Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 253
Offentligt
Lederforeningen for VUCVUC Bestyrelsesforeningen
København den 4. juni 2010.
Foretræde for Folketingets UddannelsesudvalgTirsdag den 8. juni 2010 kl. 15.00Lederforeningen for VUC og VUC Bestyrelsesforeningen har anmodet om et foretræde for udvalget.Anledningen er Aftalen om genopretning af dansk økonomi og de konsekvenser denne aftale har forunge uddannelsessøgende, kortuddannede voksne og VUC-sektoren.
Deltagere i deputationen:Hans Jørgen Hansen, formand, Lederforeningen for VUCPer Skovgaard Andersen, formand, VUC BestyrelsesforeningenMads Justsen, chefkonsulent, sekretariatet.
1
Lederforeningen for VUCVUC Bestyrelsesforeningen
De unge og kortuddannede voksne rammes hårdt af store besparelser
og deltagerbetaling på VUC
Uddannelsespolitiske betragtningerRegeringens aftale om genopretning af dansk økonomi indeholder så store besparelser påuddannelsesområdet, at det kan komme til at gå hårdt ud over mange unge og kortuddannede voksne, somtager almen voksenuddannelse (avu) og hf-enkeltfag på landets voksenuddannelsescentre (VUC).Aftalen kan efter vores vurdering udhule de seneste års bestræbelser på at sætte kompetencer ogkompetenceudvikling på dagordenen, bl.a. således som dette er kommet til udtryk i forskelligeglobaliseringstiltag og i den enighed, der har gjort sig gældende i VEU-trepartsarbejde, hvor behovet foralmene færdigheder og kompetencer bl.a. er blevet beskrevet som et væsentligt indsatsområde.De uddannelsespolitiske målsætninger om uddannelse til flere (50 og 95 procent målsætningerne) harværet en hovedhjørnesten i de seneste års uddannelsespolitiske arbejde, og uddannelsesinstitutionerneover en bred kam har gjort alt, hvad der kunne gøres for at sætte fokus på disse vigtige udfordringer. Menmed den indgåede aftale kan vi frygte, at mange unge, som gennem hf-enkeltfag og avu har brugt VUC somstedet for opgradering af deres almene kompetencer kan få forringet deres muligheder.VUC udgør et parallelt, alment kompetencesystem, som unge og voksne i stort omfang benytter somforberedelse til videre uddannelse. VUC er stedet, hvor de kan erhverve en kompetencegivendeuddannelse. Med den foreslåede genopretningsplan vil øget deltagerbetaling og reduktion og afkortning afstatens voksenuddannelsesstøtte kunne betyde, at langt færre unge og kortuddannede voksne, heriblandtogså grupper, der kan være svære at nå med uddannelse og kompetenceudvikling, ikke får del i den almeneopkvalificering, som VUC kan tilbyde, og som er en forudsætning for et vellykket studieforløb og for atkunne finde fodfæste på arbejdsmarkedet.Danskerne har i lyset af den økonomiske krise fulgt opfordringen om at gå i gang med voksen- ogefteruddannelse. Dette har medvirket til en kraftigt stigende aktivitet på VUC. VUC har således levet op tilsine samfundsforpligtelser og har bestræbt sig på at kunne levere en så seriøs, relevant og målrettetkompetenceudvikling som muligt.Aktivitet og nøgletalPå VUC er aktiviteten steget markant siden efteråret 2008. Stigningen skyldes, at mange flere unge ogkortuddannede voksne har besluttet sig for at gå i gang med en uddannelse, dvs. at de bruger krisen aktivttil at få almene kvalifikationer i en erkendelse af, at uddannelse er vejen frem, hvis de ikke vil ende somufaglært arbejdskraft.Vi har med tilfredshed konstateret, at den lave deltagerbetaling på AVU-kernefag som matematik og danskbibeholdes, og at kernefagsrækken med lav deltagerbetaling skal udvides. Det er positivt og rigtigt, daVUC’s kerneopgaver er uddannelse af unge og kortuddannede. Men aftalen kan indebære, atuddannelsesbarriererne for netop disse grupper øges.
