Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 216
Offentligt
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Uddannelsesudvalget har kaldt M i samråd. M er blevetbedt om at redegøre for dagsordenen på det kommendeministerrådsmøde (uddannelse og ungdom) den 11. maj2010.Tale til Uddannelsesudvalget om ministerrådsmødet (ud-dannelse og ungdom) den 11. maj 2010UddannelsesudvalgetUddannelsesudvalget3 minutterDen 4. maj 2010, kl. 14.00 i Uddannelsesudvalget.
Titel
MålgruppeArrangørTaletidTid og sted
1
Disposition1. Indledning2. Uddannelse3. Ungdom
1. IndledningDet spanske formandskab afholder sit andet ministerrådsmøde på områderneuddannelse og ungdom den 11. maj.
2. UddannelseUnder det spanske formandskab har medlemslandene arbejdet med tre sætrådskonklusioner, der vedrører uddannelse.De tre sæt rådskonklusioner handler om 1) nøglekompetencer og samarbejdetmellem uddannelses- og beskæftigelsessektoren, 2) den sociale rolle, som ud-dannelse spiller og 3) internationalisering af højere uddannelse.Men der er ingen tvivl om, at det, der har optaget det spanske formandskabmest på uddannelsesområdet, er EU’s nye strategi for vækst og beskæftigelse.Den såkaldte Europa 2020 strategi.Uddannelse udgør en af de fem hovedmålsætninger i strategien. Helt specifikter stats- og regeringscheferne blevet enige om, at der i juni skal fastsættes nu-meriske værdier – altså europæiske målsætninger – der sigter mod at reducereandelen af unge med kort skolegang og forhøje andelen af unge med videregå-ende uddannelse.Jeg deltog i april i det uformelle ministermøde i Madrid, hvor Europa 2020strategien blev drøftet. Det er på baggrund af den drøftelse, at formandskabethar lagt op til udveksling af synspunkter den 11. maj.Formandskabet ønsker at sende en fælles besked til Det Europæiske Råd. Un-dervisningsministrene vedtog i 2009 ”Strategirammen for det europæiske sam-arbejde på uddannelsesområdet”. I denne er der inkluderet to målsætninger påområderne kort skolegang og videregående uddannelse. Det Europæiske Rådbør fastsætte numeriske værdier, der er identiske med de to målsætninger.
2
Danmark vil støtte formandskabets forslag om at sende denne besked til DetEuropæiske Råd.3. UngdomDer er to punkter på ungdomsområdet. Under det første punkt skal vi vedtageen resolution med titlen ”Aktiv integration af unge: Bekæmpelse af arbejdsløs-hed og fattigdom.”Ungdomsarbejdsløsheden er et af de største problemer i Europa for tiden. Om-kring 20 procent af EU’s unge er uden arbejde. Derfor har det spanske for-mandskab sat temaet på dagordenen. Det kan vi fuldt ud støtte fra dansk side.Selv om ungdomsarbejdsløsheden i Danmark hører til de laveste i Europa, så erden steget mærkbart under den økonomiske krise.Resolutionen opfordrer medlemslandene og Kommissionen til at gøre en aktivindsats for at mindske ungdomsarbejdsløsheden og prøve af få flere unge igang med en uddannelse og et job. Ellers risikerer vi at tabe en hel generationpå gulvet.I Danmark fremlagde regeringen sidste efterår som bekendt en række såkaldte”Ungepakker” med en række konkrete tiltag på netop uddannelses- og beskæf-tigelsesområdet.I ungepakkerne har vi fokus på en tidlig og aktiv indsats for unge og på, at or-dinær uddannelse har første prioritet for de unge på offentlig forsørgelse, derikke har en uddannelse.Det andet punkt på ungdomsområdet er en udveksling af synspunkter om,hvordan vi bedst kan udvikle en ungdomsdimension, når vi skal gennemføreEuropa 2020 strategien.Dette punkt på dagsordenen hænger sammen med resolutionen, for ungdoms-dimensionen bliver netop bedst udviklet ved at sikre uddannelse og beskæfti-gelse for unge. I implementeringen af Europa 2020 strategien vil de lokale ogregionale myndigheder skulle bidrage på passende vis.Tak.
3