Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 247
Offentligt
Skole og Samfund
Randers, Syddjurs og Norddjurs kommunes lokalafdelingeri samarbejde med Venstre Norddjurs Vest
Debatmødeom 360 graders eftersynet af den danske folkeskolePå kulturperronen ved Auning Bibliotek, tirsdag d. 18. maj 2010ReferatI panelet:Anne-Mette W. Christiansen,MF for Venstre og næstformand i folketingets uddannelsesudvalgMaja Panduro,MF for SocialdemokratietBenedikte Ask Skotte,landsformand for Skole og SamfundSøren Fischer,formand for Dansk Industri i Randers – NorddjursYasmin Ben-Kisos,Danske SkoleeleverElse Holm Poulsen,Djurs Lærerforening
VelkomstHenning Andersen, formand for Skole og Samfund i Norddjurs og Venstre Norddjurs Vest bødvelkommen med disse ord:I Syddjurs kommune er nedlagt 3 små skoler, de genopstår alle som friskoler. Man er også ved atomstrukturere specialundervisningstilbuddene.I Randers kommune snakkes der om besparelser, der kan få timetallet ned under minimumstimetallet.Samtidig er man ved at indføre en ny spændende indskolingsmodel.I Norddjurs kommune snakkes der i øjeblikket om ny struktur med børnebyer i landområder, for atsikre alle skoler i tider med faldende børnetal, og økonomien presser også her.Der kommer sikkert ikke flere penge til folkeskolerne, så vi skal finde mulighederne indenfornuværende økonomiske rammer, f.eks.:Vidensdeling, mange steder har man fundet spændende måder at håndtere tingene på, menviden kommer ikke ud til andre, det skal gøres bedre!Specialundervisning, pengene følger børn med diagnoser og problemer, derfor er der flere børnmed diagnoser og problemer. Økonomitænkning gør det ikke bedre for vores børn!I stedet for at tænke på ”børn med problemer”, skal vi måske tænke på ”børn i problemer”,altså at det er skolen, der ikke har ændret sig til børn, som de er i dag, og derfor er det skolen,der er en del af problemet.Vi skal finde alle de gode historier, og kopiere det vi kan bruge, på vores egen måde, på voresegen skole. Og så huske at fortælle om resultaterne.Henning nævnte også et samarbejde i 2009 med folkeskolens parter, der hedFælles viden – Fælleshandling,hvor man først samlede al sin viden fra erfaringer og forskning, og så aftalte handlinger udfra denne viden.Den tanke kan vi måske godt bruge her også.
Sekretariatet: Kvægtorvsgade 1 – 1710 København V – Tlf. 3326 1721 – www.skole-samfund.dk
Indlæg fra paneletYasmin:DSE oplæg, en skole i verdensklasse med plads til alle. Plads til at eleverne ikke skalundervises på samme måde i respekt for den enkelte elev. Mere brug af f.eks. læringsstile. 7 – 9 klasseskal selv være med til at sammensætte skemaet.Læreruddannelsen skal ændres, så lærerne bliver uddannet til at håndtere skoleeleverne og deresudfordringer. Erhvervsklasser i samarbejde med erhvervslivet for elever med lyst/evne til merepraktisk arbejde.Eleverne skal kunne bedømme skolen og lærerne.Maja:Socialdemokraterne vil investere 2 mia. i folkeskolen.Er bekymret for 360 graders rundbarbering i stedet for eftersyn. Flere sparekrav er endnu ikkeeffektueret, der tales om over 1000 lærerfyringer, hvordan vil vi få verdens bedste folkeskole med debetingelser.Er enig med Lars Løkke Rasmussen om at uddannelse er den bedste investering, men mener ikkesammenligninger kan gøre skolen bedre, så ingen offentliggørelse af nationale tests.Vi skal arbejde os ud af krisen, i 2020 vil ca. 100.000 for mange være uden uddannelse. Derfor skal vihave en uddannelsesrevolution, hvor alle unge skal have 13 års uddannelse, negativ social arv skalbrydes, mere efteruddannelse til lærere, ledere skal være lederuddannet, gruppeeksaminer tilbage oggerne flere helhedsskoler.Benedikte:Skole og Samfund er enige med DSE om oplæg til Marienborg møder, om en ændring afafgangsprøver som forandringsagent, for at ændre undervisningen hen imod det, erhvervslivetefterspørger.Har som den eneste i panelet været til Marienborg møde, samt møde med rejseholdet. Vi harmuligheden for at påvirke omforandringer, hvis vi deltager aktivt i processen.Omkring skolebestyrelsesvalg