Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 220
Offentligt
846031_0001.png
846031_0002.png
Styrelsen for Evaluering ogKvalitetsudvikling afGrundskolenSnaregade 10A1205 København K.Tlf. 3392 6200Fax 3392 6182E-mailskolestyrelsen@skolestyrelsen.dk

Udkast til kommissorium for arbejdsgruppen vedrørende vejled-

ning om minimumstimetal

1. Baggrund og formål

UNI•C’s undersøgelser af folkeskolernes planlagte undervisningstimerog Skolestyrelsens opfølgning på den første timetalsundersøgelse viser, atder eksisterer væsentlige udfordringer i forhold til at sikre korrekt indbe-retning af planlagte undervisningstimer.På denne baggrund etableres der en arbejdsgruppe vedrørende vejled-ning om minimumstimetal, der skal komme med forslag til, hvordanudfordringerne kan imødekommes. Arbejdsgruppen skal komme medforslag til, hvordan skoleledere og kommuner understøttes til fremoverat foretage en planlægning og indberetning, der er i overensstemmelsemed de gældende regler om minimumstimetal. Arbejdsgruppen skal tilli-ge komme med forslag til, hvordan udvikling af de hjælpemidler og tek-niske redskaber, som skoler og kommuner har til rådighed, kan bidragetil meningsfuld planlægning og korrekt indberetning.Arbejdsgruppen udarbejder en rapport med forslag, der kan forelæggesundervisningsministeren i sommeren 2010.

2. Arbejdsgruppens fokus

Arbejdsgruppen skal blandt andet drøfte nedenstående elementer, derknytter sig til udfordringerne omkring planlægning og indberetning afminimumstimetallene med henblik på at komme med forslag til løsnin-ger, der kan iværksættes.

A. Vejledning

Vejledning til bekendtgørelsen om undervisningstimer:Arbejdsgrup-pen skal undersøge, om vejledningen til bekendtgørelsen omundervisningstimer i folkeskolen kan forbedres. Parterne kandrøfte, hvorvidt skoler og kommuner har behov for en merekontinuerlig vejledning og information om gældende regler
23. april 2010Sags nr.:034.493.011
2samt nye former for vejledning, eksempelvis en internetbase-ret vejledning.Vejledning til brug af systemer:Arbejdsgruppen skal undersøge,hvorvidt vejledningen om brug af tekniske systemer til plan-lægning og indberetning af planlagte timer kan forbedres.

B. Systemer til planlægning og indberetning af undervisnings-

timer

UNI•C’s indberetningsmodul:Arbejdsgruppen skal undersøge,om UNI•C’s indberetningsmodul kan give bedre overblik oghjælpe skolerne i processen med indberetning af planlagtetimer.De skoleadministrative systemer:Arbejdsgruppen skal undersøge,om de skoleadministrative systemer hjælper skolerne til atplanlægge undervisningen i overensstemmelse med mini-mumstimetallene. Desuden skal den undersøge, om der erfuld kompatibilitet mellem de skoleadministrative systemerog UNI•C’s indberetningsmodul, således at dataoverførslenfra de skoleadministrative systemer til UNI•C’s indberet-ningssystem ikke skaber fejlindberetninger.

3. Organisering

Arbejdsgruppen består af Skolestyrelsen, Undervisningsministeriet, KL,UNI•C samt repræsentanter for tre kommuner med skoler, der har ind-berettet for få planlagte timer ifølge de seneste undersøgelser. Her udover inviteres repræsentanter for Børne- og Kulturchefforeningen ogSkolelederne til at deltage.De kommuner og skoler, der deltager i arbejdsgruppen, skal give grup-pens øvrige medlemmer viden om de konkrete udfordringer i arbejdetmed at planlægge og registrere planlagte timer.Skolestyrelsen har formandskabet og fungerer som sekretariat for ar-bejdsgruppen.