Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 245
Offentligt
•
Læremiddel.dk
Odense, den l.juni 2010
Til Folketingets uddannelsesordførere
Digitale læremidler kan mere
Vedlagt fremsendes til orientering et eksemplar af den netop offentliggjorte undersøgelsesrapport medanalyse og vurdering af ti digitale læremidler: "Den pædagogiske effekt af ITiF-læremidlerne".Vi vedlægger ligeledes pressemeddelelsen, der henviser til resultater og anbefalinger.Undersøgelsen viser, at flere elever kan lære bedre med digitale læremidler.Undersøgelsens anbefalinger opfordrer producenter af digitale læremidler til at videreføre deres arbejdemed at opdatere og videreudvikle digitale læremidler til undervisning.I rapporten anbefaler man endvidere Undervisningsministeriet til at inspirere til og prioritere en forstærketanvendelse af digitale læremidler i folkeskolen.
Med venlig hilsen
Karsten GyntherProjektleder
/
Bjarne Købmand PetersenProjektkoordinator
Læremiddel.dkNationalt videncenter for læremidler
Læremiddel.dkOdense den 28. maj 2010
PRESSEMEDDELELSE
Lærere og elever får mere ud af undervisningen, når computeren ermed.Ny undersøgelse fra Nationalt videncenter for læremidler viser, at målrettet brug af digitale læremidler ifolkeskolen frigiver lærerressourcer, giver elverne lyst til at lære og opfordrer eleverne til at hjælpe hin-anden.Tilbage i 2004 besluttede regeringen at investere i øget brug af it i folkeskolen. Dette resulterede blandtandet i udvikling af ni digitale læremidler - kaldet ITiF-læremidlerme. En undersøgelse af brugen af disselæremidler i København Kommunes folkeskoler peger på, at der er positive pædagogiske effekter ved atbenytte digitale læremidler som et væsentligt supplement til traditionelle skolebøger.Bag undersøgelsen står Nationalt videncenter for læremidler og medarbejdere fra tre partnerinstitutionerUC Sjælland, UC Lillebælt og UC Syddanmark, der i samarbejde med Københavns Kommune har gennemførtevalueringen af læremidler til fagene dansk, matematik, natur/teknik, engelsk og billedkunst. Undersøgel-sen, der er gennemført fra august 2009 til marts 2010, har haft fokus på den pædagogiske anvendelse ogeffekt for elever og lærere i skolen, men har også givet et indblik i læremidlernes potentialer og udviklings-muligheder."Undersøgelsen viser først og fremmest, at ITiF-læremidlerne åbner for et frugtbart læringsfælles-skab, hvor elevernes iver og aktivitet frigiver tid til mere målrettet støtte, vejledning og respons, fordilæremidlerne tilbyder nye differentieringsmuligheder. Lærerne udtrykker begejstring for de nye mu-ligheder, som leder til mere tid til og bedre mulighed for faglig dialog med eleverne", siger lektorBjarne Købmand Petersen, som har været koordinator på projektet.Bjarne Købmand fremhæver, at eleverne er begejstrede for at bruge de digitale læremidler, sommange indirekte er fortrolige med fra fritiden gennem deres anvendelse af digitale læremidler."Undersøgelsen viser, at eleverne etablerer mere faglig samarbejdslæring. Dette udfoldes gennemelevernes begejstring, hvor de uopfordret drøfter eller undersøger faglige emner og spørgsmål. Defascineres af fagets digitale udfoldelse og involverer de nærmest siddende elever med inddragelse affaglig argumentation og faglig begrebsbrug. Undersøgelsen viser, at eleverne gerne vil hjælpe hinan-den med både teknik og indhold", siger ham.
Læremiddel.dkNationalt videncenter for læremidler
Hi.•HM
Læremiddel.dk
Undersøgelsen har også været forbi skolebibliotekarer, it-vejledere og skoleledere, der er enige om,at brugen af digitale læremidler giver pædagogisk merværdi knyttet til undervisningen i fag. Manfremhæver læremidlernes støtte til mere differentieret arbejde med fagene og den motiverendeindvirkning på det faglige arbejde, som fremgår af elevernes arbejdsglæde, større faglige nysgerrig-hed og ivrighed.Undersøgelsen anbefaler overordnet undervisere, vejledere, skoleledere og kommuner at iværksæt-te en stærkere pædagogisk indsats til fremskyndelse af anvendelsen af digitale læremidler i flere fagog på flere klassetrin. Undersøgelsen anbefaler Undervisningsministeriet at understøtte denne be-stræbelse, og man anbefaler producenter af digitale læremidler til at videreføre opdatering og udvik-ling af digitale læremidler til brug i folkeskolen.
For yderligere oplysningerKontakt lektor Bjarne Købmand Petersen, 30 53 33 43, bkp(g)ucsi.dkUndersøgelsen kan i sin helhed samt i uddrag frit downloades fra videncentrets hjemmesidewww.laeremiddel.dk.
Læremiddel.dk - Nationalt videncenter for læremidler har tilformål at udvikle og formidle viden om lære-midlers betydning for læring og undervisning. Læremiddel, dk er resultatet af et partnerskab mellem de treprofessionshøjskoler UC Lillebælt, UC Sjælland og UC Syddanmark. Videncentret er medfinansieret af Un-dervisningsministeriet.
Læremiddel.dkNationalt videncenter for læremidier
sU--;&
•
:,f^..'-"--'••''•
•'-'•'•"
Læremiddel.dk•
••
-.-
• . - :
:
-
'
IndholdsfortegnelseForordKAPITEL 1ResuméKAPITEL 2Overvejelser og anbefalingerKAPITEL 3Den pædagogiske effekt af ITiF-læremidlerneKAPITEL 4Evalueringsdesign og undersøgelsesstrategier i ITiF-projektetKAPITEL 5Læremidlerne og deres anvendelseBilledkunstskabetabc.dkDansklandskabetDit sprog, mit sprogMingoville og GlobetrekkingMingovilleGlobetrekkingMondiso, Hexaville og PitropolisMondisoHexavillePitropolisForskerlandKAPITEL 6Sammenfattende om læremidlerneKAPITEL 7Skolekulturel kontekst'.2121466790110111127145146....1732012261
2
7
9
13
242
270
.
Læremiddel.dk - Nationalt videncenter for læremidlerAsylgade 7-9DK-5000 Odense C[email protected]www.laeremiddel.dk