Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 266
Offentligt
865231_0001.png
865231_0002.png
865231_0003.png
Jens Kjærbøl, cand.pharm.Offentliggjort som klumme på Netavisen 180Grader.dkhttp://www.180grader.dk/Politik/zwei-soft-ice

Zwei soft-ice

Hvad betyder globalisering sprogligt set. At flere skal lære flere fremmedsprog. Ellerat flere kan nøjes med at lære engelsk, men på et højere niveau.Og vil engelsk forblive det globale sprog?Direktøren for Dansk Sprognævn, Sabine Kirchmeier-Andersen, lagde for to år siden(P1) en dæmper på begejstringen for engelsk med vurderingen: Det er ikke til at vide,om kinesisk i fremtiden bliver det internationale sprog.Kinesisk (mandarin) som det internationale sprog er dog helt udelukket. Godt nok erkineserne verdens største befolkning , men de udgør kun ca. 20% af verdensbefolkning. Dertil kommer, at kineserne har valgt at være tro mod deres tusindårigemaleriske skriftsprog. Dermed er det udelukket, at resten af verden vil accepterekinesisk som det internationale sprog – det ville kræve dobbelt arbejde at lære det isammenligning med engelsk. Og Kinas tvillingekonkurrent Indien, med engelsk somofficielt sprog, har en næsten lige så stor befolkning og vil aldrig forære Kina ensådan konkurrencefordel.
På vores universiteter undervises der i vidt omfang på engelsk. Det har fået ledendesprogfolk til at påpege, at en del lærere og studerende hyppigt mangler forudsætningerfor sproglig præcision og nuancering. Det indikerer, at engelskundervisningen ifolkeskolen og gymnasiet bør intensiveres. Heri er Dansk Industri (DI) enig. I DI'sundersøgelse af de ansattes sprogkompetencer ”Mere end sprog” (26/10-09)konstateres det: ”Men ikke alle taler godt nok engelsk.”I det almene gymnasium er det kun obligatorisk at lære engelsk på B-niveau.Handelsgymnasiet er der imod præget af mere udsyn og fremsyn. I handelsgymnasietskal alle have engelsk på A-niveau.
Det er altid så nemt, at foreslå et fag i folkeskolen opgraderet. Men der er fagtrængsel.Det valgfrie fag tysk bør afskaffes og erstattes af engelsk på udvidet niveau.Fordi tysk, et ellers flot sprog, ikke længere har tidligere tiders betydning. Nu omdage springer vi Tyskland over med fly, når vi tager sydpå. Vi har kun et lillegrænsestykke fælles med Tyskland. Vi ser næsten aldrig tyske film. Og frem for altfordi alle tyske elever lærer engelsk i skolen. Vi kan tale engelsk med et flertal aftyskerne, og dette flertal er voksende. Maskinoversættelse dansk-tysk og omvendt er isin vorden og lige nu af begrænset værdi. Men der er næppe nogen tvivl om, at den vilblive væsentlig bedre i de kommende år.Tre år med tysk i folkeskolen gør det ikke muligt at kommunikere på tysk. Ikronikken ”Sprog ta'r tid” (Sprogforum, for sprog- og kulturpædagogik Jan. 2000 nr.16) skriver Kirsten Haastrup, Professor, dr. ling.merc. et lic.pæd. : ”... at når talen erom at lære fremmedsprog i et klasseværelse, skal vi tænke i hundredevis om ikketusindvis af undervisningslektioner.”
Trods dette faktum skriver undervisningsministeriet i publikationen ”Fælles Mål -2009”: ”Slutmål for tysk efter 9. klassetrin: ”Anvende tysk somkommunikationsmiddel i mødet med tysktalende.”Et flertal af en ungdomsårgang fortsætter ikke med tysk efter folkeskolen. Udenvedligeholdelse falder den beskedne tyskkompetence hastigt. Efter fem år er så megetglemt, at det ikke rækker til stort mere end at købe zwei softice på en rasteplads iTyskland.Dansk Industri erklærer, at de mangler folk med tysk på højt niveau. Og derforanbefaler DI, at alle elever i folkeskolen skal lære tysk. Lidt mærkeligt!I 2009 havde Danmark 4,9% arbejdsløse cand. mag.'ere i tysk (tlf.-oplysning fraAAK).80 procent af eleverne i folkeskolen lærer nu tysk mod tidligere 90%.Før gymnasiereformen havde omkring 70 pct. af en gymnasieårgang tysk. Nu er dethalvdelen. For få år siden havde 200 studerende af en seminarieårgang valgt tysk, nuer det kun 100.Disse kendsgerninger får DI til at bruge dramatiske overskrifter på deres hjemmeside:”Tab af tysk er et stort tab for Danmark” og ”Dødsstødet for tysk”. Forfatteren baghjemmesiden har tydeligvis ikke 'tilstræbt objektivitet' som sit mål.DI’s oplysning ”Danmark har stadig den største samhandel med det store land modsyd” er blevet brugt af mange fortalere for obligatorisk tysk.Men når Danmark handler med 200 lande bliver den gennemsnitlige handelsandel enhalv procent, så ”største samhandel” siger ikke ret meget. Det havde været mere reeltat fortælle, at eksporten til Tyskland udgør 16% af vores samlede eksport (regner manØstrig og Schweiz med bliver andelen knapt 18%). En procentandel, som har væretmarkant faldende over de sidste 10 år. En procentandel som med meget storsandsynlighed vil falde yderligere over de næste 10 år, i takt med at vores handel medde hastigt voksende økonomier Kina og Indien vokser.Er det etisk rigtigt at spore alle elever ind på at lære tysk i folkeskolen ved hjælp afselektiv information, når et stort flertal aldrig får brug for den tre-årige indsats?