er der dårlige overskrifter om ringe opbakning, men på landsplan er deraltså lige valgt 12.000 nye skolebestyrelsesmedlemmer til et vigtigt arbejde med stort set lige såmange møder som kommunalbestyrelsesmedlemmerne, og de får ikke løn for det!Vi vil gerne have flere kompetencer til skolebestyrelserne. I privatskolerne kan bestyrelserne selvansætte og afskedige personale, det vil vi også gerne i folkeskolerne, for at kunne påvirke retningen afvores lokale skole mere.En mere åbning af skolerne både for forældre og aftagerne (erhvervsskoler og erhvervsliv) sammenkan vi rigtig meget. Forældrenes interesse er rigtig vigtig for børnenes læring, det skal formidles bedretil både lærere og forældre.Anne-Mette:Hvordan ser vi 360 graders eftersynet? Er vi tilfredse med det vi ser, hvad skal evt. lavesom, intet skal være umuligt. Den vej samfundet skal, er den vej vores børn viser os. Vi vil være i top 5i PISA inden 2020.Væksten i samfundet skal komme fra erhvervslivet, og vi skal levere råmaterialet Vi vil prioriteretalenter; 2-5 % har så høj IQ at det er en hindring for dem, lad os udnytte deres potentiale i stedet for.Fjernelse af begrænsningen for holddannelse i 50 % af tiden. Pædagogerne skal med ind iundervisningen, de kan godt stå for noget af undervisningen og bringe ny viden ind i skoletiden. Enskoledag med mere sammenhæng, som ikke er brudt op i 45 minutters undervisning. Fagopdelingenskal brydes op med mere sammenhæng for at få mere helhedstænkning ind ligesom i erhvervslivet.Mere innovation, mere forhold til globalisering og IT. Lærerkompetencerne skal måske udnyttes på enanden måde f.eks. gennem IT.Jeg drømmer ikke om besparelser, men børnetallet er faldende, derfor kan antallet af lærere ikkefastholdes.
Else:Der er mange positive oplevelser. Lærerne er meget engagerede og har en god, bred viden omvores arbejde. DLF får nervøse trækninger over Lars Løkke Rasmussens eftersyn – det giver nokbesparelser, siger erfaringerne.Folkeskolen er vigtig, 95 % skal have en ungdomsuddannelse, læsningen skal fortsat styrkes og denfaglige undervisning er bredspektret. Lærerne vil gerne være med til at styrke dette, men vi skal havebedre efteruddannelse; niveauet i Norddjurs kommune ligger pt. på under 30 timer pr. lærer, når såvejledere sluger en del af puljen, er der ikke meget tilbage til resten. Læreruddannelsen er undertaxameterpres, mange fagfag tilbydes kun få steder.Der er for mange nye tiltag hele tiden bl.a. elevplaner, PISA, Cepos og for mange sammenligninger, vivil gerne have mere ro til at implementere. Der er meget voldsom detailstyring af skolerne, alle skolertildeles efter samme princip, måske skal der nytænkning til.Mange skoler giver ikke det vejledende timetal, men eksamen er efter det vejledende timetal, og det eret problem. Ledelsen på skolerne er et omdrejningspunkt, de bombarderes med administrativt arbejde,der kunne frigives ressourcer til mere pædagogisk samarbejde. Undervisningsmiljøet er nedprioriteret,det giver problemer for indlæringen. Dårligt arbejdsklima fører også til flere førtidspensioneredelærere, det er også et problem.Søren:Erhvervslivet får flere konkurrenter og vi skal være mere effektive og globaliseret. Forfremstillingsvirksomheder er det faglige niveau af vore ansatte af afgørende betydning for voresfremtidige vækst.Knapt hver 5. elev springer fra deres ungdomsuddannelser, hvis uddannelsesniveauet skal løftes, skaleleverne være motiveret og glade for at gå i skole. Ingen undersøgelser viser at specialundervisningduer, skolen skal være mere rummelig.Hver 6. skole tilbyder ikke eleverne praktiske fag og overgangen til ungdomsuddannelserne skalstyrkes; måske skal medarbejdere, der kender den globale verden være med til at gøre undervisningenspændende – også for de mere praktisk orienterede elever. Vi skal styrke samarbejdet – få flere til atspille en aktiv rolle i skolens arbejde.Skolelederne står over for generationsskifte med nye ledelsesstrukturer og arbejdsmåder. Vi skal haveen styrkelse af ledelsen. Mange af de beslutninger