Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 201
Offentligt
831782_0001.png
831782_0002.png
831782_0003.png
831782_0004.png
831782_0005.png
831782_0006.png
831782_0007.png
831782_0008.png
1
Til folketingets uddannelsesudvalg
I forlængelse af udvalgsmødet den 13. april 2010, hvor jeg orienterede om Niels Brocks aktiviteter iKina og Vietnam, fremsendes hermed som ønsket et notat om barrierer og forslag til politiske tiltag iforbindelse med udbud af danske uddannelser i udlandet.For overblikkets skyld vedlægger jeg den tidligere fremsendte oversigt over Niels Brocks aktiviteter iAsien. Og bare for fuldstændighedens skyld så stammer Niels Brocks erfaringer med udbud iudlandet ikke kun fra Kina. Vi har erfaringer med at udbyde kurser i stort set hele verden og har bl.a.gennem en årrække arbejdet i både Baltikum og Sydamerika.Med de internationale aktiviteter, Niels Brock har, er det naturligt, at vi har en del erfaring medpolitiske, økonomiske, praktiske og kulturelle forhold omkring eksport af uddannelseskoncepter, ogdet er og har altid været Niels Brocks holdning, at vi gerne deler denne viden med andre danskeuddannelsesinstitutioner, der gerne vil i gang i udlandet. Ligesom vi aktuelt med et par kolleger iuddannelsesverdenen har en dialog om at indgå i et fællesskab om eksisterende eller kommendeprojekter i Kina og Vietnam.Derudover er vi selv ”systemimportør” – vi udbyder flere akademiske bacheloruddannelser forlagtfra det engelske universitet De Montfort University i Leicester. Vores erfaringer med det engelskeundervisningsministerium og de akkrediteringsprocedurer, som vi har gennemført gennem de 13 årvi har kørt denne aktivitet, deler vi naturligvis også gerne.Det var rart at mærke udvalgets interesse, engagement og opbakning til eksport af danskeuddannelser, og jeg håber på at få mulighed for at invitere udvalget på besøg hos voresinternationale uddannelsespartnere.
Med venlig hilsen
Anya EskildsenDirektør
2
Notat om barrierer og forslag til politiske tiltag iforbindelse med udbud af danske uddannelse i udlandet
Niels Brock har siden 1996 arbejdet med at udbyde uddannelsesprogrammer i Kina og har gennemdisse år oparbejdet en bred erfaring med at udbyde og gennemføre dansk uddannelse i udlandet.Vores aktiviteter har gennem årene ændret sig fra ledelses- og sprogkurser over korte kurser indenfor finansiering og markedsføring til det første Joint Program, som vi fra 2000 udbyder i samarbejdemed Shanghai Finance University. Uddannelseskonceptet er - kort fortalt - at de kinesiskestuderende får et ”Dobbelt Diploma” – et kinesisk eksamensbevis (akkrediteret efter kinesiskestandarder) og et dansk, Niels Brock, deltagerbevis.Aktiviteten bliver afviklet efter reglerne om indtægtsdækket virksomhed, og det var – før L188 –ikke muligt for danske uddannelsesinstitutioner at udstede officielle eksamensbeviser i udlandet,selvom uddannelserne var og er tilrettelagt med samme faglige indhold som de ordinære danskeuddannelser, som vi gennemfører i København (dog rummer uddannelserne i Kina også fagligtindhold, som er krav til videregående uddannelser i Kina - eksempelvis Military Training, MoralEducation and Introduction to Law, Thoughts of Mao Zedong, Theory of Den Xiaoping and the ThreeRepresents m.m.)Vores samarbejdspartnere efterspørger i stigende grad, at vores fælles studerende også får etofficielt dansk eksamensbevis (med international gyldighed), idet de studerende er langt bedrestillet med også et internationalt eksamensbevis. Med lovændringen i sommeren 2009 blev detmuligt, rent lovgivningsmæssigt, at udstede eksamensbeviser i udlandet under forudsætningen af,at det konkrete udbud blev akkrediteret af Akkrediteringsrådet og efterfølgende godkendt afUndervisningsministeriet. Det arbejdes der nu på.Lad mig lige her i en parentes bemærke, at de deltagerbeviser, som vi udsteder til vores kinesiskestuderende i Kina pt. ikke er værdiløse. Gennem konkrete samarbejdsaftaler har vi fået voreskinesiske uddannelser anerkendte