På EU's hjemmeside bekendtgøres det at: ”EU har sat sig det ambitiøse mål, atborgerne skal kunne udtrykke sig flydende på to sprog ud over deres modersmål.” Enmålsætning som betegnes som ”ambitiøs, men ikke urealistisk.”Det sprogkrav er ren selvforherligelse. EU-politikere og embedsmænd er generelt folkmed større boglig uddannelse og sprognemme. De får vedligeholdt og endda udvikletderes sprogkompetencer i deres daglige arbejde.Det er simpelthen urealistisk og totalturimeligt og unødvendigt at forlange, at alle EU-borgere skal beherske tofremmedsprog.Ikke desto mindre bliver EU's krav bakket op i rapporten ”Sprog til Tiden”(april2008)udarbejdet af et udvalg nedsat af kulturministeriet.”Udvalgetanbefaler, at tysk sprog bliver obligatorisk 2. fremmedsprog i folkeskolenefter engelsk.”
I efteråret 2009 råbte tysklærerne vagt i gevær på baggrund af den faldende interessefor at lære tysk.Tyskfagene på KU, CBS og RUC arrangerede sammen med Den Tyske Ambassadeen konference, ‘Tysk nu!‘ På KU-hjemmesiden ”Flersprogetheden i fare i Danmark”oplyses: ”Konferencen samlede mere end 250 tyskeksperter, politikere,kulturpersoner, studerende, forskere og undervisere fra folkeskolen til universitetet.”Konferencen nåede frem til følgende anbefalinger:”At 2. fremmedsprog gøres obligatorisk i folkeskolen, ” og at sprogpolitiken skal”leve op til Europarådets afgørelse om, at mindst to fremmedsprog skal indgåobligatorisk i den almene skoleuddannelse.”Talsmanden for ”Tysk nu!”, institutleder og professor i tysk Jens Erik Mogensen,skrev sammen med 5 kolleger i kronikken ”Hvad skete der lige med tysk?” (Pol21/10-09): ”Manglende kontinuitet mellem de forskellige niveauer fraungdomsuddannelse til universitet skærer 'fødekæden' i tyskuddannelsen over medden konsekvens, at uddannelse i sprog på højeste niveau er truet.”I fødekæden folkeskole-gymnasium-universitet skal folkeskoleeleverne altså agerefødegrundlag!!
For snart en snes år siden havde jeg midlertidigt arbejde ved en vejentreprenør. Veden firmafest for vores sjak deltog to hollandske gæster. To af os kunne tale medhollænderne på engelsk. Sjakformanden og fire maskinførere kunne overhovedet ikketale med hollænderne - heller ikke efter at vi havde fået noget at drikke. Den enehollænder var endda en kvinde.Andelen af danskere, som ikke engang har eet brugbart fremmedsprog, er formentligidentisk med de knapt 20%, som ikke har brugbare læsefærdigheder i dansk.Det burde have høj prioritet i Danmarks sprogpolitik, at eleverne allerede ifolkeskolen får lært engelsk på brugerniveau.Tysklærernes talsmand fra ’Tysk nu!’ konferencen” er dog af en anden mening.”Skoleeleverne behøver ikke at kunne tale flydende engelsk” skrev tyskprofessoren ioverskriften på et debatindlæg (Pol 9/1-10).Vil det lykkes den sproglige elite at styre Danmarks sprogpolitik?Med Internettet og det globale sprog engelsk vil der blive knyttet flere og flerepersonlige forbindelser over grænser uanset afstand. Engelsk er i parløb medInternettet den stærkeste sikring mod fremtidige krige. Visse politikeres koldemagtlogik og evt. dæmoniseringstiltag som krigsforberedelse vil støde på mere ogmere modstand i deres befolkninger.