Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 235
Offentligt
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg (UDU-spørgsmål AW)Hvilke initiativer vil ministeren tage i forlængelse af Høj-hastighedskomiteens anbefalinger på Undervisningsmini-steriets område for at styrke IT-kompetencerne gennemuddannelsessystemet? (Spørger: Christine Antorini, S)Medlemmer af Folketingets UddannelsesudvalgFolketingets Uddannelsesudvalg8-10 minutter25. maj 2010 kl. 15 i Værelse 2-133, Christiansborg
Titel
MålgruppeArrangørTaletidTid og sted
1
Disposition1.2.3.4.5.IndledningIt-kompetencer i folkeskolenIt-kompetencer på ungdomsuddannelserneUndervisernes it-kompetencerAfrunding
1. IndledningVi har i Undervisningsministeriet med stor interesse læst Højhastighedskomi-teens rapport.Og det glæder mig, at komiteens anbefalinger også vedrører emner, som ikkebare kan måles i båndbredde, bits og bytes.For det er af største vigtighed, at borgernes informations- og it-kompetencer erpå plads i et samfund, der i stadigt stigende grad bliver mere digitaliseret.Danske unge vokser i dag op med it – de er ofte langt bedre it-brugere end deældre generationer. Derfor stiller det krav til folkeskolens og ungdomsuddan-nelsernes konstruktive anvendelse af it i undervisningen.Derfor har vi ligeledes en udfordring i at sætte lærerne i folkeskolen og påungdomsuddannelser i stand til at kunne formidle viden og lære fra sig vedhjælp af it.Der er dog også en gruppe af unge, der er frygt for aldrig bliver fortrolige medit – dem må vi ikke tabe på gulvet. Og her skal skolen være i stand til at inspi-rere og lære fra sig når det kommer til it.Undersøgelser viser, at der er en sammenhæng mellem mangel på it-færdigheder og arbejdsløshed. I vores stadigt mere online informationssamfundgør vi således vores unge en bjørnetjeneste ved ikke at kombinere uddannelsemed it. Jeg skal dog lige tilføje, at jeg mener, at vi allerede er kommet rigtigtlangt i bestræbelserne på at kombinere uddannelse med it.Der er i kommissionens rapport inspiration at hente i forhold til både de stærkeog svage elever indenfor it-området. Og jeg vil her sige, at det er rigtigt, at viskal sikre, at stærke og svagere elever får bedre læring via it, men vi må aldrigglemme den såkaldte mellemgruppe, som jo udgør størstedelen af eleverne. It iskolen skal kunne løfte alle eleverne fagligt.
2
2. It-kompetencer i folkeskolenMinisteriet støtter overordnet rapportens ide om, at der bør satses på at styrkedanske elevers it-kompetencer, herunder på folkeskoleområdet. Netop på fol-keskoleområdet arbejder vi drønhårdt for at skabe de bedste rammer for voreunge.Og it spiller unægtelig en vigtig rolle i bestræbelserne i at skabe faglige udfor-dringer for alle elever og indfri det fulde potentiale i hver enkelt elev.I forbindelse med den seneste revision af de Fælles Mål (fælles målbeskrivelserfor folkeskolens fag), har der netop været særligt fokus på kravene til elevernesit- og medie kompetencer.Undervisningsministeriet har på den baggrund nedsat et it-ekspertudvalg, somhar bistået med at præcisere kravene til elevernes it- og mediekompetencer i al-le de af folkeskolens fag, hvor det er vurderet relevant.For at understøtte skolernes arbejde med at integrere it i undervisningen i over-ensstemmelse med de Fælles mål, er der med bistand fra it-ekspertpanelet ud-arbejdet en vejledning om it- og mediekompetencer i folkeskolen.Vi er samtidig også i gang med at udvikle en lektiehjælpstjeneste på internettet,”Træneren”, der skal understøtte eleveres eget arbejde med udvalgte færdighe-der i en række fag i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne.Undervisningsministeriet understøtter også brugen af it i undervisningen ogelevernes it- og mediekompetencer bredt gennem den store undervisningspor-tal, EMU’en, der indeholder et meget omfattende tilbud af digitale ressourcerrettet mod lærere og elever.Som I ved, nedsatte regeringen tidligere på året et uafhængigt rejsehold, der eri gang med at gennemføre et 360-graders eftersyn af folkeskolen.Rejseholdet vil afrapportere på et møde i regeringens Vækstforum den 3.-4. ju-ni 2010.Rejseholdets afrapportering og de anbefalinger rejseholdet eventuelt måttekomme med i relation til it i skolen vil naturligt blive inddraget i de fremadret-tede overvejelser om initiativer på it-området.Jeg har stor tiltro til, at de mange initiativer, der findes på folkeskoleområdetinden for it skaber et bedre grundlag for den it-dannelse, som vi alle ønsker vo-res børn skal have.