skolebestyrelserne træffer udmøntes ikke –desværre.Fællesskabet skal løfte opgaven;Vores Skolealle parter i folkeskolen skal samarbejde om opgaven.Vores folkeskole er det vigtigste i vores samfund og det politiske samfund har ødelagt den. Produktetder kommer ud af folkeskolen er ikke godt nok. Det er politikerne, der skal i arbejdstøjet for at reddeden danske folkeskole, så forældrene, så lærere og elever.Lærerens vilkår er for ringe, for mange regler, de underviser for lidt og sæt andre til at lave statistik ogalt det andet.. Lærerne skal undervise noget mere og lave mindre administrativt, giv dem mere i løn.
DebatAnne-Mette:Hvorfor må der ikke laves statistikker??Søren:Alt er reguleret ned til mindste detalje. For lidt undervisning. Produktet skal være bedre, hvisder gives flere ressourcer til folkeskolen. Lad lærerne bestemme noget mere og lad folketinget holdemund, så sker der noget.Else:skal vi undervise mere, skal noget andet skæres væk – mere samarbejde med både forældre ogerhvervsliv.
Spørger:der er for lidt rummelighed i folkeskolenFirkløverskolen:Der er ikke rummelighed i folkeskolen – der er forskel på børn, de er individuelle.Nogle børn har behov for et segregeret tilbud. De gamle amtsskoler skal bruges af folkeskolen, de haren specialviden som de gerne vil dele ud af, men det koster og der strander det tit, for hvem skalbetale? Rummelighed skal være på tværs af skoler og rummelighed fra arbejdsgiverne.Maja;specialskolernes kompetencer skal bruges noget mere. Der kan være rummelighed ifolkeskolerne, men ikke med besparelser. Nogle har brug for specialtilbud og det skal de have menfolkeskolen kan rumme flere.Benedikte:Rummelighed er en svær størrelse. Vejledere som på Nørrevangsskolen i Vejle, der ermed til at give en hurtigere og mere differentieret indsats, kan være med til at give mere rummelighedi skolen. Der skal differentieres med struktureret undervisning for alle elever på deres niveau og medderes særlige evner/muligheder.Else:det er vigtigt at børn har en normalitet at spejle sig i, det skal give mening for alle parter. Derspekuleres i de timetal der gives til børn der har behov for specialundervisning.Anne-Mette:I Horsens (Slotsskolen) undervises i 3 niveauer, designet ud fra den enkelte elevsbehov.. Vi må erkende at specialundervisning er et for bredt ord. Vi skal være tydeligere, så vi kenderbehovet. Vi skal være mere kreative og mere it – vidensdeling.Salen;PPR skal udvikles, når der skal være rummelighed i folkeskolen. Der skal sættes ind iindskolingen, ikke for mange i klassen og brug af pædagogerSkolebest.formand:Alt er muligt – kan vi så ikke droppe de nationale test? Hvad er der kommet ud afdem? På vores skole har vi hver dag læsebånd 20 min, motionsbånd 20 min, kost og motion, e-learning. Ro på budgetterne, så vi har mulighed for at agere på den enkelte skole..Skoleleder:Siden 1993 har jeg kæmpet for undervisningsdifferentiering. I dag foregår det tit medbøger, aldersintegreret (en lille smule). UV-DIFF SKAL sættes på dagsordenen. Lad os højne niveauet– lad eleverne være med til at lave undervisningsplaner, elevplaner – de kan.Søren:Vi kan udvikle en god folkeskole. Der skal være rummelighed men også plads til at give tilbudtil dem der har behov for det.Benedikte:Ingen ro til folkeskolen, men arbejdsglæde. Citat Sokrates ”Nutidensunge klæder sigdårligt, taler dårligt og opfører sig dårligt”,det er 2.000 år gammelt, så holdningen er altså ikke ny!Vi skal selvfølgelig give vores børn værdier og holdning med hjemmefra. Børn skal ikke have nyviden – de skal have sorteret i deres viden som de har fra nettet. Vi skal ikke skyde på hinanden, viskal arbejde sammen. Eleverne skal finde deres eget potentiale og derefter skal de kunne se sig selv ifællesskabet. De nationale test er ikke egnet til offentliggørelse, lad læreren bruge det som etudviklingsmedie det er.Maja:Nationale test. Måske kan testen bruges til at pille noget andet kontrol/ detailstyring væk. Viskal bruge PPRs ressourcer, sætte ind i indskolingen. Gerne en pædagog og en lærer.