som adgangsgivende eller meritgivende til andre videregåendeuddannelsesinstitutioner – fx det engelske universitet De Montfort, som vi har et mangeårigtsamarbejde med.I forbindelse med dannelsen af erhvervsakademier og professionshøjskoler mistede Niels Brockreelt udbudsretten til akademiuddannelserne, som er de uddannelser, vi gennemfører i Kina ogsnart også i Vietnam. På grund af vores mangeårige internationale engagement og unikkeinternationale kompetence i forbindelse med udvikling og drift af uddannelsesvirksomhed iudlandet, har vi længe været i dialog med Undervisningsministeriet med henblik på at sikre denneaktivitet fremadrettet. Ansøgningsprocedurerne i Kina og Vietnam er indviklede, og kravene til nye
3
uddannelsesinstitutioner, der vil ind på disse markeder er skærpet. Niels Brocks mangeårigeengagement i Kina giver os en stribe fordele, som ikke umiddelbart kan overføres til en nyinstitution – ligesom selve institutionsformen har været meget vanskelig for både Niels Brock, menogså for det danske undervisningsministerium, at forklare de kinesiske myndigheder.Vores ønske var at give Niels Brock en særstatus som eneste uddannelsesinstitution medsystemeksport og lade andre danske uddannelsesinstitutioner nyde godt af vores erfaringer ognetværk. Det var imidlertid ikke muligt – og i stedet har Erhvervsakademiet Copenhagen Businessindgået en aftale med Niels Brock, som indebærer at akademiet benytter sig af Niels Brockskompetencer, og herigennem etablerer udbud af såvel AP degree (KVU) som bacheloruddannelser iudlandet. Det er aftalt med den daværende undervisningsminister Bertel Haarder, at Niels Brocksnavn og ekspertise fortsat er i brug fremadrettet i forbindelse med udbud af danske uddannelser iudlandet:
Copenhagen Business AcademyOperated by Niels Brock Copenhagen Business CollegeI det følgende skitseres en række barrierer og forslag til politiske tiltag i forbindelse med udbud afdanske uddannelser i udlandet.
Barrierer:1. Et nyt syn på offentlige institutioners rolle i nationaløkonomienEn overordnet holdningsmæssig eller kulturel barriere er, at vi i vores måde at tænke offentligsektor på sjældent tænker i offentlige institutioners muligheder for at udvikle sigforretningsmæssigt, så de skaber forretningsområder, der gennem eksport kan generere indtægterfor disse institutioner. Det kunne være eksport af viden og systemer inden for sygepleje,børneforsorg, ældrepleje, politi, retsvæsen – og det kunne være inden for et forretningsområdesom uddannelse. Andre lande som Australien, New Zealand og Holland nævnes ofte som lande, dermålrettet satser på at udnytte det eksportpotentiale, som ligger i eksport af uddannelse til lande ogområder, der mangler viden og ressourcer til en udvikling på dette område. I Australien er én af destørste eksportsektorer uddannelse, og i alle de lande, der arbejder med uddannelseseksportvurderer man, at der er endda meget store udvidelsesmuligheder – fordobling og tredobling dekommende 20 år.Jeg er overbevist om, at potentialet er til stede, og danske uddannelsesinstitutioner kan være medher, hvis vi justerer vores paradigme og mindset. Det er ikke nok teoretisk at kunne forestille sigmulighederne, vi skal også være indstillede på gennem vores politik og handlinger at gøre eksport afuddannelse til et dansk indsatsområde – og deraf følgende gode muligheder for indtægter til danskeuddannelsesinstitutioner og Danmark.Gør man eksport på dette områder til et indsatsområde, så kræver det medvirken fra politikere ogembedsmænd. Til gengæld foreslår jeg, at vores aktiviteter med eksport ses i et almindeligtforretningsmæssigt perspektiv. Det betyder måske friere rammer, end vi har i dag, men det betyder
4