2
Lederforeningen for VUCVUC Bestyrelsesforeningen
Deltagerbetalingen skræmmer de unge vækVUC samler i disse år mange unge op, som er faldet fra på de ordinære ungdomsuddannelser og som veddeltagelse i målrettede forløb bl.a. hf, kommer tilbage og optages på forskellige uddannelser påprofessionshøjskolerne, f.eks. sygeplejerske, lærer og pædagog.Forslaget om at hæve deltagerbetalingen på avu og hf-enkeltfag kan føre til, at unge i stort omfang vilfravælge disse to uddannelser og dermed vil undlade at gå i gang med den kompetenceudvikling, somsamfundet stærkt efterspørger.De fleste af disse unge er heltidskursister på VUC og SU-modtagere. Deltagerbetalingen refunderes for 85 %vedkommende fordelt ligeligt over den månedlige SU-udbetaling. Deltagerbetalingen medfører derfor kunen stor og vanskelig startudbetaling, og den øgede deltagerbetaling vil ikke bidrage til et øget provenu tilstatskassen af nogen nævneværdig størrelse, hvilket derfor bør genovervejes.Undersøgelser viser, at VUC er en vigtig leverandør til de videregående uddannelser, især de mellemlangevelfærdsuddannelser. Med den nye aftale kan omfanget heraf blive reduceret, hvis deltagerbetalingenbliver så stor, at de unge fravælger uddannelsen, fordi de har vanskeligt ved at overskue at skulle betale enmeget stor startudbetaling ved optagelse på uddannelsen.
Personer med en videregående uddannelse kommer i klemme, når de vil i gang medkompetenceudvikling.Allerede i dag har man deltagerbetaling. Med aftalen forhøjes deltagerbetalingen for folk med envideregående uddannelse således, at et enkeltfag kommer til at koste 7.000–10.000 kr. Forhøjelsen børgenovervejes, idet man i den forbindelse skal være klar over, at man også rammer gruppen, som f.eks. haren kort videregående uddannelse, men som nu ønsker at foretage et sporskifte og tage en længerevideregående uddannelse.
Reduktionen af Statens Voksenuddannelsesstøtte vil ramme de kortuddannede voksneAdskillige politikere har udtalt sig om det positive i, at mange unge og unge voksne, der er blevet opsagtsom resultat af den økonomiske krise inden deres sidste arbejdsdag har valgt at påbegynde etuddannelsesforløb for at skifte spor fra ufaglært arbejde til at tage en uddannelse med etfremtidsperspektiv. Vejen er i mange tilfælde gået via VUC – først avu og derefter hf.Finansieringsmuligheden er SVU, men reduktionen i SVU til 80 procent af dagpengene og halveringen afstøtteperioden fra 80 til 40 uger kan betyde ophør af denne kompetencevej for mange.Stigningen i aktiviteten på VUC’s uddannelser og dermed et øget forbrug af SVU er et resultat af envellykket proces med at øge arbejdsstyrkens kompetenceniveau, således at folk får mulighed for atkonvertere ufaglært arbejde, der i stigende grad overflødiggøres af krise og globalisering, til arbejde indenfor mere videnstunge områder.
3
Lederforeningen for VUCVUC Bestyrelsesforeningen
Erfaringen fra de senere år er, at mange unge og kortuddannede lægger en sammenhængendeuddannelsesplan med henblik på så hurtigt som muligt at gennemføre først en almen voksenuddannelsefor derefter at fortsætte på hf med henblik på at gå videre til en mellemlang eller lang videregåendeuddannelse. VUC er den vigtigste fødekæde til velfærdsuddannelserne, hvor der de kommende år vil bliveet stort behov for mange studerende, idet der vil være mangel på arbejdskraft inden for dette jobområde.De to foreninger anerkender, at også VUC skal bidrage til besparelser, men vil konkret foreslå:-At heltidskursister på VUC ikke får ringere SU-vilkår end i ungdomsuddannelserne. Det ernødvendigt og hensigtsmæssigt i relation til 95 % og 50 % målsætningerne, hvor netop VUC’s tilbuder overordentligt væsentlige.At folk med en videregående uddannelse fortsat på normale deltagerbetalingsvilkår kan supplerederes almene uddannelse inden for fag, hvor de ikke tidligere har erhvervet et gymnasialt niveau.At 80-ugers SVU-muligheden med de eksisterende godtgørelsesregler bibeholdes for de kortestuddannede.
--
4