Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 222
Offentligt
847530_0001.png
847530_0002.png
11/5Er jeg den eneste der syntes at der blev givet mange højere karakterer i dagens prøve?Jeg har væsentligt flere end 10 % der fik 12, og så gode er de altså heller ikke...Har prøven været for nem? Eller skal jeg blot forlange en sstor lønforhøjelse ;-)Er der nogen der ved, hvor man kan finde landsgennemsnittet.Mine 13 elever i 9. klasse fik i dag et gennemsnit på 11,0.(Ja du læste rigtigt). Det synes jeg nok er lidtvoldsomt. har I andre også oplevet det ?
Ja, jeg er sikker på landsgennemsnittet er MEGET højt...Mine 24 elever fik et gennemsnit på 10,7 (heraf 15 12-taller)... det er vist også lige i
overkanten...Jeg kan se, at de har ændret pointgivningen således, at man nu er sikker på at få et point for hvert enesterigtige svar i prøven. Er der fire spørgsmål i opgaven får man et point for hvert rigtige svar (4 rigtige =4point), mens man i opgaverne, hvor der kun skal gives et svar får et point, hvis svaret er korrekt.
Jeg kan se på omregningstabellen, at man i år giver 12 til elever, der scorer over 80%.Det plejer at kræve over 90%!Procenten for karakteren 10 er uændret.Det ser altså ud til, at man ønsker at forøge antallet af 12-taller ved at slække på kravene.
Ser man på omsætningstabellen, falder det i øjnene, at der er meget små pointspring ved02-4-7-10, men ved 12 er det stort. Altså, fra 43 til 53 point får man 12, men fra 32 til kun36 får man 7.Der er en lille trykfejl i tabellen: Der står " Point fra 43 - rigtige giver karakteren 12". Derstår IKKE 43-53. Mon fejlen kan ligge i, at karakterene har været beregnet ud fra etmaksimum på 43 point og ikke 53 point?12/5Mine 13 elever i 9. klasse fik karakteren 11,0 i gennemsnit.Der er flere af dem, der fortjener deres 12-tal, de havde læst hele natten inden prøven – de sammeelever sad i den sidste biologitime inden prøven og funderede over om eukaryote celler indeholdermitokondier.......Det er rigtig fint, at de fik 12. Men deres 12 -tal blegner godt nok noget, når allede andre også fik 12. Det er altså synd for dem. Så er denne prøve her da for alvor useriøs.Når eleverne får rene 10 og 12-taller er prøven for nem eller kravene for små!Jeg har selv haft fornøjelsen af at have tre 9. klasser op til praktisk/mundtlig biologieksamen detene år, det kørte. Det var et hestearbejde at gøre klar til, men eleverne fik mulighed for atdemonstrere deres kunnen i alle fagets områder og de fik, med små afvigelser, en karakter derpassede til deres viden.At prøven blev ændret til det digitale miskmask vi hænger på i dag, skyldes udelukkendeøkonomiske hensyn - så meget for den naturvidenskablige satsning!Jeg syntes også det virker til at der er givet endda meget høje karakterer.
Lidt regneri viser at de andre år hvor man har kørt med at hver opgave kan give 5 point, og at max score er100 - så fordeler karaktererne fra 02-12 sig med den fordeling man gerne skal opnå over tid. Altså at 10 %får 12, 25 % får 10, 30 % får 7, 25 % får 4 og 10 % får 02Her i 2010, hvor hvert delspørgsmål giver 1 point, og der er en maxscore på 53, så fordeler karakterne over02 sig med 37 % af pointene til 12, 18,5 % til 10, 15 % til 7, 18,5% til 4, og 11 % til 02Er der ikke noget helt galt her?Jeg må ærligt indrømme at de seneste to dages eksamen (biologi og geografi maj 2010) er yderstbekymrende. Vi sender elever ud i verden der er verdensmestre i begge fag. Måske vil nogle af disse eleverforetage uddannelsesmæssige fejlvalg i fremtiden grundet disse misvisende karakterer. Det er dabekymrende. Jeg har et stort problem med disse karakterer. Men selvfølgelig vil denne sommers resultatervise, at det naturfaglige område i folkets skole er styrket gevaldigt. Det må være dejligt at væreundervisningsminister i disse dage.
13/5En anden del-forklaring på de høje karakterer kan desværre også være, at vi i stigende grader begyndt at undervise til test.... altså lære eleverne det vi erfaringsmæssigt ved, der bliver spurgt til. Istedet for at forsøge at opfylde fælles mål, som må siges at være mere alsidig.Hvis det er tilfældet, har faget for alvor tabt - om vi så scorer højt internationalt eller ej.Personligt stemmer jeg for at få den praktisk/mundtlige prøve tilbage, koste hvad det vil.