også, at vi som institutioner skal beskattes af de indtægter, vi har på eksporten. Helt på linje medandre danske eksportvirksomheder.2. Hastighed i akkrediteringsprocessenNiels Brocks nuværende aktiviteter i udlandet ønskes akkrediteret. Vores samarbejdspartnere iudlandet imødeser en akkreditering og anser dette som et yderligere kvalitetsstempel afuddannelsesaktiviteterne og ser frem til – sammen med os at kunne udstede de danskeeksamensbeviser til vores studerende. Vi er naturligvis indstillet på at betale for akkrediteringen.Lovgivningen omkring akkreditering af danske uddannelser i udlandet blev endelig vedtaget ifolketinget i sommeren 2009. Allerede den 3. september 2009 indsendte Niels Brock ansøgning omakkreditering af en række uddannelser i udlandet. Vi har forståelse for, at det kan være ekstratidskrævende, første gang en ansøgning skal behandles efter nye regler, og vi har da også i denneproces haft en dialog med ministeriet om forhold i ansøgningen, som skulle ændres og belysesnærmere. Men her i april 2010 begynder det at blive svært at forklare andre – især voresudenlandske partnere – at ansøgningen endnu ikke er nået igennem den indledende screening iUndervisningsministeriet. Sagsbehandlingstiden tolkes som manglende politisk vilje og styrker ikkebilledet af danske uddannelsesinstitutioner som attraktive samarbejdspartnere.Vi er bekendt med, at der er en vejledning om akkreditering under udarbejdelse, og at dennevejledning ikke giver nogen nærmere beskrivelse af processen omkring screeningen iUndervisningsministeriet. Det er ikke hensigtsmæssigt, at vejledningen tilsyneladende ikke kommertil at beskrive Undervisningsministeriets dokumentationskrav til brug for screeningen. Det gør detvanskeligt at indsende en fyldestgørende ansøgning og risikerer at give anledning til unødig megenmødeaktivitet omkring emnet.3. KnowhowVi har, som tidligere nævnt, stor forståelse for, at der tale om en helt ny aktivitet, som det danskeundervisningsministerium skal forholde sig til. Ikke mindst i forhold til at profilere og markedsføredanske uddannelser og uddannelsesinstitutioner i udlandet, samt at agere i en internationalkontekst.Vores erfaringer viser, at arbejdet med at opbygge knowhow på dette område med fordel kunnesamtænkes/samudvikles med Udenrigsministeriet. Udenrigsministeriets professionelle og dybekompetence i udlandet sammenholdt med Undervisningsministeriets ditto omkring uddannelse vilvære en god cocktail, som dansk systemeksport ville få stor gavn af.4. Målrettet markedsføring af erhvervsakademiuddannelserneStyrelsen for International Uddannelses hjemmesideog dennes kategorisering af de videregående
uddannelser i Danmark, giver - i hvert fald kinesere - en opfattelse af, at akademiuddannelser er ”2.rangsuddannelser”. Og det er simpelthen begrundelsen for, at man ikke kan finde
5
Erhvervsakademier på det kinesiske undervisningsministeriums officielle liste over anerkendtedanske uddannelsesinstitutioner.Danmarks muligheder for systemeksport til Kina er ikke nødvendigvis bedst på de lange akademiskeuddannelser, men uddannelser, der kan give Kina en bred velkvalificeret arbejdsstyrke (juniormanagement) bør absolut også prioriteres højt. Blandt kinesiske virksomheder og i det kinesiskeundervisningsministerium er der en stigende erkendelse af, at det ikke kun er de akademiske højereuddannelser, der er brug for. Tværtimod, så ser man nu i Kina en begyndende arbejdsløshed blandtde langtidsuddannede, mens der er stigende efterspørgsel efter medarbejdere med mere praktiskeog virksomhedsorienterede kompetencer.5. Politisk bevågenhedI Kina og mange andre steder i verden tænker man anderledes end i Danmark, når det gælder"officiel involvering og blåstempling". I Kina, er det for eksempel helt afgørende for etablering ogvedligeholdelse af samarbejdet, at det "officielle Danmark" med mellemrum bekræfter sinopbakning. Det vil sige, at man ikke i praksis kan skille det ministerielle niveau fra det institutionelle.Vi har brug for hinanden: Institutionerne tager initiativer - etablerer og realiserer de politiske ønskerom eksport af uddannelse og fremme af internationalisering i Danmark (f.eks. jf. Lov 188). Ogmyndighederne - fagministerierne - er altid til stede i kulissen og parat med bevågenhed, støtte ogopbakning.
