Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 234
Offentligt
Hvidovre, 21/5 2010
Kære Christine Antorini
Vi henvender os til dig i din egenskab af uddannelsespolitisk ordfører for Socialdemokratiet om en sag som ikorthed går ud på at en række indvandrede og flygtninge stilles ringere end øvrige ansøgere tilvideregående uddannelse i Danmark pga. en diskrimination i lovgivningen.Vi arbejder som henholdsvis dansklærer og studievejleder på Avedøre Gymnasium der udbyderGIF
(Gymnasialt Indslusningforløb for Flygtninge og indvandrere),
som denne henvendelse drejer sig om. GIFblev opfundet og oprettet i 1980’erne i kølvandet på den iranske revolution 1979 og den deraf følgendeflygtningestrøm til bl.a. Danmark. Disse iranske flygtninge var typisk veluddannede eller i gang med envideregående uddannelse, og de første der kom til landet, kom ind på en videregående uddannelse iDanmark svarende til den, de var i gang med, da de forlod Iran. Det var sjældent en succes. Derfor blev GIFopfundet som et etårigt forløb, hvor kursisterne har en række udvalgte gymnasiale fag, et særforløb i danskog tilsvarende i historie, de bliver fortrolige med relevant fagterminologi på dansk og med dansk pædagogikog uddannelsestradition.Siden 1980’erne har vi med succes undervist GIF-kursister på Avedøre Gymnasium, og efter afslutteteksamen har GIF’erne søgt ind på videregående uddannelser på lige fod med andre unge med gymnasialeuddannelser. Sådan er det desværre ikke mere. I henhold til §18 i Adgangsbekendtgørelsen, hvor reglernefor tildeling af bonus for hurtig studiestart står beskrevet (1,08-reglen), står der ikke noget om bonus tilansøgere med en GIF-eksamen. Problemet er formodentlig, at GIF følger bekendtgørelsen for gymnasialsupplering, hvor der ikke er bonus at hente, men GIF svarer ikke til anden gymnasial supplering. Dettebetyder at GIF’erne er stillet ringere end øvrige studenter i kampen om de mest eftertragtede pladser på devideregående uddannelser.Vi optager hvert år mellem 30 og 40 kursister hvoraf flere flytter hertil fra Jylland og Fyn fordi vi de senesteår har været den eneste udbyder af GIF-forløbet.
Det forekommer paradoksalt, at den flygtning eller indvandrer, der tager et to-årigtHF, kan få bonus for hurtig studiestart, mens hende/ham der klarer det på ét år påGIF, ikke har samme ret.Samfundsøkonomisk er GIF fordelagtig, i og med at uddannelsen er et-årig ogdermed billigere end det typiske alternativ HF.Forskelsbehandlingen underminerer således en unik uddannelse som er billigere ogpå et højere niveau end det to-årige HF.GIF-uddannelsen er studieforberedende, tilrettelagt specielt for fremmedsprogede,hvilket øger sandsynligheden for at de gennemfører en videregående uddannelse.GIF er ikke som anden gymnasial supplering, men bør snarere sammenlignes medHF eller stx, da et af adgangskravene til GIF er, at ansøgeren skal have mindststudentereksamen fra det land, vedkommende kommer fra.
GIF-profilen matcher ikke HF-profilen. Hvis GIF-kursister kommer ind på HF-hold,må et større frafald forudses.Vores erfaring er, at GIF-kursisterne samlet set er de mest ambitiøse og målrettedeelever, vi har på skolen, og alle som én påbegynder de videregående uddannelsestraks efter afsluttet GIF-eksamen.
.Alt i alt mener vi altså at denne forskelsbehandling rammer en type mennesker, som regeringen netopefterlyser: veluddannede, topmotiverede og ressourcestærke udlændinge som er hurtigt igennemuddannelsessystemet.Skolen har allerede tidligere rettet henvendelse til Undervisningsministeren for at gøre opmærksom pådenne forhåbentligt utilsigtede juridiske diskrimination, men her har man ikke været modtagelig forovenstående argumenter.VI håber derfor du vil repræsentere vores synspunkter og GIF-uddannelsen over for regeringen og isærundervisningsministeren.Vores nuværende kursister har selv rettet henvendelse til Dokumentations- og Rådgivningscentret forRacediskrimination som har valgt at tage sagen, ligesom de har kontaktet pressen.Til din orientering har vi også henvendt os til de uddannelsespolitiske ordførere fra Det Radikale Venstre, SFog Enhedslisten.
Med venlig hilsen
Mimi Sørensen, lektorAnnike Kjær Hansen, lektor, studievejleder