Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 2
Offentligt
MDanmarks LærerforeningOrdinær kongres30. september – 2. oktober 2009
Resolution
Kvaliteten i specialundervisningen skal sikresBørn, unge og voksne med særlige behov har et retskrav på specialundervis-ning. Danmarks Lærerforening finder det uacceptabelt, at kommunerne ikkekan løfte deres ansvar for dette. Vi forlanger, at såvel regering som kommunerpåtager sig deres ansvar for at sikre, at alle får det fagligt begrundede undervis-ningstilbud, de har behov for.Undersøgelser viser, at der er sket kvalitetsforringelse af specialundervisningenbl.a. som følge af strukturreformen:Kommunerne råder ikke over tilstrækkelige specialundervisningstilbud,og ventetiden til specialundervisningen er blevet længere. Det er økono-miske betragtninger og ikke børns og voksnes behov, der er styrende for,hvilke tilbud der gives. Dette er i klar modstrid med lovgivningen.Strukturreformen har endvidere medført, at elever hjemtages fra andrekommuners og regioners specialtilbud. Det har som konsekvens, at defaglige miljøer, der er opbygget blandt lærerne i de specialiserede tilbudforsvinder.Rammestyringen af folkeskoleområdet har som konsekvens, at det er den en-kelte skoles opgave at tilpasse elevernes specialundervisningsbehov til den ud-meldte økonomiske ramme. De utilstrækkelige resurser tilsidesætter såledesbåde elevernes retskrav til specialundervisning og sætter normalundervisningenunder pres.For voksenspecialundervisningen har markedsgørelsen endvidere medført øgetbureaukrati, og at faglig udveksling på tværs af institutionerne er blevet sværere.Det gør det vanskeligt at opretholde og udvikle kvaliteten af tilbuddene. Fokusflyttes fra det, der er behov for til det, der kan sælges.Det er dokumenteret, at specialundervisning har afgørende, positiv effekt påden faglige, sociale og personlige udvikling. God specialundervisning er enforudsætning for, at alle kan komme videre i uddannelsessystemet og på ar-bejdsmarkedet.
Forringelsen af kvaliteten af specialundervisningen vil få alvorlige konsekven-ser, ikke blot for børn, unge og voksne med særlige behov, men for samfundetsom helhed.Vedtaget på Danmarks Lærerforenings kongres forsamlet til møde i Ålborg idagene 30. september – 2. oktober 2009.