Forslag til politiske tiltagA. Tværgående arbejdsgruppe dedikeret til systemeksportVed at oprette en tværgående arbejdsgruppe med både repræsentanter fraUndervisningsministeriet og Udenrigsministeriet kunne der skabes et solidt grundlag for udbud iudlandet. Senest i forbindelse med sidste års besøg i Vietnam oplevede vi en super professionel ogmeget værdifuld assistance fra Udenrigsministeriet. Deres medvirken og opmærksomhed påuddannelse som en dansk eksportvare var en meget afgørende faktor i forbindelse med indgåelsenaf en aftale med et universitet i Hanoi om udbud af danske uddannelser i Vietnam.B. Politisk bevågenhedFor vores kinesiske og vietnamesiske partnere og myndigheder betyder det rigtig meget, at der fradanske politikere og myndigheder udvises stor bevågenhed og interesse for vores samarbejde. Detbetyder mere i en kinesisk og vietnamesisk kultur, end det gør i en dansk – og derfor betyder detmeget for danske uddannelsesinstitutioners muligheder for at agere professionelt i disse kulturer.Jeg håber, at man vil tage positivt imod mit lille notat. Jeg er overbevist om, at der er et stortpotentiale i dansk systemeksport af uddannelser – og at det er helt nødvendigt, at alle iuddannelsessektoren har et entreprenant og globalt mindset, for globaliseringstoget er for alvor
6
kommet op i fart, og det er ikke længere nok at have et godt hjemmemarked, eller være bedst iDanmark.
Niels Brock i AsienNiels Brock har haft stor succes med at udbyde uddannelser i Kina gennem det sidste årti. Detførste såkaldte ”joint programme” gik i luften i 2000, og Niels Brock har siden da lavetsamarbejdsaftaler med en række universiteter i verdens mest folkerige land. I 2009 blev der såtaget endnu et væsentligt internationalt spadestik – Niels Brock er på vej til Vietnam. I dag er dersmå 1500 Niels Brock studerende i Asien, men vi forventer, at det tal vil stige inden for det næsteårti, hvilket vil betyde, at Niels Brock om nogle få år vil være større i Asien end i Danmark.Men hvorfor satser vi så hårdt på de udenlandske markeder? Fordi vi ved, at dansk eksport afuddannelse gør en forskel. Både herhjemme hvor den er med til at udvikle det globale mindset hosos i uddannelsessektoren, og i de lande og regioner som vi samarbejder med. Eksempelvis er”vores” dimittender i Shanghai kolossalt efterspurgte med en jobrate på 97 procent. Niels Brocksinternationale aktiviteter er et fint eksempel på, hvordan dansk systemeksport afuddannelseskoncepter kan gribes an - og vi deler gerne ud af vores erfaringer, så andre danskeuddannelsesinstitutioner kan udvikle deres internationale aktiviteter.Kulturerne mødes og smelter sammenDet er ikke tilfældigt, at vi satser så hårdt på Kina og Vietnam. Der er ingen tvivl om, at Asien er vedat udvikle sig til en økonomisk supermagt, og vores samarbejde med de asiatiske universiteter giveros en unik mulighed for at lære om deres kultur samtidig med, at de lærer om vores. Alundervisning på Niels Brocks kinesiske uddannelser foregår på engelsk, danske lærere dækker 30-40% af undervisningen, indholdet i uddannelsen bliver i et vist omfang tilpasset forholdene ihenholdsvis Kina og Vietnam, og undervisningsformerne er meget inspireret af ”the Scandinavianway of teaching” – det vil sige, at undervisningen understøtter kompetencer som for eksempelselvstændighed, ansvarlighed, evne til initiativ og kreativitet i opgaveløsningen. Samtidig hængerder dog også flere af de traditionelle kinesiske elementer ved. De kinesiske studerende skal foreksempel stadig igennem militærtræning, politiske fag og paratviden om Mao sideløbende med denvestligt orienterede undervisning.Danske studerende får også udbytteDer er selvfølgelig også mange danske studerende, der drager nytte af vores kinesiske samarbejde,for eksempel ved at rejse til Kina for at opleve landet på første hånd. En del af disse elever kommerfra vores treårige gymnasiale uddannelse, hvor de specialiserer sig i kinesisk sprog, kultur og andreaspekter, der skal til for at lave forretninger i Kina og med kinesere. Vi sender også studerende fravores nye bacheloruddannelse, der foregår på tre kontinenter. Det første hold er ved at afslutte
7
deres andet år af den internationale bacheloruddannelse i København, efter at de har tilbragt detførste studieår i Shanghai, og skal efter sommerferien læse det sidste år i Californien.
