Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 269
Offentligt
866559_0001.png
Dokument oprettet 10.06.2010Sag 10/526 – Dok. 5851/10 /SIH
PRESSEMEDDELELSE
KL bruger underlødig dokumentationKommunernes Landsforening mener, at klagesystemet er ”udgiftsdrivende”. De har lagt 30konkrete klagesager på bordet i forhandlingerne med regeringen om kommunernes økono-mi.Danske Handicaporganisationer mener, at dokumentationen er underlødig og forvridergrundlaget for debatten. Eksemplerne mangler baggrund og begrundelser til at forklare af-gørelserne.For eksempel servicehunden til 150.000 kr., som KL mener, kan erstattes af en rollator! Enrollator kan ikke åbne og lukke skabe, skuffer og døre, ej heller samle ting op fra gulvet.Det kan servicehunden.DH mener, det er kommunerne selv, der driver udgiftsstigningerne frem, fordi de ikke kanlevere kvalitet i løsningerne.Kommunerne holder sig ikke for gode til at bruge klagesystemet, der er skabt for borgernesskyld. Kommunerne misbruger klagesystemet til at forsøge at skrue serviceniveauet til bor-gere med handicap ned. Når borgeren får medhold i klagesystemet, klager kommunen vide-re. I dag udgøres halvdelen af Ankestyrelsens principielle sager af kommunernes klager.Det er urimeligt.Det er et stort spørgsmål, hvordan KL har fået kendskab til sagerne. Klagenævnets sageroffentliggøres ikke på lige fod med Ankestyrelsens sager. Uanset hvordan KL har fået op-lysningerne, så er der tale om lemfældig og uetisk omgang med personfølsomme oplysnin-ger.
Se vedhæftede notat for yderligere uddybning.For nærmere oplysninger og udtalelser kontaktDH’s næstformandMorten Carlsson,tlf. 24 21 45 83.--- --- --- --- --- --- --- ---