Yasmin:God ide at vi skal have medindflydelse på undervisningen.Anne-Mette:Sammenhæng i skoledagen – lad os droppe 50 % grænsen for holddelingen. COWI skyldi mange af de fejl der har været med nationale test. Der måles udelukkende på trinmålene. 5 lande erinteresseret i at købe produktet.Salen:Holddelingen kan hurtigt blive til A og B hold, bevar de kreative fag, så de bogligt svage eleverogså får sejre i skolen. Nationale test er gode evalueringsredskaber for lærerne. Beskrivelser der følgerde nationale test skal være bedre. Det kan hurtigt komme til at gå op i det, du ikke kan.Salen:Vi skal kontrollere lærerne, når knapt 20 % kommer ud af folkeskolen uden at kunne læse ogskrive – nationale test er gode. Lærerne er meget lidt forandringsparate, der er for meget korslagtearme, større imødekommenhed. Kvaliteten skal være i orden.Else:Er ked af de korslagte arme, der skal arbejdes i tillid til den opgave lærere er pålagt at lave,ingen tidsregistrering. Vi brænder for nytænkning.Anne-Mette:Meget inspirerende, vi har alle part i folkeskolen.Søren:Man kan lærer på livets universitet – det er døgnåbent. Man skal have tillid til systemet.Benedikte;Pædagoger med hele vejen op, samarbejde med ungdomsskolerne, frivillig læring i livet.afgangsprøven; De skal teste i alt det eleverne har lært gennem 10 år – det er det samfundet har brugfor. Spil flere kampe i folkeskolen, ligesom et fodboldhold, der øver for at blive bedre – op tilafgangsprøven.Maja:Fodboldklubben er et godt billede på folkeskolen, med den rigtige leder, den rigtige træner ogden rigtige motivering kommer vi langt.Yasmin:afgangsprøven skal opdateres til nutiden. Vi skal lære det, vi skal bruge efter skolen, ogderfor skal vi til prøve i det som erhvervslivet efterspørger.
Afrunding ved Henning AndersenDet lyder som om vi skal have Folkeskolen United!Når vores børn starter i folkeskolen i 0. klasse kommer de med lys i øjnene og lyst til at lære, hvis vikan beholde det lys i øjnene af dem til de går ud af folkeskolen, vil de med garanti have lyst ogmotivation til at lære mere.Hans Henrik Knoop har sagt, at et barn der har lyst og vilje til at lære ikke kan afholdes fra at lære.I dag er der alt for mange unge mennesker, der går ud af skolen med en fornemmelse af, at de erdumme og ikke kan bruges til noget. Det har det danske samfund ikke råd til, derfor må øvelsen væreat give vores børn og unge mennesker lyst og motivation til at lære, så kommer resten (næsten) af sigselv.Med disse ord vil jeg gerne sige tak for i aften, og håbe I alle sammen har fået noget godt med hjem.