse med vejledningsreformen i 2004 blev konteringspraksis ændret, således at udgifterne tilvejledningfra2004blevkonteretpåfunktion3.14/3.22.14UngdommensUddannelsesvejledning.Tidligereblevudgifternetilskolevejledningkonteretsomendelmængdepåfunktion3.01.Da udgifterne til vejledning ikke er en del af denne opgørelses fokus, er udgifter henført til vejledningfratrukket i opgørelsen. Det er gjort ved at trække udgifterne på funktion 3.14/3.22.14 fra, mens der erudregnetetestimatforudgifternetilskolevejledning,somefterfølgendeerfratrukketfunktion3.01iårene2002‐2004.
Tabel 8. Udgifter til UngdommensUddannelsesvejledning samt BDO’s estimat af udgifterne tilskolevejledningiperioden2002‐04*20022003198.4522004198.6192005314.7572006345.4882007446.58720082009Vejledningsudgifter198.477514.502 544.736
*EstimateterbaseretpåentilbageskrivningafbudgettetforUngdommensUddannelsesvejledningi2005.Tallenefor2002‐04erfratrukketfunktion3.01,menshelefunktion3.14for2005‐09erfratrukket.Detskalbemærkes,atstigningenivejledningsudgiftermellem2004og2005skyldes,atUngdommensUddannelsesvejledningindeholderflereopgaverendskolevejledningengjorde.
For at estimere udgifterne til vejledning før vejledningsreformen, er der taget udgangspunkt ibetænkningentillovforslageneomvejledningsreformen,hvordetbemærkes:”Deterforudsat,ataktivitetenskalsvaretil,hvadderhidtilerblevetanvendtpåområdet”6.
6
BetænkningoverI.ForslagtillovomvejledningomvalgafuddannelseogerhvervII.ForslagtillovomændringafforskelligelovepåUndervisningsministerietsområdeafgivetafUddannelsesudvalgetden1.april2003.
16
Opgørelseafudviklingeniudgiftertilundervisningifolkeskolenpr.elev.
maj2010
Udgangspunktet, for BDO´s estimat af udgifterne til skolevejledningen før vejledningsreformen, er derforde budgetterede udgifter til ungdommens uddannelsesvejledning for 2005 – det første år eftervejledningsreformen.
FratrukkenpensionForatsammenligneundervisningsudgifterneovertid,erdetnødvendigtatfratrækkepensionsudgifterne.Det skyldes, at ansættelsesforholdene for lærerne som gruppe har ændret sig over tid, således at der ersket et markant fald i antallet af tjenestemænd. Hvor 46,4 % af lærerne i 2002 var ansat somtjenestemænd,gjordedetsammesigkungældendefor22,1%aflærernei20097.Denændredeandeltjenestemændharihøjgradbetydningforudgifterneifolkeskolen,idettjenestemændikke indbetaler et månedligt pensionsbidrag, som optræder i kommunernes regnskaber. Udgifterne tilderes pension optræder således først, når pensionen udbetales (i de kommunale regnskaber på art 5.1,såfremt der er tale om kommunale tjenestemænd). Overenskomstansatte lærere indbetaler derimodmånedlige pensionsbidrag, og deres pension vil således optræde løbende igennem deres arbejdsliv i dekommunaleregnskaber(påart1).Foratkunnesammenligneudgifterneovertid,harBDOderforvalgtatfratrække pensionsudgifterne – både for tjenestemænd og for