Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 267
Offentligt
871191_0001.png
Foreløbig invitation, læs mere herunder:
Konference om køn og kulturel mangfoldighed i rytmisk musikFredag den 24. september 2010 på Rytmisk Musikkonservatorium (RMC), HolmenArrangør: Rytmisk Musikkonservatorium i samarbejde med Kvinfo og musikernetværket ImpraI dagens Danmark kan vi på den rytmiske musiks område konstatere store ubalancer hvad angår køn og kulturelmangfoldighed. Gennem de senere år har kultur- og uddannelsesområderne haft stigende fokus på at stimulere tilligestilling og øget kulturel mangfoldighed. På Rytmisk Musikkonservatorium (RMC) mener vi, at tiden er kommet tilat gøre en ekstra indsats på dette område.Kønsmæssigt oplever det rytmiske musikliv i disse år en øget ubalance. I dag er kvinderne meget lidtrepræsenteret blandt instrumentalister på alle niveauer. ligesom de kun i begrænset grad medvirker ibandkonstellationer som andet end sangere. Endvidere er kvinderne stort set helt fraværende på topposterne i deforskellige musikorganisationer og musikvirksomheder, både offentlige og private. til trods for en stærkt stigendeinteresse for musikbranchen hos kvinderne på græsrodsniveau.På RMC oplever vi et tilsvarende billede, sådan som vi også fornemmer det gælder andre steder i den musikalskefødekæde. Flertallet af de kvindelige ansøgere er sangere; kun ganske få vælger et instrument som hovedfag, oglærerstaben består næsten udelukkende af mænd. På det brede musikpædagogiske område - MGK-kurser,musikskoler, højskoler m.v. - er tendensen den samme. Pigerne lader til at holde sig til at synge, eventuelt tilegen ledsagelse på guitar, klaver og i visse tilfælde laptops, men kan ofte ikke se sig selv som instrumentalister ogbandmusikere.Er der tale om, at den rytmiske musiks bandformationer på en eller anden måde er maskuline konstruktioner? Erfraværet af kvindelige instrumentalister udtryk for en stigende (køns)stereotypisering og ensretning inden for denrytmiske musik? Og hvorfor vælger kvindelige instrumentalister i højere grad en uddannelse og karriere inden forklassisk musik?Hvad angår kulturel mangfoldighed, oplever det rytmiske musikliv ligeledes en ubalance. Desuden bærer detrytmiske musikliv på alle niveauer og blandt alle grupper - elever, studerende, udøvere, organisatorer - præg af etpåfaldende fravær af personer med anden etnisk baggrund end dansk. I offentligheden har kun begrænsedeområder af hip hop-kulturen vist et andet billede.På RMC såvel som i store dele af det øvrige rytmiske musikliv er rekrutteringen af personer med nydansk baggrundstort set ikke-eksisterende. Dermed risikerer vi at tabe en stor del af talentmassen på gulvet, til skade for detsamlede musikliv. Hvad er årsagerne til dette? Er der tale om en magtrelation, hvor den stærkere holder densvagere fra fadet? Og afspejler og reproducerer den rytmiske musik fx genremæssigt et stereotypt billede, nårdet gælder kulturel mangfoldighed?RMC vil gerne være med til at sætte fokus på køn og kulturel mangfoldighed i det rytmiske musikliv herhjemme,med særligt hensyn til de to områders status i de forskellige dele af uddannelsessystemet.Vi håber, at så mange som muligt fra det rytmiske musikliv og musiklivet generelt vil tage handsken op og sammenmed os deltage i diskussionen. Det er vores håb, at vi på den måde i fællesskab kan blive klogere på hvordan oghvorfor denne ubalance inden for køn og kulturel mangfoldighed udfolder sig - samt på hvad der skal til, for at visammen kan vende udviklingen.Deltagergebyret er DKK 350, som bedes indbetalt senest den 13. september,se tilmeldingsblanket for fleredetaljer om tilmelding.På snarligt genhør og med venlig hilsenRMC
Musik i ubalance