Mere troværdige lærereMen det er ikke kun de studerende, som lærer noget. De undervisere, som Niels Brock hvert årsender til Kina, får et helt unikt indblik i kinesiske kultur, økonomi og forretningsliv – en viden somgiver Niels Brocks lærere en helt anden troværdighed, når de skal lære fra sig om globalisering og isærdeleshed om tigerøkonomien Kina. Endelig indeholder kontrakterne med universiteterne etelement af pædagogisk træning af de udenlandske lærere på uddannelsen. Noget som er særdelespopulært og værdsat, da det typisk er på det pædagogiske punkt, at der er nogle at de størstekløfter mellem kulturerne.Helt anderledes pædagogikDer er nemlig fundamental forskel på, hvordan vi underviser i Danmark, og hvordan de gør det iKina. I Danmark har vi tradition for at involvere de studerende i problemløsningen og sørge for, atdet ikke kun er læreren, der står ved tavlen og snakker. Det ser anderledes ud i Kina. Her er demeget mere tilbageholdende med at deltage aktivt i undervisning. De studerende er – og blivervedvarende dygtigere og dygtigere, men når en dansk underviser stiller et spørgsmål i klassen, erder ofte ingen respons. De er simpelt hen ikke vant til selv at skulle have en mening omproblemstillingerne, og de er nervøse for at sige noget forkert. I løbet af uddannelsesforløbet bliverde kinesiske studerende dog mere fortrolig med den ”Scandinavian Way of Learning”, hvor de bliveropfordret til at tage stilling og engagere sig – også selvom kineserne ind imellem synes atpædagogikken er underlig, og at det er mærkeligt at lærerne ikke bare forelæser.Her er Niels Brock i Asien:
KinaShanghai/Shanghai Finance UniversityEfter at have gennemført en række lederkurser for kinesiske ledere i internationale virksomhederog undervisning på college niveau på kinesiske uddannelsesinstitutioner, oprettede Niels Brock i2000 det første "joint college education programme" sammen med Shanghai Finance University.600 studerende er i øjeblikket i gang med det fælles uddannelsesprogram i Shanghai fordelt på touddannelser: Financial Management og Marketing Management. Vores dimittender er efterspurgte,men af politiske grunde kan volumen ikke øges.Changchun (Jilin-provinsen i Nordøst-Kina)
8
I 2002 etablerede Niels Brock et lignende "joint programme" i samarbejde med College ofHumanities and Sciences of North-East China Normal University i Changchun, ca. 1.500 km fraBeijing. Her læser mere end 300 studerende Financial Management og Marketing ManagementRizhao Polytechnic (Shandong-provinsen ml. Beijing og Shanghai)I 2008 indledte Niels Brock et samarbejde om et program baseret på de korte videregåendeuddannelser i Logistics og Service Management, her læser mere end 300 kinesiske studerende.Aktiviteten gennemføres i samarbejde med Handelsskolen København Nord.Beijing Union UniversityDer er indgået aftale med Beijing-universitetet om at udbyde Marketing Management fraseptember 2010. Her bliver optaget på cirka 100 studerende. Fuldt udbygget bliver der ca. 300studerende.Wenzhou University (Zhejiang-provisen, syd for Shanghai)En kontrakt med Wenzhou University om udbud af professionsbacheloruddannelsen InternationalSales and Marketing Management er sendt til det kinesiske undervisningsministerium tilgodkendelse, og der lægges ud i september med et optag af studerende på ca. 100. I full scale bliverdet således 400 studerende på den 4-årige uddannelse.Chongqing Danish Campus (Chongqing-provinsen, 1200 km. vest for Shanghai)Igennem et års tid har Niels Brock drøftet mulighederne for at etablere et egentligt dansk”universitet” i den folkerige provinshovedstad. Der bor pt. 32 millioner mennesker i området, somhar en meget stor indvandring fra landområderne i Midtkina. Vores partner er ChongqingUniversity, et af de højst ratede universiteter i Kina, og der er stor interesse for projektet frauniversitets side. Niels Brock ønsker med det ambitiøse projekt, at Danish Campus kan blive enramme for en række danske uddannelser specielt på det merkantile og tekniske område, og vi har iøjeblikket en dialog med mulige danske partnere.
VietnamI januar 2010 er der indgået aftale med Foreign Trade University i Hanoi om start afbacheloruddannelsen International Financial Management and Services med 100 studerende omåret og ca. 400 når uddannelsen er i full scale.Derudover arbejder Niels Brock for også i Vietnam at etablere et Danish Campus. Meget tyder på, atdet er muligt inden for en kort tidshorisont. Holdningen blandt vietnamesiske universiteter ermeget positiv, ikke mindst over for danske uddannelser, ligesom lovgivningen giver ret vide rammerfor udenlandske uddannelser og uddannelsesinstitutioner for etablering af afdelinger i Vietnam.