Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 263
Offentligt
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
AnledningTitelMålgruppeArrangørTaletidTid og sted
Åbent samråd om de nationale testUDU samrådsspørgsmål BJ, BK og BLFolketingets UddannelsesudvalgFolketingets UddannelsesudvalgCa. 5 minutterTirsdag den 8. juni 2010 kl. 14.00
1
1. IndledningFolketingets Uddannelsesudvalg har efter ønske fra Pernille Vigsø Bagge (SF)stillet mig spørgsmålene BJ, BK og BL om kommunikation med forældre omderes barns testresultater. Spørgsmålene besvares samlet.Spørgsmål BJMinisteren bedes vurdere Skolestyrelsens kommunikation til forældre til børn,der har gennemført den nationale test i læsning, jf. dette eksempel i artikel påDR 7/5-10: "Folkeskolen skriver sort".http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/05/06/231315.htmSvarDer er i forældrebrevet tale om en standardtekst, hvor enkelte dele af tekstenvarieres sprogligt alt efter elevens resultat. De konkrete formuleringer er blevetdrøftet med grupper af både forældre og lærere for at sikre, at forældrebrevetlever op til brugernes ønsker og behov.Den skriftlige tilbagemelding indeholder ikke en karakter, som man kender frafx afgangsprøver, men en forklaring på, hvordan eleven har klaret sig. Der vilvære et resultat for testen som helhed og for de enkelte områder af testen – fxfor testen i læsning: ”Afkodning”, ”sprogforståelse” og ”tekstforståelse”.Der indgår forskellige fagudtryk i forældrebrevet – de eksempler, som DRfremhævede, var fra forældrebrevet i læsning. Det indeholder udtryk som ”in-ferensdannelse”, ”ord med betingede udtaler” og ”lydrette ord”. Når disse fag-udtryk indgår, er det for at give forældrene mere konkrete eksempler på ind-holdet af de opgaver, deres barn har været gennem.De tilbagemeldinger, Skolestyrelsen har modtaget fra skoleledere, lærere ogforældre om forældrebrevet, har været både positive og negative. Forældrene erglade for et konkret bidrag til at understøtte samarbejdet mellem skole og hjemom elevens faglige udvikling, men der er også kommet forslag til forbedringeraf formuleringerne. Det vil Skolestyrelsen nu følge op på.
Spørgsmål BKFinder ministeren det hensigtsmæssigt, at Skolestyrelsens standardformuleringer afflere eksperter i kommunikation vurderes til at være en katastrofe og snarere skræm-mer forældrene frem for at give dem et præcist billede af barnets resultat?
2
SvarSom sagt er de konkrete formuleringer blevet drøftet med grupper af både for-ældre og lærere for at sikre, at forældrebrevet lever op til brugernes ønsker ogbehovResultaterne af testene formidles på forskellige måder alt efter, hvem der skalbruge dem. Forældrebrevet er udtryk for en lille og forkortet del af informatio-nerne om testresultatet, men det giver faktisk et retvisende billede af, hvad ele-ven har præsteret. Spørgsmålet er, om det meget detaljerede og præcise billedeaf barnets resultat og opgaver, som forældrene får nu, måske skal justeres - ogom der skal luges ud i fagudtrykkene.Det er vigtigt at understrege, at testresultatet med fordel kan drøftes ved enskole-hjem-samtale, så det ikke står alene. Dette indgår som et vigtigt budskabi Skolestyrelsens rådgivning til skolerne.Men som sagt vil Skolestyrelsen nu følge op på, om de konkrete formulering ertilstrækkeligt anvendelige til en frugtbar skole-hjem-samtale, der kan føre til engod opfølgning på testresultaterne.Spørgsmål BLVil ministeren tage initiativer, der kan sikre, at Skolestyrelsen frem overkommunikerer i øjenhøjde med forældrene frem for at bruge vendinger og begreber,som de færreste kender?SvarSkolestyrelsens plan er at videreudvikle formidlingen af testresultatet til foræl-drene. På samme måde som formuleringerne i forældrebrevet allerede i flereomgange er drøftet med lærere, ledere og forældre, vil Skolestyrelsen efter deobligatoriske test igen inddrage brugerne i en drøftelse af mulige forbedringerog vil naturligvis sørge for, at der igen bliver kigget på de faglige udtryk.
3