3
3. It-kompetencer på ungdomsuddannelsernePå ungdomsuddannelserne skal vi sikre os, at de unge tilbydes undervisning,som på tidssvarende vis inddrager it – Og vi skal sikre os, at der er fokus påbåde generelle it-brugerkompetencer som muligheden for specialiserede it-kompetencer hos eleverne.På det gymnasiale område vil jeg nævne tre initiativer:For det første har Undervisningsministeriet her i foråret iværksat 14 udvik-lingsarbejder på forskellige skoler, der netop har fokus på en it-baseret fagdi-daktik, som kommissionens rapport anbefaler.Et af projekterne handler om at lade en 1.g være papirløs, et andet om et aften-åbent elektronisk lektieværksted for en hel region og et tredje om at integrerenye såkaldte sociale medier i undervisningen.For det andet har Undervisningsministeriet på gymnasieområdet i snart ti år af-viklet eksamen med digitale eksamensopgaver på visse uddannelser, og i år ta-ger vi endnu et nyt skridt, idet der i maj afvikles skriftlig eksamen i nogle fagpå stx og hhx for første gang med digitale eksamensopgaver og adgang til in-ternettet. Jeg synes, det er værd at fremhæve, at vi er helt fremme på dette felt,og at der faktisk er tale om en verdensdebut ved at åbne op for anvendelsen afinternettet til eksamen.For det tredje har jeg netop godkendt, at der som forsøg udvikles et nyt it-fagpå C- og B-niveau til brug i alle de gymnasiale uddannelser. Faget kan brugesbåde som valgfag og som studieretningsfag og skal bl.a. afløse det nuværendedatalogi-fag i stx.Det skulle gerne betyde, at flere elever vælger et it-fag med fokus på mere spe-cialiserede it-kompetencer og ikke blot brugerkompetencer. Det synes jeg er enmeget perspektivrig løsning, der imødekommer højhastighedsrapportens anbe-faling om at styrke datalogifaget på de gymnasiale uddannelser.4. Undervisernes it-kompetencerHøjhastighedskomiteens rapport slår endvidere fast, at der bør være høj fokuspå undervisernes it-faglige og it-baserede fagdidaktiske kompetencer, såvelsom på udviklingen af nye undervisningsmidler.Det foreslås blandt andet, at der iværksættes pilotprojekter med henblik på ud-vikling og demonstration af best practice for it-baseret undervisningsmateriale.
4
Ministeriet har iværksat en række forsøgs- og udviklingsprojekter med netopdet formål at udvikle og beskrive best practice inden for undervisningsdifferen-tiering, fjernundervisning og netbaserede studieredskaber.Dertil kommer projekter til kompetenceudvikling af undervisere i form af certi-ficering i e-læringspædagogik og udvikling af fagspecifik e-didaktik på de vi-deregående uddannelser. Alle projekterne afsluttes og afrapporteres medio2010.Udnyttelsen af de pædagogiske muligheder, som anvendelse af it i undervis-ningen giver, kræver, at underviserne har de nødvendige kompetencer, da derer stor forskel på at undervise foran en tavle i et klasserum og på at undervisevirtuelt.5. AfrundingSom jeg nævnte indledningsvis, er det glædeligt, at Højhastighedskomiteensrapport fokuserer på de evner, vi som borgere skal besidde for at kunne agere ivores stadigt mere komplekse videns- og informationssamfund.I Undervisningsministeriet arbejder vi hver dag med netop denne problemstil-ling, og jeg mener, at vi – i tæt samarbejde med elever, lærere og skoleledelse– er på rette kurs i forhold til at gøre it-dannelse til et ideal på linje med læs-ning, regning og andre helt grundlæggende færdigheder. Vi skal samtidig hu-ske på, at it også skal være et redskab til at forbedre læringen af de grundlæg-gende færdigheder i folkeskolen.Vi skal samtidig også være os helt bevidste om, at den hastige udvikling indenfor it og medier fordrer, at vi hele tiden udvikler og tilpasser vores tilgang tilanvendelsen af it i skolen. I ministeriets kampagne, ”månedens skole”, hvorskoler udvælges ud fra bestemte temaer, bør skolernes anvendelse af it ogsåinddrages i vurderingen.Derfor skal vi være på tæerne – vi skal kunne favne elevernes behov og mødedem med undervisning i et it-didaktisk stærkt læringsmiljø, samtidig med at viskal kunne engagere og motivere de elever, som har vanskeligheder ved tradi-tionel læring. Derfor vil jeg også fremhæve vigtigheden i, at specialundervis-ningen udgør et særligt fokusområde for brugen af it.Højhastighedsrapporten vil derfor indgå som et meget centralt element i mini-steriets arbejde med udarbejdelsen af en flerårig strategi for, hvordan it-anvendelsen yderligere kan kvalificeres og udbygges i undervisningssektoren.
5