overenskomstansatte, dapensionsudgifterneellersvilmedvirketilenoverestimeringafundervisningsudgifternesidstiperioden.Oplysningeromantaltjenestemænd,overenskomstansattesamtsidstnævntespensionsbidragerindhentetfradetFælleskommunaleLøndatakontor(FLD).FLDanvenderimidlertidskiftendestillingskoderiforskelligeår,ogdetharderforværetnødvendigtatforetageseparateudtrækforhvertåriundersøgelsesperioden(senedenståendeoversigt).Udtrækkeneerforhvertårhentetfranovembermåned.Tabel9.StillingskodertiludregningafpensionsudgiftÅr2002Stillingskoder05640Lærerem.fl.,folkeskolen,Øvrigelærerem.v.05609Lærerem.fl.,folkeskolen,Timelønnedelærere05656Lærerem.fl.,folkeskolen,Lærere/overlærere,folkesk.,pers.ordn.05657Lærerem.fl.,folkeskolen,Lærere/overlærere,folkesk.,grundløn2605640Lærerem.fl.,folkeskolen,Øvrigelærerem.v.05609Lærerem.fl.,folkeskolen,Timelønnedelærere05656Lærerem.fl.,folkeskolen,Lærere/overlærere,folkesk.,pers.ordn.05657Lærerem.fl.,folkeskolen,Lærere/overlærere,folkesk.,grundløn2605606Lærerem.fl.,folkeskolen,Lærere/overl.,Folkesk.m.m.,anc.løn05640Lærerem.fl.,folkeskolen,Kl,Frb,Øvrigelærerem.v.,folkeskolen05609Lærerem.fl.,folkeskolen,Kl,Frb,Timelønnedelærere,folkeskolen05656Lærerem.fl.,folkeskolen,Kl,Frb,Lærere,folkeskolen,personligordning05657Lærerem.fl.,folkeskolen,Kl,Frb,Lærere,folkeskolen,grundløn2605606Lærerem.fl.,folkeskolen,Kl,Frb,Overlærere,folkeskolen,anc.løn05640Lærerem.fl.,folkeskolen,Kl,Frb,Øvrigelærerem.v.,folkeskolen05609Lærerem.fl.,folkeskolen,Kl,Frb,Timelønnedelærere,folkeskolen05656Lærerem.fl.,folkeskolen,Kl,Frb,Lærere,folkeskolen,personligordning05657Lærerem.fl.,folkeskolen,Kl,Frb,Lærere,folkeskolen,grundløn2705606Lærerem.fl.,folkeskolen,Kl,Frb,Overlærere,folkeskolen,komb.løn05640Lærerem.fl.,folkeskolen,Kl,Frb,Øvrigelærerem.v.,folkeskolen05609Lærerem.fl.,folkeskolen,Kl,Frb,Timelønnedelærere,folkeskolen05656Lærerem.fl.,folkeskolen,Kl,Frb,Lærere,folkeskolen,personligordning05657Lærerem.fl.,folkeskolen,Kl,Frb,Lærere,folkeskolen,grundløn2805606Lærerem.fl.,folkeskolen,Kl,Frb,Overlærere,folkeskolen,komb.løn
2003
2004
2005
2006
7
Dataomantaltjenestemænd,overenskomstansattesamtsidstnævntespensionsbidragerindhentetfradetFælleskommunaleLøndatakontor(FLD)viaLOPAKS‐databasenpåwww.fldnet.dk
17
Opgørelseafudviklingeniudgiftertilundervisningifolkeskolenpr.elev.
maj2010
2006KBH
20072008
2009
24715Lærere,m.fl.,Kbh,Timelønnedelærere24716Lærere,m.fl.,Kbh,Lærere/overlærere,personligordning24714Lærere,m.fl.,Kbh,Lærere/overlærere,komb.løn24702Lærere,m.fl.,Kbh,Lærere/overlærere,grundløn28&05640Lærereoglederem.fl.ifolkeskolenmv.,Øvrigelæreremv.05609Lærereoglederem.fl.ifolkeskolenmv.,Timelønnedelærere05656Lærereoglederem.fl.ifolkeskolenmv.,Lærere,personligordning05606Lærereoglederem.fl.ifolkeskolenmv.,Lærere,komb.løn05657Lærereoglederem.fl.ifolkeskolenmv.,Lærere,grundløn2805640Lærerem.fl.ifolkesk.ogspec.underv.,Øvrigelæreremv.05609Lærerem.fl.ifolkesk.ogspec.underv.,Timelønnedelærere05656Lærerem.fl.ifolkesk.ogspec.underv.,Lærere,personligordning05606Lærerem.fl.ifolkesk.ogspec.underv.,Lærere,komb.løn05657Lærerem.fl.ifolkesk.ogspec.underv.,Lærere,grundløn
KøbenhavnsKommuneKøbenhavns Kommune ikke indgår i databasen for årene 2004 – 2005, hvorfor BDO har foretaget enbagudrettet prognose af antallet af lærere i Københavns Kommune. Dette er muligt, fordi lærerne iKøbenhavnsKommunei2006erregistreretselvstændigtfralærerneideøvrigekommunerilandet.EfterantalletaflærereiKøbenhavnsKommunefor2004og2005erudregnet,læggesdissetalsammenmeddetsamlede antal lærere i de øvrige kommuner. Det samme gøres for 2006, idet tallene fra KøbenhavnsKommune,somalleredenævnt,eropgjortseparat.
BeregningafpensionUdgifternetilpensionerfratrækkesiopgørelsenforatsikresammenlignelighedpåtrodsafenforskydningfratjenestemandsansattetiloverenskomstansattelærere.Tjenestemænd er fordelt på statslige og kommunale tjenestemænd. Udgifterne til de statsligetjenestemandspensionerliggerhosstatenogindgårsåledesikkeidekommunaleregnskaber.Udgifternetil de kommunale tjenestemandspensioner ligger hos kommunen og konteres på art 5.1 indenfor hverfunktionidekommunaleregnskaber8.Beløbkonteretpådenneartfratrækkesderforiberegningen.Ligeledes fratrækkes udgifterne til overenskomstansattes pension. Udgifterne til overenskomstansattelæreres pension estimeres ved hjælp af oplysninger (fra FLD) om antal lærere og deres gennemsnitligepensionsbidrag.Antalletaflæreregangesforhvertårmeddetgennemsnitligepensionsbidrag,ogbeløbetfratrækkesiopgørelsen.
OmelevtalletAntalletafeleverpåvirkerudgifternetilundervisning,ogforatsammenligne overtidopgøresudgifternederforpr.elev.Der er imidlertid flere måder at opgøre elevtal på. Elevtallet kan opgøres som det faktiske antal elever ifolkeskolen. En sådan opgørelse af elevtal og dermed udgifter pr. elev tager dog ikke højde for skred iklassetrinsfordelingenafeleverne.Dadeældreelevererrelativtudgiftstungeiforholdtildeyngreelever,kandetværerelevantattagehensyntilskrediklassetrinsfordelingen.Danærværendeopgørelsefokusererpå udgiftsudviklingen over tid, er det relevant at se på udviklingen i elever fordelt på klassetrin, hvorudviklingenielevernesklassetrinsfordelingiperioden2002‐2009afspejles.Detvilsige,atdetelevtal,der8
Det skal bemærkes, at der i år 2007 ændres i konteringspraksis og at udbetalinger af tjenestemandspensionerefterfølgende registreres på funktion 6.52.72. Da funktion 6.52.72 ikke indgår i denne opgørelse fratrækkesudelukkende udgiften på art 5.1, således at udgifterne til tjenestemandspensioner ikke længere indgår i opgørelsen.
18
Opgørelseafudviklingeniudgiftertilundervisningifolkeskolenpr.elev.
maj2010
anvendes i denne opgørelse tager højde for, at der i slutningen af perioden 2002 – 2009 er flere ældreeleverendførstiperioden.
BeregningafklassetrinsvægtetelevtalDaelevtalletikkeeropgjortfordeltpåklassetrinforheleperioden,hardetværetnødvendigtatberegnedisse. Dette er gjort på baggrund af oplysninger om elevernes klassetrinsfordeling for den samledegrundskole.BDOharsåledesantaget,ateleverneifolkeskolenfordelersigoverklassetrinnogenlundesomeleverneidensamledegrundskole.Daelevtalleti8.‐10.klasseifolkeskolenforefindesforheleperioden,vurderesdenneantagelseikkeatværeproblematisk9.Først er udregnet, hvor stor en andel af grundskoleeleverne i 0. – 7. klasse i et givent år, der går i fx 1.klasse.Dernæsterdenneandelgangetmedantalletaffolkeskoleeleveri0.–7.klasseidetgivneår.Elevtallene er herefter omregnet til kalenderår, således at kalenderåret 2005 fx består 7/12 af skoleåret2004/05og5/12afskoleåret2005/06.Med udgangspunkt i minimumstimekravene i 2002 og de klassetrinsopgjorte elevtal, er udregnet, hvormange timer folkeskolen i et givent år skulle levere til eleverne. Dette er efterfølgende delt med detgennemsnitligeminimumstimetalpr.elevi2002.Detteresultererietelevtal,derviser,hvormange2002‐eleverelevantalog–fordelingietgiventårsvarertil.
EksempelI2002varder578.798folkeskoleelever,i2005varder597.038.Derersåledeskommet18.240flereeleverifolkeskolen. Fordi der er blevet færre elever i de mindste klasser og flere i de større, mereundervisningskrævende klasser, svarer udviklingen dog til, at der er kommet 21.715 flere elever, hvisdemografiogtimefordelingvarsomi2002.
Pris·oglønudviklingRegnskabstallene er diskonteret, således at alle tal er opgjort i 2009‐priser. Diskonteringsrækken erproduceretvedforhvertenkeltåratlæggepris‐oglønudviklingenmellemdetpågældendeårog2009til10.BDO har således korrigeret de løbende priser med pris‐ og lønudviklingen, således som den opgøres afKommunernesLandsforeningideresudsendtebudgetvejledninger.BDO har dog vægtet forholdet mellem pris‐ og løn således, at det afspejler det faktiske forhold mellemlønningerogøvrigeposteridekommunaleregnskaberpådeudvalgtefunktioneridetenkelteår.Forholdetmellemløn‐ogprisudviklingliggerretkonstantoverperiodenpåca.80%lønningerog20%øvrigeposter.Denne vægtning tager højde for lønudgifternes relativt store andel på folkeskoleområdet ift. detkommunaleområdeunderét,hvorlønningerudgøromtrent70%afudgifterne.9Grundskoleeleverfordeltpåklassetrin:Undervisningsministeriet:http://pub.uvm.dk/2008/taldertaler/kap04.htmlAntalsamledefolkeskoleelever,folkeskoleeleverfordeltopklassetrin2007ogfremogantaleleveri8‐10.klasse:www.statistikbanken.dkserierneU1907ogU19Minimumstimetalgældendei2002fordeltpåklassetrin:www.retsinformationen.dkLBK730af21/07/200010www.nis.dkvejledningertilbudget‐ogregnskabssystemforkommunertilindhentelseafoplysningeromhistoriskeogforventedepris‐oglønudviklinger.Talleneertrukketpåbaggrundafbudgetvejledningerne.
19
Opgørelseafudviklingeniudgiftertilundervisningifolkeskolenpr.elev.
maj2010
Den anvendte pris‐ og lønregulering tager dog ikke højde for, at den faktiske udvikling i lærerlønninger,bogpriserellerandreudgifterpåfolkeskoleområdet,afforskelligegrundkanafvigefradengennemsnitligeoggenerelleudgiftsudviklingikommunerne.Tabel10:Pris‐oglønudviklingiprocentsamtherafudledtdiskonteringsrækkemedomregningtil2009‐priser2002/03 2003/04 2004/05 2005/06 2006/07 2007/082008/09Lønudvikling3,9%4,0%2,7 %4,0 %3,4 %3,3 %20061,124,1 %3,4 %20071,095,3%1,7%200820091,051Prisudvikling2,8%2,2%2,6 %3,6 %2002200320042005Diskontering1,291,241,201,17Kilde:KommunernesLandsforeningsbudgetvejledninger
EksempelDenvægtedepris‐oglønudviklingbetyder,at100kr.i2002‐prisersvarertil129kr.i2009‐priserpga.denmellemliggendepris‐oglønudvikling.
SpecialundervisningBDOhariopgørelsenadskiltudgifternetiludvidetspecialundervisningenfraalmenundervisningenmv.foratundersøgeudgiftsudviklingerneseparat.Denudvidedespecialundervisningifolkeskolenerdelskonteretpåfunktion3.07Undervisningafbørnmedvidtgående handicap og 3.08 Observationsskoler (før kommunalreformen) og funktion 3.22.07Specialundervisning i regionale tilbud og 3.22.08 Kommunale specialskoler (efter kommunalreformen),mensspecialundervisningtilknyttetalmenundervisningenerkonteretpåfunktion3.01/3.22.01Folkeskoler.DetharikkeværetmuligtforBDOatgiveetvalidtestimatpåudgifternetilspecialundervisningentilknyttetalmenundervisningen,hvorfordisseudgifterforbliverenintegreretdelafudgifternetilalmenundervisningmv.idenneopgørelse.Udgifternetiludvidetspecialundervisningerderimodisoleretogfremgåraftabel6ogfigur3.
20
Opgørelseafudviklingeniudgiftertilundervisningifolkeskolenpr.elev.
maj2010
21